Συγκοινωνίες Αθήνας: Ντεμπούτο της άυλης κάρτας ATH.ENA GO για τα ΜΜΜ
Μαρία ΛιλιοπούλουΑλλάζουν σελίδα οι δημόσιες συγκοινωνίες στην Αθήνα τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το ζήτημα της πληρωμής του κομίστρου, καθώς είναι ήδη διαθέσιμη στο επιβατικό κοινό της πρωτεύουσας η άυλη κάρτα ATH.ENA GO. Οι πρώτοι χρήστες μάλιστα έχουν αρχίσει ήδη να τη χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση με τα στοιχεία να κάνουν λόγο για τουλάχιστον 7.500 μετατροπές υφιστάμενων προσωποποιημένων καρτών σε ψηφιακή μορφή, αξιοποιώντας την τεχνολογία που καταργεί την ανάγκη για φυσικό μέσο.
Η υπηρεσία – όπως είχε περιγράψει πρόσφατα στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος, βασίζεται στο σύστημα Account-Based Ticketing (ABT), το οποίο μεταφέρει το εισιτήριο από την πλαστική κάρτα ή το χαρτί σε έναν προσωπικό λογαριασμό στο κινητό. Με αυτό τον τρόπο, η εφαρμογή ATH.ENA GO λειτουργεί ως το «πορτοφόλι» του επιβάτη, επιτρέποντάς του να εκδίδει, να φορτίζει και να επικυρώνει το εισιτήριό του από το smartphone του, χωρίς επίσκεψη σε εκδοτήριο ή αυτόματο μηχάνημα. Η εφαρμογή δίνει επίσης τη δυνατότητα δήλωσης δικαιωμάτων έκπτωσης, όπως φοιτητική ή ανεργίας, παρέχοντας πλήρη εποπτεία των μετακινήσεων και των πληρωμών σε πραγματικό χρόνο.
Άυλη κάρτα: Πώς θα λειτουργεί - Όσα πρέπει να γνωρίζει το επιβατικό κοινό
Με την άυλη κάρτα το εισιτήριο δεν «αποθηκεύεται» πλέον σε μια κάρτα, αλλά στον λογαριασμό του χρήστη, ο οποίος μπορεί να προμηθεύεται προϊόντα κάθε τύπου: από ενιαίο εισιτήριο 90 λεπτών μέχρι εισιτήρια αεροδρομίου, μηνιαίες ή ετήσιες κάρτες. Το σύστημα υποστηρίζει ταυτόχρονα προϊόντα μεγάλης και μικρής διάρκειας, δίνοντας τη δυνατότητα στον χρήστη να επιλέγει ποιο από αυτά θα ενεργοποιηθεί πρώτο. Όλη η διαδικασία - από την αγορά προϊόντος μέχρι την επιβεβαίωση επικύρωσης - γίνεται πλέον από το κινητό, χωρίς φυσική επαφή με μηχανήματα ή κάρτες.
Αλλη μία σημαντική αλλαγή που ενσωματώνει η άυλη κάρτα είναι η πληρωμή μετά τη μετακίνηση. Αντί ο χρήστης να προκαταβάλει το κόμιστρο, όπως συμβαίνει με τη φυσική κάρτα, το σύστημα υπολογίζει τη διαδρομή και χρεώνει το πραγματικό ποσό στο τέλος, με τρόπο παρόμοιο με την ανέπαφη χρήση τραπεζικών καρτών.
Κατά τη μετακίνηση, η εφαρμογή πρέπει να είναι ανοιχτή, ωστόσο η ψηφιακή κάρτα θα μπορεί να λειτουργήσει και χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο για ορισμένο αριθμό επικυρώσεων - μια πρόβλεψη που καθιστά το σύστημα λειτουργικό ακόμη και σε συνθήκες περιορισμένης συνδεσιμότητας. Αν χαθεί ή κλαπεί η συσκευή, ο χρήστης μπορεί να δηλώσει απώλεια μέσα από την ίδια πλατφόρμα, διασφαλίζοντας ότι το υπόλοιπο και τα προϊόντα του δεν θα χαθούν.
Ιδιαίτερα χρήσιμη για οικογένειες είναι η δυνατότητα διαχείρισης πολλών καρτών μέσα από έναν λογαριασμό, καθώς ένας γονιός μπορεί να φορτίζει με την τραπεζική του κάρτα και τον λογαριασμό του παιδιού του. Παράλληλα, οι επιβάτες μπορούν να επιλέξουν μεταξύ προσωποποιημένου ή ανώνυμου λογαριασμού, με τις εκπτώσεις όμως να ισχύουν αποκλειστικά για όσους έχουν επιλέξει την προσωποποίηση.
