Ελλάδα|28.08.2019 23:49

Διπλώματα οδήγησης: Παλαιό σύστημα εξέτασης - Τέλος στις ουρές χιλιάδων ατόμων

Μαρία Λιλιοπούλου

Δίπλωμα οδήγησης: Πίσω στο παλιό σύστημα εξέτασης για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης στέλνει τους υποψηφίους οδηγούς το υπουργείο Μεταφορών φιλοδοξώντας να εξαφανίσει τις ουρές υποψηφίων που πλέον ξεπερνούν τα 105.000 άτομα. Στην κατεύθυνση αυτή μάλιστα δίνει τη δυνατότητα διεξαγωγής πρακτικής εξέτασης από μόνον έναν εξεταστή έως και το τέλος του ερχόμενου Απριλίου.

Παράλληλα καταργεί την πρακτική επανεξέταση για τους ηλικιωμένους οδηγούς, οι οποίοι θέλουν να ανανεώσουν την άδεια οδήγησής τους, μειώνοντας και το ιατρικό παράβολο από τα 40 στα 30 ευρώ.

Επιπλέον καταργεί και τη δυνατότητα απόκτησης άδειας για συνοδευόμενη οδήγηση στα 17 χρόνια., ενώ τοποθετεί εκ νέου τις τετράτροχές «γουρούνες» στην άσφαλτο καταργώντας την καθολική απαγόρευση και παραχωρώντας στους ΟΤΑ τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων περιορισμού στην κυκλοφορία τους κατά περίπτωση.

Επιπλέον συστήνεται Επιτροπή, η οποία θα επεξεργαστεί ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη διενέργεια εξετάσεων υποψηφίων οδηγών, «προκειμένου να συνταχθεί ένα νέο νομοσχέδιο, το οποίο θα είναι εφαρμόσιμο και θα περιορίσει το φαινόμενο της διαφθοράς, όπου υπάρχει. Το έργο της Επιτροπής θα είναι εξάμηνο και μπορεί να παραταθεί για 3 ακόμη μήνες, εφόσον κριθεί αναγκαίο».

Το σχετικό νομοσχέδιο θα συζητηθεί την Πέμπτη στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής με στόχο να ψηφιστεί την Παρασκευή. Το πολυαναμενόμενο σχέδιο νόμου αναρτήθηκε αργά το βράδυ της Τετάρτης στο σάιτ του Κοινοβουλίου- που αρχικώς είχε τη μορφή τροπολογίας - με τίτλο «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και Άλλες Επείγουσες Διατάξεις». Το υπουργείο, μάλιστα, σε άτυπη ενημέρωση επισημαίνει τις βασικές αλλαγές που επιφέρει. Συγκεκριμένα σημειώνει:

Για τις Άδειες Οδήγησης

Έως την ολοκλήρωση του έργου της επιτροπής καταργούνται τα άρθρα που επέφεραν προβλήματα και επανέρχεται το θεσμικό πλαίσιο, που προϋπήρχε της ψήφισης του ισχύοντος νόμου. 

Το έργο της δοκιμασίας προσόντων διενεργείται από δύο υπαλλήλους – εξεταστές. Έως και την 30η Απριλίου 2020, στο πλαίσιο διασφάλισης της εξυπηρέτησης των υποψηφίων οδηγών με αιτιολογημένη απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη, δύναται να διενεργούνται οι δοκιμασίες προσόντων και συμπεριφοράς από έναν εξεταστή καθώς η συσσώρευση αιτημάτων έκδοσης νέων αδειών είναι τεράστια.

Όσον αφορά στους εξεταστές παρατείνεται εκ νέου από την 1η Νοεμβρίου 2019 μηνιαία αποζημίωση ύψους 250 ευρώ υπό τον όρο ότι συμμετέχουν στο έργο των εξετάσεων τουλάχιστον πέντε φορές. Σε περίπτωση λιγότερων συμμετοχών, η αποζημίωση θα περιορίζεται αναλόγως. Η ετήσια δαπάνη, σύμφωνα με την ειδική έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους εκτιμάται σε περίπου 3 εκατομμύρια ευρώ.

