Ελλάδα|20.03.2023 20:28

Τηλεδιοίκηση: Προϊστάμενος κέντρου ελέγχου εξηγεί στο OPEN πώς αποφεύγονται τα απρόοπτα, όταν το σύστημα λειτουργεί

Newsroom

Η κάμερα του OPEN βρέθηκε στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας στο ΣΚΑ. Μετέδωσε εικόνα από την τηλεδιοίκηση που λειτουργεί από το τμήμα Τιθορέας μέχρι και τον Δομοκό -μία απόσταση που καλύπτει περίπου 110 χιλιόμετρα.

Τα μοντέλα τηλεδιοίκησης στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι τρία: Τηλεδιοίκηση τοπικού χειρισμού, όπως είναι αυτό της Λάρισας, που έχει ευθύνη στα όρια του σταθμού μόνο ο σταθμάρχης. Η τελευταίας τεχνολογίας τηλεδιοίκηση του 2022 στον προτζέκτορα που τη συναντάμε στο τμήμα Τιθορέας - Δομοκού και ο πίνακας τηλεδιοίκησης του προαστιακού -που ξεκίνησε τη λειτουργία του την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων.

«Δολιοφθορές πάρα πολλές, από τότε»

«Το 2012 άρχισε, δεν είχαμε συντήρηση, έφυγε το προσωπικό με τις μετατάξεις, δεν υπήρχε προσωπικό, δολιοφθορές πάρα πολλές τότε. Ειδικά το '13, η τηλεδιοίκηση της Λάρισας και της Αθήνας, γιατί δούλευε και αυτή, δεν ήταν λειτουργική», δηλώνει ο Νικόλαος Μπορομπόκας, προϊστάμενος κέντρου ελέγχου κυκλοφορίας στο ΣΚΑ.

Σε περίπτωση που η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο το δυστύχημα στις ράγες με τους 57 νεκρούς θα είχε αποφευχθεί μέσα από τον πίνακα που δείχνει η κάμερα του OPEN και ο δημοσιογράφος Γιάννης Ρήγος.

«Δεν θα άφηνε το ίδιο το σύστημα να κάνει αυτό το λάθος, σε καμία περίπτωση, γιατί θα ήταν αναγκασμένος εκ των πραγμάτων να κάνει αυτή την χάραξη που λέμε εμείς εκ των πραγμάτων ούτως ώστε θα κλειδώνανε όλα. Θα ήταν όλα κλειδωμένα, αυτόματα», εξηγεί ο ίδιος.

«Εδώ βλέπετε είναι κόκκινο γιατί μπροστά είναι κάποιο άλλο. Δεν το αφήνει εδώ να προχωρήσει σε καμία περίπτωση», λέει ο κ. Μπορομπόκας, δείχνοντας τον πίνακα.

Το σύστημα RTMS

Εκτός από την τηλεδιοίκηση, όμως, ακόμη ένα σύστημα έρχεται να προστεθεί στις αυτόματες δικλίδες ασφαλείας.

«Και όταν τελειώνει η διαδικασία της λειτουργίας της τηλεδιοίκησης, μετά ξεκινάει η διαδικασία για τοποθέτηση του RTMS, αυτό το αυτόματο σύστημα που σε περίπτωση που βρίσκει κόκκινο το φωτόσημο, το τρένο μπροστά του αυτόματα σταματάει. Αυτόματα δεν μπορεί δηλαδή σ’ αυτή περίπτωση να κάνει κάτι μηχανοδηγός, προειδοποιεί το ίδιο το τρένο, το ίδιο το σύστημα», εξηγεί επίσης ο κ. Μπορομπόκας.

Η λειτουργία του συστήματος αυτού θα ελαχιστοποιούσε την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους: «Ο σταθμάρχης δεν μπορεί να επέμβει. Ο μοναδικός που μπορεί να επέμβει και κατόπιν εντολής του σταθμάρχη να απενεργοποιήσει για κάποιο φωτόσημο που είναι κόκκινο, να απενεργοποιήσει το σύστημα είναι ο μηχανοδηγός, αλλά μετά από εντολή του σταθμάρχη».

Το σύστημα RTMS όμως αν και έχει τοποθετηθεί στο δίκτυο, δεν έχει λειτουργήσει ποτέ...

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

σιδηρόδρομοςΤέμπησιδηροδρομικό δυστύχημασύστημα τηλεδιοίκησηςειδήσεις τώρα