Η εγκατάσταση της εφαρμογής, η δημιουργία λογαριασμού και η μετατροπή της κάρτας ολοκληρώνονται σε λίγα λεπτά. Όσοι δεν έχουν προσωποποιημένη κάρτα μπορούν να αιτηθούν την έκδοση ψηφιακής μέσα από την εφαρμογή. Μετά την έκδοση της ψηφιακής κάρτας, η παλιά πλαστική απενεργοποιείται και δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα ΜΜΜ, καθώς ενδέχεται να επιβληθεί πρόστιμο. Ωστόσο ο ΟΑΣΑ εξετάζει το ενδεχόμενο για το πρώτο μεταβατικό διάστημα να διατηρείται και η φυσική κάρτα.
Η προμήθεια προϊόντων κομίστρου και η φόρτιση αποθηκευμένης αξίας πραγματοποιούνται μέσω της εφαρμογής και της ιστοσελίδας ATH.ENA GO. Βασικοί κανόνες της υπηρεσίας είναι η υποχρεωτική επικύρωση σε κάθε μετακίνηση, η ανάγκη ύπαρξης ενεργού προϊόντος ή υπολοίπου 1,20 ευρώ και η καθημερινή σύνδεση στο διαδίκτυο, έστω για λίγα δευτερόλεπτα, ώστε να ενημερώνεται ο λογαριασμός.
Οι ελεγκτές κομίστρου είναι ήδη εξοπλισμένοι με συσκευές που μπορούν να ελέγξουν την ψηφιακή κάρτα στο κινητό, ενώ ο επιβάτης μπορεί να εμφανίσει σε πιθανό έλεγχο την κάρτα του από το κινητό του, όπως ακριβώς θα έκανε με την πλαστική κάρτα. Η πλατφόρμα επιτρέπει ακόμη την επιλογή του προϊόντος που θα ενεργοποιηθεί πρώτο όταν υπάρχουν πολλαπλές αγορές, διευκολύνοντας τους συχνούς χρήστες.
Σε επόμενο στάδιο, ο ΟΑΣΑ σχεδιάζει και την πλατφόρμα MaaS (Mobility as a Service), η οποία θα ενοποιεί σε μία εφαρμογή όλες τις μορφές μετακίνησης - από λεωφορεία και μετρό μέχρι ταξί, ποδήλατα και πατίνια - επιτρέποντας στον επιβάτη να οργανώνει ολόκληρη τη διαδρομή του από ένα ενιαίο ψηφιακό περιβάλλον.
Το νέο σύστημα δεν θα ακυρώσει τις πλαστικές κάρτες καθώς η μετάβαση στην άυλη δεν είναι υποχρεωτική, ούτε και θα ακυρώσει το χάρτινο εισιτήριο, η μείωση της χρήσης του οποίου ωστόσο απελευθερώνει σημαντικούς πόρους. Κάθε χρόνο, σύμφωνα με τα στοιχεία που είχε παρουσιάσει ο κ. Σπηλιόπουλος, παράγονται περίπου 50 εκατομμύρια χάρτινα εισιτήρια, με κόστος 0,10 ευρώ το καθένα, πράγμα που σημαίνει ότι μια ενδεχόμενη πλήρης υποκατάστασή τους από την άυλη μορφή θα εξοικονομούσε στον ΟΑΣΑ περίπου 5 εκατ. ευρώ ετησίως, ποσό που αντιστοιχεί, όπως σημείωσε, στην αγορά δέκα νέων λεωφορείων. Παράλληλα, όλα τα δεδομένα χρήσης της κάρτας είναι κρυπτογραφημένα, ενώ ο ΟΑΣΑ αξιοποιεί μόνο στατιστικά στοιχεία για τη βελτίωση των δρομολογίων.
- Ραντεβού στα μπλόκα αντί για το Μαξίμου δίνουν οι αγρότες - «Δε θα κάνουμε πίσω αν δε λυθούν τα προβλήματα»
- Αποκάλυψη OPEN για κύκλωμα ΟΠΕΚΕΠΕ: Ο αρχηγός χρησιμοποιούσε λογαριασμό του λογιστή για τις επιδοτήσεις
- Ισραήλ: Σκοτώσαμε τον υψηλόβαθμο ηγέτη της Χαμάς Ραέντ Σαάντ - Το βίντεο που δημοσίευσε ο IDF
- Εντυπωσιακό βίντεο: Όρκες και δελφίνια συνεργάζονται στο κυνήγι σολομών - H πρώτη τεκμηριωμένη καταγραφή συνεργασίας