Δευτεροβάθμιες Υγειονομικές Επιτροπές

Επικαιροποιούνται οι διατάξεις που αφορούν στη διενέργεια της ιατρικής εξέτασης υποψηφίων οδηγών. Συστήνονται Δευτεροβάθμιες Ιατρικές Επιτροπές, οι οποίες είχαν καταργηθεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση «και σχεδόν όλοι οι πολίτες άνω των 80 ετών πιστοποιούνταν ικανοί ανά ειδικότητα γιατρού, πλην ελαχίστων περιπτώσεων, όπου περιοριζόταν ο χρόνος ισχύος των αδειών οδήγησης».

Το παράβολο που θα καταβάλλουν οι προς εξέταση οδηγοί στην ΔΙΕ είναι μικρότερο του καταβαλλόμενου σήμερα σε κάθε επίσκεψη γιατρού. Σήμερα οι ηλικιωμένοι πρέπει να επισκεφτούν 4 γιατρούς και να πληρώσουν 40 ευρώ, ενώ στην ΔΙΕ για όλους τους γιατρούς θα πληρώσουν 30 ευρώ (3Χ10).

Η ετήσια δαπάνη επί του κρατικού προϋπολογισμού εξαρτάται από την έκδοση ΚΥΑ αλλά εκτιμάται σε περίπου 1,3 εκατομμύρια ευρώ.

Οδηγοί Άνω των 74 ετών

Καταργείται η υποχρεωτική επανεξέταση των κατόχων αδειών οδήγησης που επιθυμούν να ανανεώσουν την άδεια οδήγησής τους και έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 74 ετών και στο εξής θα αρκούν οι ιατρικές εξετάσεις.

«Το μέτρο αυτό αποτελεί διάκριση εις βάρος των ηλικιωμένων και έχει επιφέρει πολλά προβλήματα στην εξυπηρέτηση των συγκεκριμένων πολιτών» σημειώνει το υπουργείο προσθέτοντας πως για να αναθεωρήσουν την άδεια οδήγησης, εκτός από τις ιατρικές εξετάσεις, έπρεπε να επισκεφτούν τις Περιφερειακές Υπηρεσίες τουλάχιστον 4 φορές προκειμένου να πάρουν τις άδειες οδήγησης. Δεκάδες χιλιάδες πολίτες βρίσκονται σε αναμονή και ο προηγούμενος υπουργός έδινε συνεχώς παρατάσεις. 

Το υπουργείο χαρακτηρίζει την εξέταση που γινόταν «υποτυπώδη (οδήγηση σε ένα δρόμο 500-800 μέτρων)» συμπληρώνοντας πως γι΄αυτό το λόγο οι απορριφθέντες ήταν πολύ λίγοι. «Αμφισβητείται αν το μέτρο αυτό επιφέρει αποτελέσματα στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας» καταλήγει.

Σύμφωνα με την έκθεση του ΓΛΚ, η απώλεια εσόδων από την κατάργηση της υποχρεωτικής επανεξέτασης των ηλικιωμένων οδηγών εκτιμάται σε περίπου 1,5 εκατομμύριο ευρώ.

Οδήγηση στα 17 έτη

Η συνοδευόμενη οδήγηση καταργείται επειδή - όπως σημειώνεται- «με τον τρόπο που θεσμοθετήθηκε (θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση και θεωρητική και πρακτική εξέταση στην ηλικία των 17 ετών) όπως ισχύει και για την ηλικία των υποψηφίων που έχουν συμπληρώσει τα 18 έτη δημιουργεί προβλήματα στην εφαρμογή του (συνοδεία οδηγού, ειδική ασφαλιστική κάλυψη, διοικητικές κυρώσεις)». 

Το μέτρο θα επανεξεταστεί από την επιτροπή που συστήνεται λαμβάνοντας υπόψη την πρόβλεψη της οδηγίας 2006/126 που δίνει στα κράτη - μέλη τη δυνατότητα μείωσης του κατώτατου ορίου ηλικίας στα 17 έτη για την κατηγορία Β (επιβατικά ) και για οδήγηση μόνο εντός της Ελληνικής Επικράτειας.

«Γουρούνες»

Καταργείται η καθολική απαγόρευση κίνησης των ελαφρών και βαρέων τετράτροχων μοτοσικλετών που είναι εξοπλισμένες με κινητήρα εσωτερικής καύσης με κυλινδρισμό έως 125 κυβικά εκατοστά, σε ασφαλτοστρωμένες οδούς και χώρους που εφαρμόζεται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, δεδομένου ότι «πρόκειται για οχήματα που έχουν εγκριθεί σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διαθέτουν άδεια κυκλοφορίας και πληρώνουν ετήσια τέλη κυκλοφορίας».

