Ελλάδα|08.12.2023 07:06

Με ...δωρεά των ΚΤΕΛ η συγκοινωνία στην Ανατολική και Δυτική Αττική για πέντε ημέρες

Μαρία Λιλιοπούλου

Με ακόμα μία βραχύβια σύμβαση δωρεάς, ως γέφυρα για να καλυφθεί το κενό που θα άφηνε στην πρωτεύουσα η απόσυρση οχημάτων και οδηγών των ΚΤΕΛ που έχουν αναλάβει από το 2020 την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΑ στην Αττική, ο Οργανισμός εξασφάλισε την εξυπηρέτηση 65 λεωφορειακών γραμμών για ένα 5θήμερο. Στη λύση αυτή κατέφυγε προκειμένου να μη μείνουν χωρίς λεωφορεία δεκάδες περιοχές της πρωτεύουσας, καθώς η τελευταία παράταση της σύμβασης μεταξύ των δυο μερών έληξε στις 6 Δεκεμβρίου χωρίς να υπογραφεί νέα εξαιτίας της απορριπτικής απόφασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο έκρινε ότι το αίτημα του ΟΑΣΑ δεν αφορούσε τετράμηνη παράταση, αλλά νέα απευθείας ανάθεση. 

Έως τη Δευτέρα που θα λήξει η σύμβαση δωρεάς η διοίκηση του Οργανισμού εκτιμά ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο, θα έχει ανάψει το πράσινο φως για ακόμα μία απευθείας ανάθεση έως την ολοκλήρωση του διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά την 8ετή παραχώρηση έργου σε ιδιώτες.

Το κόστος της νέας απευθείας ανάθεσης μάλιστα, έχει προϋπολογιστεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε σχετική τροπολογία, για την οποία αναλυτικά έγραψε το «Εθνος» ότι θα κοστίσει στο Ελληνικό Δημόσιο 53 εκατομμύρια ευρώ έως το τέλος του 2024 χωρίς να συνυπολογίζονται τα επιπλέον κόστη σε ρήτρες καυσίμου, κλπ. Να σημειωθεί ότι η αρχική διετής σύμβαση του 2020 είχε προϋπολογισμό 50 εκ. ευρώ, ενώ τώρα αυξημένο ποσό προϋπολογίζεται για διάστημα ενός έτους.

Προκειμένου να γίνει αυτό όμως χρειαζόταν να καλυφθεί το κενό μέχρι τη νέα γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Έτσι για άλλη μια φορά που η απευθείας ανάθεση έργου βρήκε εμπόδια στο Ελεγκτικό Συνέδριο, επιστρατεύτηκε η λύση της δωρεάς εκ μέρους των ΚΤΕΛ δεδομένου ότι η κάλυψη θα δοθεί εκτός σύμβασης μεταξύ των δύο μερών αφού η τελευταία παράταση έληξε στις 6 Δεκεμβριου.

Όπως προκύπτει από τη σύμβαση δωρεάς, αντικείμενο είναι η παροχή εκτέλεσης των αστικών και ειδικού τοπικού χαρακτήρα δρομολογίων, τακτικών οδικών επιβατικών μεταφορών. Για τον σκοπό αυτό τα ΚΤΕΛ θα δρομολογήσουν 200 αστικά λεωφορεία «καλύπτοντας όλες ανεξαιρέτως τις δαπάνες και έξοδα για το απαιτούμενο προσωπικό, την ασφαλιστική κάλυψη αυτών, τα έξοδα κίνησης και όλο το λειτουργικό κόστος», όπως αναφέρεται στο κείμενο της σύμβασης.

Η δωρεά της παροχής των υπηρεσιών των δωρητών ορίστηκε ότι θα διαρκέσει για πέντε ημέρες και συγκεκριμένα από την 7/12/2023, και ώρα 00:01 π.μ. μέχρι τη Δευτέρα 11/12/2023 και ώρα 23:59 μ.μ.

Όπως επισημαίνεται, η καταγγελία της σύμβασης από οποιοδήποτε των Συμβαλλόμενων Μερών, προϋποθέτει την έγγραφη προ δύο ημερών τουλάχιστον. Σε περίπτωση διαπίστωσης αδυναμίας εκτέλεσης του έργου προ της λήξης της Σύμβασης, και χωρίς να υπάρχει έγκαιρη έγγραφη ενημέρωση, το έργο θα εκτελείται από την Ο.ΣΥ. Α.Ε. με δέσμευση του συνόλου του απαραίτητου αριθμού οχημάτων και εργαζομένων των δωρητών.

