Ελλάδα|19.09.2025 11:13

Στον αέρα νέα πλατφόρμα καταγγελιών για τα ΜΜΜ: Αναζητείται... η σύμβαση

Μαρία Λιλιοπούλου

Άλλη μία εφαρμογή υποβολής καταγγελιών για την ποιότητα της εξυπηρέτησης με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στην Αθήνα έρχεται να προστεθεί στην ήδη υπάρχουσα, η οποία είναι διαθέσιμη τα τελευταία χρόνια μέσω της ιστοσελίδας του ΟΑΣΑ.

Η λειτουργία της νέας ψηφιακής πλατφόρμας υποβολής καταγγελιών report.oasa.gr ανακοινώθηκε την Πέμπτη από τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη σε τηλεοπτική του εμφάνιση στον ΑΝΤ1. Όπως έγινε γνωστό, ο πολίτης θα μπορεί να εισέρχεται στην πλατφόρμα από υπολογιστή ή κινητό τηλέφωνο, να επιλέγει το μέσο μεταφοράς στο οποίο διαπίστωσε πρόβλημα που αφορά από την κατάσταση του οχήματος, καθυστέρηση ή ακύρωση δρομολογίου έως και απρεπή συμπεριφορά προσωπικού και να επιλέξει την ακριβή τοποθεσία του περιστατικού στον χάρτη ή να πληκτρολογήσει τη διεύθυνση, να συμπληρώσει την ημερομηνία και την ώρα που συνέβη το γεγονός καθώς και τον αριθμό γραμμής ή σταθμού, εάν είναι διαθέσιμος.

Οι αναφορές που υποβάλλονται θα διαβιβάζονται αυτόματα στον αρμόδιο φορέα (ΟΣΥ Α.Ε. για λεωφορεία και τρόλεϊ ή ΣΤΑΣΥ Α.Ε. για μετρό, τραμ και ηλεκτρικό), προκειμένου να διερευνηθούν και να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα.

Πώς θα γίνονται οι καταγγελίες;

Στην καταγγελία θα μπορεί να επισυνάπτεται και φωτογραφία ή βίντεο, κάτι το οποίο αποτελεί ένα από τα λίγα στοιχεία μαζί με το σύστημα γεωεντοπισμού που τη διαφοροποιούν από την ήδη λειτουργούσα στον ιστότοπο του ΟΑΣΑ πλατφόρμα. Αν και στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ) δεν εμφανίζεται ενεργή υπογεγραμμένη σύμβαση ή πράξη ανάθεσης για το συγκεκριμένο έργο ανάπτυξης της νέας πλατφόρμας, όπως προκύπτει από την πρόσκληση υποβολής προσφοράς για την απευθείας ανάθεση, η εταιρεία που ανέλαβε το έργο είναι η ALPHA ΩΜΕΓΑ ZED ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ.

Πρόκειται για τη γνώριμη στα μεταφορικά πράγματα εταιρεία, στην οποία ανατέθηκε από τον ΟΣΕ και το πολυσυζητημένο και αμφιλεγόμενο κατά πολλούς σύστημα που αφορά την ανάπτυξη ολοκληρωμένης πλατφόρμας σιδηροδρομικών δεδομένων με δυνατότητα ζωντανής απεικόνισης της κυκλοφορίας των τρένων και ενημέρωσης του επιβατικού κοινού σε πραγματικό χρόνο, του γνωστού πλέον ΗEPOS. Η αξία της σύμβασης αυτής ανερχόταν στα 37.200 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.

Για το νέο σύστημα καταγγελιών ο ΟΑΣΑ έχει προϋπολογίσει τη δαπάνη σε 22.320 ευρώ με τον ΦΠΑ. Ωστόσο, εκτός του γεγονότος ότι έχει τεθεί σε λειτουργία ένα νέο σύστημα χωρίς να έχει αναρτηθεί (τουλάχιστον έως χθες) δημόσια η σύμβασή του, εντύπωση προκαλούν και τα ταχύτατα αντανακλαστικά στην ανάπτυξη της πλατφόρμας. Η σχετική πρόσκληση έχει ημερομηνία 8 Σεπτεμβρίου με δυνατότητα αποστολής προσφοράς έως και τις 15 του μήνα, αλλά από τις 18 η ψηφιακή πλατφόρμα φαίνεται να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία, όπως καταδεικνύεται και από τη σχετική ανάρτηση στον λογαριασμό της κυβέρνησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τους ίδιους τους πολίτες να σχολιάζουν ότι στον ΟΑΣΑ λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια φόρμα παραπόνων.

Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι στις υποενότητες καταγγελιών του ΟΑΣΑ εμφανίζονται χωριστά τα λεωφορεία – ΚΤΕΛ, κάτι το οποίο δεν υφίσταται στην καινούρια.

Το ethnos.gr ζήτησε από τον ΟΑΣΑ περισσότερα στοιχεία αναφορικά με την εν λόγω σύμβαση, την απόφαση ανάθεσης, την υπογραφείσα αξία της, κλπ, χωρίς ωστόσο να λάβει κάποια απάντηση.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ερωτηθείς σχετικά με τη λειτουργία της πλατφόρμας ο κ. Κυρανάκης, οι καταγγελίες των επιβατών μπορεί να είναι είτε επώνυμες είτε ανώνυμες. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι βάσει του ισχύοντος από τον Δεκέμβριο του 2023 επικαιροποιημένου κανονισμού δικαιωμάτων επιβατών, οι καταγγελίες που υποβάλλονται θα πρέπει να περιλαμβάνουν τα πλήρη στοιχεία του καταγγέλλοντα προκειμένου να εξεταστούν από τον αρμόδιο φορέα.

