Ελλάδα|18.01.2023 17:21

SOS από αερολιμενικούς: Πώς οι έρευνες ατυχημάτων από την Αθήνα φέρνει καθυστερήσεις και απώλεια προανακριτικού υλικού - Τι καταγγέλλουν

Μαρία Λιλιοπούλου

Σοβαρούς κινδύνους καθυστέρησης στην προανακριτική διαδικασία, αλλά και απώλειας πολύτιμου υλικού για τη διερεύνηση αεροπορικών ατυχημάτων και συμβάντων ενέχει το νέο πλαίσιο λειτουργίας, το οποίο μεταβίβασε αυτές τις αρμοδιότητες στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) χωρίς ωστόσο να συμπεριλάβει στο ανθρώπινο δυναμικό της τους αερολιμενικούς υπαλλήλους, όπως οι ίδιοι καταγγέλλουν.

Αυτό επεσήμανε μεταξύ άλλων ο Μανώλης Καμηλάκης, πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Αερολιμενικών στο πλαίσιο ακρόασης των φορέων κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που ενοποιεί σε μία τις Αρχές Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Συμβάντων.

Ο ίδιος υποστήριξε ότι η αθηνοκεντρική ΑΠΑ δεν μπορεί να ανταποκριθεί άμεσα σε ένα ατύχημα περιφερειακού αεροδρομίου ή ακόμα και στην Αθήνα. Έφερε ως παράδειγμα την περίπτωση του αεροσκάφους που κατέπεσε τον περασμένο Δεκέμβριο προκαλώντας τον θάνατο ενός εκ των δύο επιβαινόντων στα όρια ευθύνης του αερολιμένα Ηρακλείου απ΄όπου και είχε απογειωθεί «και η Επιτροπή Διερεύνησης δεν ήρθε ποτέ», ενώ η ΑΠΑ χρειάστηκε μέρες μετά το δυστύχημα για να εμφανιστεί.

«Κρίσιμο στοιχείο της διερεύνησης των ατυχημάτων είναι το προανακριτικό υλικό. Η διαχείριση των συμβάντων με το προηγούμενο πλαίσιο πραγματοποιούνταν από επιτόπιες κρατικές αεροπορικές αρχές των αεροδρομίων και από τους αερολιμενικούς της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας που τις στελέχωναν. Με τον νέο νόμο αυτό καταργήθηκε και το προανακριτικό έργο πραγματοποιεί η ΑΠΑ από την Αθήνα. Είναι απόλυτα αντιληπτό ότι η προανακριτική εργασία και η συλλογή προανακριτικού υλικού είναι σαφώς πιο αξιόπιστη αν ξεκινήσει από την πρώτη στιγμή του ατυχήματος. Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος απώλειας υλικού εάν η προανάκριση γίνει καθυστερημένα», επεσήμανε ο κ. Καμηλάκης.

Αναφέρθηκε επίσης και σε ένα δεύτερο περιστατικό, αυτό του δυστυχήματος που είχε ως συνέπεια το θάνατο ενός νεαρού Βρετανού στο ελικοδρόμιο στα Σπάτα στις 25 Ιουλίου 2022: «Παρόλο που στην περίπτωση αυτή μιλάμε για τη βάση της ΑΠΑ, συνέβη το εξής: η αστυνομική αρχή επικοινωνούσε αγωνιωδώς με την αεροπορική αρχή της ΥΠΑ στον αερολιμένα - επειδή κρατούσε τον νεκρό στο χώρο του συμβάντος - ζητώντας να προσέλθει ο προανακριτής. Γνώριζε πως είναι ο αερολιμενικός του αεροδρομίου, ο οποίος όμως τους ανέφερε ότι δεν έχει πλέον την αρμοδιότητα και έχει ειδοποιηθεί η ΑΠΑ που όμως λειτουργεί πρωινές ώρες. Τελικώς ο προανακριτής της Αρχής προσήλθε την επόμενη μέρα και βεβαίως ο νεκρός δεν τον περίμενε», υπογράμμισε.

Προσέθεσε επίσης ότι «η απομακρυσμένη προανάκριση διευκολύνει τη συγκάλυψη» συμπληρώνοντας ότι η Πολιτεία δεν μπορεί να επαφίεται στον ιδιώτη διαχειριστή του αεροδρομίου για την ενημέρωσή της για κάποιο συμβάν μέχρι να φτάσει ο διερευνητής από την Αθήνα, ανακαλώντας περιστατικό στον αερολιμένα της Κέρκυρας με τραυματισμό εργαζομένου, ο οποίος ουσιαστικά αποδείχτηκε πέραν πάσης αμφιβολίας από την φωτογραφία της κατάστασης των υποδομών που τράβηξε ο αερολιμενικός υπάλληλος υπηρεσίας.