Ο ΟΑΣΑ, πάντως, φαίνεται να προσπαθεί να ...προλάβει και ενδεχόμενα μελλοντικά δυσάρεστα γεγονότα, καθώς στο κείμενο της σύμβασης έχει εισαχθεί πρόβλεψη που ορίζει ότι προκειμένου να συνεχίσει να εξυπηρετείται το επιβατικό κοινό, στην περίπτωση οποιασδήποτε μορφής δικαστικής ή άλλης απαγόρευσης εκτέλεσης των δρομολογίων της παρούσας σύμβασης από τους δωρητές (προσωρινή διαταγή, απόφαση ασφαλιστικών μέτρων, κλπ), αυτά τα δρομολόγια, για όσο χρονικό διάστημα θα διαρκεί η απαγόρευση, θα εκτελούνται κατ’ αρχήν από άλλον φορέα, με τον οποίο θα έχει συμβληθεί άμεσα ο δωρεοδόχος και εάν αυτό δεν καταστεί εφικτό, θα εκτελούνται αναγκαστικά απ’ την Ο.ΣΥ. Α.Ε., με δέσμευση όμως και στις δύο περιπτώσεις, του συνόλου του απαραίτητου αριθμού οχημάτων των δωρητών.

Ελευθέρας στις απευθείας αναθέσεις από τον ΟΑΣΑ με τροπολογία

Στο μεταξύ ελευθέρας για απευθείας αναθέσεις δόθηκε στον ΟΑΣΑ με τροπολογία, η οποία ψηφίστηκε την Πέμπτη με το φορολογικό νομοσχέδιο. Η ρύθμιση δίνει τη δυνατότητα απευθείας αναθέσεων στον Οργανισμό για ακόμα ένα χρόνο, δηλαδή έως την 31η Δεκεμβρίου 2024.

Στην έκθεση συνεπειών της ρύθμισης αναφέρεται ότι με την τροπολογία αντιμετωπίζεται το ζήτημα της ανάγκης προσδιορισμού της αρμόδιας αρχής για τη λήψη έκτακτων μέτρων σε περίπτωση διακοπής των μεταφορικών υπηρεσιών ή κινδύνου διακοπής αυτών.

Με το εν λόγω άρθρο συμπληρώνεται ο νόμος του 2011 αναφορικά τις αρμοδιότητες των συγκοινωνιακών φορέων στην Περιφέρεια Αττικής και προβλέπεται ότι στις αρμοδιότητες του ΟΑΣΑ θα περιλαμβάνεται πλέον και η απευθείας ανάθεση σε τρίτους ή η παράταση συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας ή η επιβολή υποχρέωσης παροχής δημόσιας υπηρεσίας σε σχετικούς φορείς στο πλαίσιο λήψης έκτακτων μέτρων για οριζόμενο χρονικό διάστημα κατ’ ανώτατο όριο.

Η τροπολογία αφήνει πρακτικά παράθυρο στη συνέχιση των απευθείας αναθέσεων συγκοινωνιακού έργου της Αττικής στα ΚΤΕΛ έως ότου τελεσφορήσει ο διεθνής διαγωνισμός του ΟΑΣΑ για παραχώρηση έργου της δημόσιας συγκοινωνίας σε ιδιώτες για περίοδο 8 ετών. Ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά απαιτούνται μήνες για την ολοκλήρωσή του, καθώς έχει οριστεί η κατάθεση προσφορών έως τις 19 Δεκεμβρίου. Από αυτό το χρονικό σημείο έως τη δρομολόγηση νέων οχημάτων από τους αναδόχους που θα προκύψουν, εκτιμάται ότι θα χρειαστεί διάστημα τουλάχιστον 9 μηνών, γεγονός, το οποίο εξηγεί την απόφαση του υπουργείου να δώσει τη δυνατότητα στον ΟΑΣΑ να προβαίνει σε απευθείας αναθέσεις για ακόμα ένα χρόνο.

ΚΤΕΛειδήσεις τώραλεωφορείαΟΑΣΑ