Ελλάδα|10.10.2022 20:00

Μετρό Πειραιά: Μέτρα για την εισιτηριοδιαφυγή στα ΜΜΜ προανήγγειλε από τα εγκαίνια ο πρωθυπουργός

Μαρία Λιλιοπούλου
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά

Πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ζήτησε από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στο τέλος της ομιλίας του για την παράδοση του συνόλου της επέκτασης του μετρό στον Πειραιά και της έναρξης λειτουργίας των τριων τελευταίων σταθμών «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», ανοίγοντας ουσιαστικά το δρόμο για εντατικοποίηση των ελέγχων κομίστρου στις αστικές συγκοινωνίες.

Ο κ. Μητσοτάκης αφού επεσήμανε ότι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς πρωτίστως εξυπηρετούν εκείνους τους πολίτες που δεν έχουν δυνατότητα να μετακινηθούν με άλλο τρόπο, με φτηνό εισιτήριο και με ασφάλεια, υπογράμμισε: «Και μιας και μιλάμε για εισιτήριο, κ. Υπουργέ, θα πρέπει να εξετάσουμε λίγο πιο συστηματικά και το ζήτημα της πιο αποτελεσματικής αντιμετώπισης της «εισιτηριοδιαφυγής», γιατί δε νοείται κάποιοι να πληρώνουν και κάποιοι να χρησιμοποιούν τα Μέσα χωρίς να καταβάλλουν το αντίστοιχο τίμημα. Θα αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά και αυτό το πρόβλημα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός.

Δεν θα υπάρχουν μπάρες στην αρχή

Παρά τις επισημάνσεις για την εισιτηριοδιαφυγή όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι και οι τρεις νέοι σταθμοί της επέκτασης του μετρό στον Πειραιά που παραδόθηκαν τη Δευτέρα στην κυκλοφορία θα λειτουργήσουν με προσωρινό εξοπλισμό ηλεκτρονικού εισιτηρίου, όπως και οι τρεις προηγούμενοι. Αυτό σημαίνει ότι λειτουργούν κανονικά τα επικυρωτικά μηχανήματα των εισιτηρίων, αλλά χωρίς να υπάρχουν μπάρες εισόδου – εξόδου για την πιο αποτελεσματική αποτροπή της εισιτηριοδιαφυγής.

Ο σχετικός διαγωνισμός από τον ΟΑΣΑ προυπολογισμού 8,2 εκατομμυρίων ευρώ είχε επαναπροκηρυχθεί τον περασμένο Απρίλιο για δεύτερη φορά καθώς ο πρώτος είχε κηρυχθεί άγονος αφού δεν υπήρξαν υποψήφιοι. Και ο δεύτερος διαγωνισμός όμως δεν έχει αποφέρει καρπούς ακόμα καθώς δεν έχει αναδειχθεί ανάδοχος. Σύμφωνα με πηγές του Οργανισμού, πάντως, εντός του 2023 θα έχουν εγκατασταθεί οι πύλες και στους συγκεκριμένους σταθμούς.

Σήμερα η εισιτηριοδιαφυγή στα μέσα σταθερής τροχιάς υπολογίζεται ότι κινείται σε μονοψήφια ποσοστά κυρίως επειδή πρόκειται για ένα κλειστό σύστημα με συχνότερους ελέγχους κομίστρου. Ωστόσο, όσο προστίθενται σταθμοί χωρίς πύλες, τόσο διευκολύνεται και η εισιτηριοδιαφυγή. Αυτή τη στιγμή κανένας από τους έξι σταθμούς της επέκτασης της Γραμμής 3 στον Πειραιά δε διαθέτει πύλες, ούτε οι πρώτοι τρεις, οι οποίοι λειτουργούν από το καλοκαίρι του 2020. Και παρά το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των επιβατών που θα χρησιμοποιεί το μετρό και θα επιβιβάζεται από τους σταθμούς της επέκτασης του Πειραιά, θα αποβιβάζεται σε κάποιον από τους σταθμούς που διαθέτει πύλες, η έλλειψή τους σίγουρα δε βοηθά στην πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής.