Από την πλευρά του ο διοικητής της ΑΠΑ, Χρήστος Τσίτουρας επιβεβαίωσε την άφιξη διερευνητών στην περίπτωση του Ηρακλείου αρκετά 24ωρα μετά το δυστύχημα. Προσέθεσε όμως ότι βάσει του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, η Αρχή δεν μπορεί να αποστείλει ειδικούς πριν εκδοθεί σχετική εισαγγελική εντολή: «Προκειμένου να εμπλακεί η ΑΠΑ, πρέπει να υπάρξει εισαγγελική εντολή. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, στο Ηράκλειο εμείς ανταποκριθήκαμε 6-7-8 ημέρες μετά το συμβάν, αλλά την αμέσως επομένη ημέρα της εντολής που δόθηκε από την Εισαγγελία Ηρακλείου. Αρα εάν είχαμε λάβει την εντολή την επομένη θα ήμαστε από την επομένη εκεί. Η ΑΠΑ από τη στιγμή που θα λάβει την εντολή, είναι σε λίγες ώρες στον τόπο που πρέπει να είναι».

Αναφερόμενος στο νέο θεσμικό πλαίσιο μάλιστα είπε ότι «αυτά που γίνονται δεν είναι τίποτα λιγότερο ή τίποτα περισσότερο από το ευρωπαϊκό ή και το παγκόσμιο γίγνεσθαι. Πρόκειται για δοκιμασμένες συνταγές» σημείωσε προσθέτοντας πως κανένας φορέας ούτε η Ευρωπαϊκή Πολιτική Αεροπορία δεν έχει εκφράσει έως τώρα κάποιο αρνητικό σχόλιο για τη λειτουργία της ΑΠΑ.

Τα χαμηλά τέλη κρατούν ... χαμηλά και τα κρατικά αεροδρόμια

Αναφερόμενος στις δυνατότητες βελτίωσης των αερολιμένων που βρίσκονται ακόμα υπό κρατικό έλεγχο, ο κ. Καμηλάκης είπε ότι η χώρα μας εξακολουθεί να χρεώνει από τα χαμηλότερα αεροναυτιλιακά τέλη πανευρωπαικά και ενώ η Ιταλία χρεώνει 78 ευρώ, η Αυστρία και το Λουξεμβούργο 68 και χώρες όπως η Ισπανία και η Γαλλία 60 ευρώ, η Ελλάδα χρεώνει στα αεροδρόμια της ΥΠΑ χρεώνει 30.

Αντίστοιχα χαμηλά είναι και τα τέλη χρήσης των συγκεκριμένων αερολιμένων καθώς βάσει των στοιχείων που παρέθεσε, για ένα Boeing που παραμένει στον αερολιμένα 5 ή 6 ώρες η Ελλάδα ακόμα και για το αεροδρόμιο του Ηρακλείου με την τεράστια επιβατική κίνηση θα χρεώσει 106 ευρώ όταν το αντίστοιχο κόστος στην Κωνσταντινούπολη είναι 650 και σε μικρότερα τουρκικά αεροδρόμια 380: «Ο κάτοχος ιδιωτικού αεροσκάφους με προφανή οικονομική επιφάνεια, θα πληρώσει τέλη χρήσης αερολιμένα ύψους 1,67 ευρώ στα κρατικά αεροδρόμια, όταν στα περιφερειακά που διαχειρίζεται η Fraport θα του ζητηθούν τουλάχιστον 200 ευρώ» τόνισε ο κ. Καμηλάκης.

Την ίδια στιγμή – όπως είπε – εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία υπάρχουν και άλλα διαφυγόντα έσοδα από τους κρατικούς αερολιμένες καθώς δεν έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση που προβλέπεται από νόμο του 2012 για τη χρέωση της παροχής υπηρεσιών πυροσβεστικών οχημάτων κατά τον ανεφοδιασμό αεροσκαφών, υπηρεσία η οποία χρεώνεται ανελλιπώς στους αερολιμένες με υπό ιδιωτική διαχείριση.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΥΠΑπροανακριτικήέρευνεςαεροπορικό δυστύχημαειδήσεις τώρα