Χαρακτηριστικά στο ΦΕΚ 7483/Β/2912-2023 αναφέρεται ότι: «Προκειμένου να εξεταστούν αρμοδίως οι αναφορές- καταγγελίες υποβάλλονται εγγράφως και περιλαμβάνουν απαραιτήτως: τα πλήρη στοιχεία του καταγγέλλοντα (Όνομα, Επώνυμο) και στοιχεία επικοινωνίας (Ταχυδρομική δ/νση ή e-mail ή τηλέφωνο ή fax), τους λόγους υποβολής της καταγγελίας, σαφή περιγραφή του συμβάντος, σχετικές πληροφορίες με το ταξίδι και τους όρους μεταφοράς, όπως υπόδειξη του μεταφορέα, αναφορά του σημείου αναχώρησης- άφιξης, αναφορά της προγραμματισμένης και της τελικώς εκτελεσθείσας ώρας αναχώρησης- άφιξης, στην περίπτωση ματαίωσης ή καθυστερημένης αναχώρησης τακτικής γραμμής, το αντίτιμο του εισιτηρίου. Προαιρετικά, στην αναφορά- καταγγελία επισυνάπτεται κάθε σχετικό παραστατικό, όπως απόκομμα εισιτηρίου, αποδεικτικό κράτησης ταξιδιού, αντίγραφα αποδείξεων πρόσθετων εξόδων».

Και στην πρόσκληση του ΟΑΣΑ, πάντως, είχε συμπεριληφθεί η απαίτηση επιλογής ανωνυμίας καθώς σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται, το σύστημα θα πρέπει να διαθέτει - σε ό,τι αφορά τον χρήστη - φόρμα υποβολής αναφοράς με τα εξής πεδία:

  • Επιλογή μέσου (λεωφορείο, τρόλεϊ, μετρό, τραμ, προαστιακός).
  • Επιλογή τύπου προβλήματος (καθυστέρηση, κακοτεχνία, καθαριότητα, βλάβη, πληροφόρηση, άλλο)
  • Περιγραφή (ελεύθερο κείμενο)
  • Επιλογή τοποθεσίας μέσω χάρτη (click-to-place marker) ή λήψη τοποθεσίας μέσω του gps της συσκευής του χρήστη
  • Δυνατότητα προαιρετικής μεταφόρτωση φωτογραφιών ή video
  • Επιλογή ανωνυμίας ή καταγραφής στοιχείων επικοινωνίας (email)
  • Επιβεβαίωση αποδοχής όρων χρήσης και προστασίας δεδομένων
  • Δημόσιο διαδραστικό χάρτη με τις ενεργές αναφορές (με φίλτρα ανά τύπο, μέσο, ημερομηνία).

Ορίζεται επίσης ότι το έργο θα είναι δίγλωσσο (Ελληνικά, Αγγλικά) και θα ικανοποιεί τις προδιαγραφές προσβασιμότητας. Το σύστημα θα μπορεί να εξάγει στατιστικά και αναφορές ανά φορέα και μέσο για το πλήθος των καταγγελιών, το ποσοστό επιλυμένων, τον μέσο χρόνο απόκρισης, τις κατηγορίες με τις περισσότερες αναφορές.

Αντιδρούν οι εργαζόμενοι

Για κατώφωρη παραβίαση της ιδιωτικότητας εργαζομένων και επιβατών με τη νέα πλατφόρμα καταγγελιών του ΟΑΣΑ, κάνει λόγο σε δήλωσή του ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στο Δ.Σ της ΣΤΑΣΥ, Σπύρος Ρεβύθης.

Ο ίδιος επισημαίνει ότι «η δυνατότητα ανάρτησης φωτογραφιών και βίντεο, χωρίς καμία θεσμική πρόβλεψη ή προστασία, ανοίγει τον δρόμο σε κακόπιστες και κακόβουλες ενέργειες, καταπατώντας βασικές διατάξεις της ελληνικής νομοθεσίας και του ευρωπαϊκού κανονισμού προστασίας προσωπικών δεδομένων (GDPR). Το μήνυμα που εκπέμπεται είναι σαφές: «Φωτογραφίστε ελεύθερα, με τις ευλογίες του κράτους, όποιον θέλετε – χωρίς καμία συνέπεια». Αυτό δεν είναι δικαίωμα, ούτε ελευθερία, είναι επικίνδυνη αυθαιρεσία», σημειώνει.

Ο κ. Ρεβύθης προσθέτει ότι οι εργαζόμενοι επικροτούν τη δυνατότητα του επιβάτη να εκφράζει παράπονα και να αναφέρει προβλήματα, αλλά αντιτίθενται στην ανεξέλεγκτη φωτογράφιση και βιντεοσκόπηση του Σταθμάρχη, του Οδηγού, του Εκδότη, του Ελεγκτή και του κάθε ανυποψίαστου επιβάτη.

«Απαιτούμε άμεσα από τη διοίκηση του ΟΑΣΑ: να τροποποιήσει την εφαρμογή, να προφυλάξει εργαζόμενους και επιβάτες, πριν βρεθούμε όλοι μπροστά σε «παρανόμως ευτράπελα» που θα εκθέσουν όχι μόνο τους πολίτες και τους εργαζόμενος, αλλά και τον ίδιο τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών».

ΟΑΣΑλεωφορείαμετρόΜΜΜειδήσεις τώραΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΚωνσταντίνος Κυρανάκηςκαταγγελίες