Αντίθετα στα οδικά μέσα τα ποσοστά της εισιτηριοδιαφυγής είναι πολύ μεγαλύτερα χωρίς ωστόσο να μπορεί να εκτιμηθεί με ακρίβεια το μέγεθος του προβλήματος. Ζήτημα υπάρχει όμως και με τη χαμηλή εισπραξιμότητα των προστίμων με πηγές των συγκοινωνιακών εταιριών να σημειώνουν ότι κάθε χρόνο «κόβονται» περίπου 50.000 πρόστιμα εκ των οποίων όμως πληρώνονται λιγότερα από τα μισά καθώς τα ποσοστά εισπραξιμότητας είναι πολύ χαμηλότερα του 50%.

Ξεκίνησε η λειτουργία της γραμμής

Τα δρομολόγια του μετρό έως τον Πειραιά ξεκίνησαν στις 2 το μεσημέρι. Με τη λειτουργία των 3 νέων σταθμών εκτιμάται ότι θα μετακινούνται καθημερινά 130.000 περισσότεροι πολίτες, θα κυκλοφορούν 23.000 λιγότερα Ι.Χ. οχήματα και θα μειωθούν οι εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα κατά 120 τόνους.

Ο Πρωθυπουργός χαρακτήρισε τη σημερινή ημέρα «μέρα γιορτής για τον Πειραιά» καθώς «το πρώτο λιμάνι της χώρας αποκτά τη θέση που του αξίζει, μια θέση αντάξια της πλούσιας ιστορίας του».

«Στον Πειραιά συναντιούνται πλέον όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που έχουμε στην Αττική. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι μέσω του σταθμού Μετρό του Πειραιά ενώνονται πλέον οι χερσαίες μεταφορές, με τις θαλάσσιες μεταφορές και τις αεροπορικές μεταφορές», επεσήμανε στη δική του ομιλία ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

Κάνοντας έναν απολογισμό των τριων τελευταίων ετών, ο υπουργός είπε πως σχεδιάζονται έργα συνολικού ύψους 13 δισεκατομμυρίων ευρώ. «Από αυτά τα έργα, έχουμε ήδη καταφέρει να δημοπρατήσουμε έργα συνολικού προϋπολογισμού 9,6 δισ. ευρώ. Και μάλιστα, έχουμε συμβασιοποιήσει έργα κοντά στα 4 δισ ευρώ», ανέφερε.

Η επέκταση της Γραμμής 3 «Χαιδάρι - Πειραιάς»

Πειραιάς – Αεροδρόμιο σε 55 λεπτά και Πειραιάς – Σύνταγμα σε 20 λεπτά: Αυτοί είναι οι χρόνοι μετακίνησης που επιτυγχάνονται με την ολοκλήρωση της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά, η οποία δόθηκε στην κυκλοφορία στις 2 το μεσημέρι.

Το συνολικό έργο αφορά σήραγγα μήκους περίπου 7,55 χλμ. με έξι νέους σταθμούς «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο», συνολικού προϋπολογισμού 730 εκατομμυρίων ευρώ, με συγχρηματοδότηση ΕΣΠΑ 2007 – 2013 και ΕΣΠΑ 2014 – 2020, περιλαμβανομένων όλων των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και της προμήθειας συρμών.

Σήμερα δόθηκε σε λειτουργία η Β’ Φάση του έργου «Μανιάτικα» «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» μήκους περίπου 3,5 χλμ.

Με τη λειτουργία των σταθμών «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» η συνολική επιβατική κίνηση στο δίκτυο του Μετρό αυξάνεται κατά 132.000 πολίτες ημερησίως, μειώνοντας την κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων κατά 23.000 ημερησίως και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 70 τόνους ημερησίως.

Ο συνολικός χρόνος από το Λιμάνι έως το Αεροδρόμιο θα διανύεται με το Μετρό σε μόλις 55 λεπτά και από το Λιμάνι στο Σύνταγμα σε μόλις 20 λεπτά.

