Ελλάδα|05.09.2025 05:40

Τα ηλεκτρικά λεωφορεία έρχονται, η πιστοποίηση των τεχνιτών «κολλάει» - Νέα σύμβαση με τη Yutong

Μαρία Λιλιοπούλου

«Εξαρτημένη» από την κινεζική κατασκευάστρια εταιρεία YUTONG είναι η ΟΣΥ όσον αφορά τη συντήρηση των ηλεκτρικών λεωφορείων που έχει προμηθευτεί στο πλαίσιο του προηγούμενου διαγωνισμού, καθώς σχεδόν 1,5 χρόνο μετά την παραλαβή των 140 οχημάτων, το θεσμικό πλαίσιο για την πιστοποίηση των τεχνιτών ηλεκτροκίνησης βαρέων οχημάτων παραμένει ανολοκλήρωτο.

Κατά συνέπεια οι τεχνίτες της ΟΣΥ δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να «ακουμπήσουν» τα οχήματα και κυρίως τις μπαταρίες των συγκεκριμένων λεωφορείων, με την εταιρεία πρακτικά να εξαναγκάζεται στην υπογραφή σύμβασης για την απευθείας ανάθεση της προληπτικής συντήρησής στον όμιλο κατασκευής των οχημάτων επιφορτιζόμενη πρόσθετο κόστος.

Η σύμβαση παροχής υπηρεσιών προληπτικής συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων είναι εκτιμώμενης αξίας 364.000 (πλέον ΦΠΑ) ή 451.360 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ για χρονικό διάστημα ενός έτους.

Οπως ξεκάθαρα αναφέρεται στο κείμενο της πρόσκλησης προς τη YUTONG, αυτή η συγκεκριμένη διαδικασία επιλέγεται λόγω του ότι οι υπηρεσίες μπορούν να παρασχεθούν μόνο από τον συγκεκριμένο οικονομικό φορέα, μεταξύ άλλων εξαιτίας του ατελούς νομοθετικού πλαισίου.

«Η αναμονή προσαρμογής της κείμενης νομοθεσίας λόγω απουσίας επαρκούς νομικού πλαισίου και πιστοποίησης τεχνικού προσωπικού στις ιδιαίτερες απαιτήσεις της τεχνολογίας των ηλεκτρικών οχημάτων βαρέως τύπου, η ανάγκη ολοκλήρωσης της αναγκαίας επιπλέον εκπαίδευσης σε συνεργασία με την κατασκευάστρια εταιρεία και τους λοιπούς φορείς, το εύλογο της δαπάνης για την προσφερόμενη υπηρεσία, με δεδομένη την ιδιαιτερότητα του αντικειμένου, την μείωση του διαχειριστικού κόστους και των χρονοκαθυστερήσεων για την προμήθεια των απαιτούμενων ανταλλακτικών των συντηρήσεων ενός έτους, καθώς και η εξαιρετική έως σήμερα ανταπόκριση του προσωπικού της Yutong στην παρεχόμενη υπηρεσία», αναφέρονται από την ΟΣΥ ως οι βασικότεροι λόγοι διατήρησης των τεχνιτών της κινεζικής εταιρείας.

Οπως προκύπτει, την ώρα που η ηγεσία του υπουργείου προσανατολίζεται στην ταχύτατη κατάργηση των τρόλει και την υποκατάστασή τους από ηλεκτρικά λεωφορεία και ενώ αναμένεται και η προμήθεια των 125 νέων ηλεκτρικών οχημάτων, η ίδια η Πολιτεία δεν έχει επιλύσει κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τη συντήρηση ακόμα και των οχημάτων που έχουν ήδη παραληφθεί και δρομολογηθεί.

Επιπροσθέτως στην πρόσκληση της ΟΣΥ παρατίθεται και σειρά άλλων λόγων, τους οποίους επικαλείται η εταιρεία για την απόφασή της και συγκεκριμένα:

  • Η ανάγκη προστασίας αποκλειστικών δικαιωμάτων και η ύπαρξη τεχνικών λόγων που εμποδίζουν την ανάπτυξη ανταγωνισμού. Συγκεκριμένα η ΟΣΥ αναφέρει πως «ο μικρός “πραγματικός” χρόνος εμπλοκής του τεχνικού προσωπικού των αμαξοστασίων (πλην του Α/Σ Αγ. Ι. Ρέντη) με τα ηλεκτρικά οχήματα καθιστά απολύτως αναγκαία την περαιτέρω εξοικείωσή του με τα οχήματα αυτά».

  • Οι ιδιαίτερες τεχνολογικές απαιτήσεις.

  • Το πλήθος των ηλεκτρικών οχημάτων.

  • Η ανάγκη διασφάλισης της λειτουργίας των οχημάτων περιορίζοντας τις ημέρες εκτός συγκοινωνιακού έργου.

