Ελλάδα|10.09.2019 13:55

Μετρό Θεσσαλονίκης: Στα «χαρακώματα» φορείς, πολιτικοί και αρχαιολόγοι για τα αρχαία στη Βενιζέλου

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Υπέρ της απόσπασης των αρχαιολογικών ευρημάτων από τον υπό κατασκευή σταθμό του μετρό της Θεσσαλονίκης στην οδό Βενιζέλου και επανατοποθέτησής τους μετά την ολοκλήρωση των εργασιών τάσσεται η πλειονότητα -κυρίως οικονομικών- φορέων της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στο ethnos.gr, εκπρόσωποί τους υποστήριξαν ότι αυτή είναι η καλύτερη λύση προκειμένου το έργο της βασικής γραμμής του υπόγειου σιδηροδρόμου να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό, να επιστρέψει η πόλη στην κανονικότητα, αλλά και να σταματήσει η πολύχρονη οικονομική αιμορραγία των καταστημάτων που γειτνιάζουν με το έργο, μια και οι λαμαρίνες μπροστά από τα μαγαζιά λειτουργούν αποτρεπτικά στην προσέλκυση πελατών.

Από την άλλη, υπάρχουν και αυτοί -κυρίως αυτοδιοικητικοί- οι οποίοι παραπέμπουν στη γνώμη των ειδικών. Ζητούν τη συνύπαρξη μετρό και αρχαίων και την όσο το δυνατό γρηγορότερη ολοκλήρωση του έργου, ωστόσο δεν παίρνουν θέση για το ποια είναι η καταλληλότερη λύση: αν, δηλαδή, η κύρια γραμμή του μετρό θα ολοκληρωθεί ευκολότερα με την παραμονή των αρχαίων στη Βενιζέλου κατά την πρόοδο των εργασιών ή με την απόσπαση και επανατοποθέτησή τους όταν ολοκληρωθεί το έργο.

Υπάρχει και η τρίτη πλευρά, αυτή που εκφράζεται από την Κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς -πρωτοστατούν ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, αυτοδιοικητικοί, αρχαιολόγοι και ενεργοί πολίτες-, η οποία τάσσεται αναφανδόν υπέρ της παραμονής των αρχαιολογικών ευρημάτων στη Βενιζέλου.

Αυτή η πλευρά κάνει λόγο για τεράστια αύξηση του χρόνου και του κόστους υλοποίησης του έργου, αν απομακρυνθούν τα αρχαία από το σημείο και για το μεγαλύτερο έγκλημα που επιχειρείται στη Θεσσαλονίκη τις τελευταίες δεκαετίες. Μάλιστα, η κίνηση συγκεντρώνει και υπογραφές πολιτών για την παραμονή των αρχαίων, οι οποίες, σύμφωνα με ανακοίνωσή της, έφτασαν μέσα σε δύο μόλις τις 4.000. 

Για το θέμα ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, έχει συγκαλέσει σύσκεψη το μεσημέρι της Τρίτης, στην οποία θα συμμετάσχουν αυτοδιοικητικοί και εκπρόσωποι φορέων της Θεσσαλονίκης. Το ethnos.gr μίλησε με πολλούς από αυτούς που θα πάρουν μέρος στη σύσκεψη και παρουσιάζει τις απόψεις τους για το ζήτημα.

Αυτοδιοικητικοί

Η τοποθέτηση του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολου Τζιτζικώστα, είναι ξεκάθαρη για το θέμα. Τάσσεται υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιολογικών ευρημάτων μετά την ολοκλήρωση των εργασιών. Όπως έχει ο ίδιος δηλώσει, «εμείς επιμένουμε στη θέση ότι θα πρέπει να συνυπάρξουν αρχαία και μετρό. Να γίνει μια στάση-μουσείο. Αλλά για υλοποιηθεί αυτό, θα πρέπει τα αρχαία να αποσπασθούν, να ολοκληρωθεί η στάση του μετρό και να επανατοποθετηθούν».

Στη συνύπαρξη αρχαίων και μετρό, όταν ολοκληρωθεί η στάση στη Βενιζέλου, επικεντρώνεται και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, τονίζοντας ότι θα πρέπει να επιλεγεί η προσφορότερη τεχνικά λύση. Όπως σημειώνει, «αυτό που πρέπει, είναι να μη χαθεί άλλος χρόνος και να μην αυξηθεί το κόστος». 