Επιπλέον, η απευθείας σύνδεση μεταξύ του Λιμανιού του Πειραιά και του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέσω της Γραμμής 3 του Μετρό, θα προσδώσει ιδιαίτερα αναπτυξιακά οφέλη τόσο στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και του Πειραιά, όσο και στην Εθνική Οικονομία γενικότερα.

Οι νέοι σταθμοί

Σταθμός «Μανιάτικα»: Βρίσκεται στην οδό Αιτωλικού, μεταξύ των οδών Π. Μαυρομιχάλη και Γυθείου, στα Μανιάτικα του Πειραιά. Στην επιφάνεια διαμορφώθηκε μια νέα πλατεία, επί της οποίας βρίσκεται η μία πρόσβαση του σταθμού.

Σταθμός «Πειραιάς»: Βρίσκεται εμπρός από τον τερματικό σταθμό «Πειραιάς» της Γραμμής 1 του Μετρό, υπόγεια της Λεωφόρου Ακτής Καλιμασσιώτη μεταξύ του διατηρητέου κτιρίου των ΗΣΑΠ και του λιμένα του ΟΛΠ.

Η κατασκευή αυτού του σταθμού απαίτησε ιδιαίτερη κατασκευαστική μέθοδο εξασφαλίζοντας τη μη εισροή θαλασσίων υδάτων και τη στατική επάρκεια και σταθερότητα του παρακείμενού του διατηρητέου κτιρίου των ΗΣΑΠ.

Έχει μια πρόσβαση στην πλατεία Οδησσού, ακριβώς δίπλα στις προσβάσεις του σταθμού της Γραμμής 1 και άλλη μια στην πλευρά του λιμένα του ΟΛΠ.

Σε αυτόν τον σταθμό δημιουργείται ένα ιδιαίτερα σημαντικό Συγκοινωνιακό Κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δυο γραμμές Μετρό (Γραμμές 1 και 3), το Λιμάνι, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο, το Τραμ και το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς. Το πρώτο επίπεδο του σταθμού θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν υπόγεια διάβαση, για πρόσβαση προς το Λιμάνι κάτω από τη Λεωφόρο Ακτής Καλιμασσιώτη, χωρίς επικύρωση εισιτηρίου.

Σταθμός «Δημοτικό Θέατρο»: Κατασκευάστηκε σε περίοπτη θέση, μπροστά από το Δημοτικό Θέατρο στον Πειραιά, στην ομώνυμη ιστορική πλατεία.

Έχει τρεις προσβάσεις: εντός της πλατείας Δημοτικού Θεάτρου, στην πλατεία Κοραή και στην πλατεία Μπακογιάννη, όλες με δυο κυλιόμενες και μια σταθερή κλίμακα.

Η ιστορική πλατεία Δημοτικού Θεάτρου αποκαταστάθηκε με προσοχή στην προϋπάρχουσα κατάστασή της και με τα ίδια αρχικά της αυθεντικά υλικά που είχαν διαφυλαχθεί.

Επανατοποθετήθηκαν τα προϋπάρχοντα σιντριβάνια και το άγαλμα του Ελευθερίου Βενιζέλου στην αρχική τους θέση και υλοποιήθηκε νέα φύτευση.

Τα αρχαιολογικά ευρήματα

Εντός του σταθμού διαμορφώθηκε, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιά & Νήσων, η μουσειογραφική έκθεση «Το Αθέατο Νερό», με αντίγραφα των αρχαιολογικών ευρημάτων και εποπτικά μέσα αναπαράστασης του υδρευτικού συστήματος του αρχαίου Πειραιά.

Επίσης, σε εσοχή στο δάπεδο έχει τοποθετηθεί το αποκαλυφθέν στην αρχαιολογική ανασκαφή αυθεντικό βοτσαλωτό δάπεδο οικίας του αρχαίου Πειραιά. Η αρχαιολογική ανασκαφή στην περιοχή αυτή αποκάλυψε ιδιαίτερα σημαντικά ευρήματα.