  • Η βελτιστοποίηση της απόδοσής των οχημάτων (μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης) μέσω της Yutong, η οποία ως κατασκευάστρια εταιρεία έχει την τεχνογνωσία, την εμπειρία και τα πλήρη δικαιώματα χρήσης των οχημάτων αυτών και του λογισμικού της πλατφόρμας V+. Να σημειωθεί ότι ειδικά σε ό,τι αφορά το ζήτημα των δικαιωμάτων, ο ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκης μόλις στις 11 του περασμένου Αυγούστου υπέγραψε ετήσια σύμβαση με την κινεζική εταιρεία για την ανανέωση της συνδρομής της συγκεκριμένης πλατφόρμας συνολικού ύψους 23.100 ευρώ χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ για τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία που έχει προμηθευτεί.

Στην πρόσκληση για τη σύμβαση συντήρησης με την ΟΣΥ, ρητώς διευκρινίζεται ότι διατηρεί το δικαίωμα να περιορίσει το αντικείμενο των υπηρεσιών προληπτικής συντήρησης των ηλεκτρικών λεωφορείων κατά την κρίση του. Σημειώνεται επίσης ότι η συνολική διάρκεια της σύμβασης μπορεί να παρατείνεται μετά από αιτιολογημένη απόφασή της μέχρι το 50% αυτής, ύστερα από σχετικό αίτημα του αναδόχου.

Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι ο χρόνος τρέχει και εάν η ΟΣΥ επιθυμεί να απεγκλωβιστεί από την υποχρέωση ανανέωσης των έξτρα συμβάσεων συντήρησης, οι οποίες στη συνέχεια θα κοστίζουν ακόμα ακριβότερα δεδομένου ότι στον στόλο της θα προστεθούν άλλα 125 ηλεκτρικά οχήματα με την προμήθεια να έχει κατακυρωθεί επίσης στη ΥUTONG, η Πολιτεία οφείλει να ξεκαθαρίσει το νομοθετικό πλαίσιο που θα καθιστά ενεργή την τεχνική βάση της ΟΣΥ και για το νέο μείγμα του στόλου της.

«Οι τεχνικοί της ΟΣΥ διαθέτουν τεχνογνωσία και έχουν ήδη παρακολουθήσει σχετικά σεμινάρια στο ΕΜΠ με την εκπαίδευσή τους να συνεχίζεται. Δεν διαθέτουν όμως ακόμα την απαραίτητη πιστοποίηση για επέμβαση σε λεωφορεία με χιλιάδες βολτ. Δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στο σύνολο των βλαβών που αυτά μπορούν να εμφανίσουν και κυρίως σε όσα σχετίζονται με τις μπαταρίες. Νέα πιστοποίηση πήραμε και όταν στον στόλο προστέθηκαν τα λεωφορεία φυσικού αερίου. Θα πρέπει επιτέλους να φτιαχτεί το θεσμικό πλαίσιο για την πιστοποίηση και στα ηλεκτρικά», υπογραμμίζει στο «ethnos.gr» ο πρόεδρος του Σωματείου Τεχνιτών της ΟΣΥ, Αποστόλης Ραυτόπουλος.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης που έχει υπογράψει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια των 140 ηλεκτρικών λεωφορείων που έχουν ήδη ενταχθεί στον στόλο της ΟΣΥ, η ευθύνη για την προληπτική (προγραμματισμένη) συντήρηση των οχημάτων κατά την περίοδο εγγύησης καλής λειτουργίας ανήκει στον ανάδοχο. Το διάστημα αυτό καλύπτει τους πρώτους δώδεκα μήνες από την οριστική παραλαβή κάθε οχήματος ή επιμέρους τμημάτων του και οι εργασίες πραγματοποιούνται σε αμαξοστάσια που θα υποδειχθούν και παραχωρηθούν από τους αρμόδιους φορείς λειτουργίας.

Κατά τη διάρκεια αυτού του πρώτου έτους, όλα τα έξοδα συντήρησης, συμπεριλαμβανομένων των απαιτούμενων ανταλλακτικών και αναλώσιμων υλικών, βαρύνουν αποκλειστικά τον ανάδοχο. Για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, η υποχρέωση για την τακτική προληπτική συντήρηση μεταφέρεται στην ΟΣΥ, η οποία αναλαμβάνει τόσο την ευθύνη όσο και τη σχετική δαπάνη.

Σε ό,τι αφορά την υποστήριξη με ανταλλακτικά, ο ανάδοχος έχει δεσμευτεί να εξασφαλίζει τη διαθεσιμότητά τους για τα συγκεκριμένα οχήματα και τα παρελκόμενα τους για τουλάχιστον πέντε χρόνια μετά τη λήξη της περιόδου εγγύησης. Ουσιαστικά, αυτό σημαίνει ότι η παροχή ανταλλακτικών πρέπει να είναι διασφαλισμένη συνολικά για μια δεκαετία, κάτι που προβλέπεται ρητά μέσω σχετικών δηλώσεων που καλείται να υποβάλει τόσο ο ανάδοχος όσο και ο κατασκευαστής των λεωφορείων.

οχήματαΟΣΥσύμβασηηλεκτρικά λεωφορείαειδήσεις τώραλεωφορεία