Στην ίδια γραμμή βρίσκεται και η τοποθέτηση της αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης και προέδρου του Οργανισμού Τουρισμού της πόλης, Βούλας Πατουλίδου. «Υπάρχουν πολλά ερωτήματα τα οποία πρέπει να απαντηθούν από τους ειδικούς. Μπορούμε να ξυπνήσουμε αύριο και να έχουμε και μετρό και αρχαία; Ακόμα ένα σημαντικό μνημείο θα προβάλλει την πόλη. Αυτό που θέλω είναι το συντομότερο δυνατό να φύγουν οι λαμαρίνες και να μην παραμείνουν για άλλη μία δεκαετία» αναφέρει η κυρία Πατουλίδου. 

Επιμελητήρια

Ξεκάθαρη είναι η θέση του προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μιχάλη Ζορπίδη. «Όσο πιο γρήγορα θα έχουμε μετρό, τόσο το καλύτερο. Θα πρέπει να φύγουν τα αρχαία και, μόλις ολοκληρωθούν οι εργασίες, να γυρίσουν πίσω. Ως Επαγγελματικό Επιμελητήριο είμαστε απολύτως ξεκάθαροι σε αυτό το ζήτημα». Ταυτόσημη είναι και η άποψη που εξέφρασε ο πρόεδρος του του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Αναστάσιος Καπνοπώλης. «Θεωρώ ότι θα πρέπει να μεταφερθούν τα αρχαιολογικά ευρήματα και να επανατοποθετηθεί το μεγαλύτερο μέρος τους όταν τελειώσει το έργο. Το υπόλοιπο τμήμα τους να πάει σε ένα μουσείο. Δεν γίνεται να έχουμε ένα μουσείο σε ολόκληρη την πόλη. Αν φύγουν τα αρχαία, θα έχουμε λιγότερο κόστος και διευκόλυνση των εργασιών». 

Υπέρ της λύσης της απόσπασης και της επανατοποθέτησης στο σημείο των αρχαιολογικών ευρημάτων μετά την ολοκλήρωση των εργασιών τάσσεται και ο Α’ αντιπρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μανόλης Βλαχογιάννης.

«Το έργο πρέπει να έχει ένα αποδεκτό κόστος κατασκευής και να εδράζεται σε απολύτως εφικτές τεχνικά λύσεις. Οι καθυστερήσεις που δημιουργούνται, είναι σημαντικές. Διαφαίνεται ότι το κύριο πρόβλημα συναρτάται με την απόφαση μετατόπισης του σταθμού της Βενιζέλου νοτιότερα, για να αποφευχθεί η μετακίνηση, απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιολογικών ευρημάτων. Διαφαίνεται ότι από την καθυστέρηση έγκρισης των σχετικών μελετών και την διόγκωση του κόστους του έργου λόγω των πρόσθετων κατασκευών, το έργο καθυστερεί απελπιστικά. Συνεπώς, είναι εύλογο το ΕΒΕΘ να θεωρεί μοναδική εφικτή λύση επειδή ακριβώς είναι μελετημένη και κοστολογημένη, την απόσπαση και την επανατοποθέτηση των αρχαιολογικών ευρημάτων και την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου στο αρχικό σημείο όπου είχε υποδειχθεί».

Μηχανικοί – έμποροι

Κατά τον πρόεδρο του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Πάρι Μπίλλια, η απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων και η εν συνεχεία επανατοποθέτησή τους θα προκαλέσουν τα λιγότερα προβλήματα. Όπως υποστηρίζει, η συγκεκριμένη λύση θα έχει μικρότερο κόστος, θα παρουσιάσει τις λιγότερες τεχνικές δυσκολίες και το χρονοδιάγραμμα το πολύ να καθυστερήσει άλλους 3-4 μήνες.

«Τα χρήματα που δαπανήθηκαν μέχρι τώρα για την παραμονή των αρχαίων, δεν ξεπερνούν τις δεκάδες χιλιάδες ευρώ και οι εργασίες που έγιναν, θα γίνονταν, οποιαδήποτε λύση και αν είχε επιλεγεί» τονίζει ο κ. Μπίλλιας.

Τέλος, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, τονίζει ότι ο εμπορικός κόσμος δεν τάσσεται υπέρ της μίας ή της άλλης λύσης, αλλά εκείνο που ζητάει, είναι να ολοκληρωθεί το γρηγορότερο δυνατό το έργο. «Δεν ξέρουμε ποιος έχει την αλήθεια στο τσεπάκι του. Εκείνο που θέλουμε είναι να μην πάει ξανά το έργο πίσω λόγω αντιπολιτευτικής διάθεσης ή διότι δεν έχουν προβλεφθεί κάποια πράγματα. Θα ήταν καταστροφικό για τους συναδέλφους, των οποίων τα καταστήματα γειτνιάζουν με την περιοχή» σημειώνει ο κ. Φιλιππίδης. 

Απόστολος ΤζιτζικώσταςΚωνσταντίνος ΖέρβαςαρχαίαΒενιζέλουμετρό