Τρεις νέοι σταθμοί αλλά με τον ίδιο αριθμό συρμών και σταθμαρχών

Η παράδοση στην κυκλοφορία των τριων νέων σταθμών της επέκτασης της Γραμμής 3 στον Πειραιά μπορεί να μειώνει το χρόνο διαδρομής από το λιμάνι μέχρι το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα 55 λεπτά, αλλά αυτό επιτυγχάνεται με την αύξηση του χρόνου αναμονής μεταξύ δύο δρομολογίων από τα 30 στα 36 λεπτά για πρώτη φορά μετά το 2004.

Και μπορεί ο Πρωθυπουργός να ευχήθηκε τη Δευτέρα στο τέλος της ομιλίας του «να είναι καλοτάξιδοι οι νέοι συρμοί που επιτέλους έφτασαν στον Πειραιά», ωστόσο η αλήθεια είναι ότι στη Γραμμή 3 δε θα δρομολογηθούν νέοι συρμοί για τα προσεχή χρόνια.

Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος για τον οποίο έχει ήδη μειωθεί ο αριθμός των δρομολογίων μεταξύ Πειραιά και Αεροδρομίου κατά πέντε προς κάθε κατεύθυνση, κάνοντας τη μετακίνηση πιο σύντομη μεν, αλλά με περισσότερο συνωστισμό και ταλαιπωρία ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Οι νέοι σταθμοί δόθηκαν σε λειτουργία χωρίς να έχουν εξασφαλιστεί εγκαίρως περισσότεροι συρμοί ώστε να εξυπηρετηθεί η ίδια συχνότητα δρομολογίων, η οποία πλέον είναι αδύνατο να επιτευχθεί καθώς το σύστημα λειτουργούσε ήδη στα όριά του από το καλοκαίρι του 2020 οπότε και είχαν παραδοθεί οι πρώτοι τρεις σταθμοί της επέκτασης.

Αποτέλεσμα είναι, σύμφωνα με το ανανεωμένο πρόγραμμα της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), από τα 35 δρομολόγια που εκτελούνταν καθημερινά ανά κατεύθυνση έως το Αεροδρόμιο, να εκτελούνται τα 30.

Αιτία του προβλήματος είναι η μη έγκαιρη προμήθεια των επτά πρόσθετων διρευματικών συρμών, οι οποίοι απαιτούνται για τα δρομολόγια στο τμήμα Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο. Κι αυτό γιατί το εν λόγω τμήμα δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί από τους υπόλοιπους συρμούς που διαθέτει η εταιρία. Οι διρευματικοί συρμοί είναι ειδικής κατασκευής ώστε να μπορούν να ρευματοδοτούνται από τη γραμμή ηλεκτροδότησης στο υπόγειο τμήμα του δικτύου, ενώ διαθέτουν οροφή και παντογράφο ώστε να παίρνουν ρεύμα και εναέρια στο υπέργειο τμήμα του δικτύου έως το Αεροδρόμιο.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι εν λόγω επτά συρμοί, τους οποίους πρέπει να προμηθευτεί η Αττικό Μετρό και θα προστεθούν στους επτά υφιστάμενους που λειτουργούν αδιάκοπα από το 2004, θα ενταχθούν στο ΕΣΠΑ 2021-2027 με το σχετικό διαγωνισμό να βγαίνει στον αέρα το νωρίτερο στις αρχές του 2023 και την προμήθεια να ολοκληρώνεται περίπου τρία χρόνια αργότερα. Το κόστος προμήθειας των επτά νέων συρμών αναμένεται να φτάσει τα 120 εκ. ευρώ.

Οι σταθμάρχες

Παράλληλα, όπως καταγγέλλουν οι σταθμάρχες της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δε φρόντισε εγκαίρως να αυξήσει το προσωπικό της ειδικότητας με αποτέλεσμα οι νέοι σταθμοί να ανοίγουν με «τραγικές ελλείψεις», όπως αναφέρουν.

Οπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή του το Συνδικάτο Σταθμαρχών ΣΤΑΣΥ «Πρώτη Γραμμή», «το άνοιγμα των τριών νέων σταθμών στη Γραμμή 3 (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) σχεδιάζεται να γιορταστεί με πλούσιο ρεπερτόριο, κρύβοντας όμως τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει. Όπως και το 2020, κατά το άνοιγμα των νέων τότε σταθμών (Αγ. Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια), έτσι και τώρα επισκιάζεται τεχνηέντως το θέμα της υποστελέχωσης των σταθμών με Σταθμάρχες, με αποτέλεσμα στα εγκαίνια, πίσω από τους γυαλισμένους γρανίτες και τα λαμπερά inox, να σιγοβράζει η οργή των εξουθενωμένων εργαζομένων από τα δεδουλευμένα ρεπό και τις υπερωρίες που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν για να βγουν τα νούμερα».

Οι εργαζόμενοι προσθέτουν πως επί 2,5 χρόνια η πολιτική ηγεσία ενώ γνώριζε τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης και λειτουργίας των νέων σταθμών, το μόνο που έκανε για την στελέχωσή τους, «ήταν να καθησυχάζει τους εργαζόμενους με επικείμενες προσλήψεις (που δεν έγιναν ποτέ) και να αποψιλώσει άλλες ειδικότητες με τη βία, προκειμένου να δημιουργήσει νέους Σταθμάρχες με συνοπτικές διαδικασίες ταχύρρυθμων εκπαιδευτικών διαδικασιών». Ωστόσο και πάλι κάνουν λόγο για «τραγικές ελλείψεις που έχουν οδηγήσει σε εντατικοποίηση της εργασίας, αναγκάζοντας το προσωπικό να δουλεύει τις ημέρες ανάπαυσής του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ομαλή και ασφαλή λειτουργία του μέσου. Με αυτές τις ελλείψεις θα κληθούν να αναπληρωθούν άδειες, ασθένειες και περιστατικά COVID από τούδε και στο εξής», επισημαίνουν.

Επόμενα στοιχήματα η Θεσσαλονίκη, η Γραμμή 4 και οι επεκτάσεις

Σε επίπεδο προγραμματισμού, πάντως, επόμενο στοίχημα για τα μέσα σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας είναι η ολοκλήρωση της Γραμμής 4 «σε 7 – 8 χρόνια» με 15 σταθμούς, όπως είπε ο Πρωθυπουργός. Η εν λόγω γραμμή, θα εξυπηρετεί πυκνοκατοικημένες περιοχές του λεκανοπεδίου μειώνοντας τη διαδρομή από το Αλσος Βείκου μέχρι το Γουδή στα 18 λεπτά, μέχρι την Πανεπιστημιούπολη σε περίπου 15 και έως τα δικαστήρια σε 5 λεπτά.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης αναφέρθηκε και στις επόμενες επεκτάσεις του μετρό και συγκεκριμένα στην επέκταση της Γραμμής 2 με τρεις νέους σταθμούς προς το Ίλιον και την περαιτέρω επέκταση της Γραμμής προς το Μενίδι.

Ο υφυπουργός σημείωσε ότι «ο συνολικός αριθμός επιβατών των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό θα ξεπεράσει το ένα 1 εκατομμύριο ημερησίως. Συγκεκριμένα κάθε ημέρα 1,1 εκατομμύρια άνθρωποι θα χρησιμοποιούν το Μετρό για να διασφαλίσουν άνετη, γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση».

Χαρακτήρισε την αναβάθμιση των υποδομών «ένα εθνικό στοίχημα που υπερβαίνει την εκάστοτε συγκυρία, τις πολιτικές αντιπαραθέσεις και πολλές φορές και τις ίδιες τις κυβερνήσεις».

Ωστόσο πριν από όλα αυτά, ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι θα έχει εγκαινιαστεί σε 15 – 16 μήνες, δηλαδή στα τέλη του 2023 ή το αργότερο στις αρχές του 2024 και το μετρό της Θεσσαλονίκης με πλήρη λειτουργία πέντε σταθμών.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΠειραιάςΣΤΑΣΥΑττικό Μετρόεισιτήριαλαθρεπιβάτεςμετρόειδήσεις τώρα