Ιστορία|15.02.2024 07:55

Η Ελληνική Λύση επικαλείται ορισμό Ρωμαίου- όχι Χριστιανού- νομικού για τον γάμο ομοφύλων που έζησε πριν από 1800 χρόνια!

Newsroom

Της Ελληνικής Λύσης (και όχι μόνο του Κόμματος του κ. Βελόπουλου) το επιχείρημα  (ή πιο σωστά ένα από αυτά) κατά του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών, έχει ένα όνομα: Μοδεστίνος! Ένας νομοδιδάσκαλος, όχι Χριστιανός, που έζησε 1800 χρόνια πίσω!

Της Βουλής το φλέγον θέμα των ημερών: το νομοσχέδιο για τον πολιτικό γάμο των ομόφυλων ζευγαριών και την τεκνοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια. Ξιφουλκούν τα δεξιόστροφα Κόμματα κατά της Κυβέρνησης που εισήγαγε το νομοσχέδιο και κατά των προοδευτικών αριστερόστροφων Κομμάτων- το ΚΚΕ δεν συγκαταλέγεται σ’ αυτά- που (όπως φαίνεται) θα το υπερψηφίσουν.
Και χθες ακούστηκε το όνομα του Μοδεστίνου… Όποιος έχει ισχυρά επιχειρήματα δεν τα κρύβει, άλλωστε…

Ο (ελληνιστί) Χερένιος Μοδεστίνος (Elius Florianus Herennius Modestinus) ήταν Λατίνος νομικός- νομοδιδάσκαλος, (λέγεται) από τους διασημότερους στην ιστορία της νομολογίας της ύστερης Αρχαιότητας. Έζησε το α’ μισό του 3ου αιώνα μ.Χ., υπήρξε μαθητής του επίσης νομοδιδασκάλου Ουλπιανού και σύμβουλος του αυτοκράτορα Αλέξανδρου Σεβήρου, αλλά και αρχηγός ενός είδους αστυνομίας· επίσης υπήρξε δάσκαλος του Μαξιμίνου του νεότερου, γιου του αυτοκράτορα Μαξιμίνου του Θράκα

«Γάμος εστί συνάφεια ανδρός και γυναικός, συγκλήρωσις του βίου παντός, θείου τε και ανθρωπίνου δικαίου κοινωνία», είναι ο ορισμός του γάμου από τον «σοφό» νομοδιδάσκαλο Μοδενστίνο: «Nuptiae sunt conjunctio maris et feminae, consortium omnis vitae, divini et humani juris communicatio», στη γλώσσα του!

Ο Μοδεστίνος ήταν γεννημένος- μάλλον- σε μια από τις ελληνόφωνες επαρχίες της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας περίπου το 223 ή το 225 μ.Χ. Εικάζεται ότι γενέτειρά του ήταν η Δαλματία. Το έργο του Μοδεστίνου «De excusationibus» είναι γραμμένο στα ελληνικά κάτι που οδήγησε στην υπόθεση ότι ίσως αυτή και να ήταν η μητρική γλώσσα του.
Ο Μοδεστίνος ήταν ένας από τους πέντε νομικούς (Παπινιανός, Παύλος, Γάιος και ο Ουλπιανός, οι άλλοι τέσσερις) των οποίων οι καταγεγραμμένες απόψεις θεωρήθηκαν (και όπως φαίνεται ακόμα θεωρούνται) καθοριστικές. Ο Μοδεστίνος ήταν ο τελευταίος μεγάλος νομικός του ρωμαϊκού δικαίου.

Διοικητής της Αστυνομίας της νύχτας...