Ο οικείος Δήμος ή οικεία Περιφέρεια, στην περιοχή αρμοδιότητάς τους, έχουν τη δυνατότητα να θέτουν περιορισμούς στην κυκλοφορία οχημάτων οιασδήποτε κατηγορίας σε ορισμένες περιοχές ή σε όλο το οδικό δίκτυο, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Σύμφωνα με το υπουργείο η ισχύουσα νομοθεσία εμφάνισε σειρά προβλημάτων που την καθιστούσαν ουσιαστικά ανεφάρμοστη και τα οποία συνοψίζονται στα εξής σημεία:

α. Δεν γίνονται εξετάσεις υποψηφίων οδηγών από τον Οκτώβριο του 2018, με συνέπεια  ο αριθμός των υποψηφίων οδηγών να ξεπερνά τις 100.000. Ένα μεγάλο μέρος αυτών επιθυμούν να λάβουν την άδεια οδήγησης προκειμένου να προσληφθούν για εργασία ως οδηγοί είτε για να έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε διαγωνισμούς που απαιτούν την κατοχή άδειας οδήγησης.

β. Ο νόμος προέβλεπε τη δημιουργία ειδικών διαμορφωμένων χώρων για τις ειδικές δοκιμασίες (οπισθοπορεία και παρκάρισμα). Τέτοιοι χώροι δεν βρέθηκαν σε όλη την Ελλάδα με αποτέλεσμα να μη γίνονται εξετάσεις. Όπου βρέθηκαν χώροι, όπως στο ΚΤΕΟ Χολαργού, η αναμονή για την εξέταση ήταν μεγάλη εξαιτίας του συνωστισμού των υποψηφίων (120 - 150 κάθε μέρα) με συνέπεια η ποιότητα των εξετάσεων να είναι χαμηλή.  

γ. Οι εκπαιδευτές αρνούνται να διαθέσουν τα εκπαιδευτικά τους οχήματα χωρίς τη δική τους παρουσία, καθώς στην περίπτωση ατυχήματος, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν τους καλύπτουν, εφόσον δεν συνοδεύουν τον εκπαιδευόμενο.

δ. Η υποχρέωση ασφάλισης των υποψηφίων οδηγών ατομικά, δημιούργησε πρόβλημα καθώς, αρχικά οι ασφαλιστικές εταιρείες αρνήθηκαν να χορηγήσουν τέτοια ασφαλιστήρια. Στη συνέχεια, χορηγούσαν ατομικά ασφαλιστήρια υποψηφίων οδηγών, τα οποία κόστιζαν περίπου 120-140 € για τα επιβατικά Ι.Χ. και 150-180 € για τα βαρέα οχήματα. Η ασφάλιση αυτή κάλυπτε το χρονικό διάστημα μισής ώρας της εξέτασης, ενώ τα ποσά αυτά καλύπτουν σε αρκετές περιπτώσεις και την ετήσια ασφάλεια των Ι.Χ. αυτοκινήτων.

ε. Δεν υφίστατο στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο αναγκαίος εξοπλισμός (κάμερες παρακολούθησης) προκειμένου να είναι εφαρμόσιμες οι διατάξεις.

Παράταση Προθεσμίας Υποβολής Αντιρρήσεων για δασικούς χάρτες

Παρατείνεται έως τις 31 Οκτωβρίου 2019 η προθεσμία υποβολής αντιρρήσεων επί δασικών χαρτών στις περιπτώσεις που η ανάρτηση του δασικού χάρτη πραγματοποιήθηκε από τις 19 Οκτωβρίου 2018 έως την 1η Μαρτίου 2019 και λήγει στις 30 Αυγούστου, σύμφωνα με διάταξη του υπουργείου Περιβάλλοντος. Στις περιοχές αυτές συμπεριλαμβάνονται και εκείνες που είχαν πληγεί από τη φονική πυρκαγιά του Ιουλίου του 2018. Επίσης παρατείνεται για ένα χρόνο η προθεσμία των δυο ετών που προβλέπεται για την περιβαλλοντική αδειοδότηση ξενοδοχειακών καταλυμάτων.

Πάντως, το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε αργά το βράδυ της Τετάρτης στη Βουλή είναι «φορτωμένο» με αρκετές τροπολογίες άλλων υπουργείων.

υπουργείο Μεταφορώνδιπλώματα οδήγησηςδίπλωμα οδήγησης