Ελλάδα|01.03.2023 07:05

Μετρό Θεσσαλονίκης: Στον κατασκευαστή η λειτουργία για τα 2 πρώτα χρόνια – Τι θα γίνει στη συνέχεια

Μαρία Λιλιοπούλου

Με δύο μνηστήρες, αλλά και τη δυνατότητα να αναλάβει ο κατασκευαστής τη λειτουργία για τα πρώτα χρόνια, προχωρεί το ΣΔΙΤ για την 11ετή παραχώρηση της λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης, βάσει του οποίου θα αναλάβει για πρώτη φορά τη λειτουργία μετρό ιδιώτης.

Την Τρίτη κατατέθηκαν στην Αττικό Μετρό οι φάκελλοι των δύο σχημάτων που ενδιαφέρονται να αναλάβουν τη λειτουργία του μετρό στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, επικεφαλής του πρώτου σχήματος είναι η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και του δεύτερου η ΑΤΜ, που έχει αναλάβει τα δίκτυα Μετρό σε Μιλάνο και Κοπεγχάγη.

Παράλληλα υπεγράφη και η σύμβαση για την προμήθεια άλλων 15 νέων συρμών με ανάδοχο το σχήμα ΑΚΤΩΡ-HITACHI. Οι συρμοί αυτοί θα δρομολογηθούν στη Γραμμή 1 (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός - Νέα Ελβετία) και στην επέκταση προς Καλαμαριά (Γραμμή 2: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-25ης Μαρτίου - Μίκρα).

Στον κατασκευαστή η λειτουργία του μετρό το πρώτο διάστημα

Τροπολογία για να μπορέσει να λειτουργησει το μετρό Θεσσαλονίκης αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του, η οποία έχει τοποθετηθεί στα τέλη του 2023, κατέθεσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών με στόχο – όπως επισημαίνεται – την άμεση λειτουργία του μετρό μετά την κατασκευαστική περίοδο.

Σύμφωνα με τη ρύθμιση, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ μπορεί να αναθέτει στον ανάδοχο του βασικού έργου του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης, πρόσθετες υπηρεσίες εμπορικής λειτουργίας του μετρό και συντήρησης του δικτύου του για χρονική διάρκεια που δεν υπερβαίνει τα 2 χρόνια από την ημερομηνία ολοκλήρωσης του Βασικού ‘Εργου και δικαίωμα παράτασης για ακόμα ένα έτος.

«Με τη σύναψη σχετικής συμπληρωματικής σύμβασης διασφαλίζεται η επίσπευση της κανονικής λειτουργίας του μετρό, αφού η λειτουργία του θα διενεργείται για τη συγκεκριμένη μεταβατική περίοδο από τον κατασκευαστή του, προς όφελος των επιβατών και θετικά αποτελέσματα για κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του κέντρου Θεσσαλονίκης», αναφέρεται στην έκθεση συνεπειών της ρύθμισης.

Στη συνέχεια τη λειτουργία θα αναλάβει ο ανάδοχος που θα έχει προκύψει από τον διαγωνισμό. Υπενθυμίζεται ότι η παραχώρηση θα είναι για περίοδο 11 ετών και η αξία της σύμβασης ανέρχεται σε 362 εκατομμύρια ευρώ με ΦΠΑ.

Στο διάστημα μέχρι να ετοιμαστεί ο ανάδοχος – ο οποίος δεν έχει καν προκύψει ακόμα – τη λειτουργία και συντήρηση του συστήματος θα μπορεί να αναλάβει ο κατασκευαστής.

Οι συγκεκριμένες υπηρεσίες, σύμφωνα με την τροπολογία, κρίνονται απαραίτητες για την απρόσκοπτη και εύρυθμη συνέχιση της αρχικής σύμβασης του έργου και την άμεση λειτουργία του με ετήσιο προϋπολογιζόμενο κόστος περίπου 38 εκατομμυρίων ευρώ και ετήσια προϋπολογιζόμενα έσοδα εμπορικής λειτουργίας άνω των 50 εκατομμυρίων ευρώ.

«Η παρούσα ρύθμιση είναι ιδιαιτέρως σημαντική, αφού εξασφαλίζεται η δυνατότητα πλήρους λειτουργίας του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο διαθέτει τροχαίο υλικό πλήρως αυτοματοποιημένο άνευ οδηγού, από τον ανάδοχο, ο οποίος με εξειδικευμένη τεχνογνωσία εν προκειμένω, έχει μελετήσει, κατασκευάσει, δοκιμάσει για ασφαλή λειτουργία, συντηρήσει και εγγυηθεί τις κατασκευές, τις εγκαταστάσεις, το κάθε σύστημα του έργου και το τροχαίο υλικό, ενώ είναι ο ίδιος που έχει διενεργήσει δοκιμαστική λειτουργία και έχει θέσει σε λειτουργία το έργο, εξασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό τη συνέχεια στην παροχή υπηρεσιών λειτουργίας». Αναφέρεται επίσης ότι έχει ολοκληρώσει την εκπαίδευση και έχει πιστοποιήσει την επάρκεια των εκπαιδευτών και του προσωπικού, συμπεριλαμβανομένου και αυτού της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., που απαιτείται προκειμένου να εξασφαλιστεί η ασφαλής και αποτελεσματική λειτουργία και συντήρηση του συστήματος Μετρό.

Οι συρμοί

Την Τρίτη υπεγράφη και η σύμβαση για την προμήθεια άλλων 15 νέων συρμών για το μετρό Θεσσαλονίκης. Οι έξι απ΄αυτούς θα δρομολογηθούν στη βασική γραμμή, η οποία συνολικά θα διαθέτει 24 συρμούς και οι υπόλοιποι θα δρομολογηθούν στην επέκταση προς Καλαμαριά.

Υπενθυμίζεται ότι οι συρμοί της Θεσσαλονίκης θα λειτουργούν αυτόματα χωρίς οδηγό, ενώ έχουν ήδη φτάσει οι πρώτοι 18 συρμοί για το βασικό έργο της Γραμμής 1 (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός - Νέα Ελβετία).

Οι συρμοί θα «κουμπώνουν» σε αυτόματες θύρες που θα ανοίγουν μετά την ακινητοποίηση του τρένου και υπολογίζεται ότι θα έχουν ενσωματωθεί συνολικά στον στόλο έως το φθινόπωρο του 2025.

συρμοίειδήσεις τώραμετρό Θεσσαλονίκη