Ο Μοδεστίνος διετέλεσε και praefectus vigilum, δηλαδή διοικητής των φρουρών της πόλης της Ρώμης, που ήταν υπεύθυνος για τη τήρηση της τάξης- κυρίως τα βράδια- κάτι σαν διοικητής της πυροσβεστικής και αστυνομίας μαζί. Ο praefectus vigilum επόπτευε την υπηρεσία πυροπροστασίας και πυρόσβεσης στην πόλη της Ρώμης και ήταν επίσης υπεύθυνος για την τήρηση της τάξης στους δρόμους τη νύχτα. Η θέση εκείνη θεωρούνταν κατώτερη από άλλες στη Ρώμη, όπως ο praefectus urbi (ο έπαρχος της πόλης της Ρώμης) ή ο praefectus annonae (αξιωματούχος επιφορτισμένος με την επίβλεψη της προμήθειας σιτηρών στην πόλη της Ρώμης) και praetorian prefect (διοικητής της Πραιτωριανής Φρουράς) που θεωρούνταν θέσεις- κλειδιά, όπως θα λέγαμε σήμερα.
Να σημειωθεί ότι η βιογραφία του Μοδεστίνου δεν είναι πλήρης και τα κενά της υπερέχουν της πραγματικότητας. Οι μελέτες για τους νομικούς και, ειδικότερα, για τους νομικούς της εποχής που έζησε ο Μοδεστίνος, σχεδόν πάντα προσέκρουαν σε έλλειψη πηγών.

Ο Μοδεστίνος αφιέρωσε ένα σημαντικό μέρος των έργων του στη διδασκαλία του δικαίου. Η μεθοδολογία που χρησιμοποιεί ο νομικός για τη μετάδοση γνώσεων στους μαθητές του παρουσιάζει ιδιόμορφες πτυχές. Η αρχική προσπάθεια να θεωρητικοποιηθούν τα θεμέλια του δικαίου, ιδίως του lex (νόμου) και του ius (δικαίου), επιτυγχάνεται με τη χρήση εκλεπτυσμένων ρητορικών εργαλείων. Η επανάληψη ορισμών διαφόρων τύπων φανερώνει επίσης τις ιδιαίτερες ικανότητες του συγγραφέα τους και τη στιβαρή ρητορική-νομική του κατάρτιση. Για πρώτη φορά η επιχειρηματολογική τεχνική της διαφοροποίησης, που χρησιμοποιείται από γραμματικούς και ρήτορες, εφαρμόζεται προγραμματικά στο δίκαιο...

Ένας παρωχημένος ορισμός για τον γάμο

«Ο Μοδεστίνος στον ορισμό του γάμου περιλαμβάνει τη συμβίωση μέχρι τον θάνατο και τη συμμετοχή θεοκρατικών αντιλήψεων, αποκλείοντας το διαζύγιο, κάτι που πλέον είναι ανεδαφικό και παράλογο», είχε πει ο δικηγόρος Βασίλης Χειρδάρης, ο οποίος εκπροσωπούσε το ομόφυλο ζευγάρι, που παντρεύτηκε με πολιτικό γάμο στην Τήλο το 2008. Το 2017, ο Αρειος Πάγος έκρινε ανυπόστατο και παντελώς ανίσχυρο τον γάμο της Τήλου με το σκεπτικό της απόφασης να λέει περίπου: «Μόνο με νομοθετική ρύθμιση μπορεί να καθιερωθεί γάμος ομόφυλων ζευγαριών στην Ελλάδα, διαφορετικά η όποια νομική φόρμουλα για γάμο μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου δεν έχει αποτέλεσμα και ως εκ τούτου ο «γάμος» είναι ανυπόστατος και παντελώς άκυρος, δηλαδή είναι σαν να μην έγινε καθόλου.» Και συμπλήρωνε: «…ως προς τον όρο "μελλόνυμφοι", αφετηρία των συγγραφέων, παλαιοτέρων και συγχρόνων, που προχώρησαν στην ερμηνεία του αστικού κώδικα, αποτελεί ο ορισμός του γάμου όπως δόθηκε από τον Ρωμαίο νομοδιδάσκαλο Μοδεστίνο, υπό την επιρροή της χριστιανικής θρησκείας».

Ο δικηγόρος των ζευγαριών κ. Βασίλης Χειρδάρης είχε σχολιάσει τότε: «Η απόφαση αγνοεί τις κοινωνικές, ιστορικές, νομολογικές και νομοθετικές εξελίξεις για τον γάμο των ομοφύλων και τις διεργασίες που γίνονται σε παγκόσμιο πια επίπεδο καθώς και τη σύγχρονη πραγματικότητα και στηρίζεται ερμηνευτικά στον Μοδεστίνο του 3ου μ.Χ. αιώνα, ο οποίος έδωσε ένα ορισμό για τον γάμο που έχει ξεπεραστεί από την πραγματικότητα εδώ και πολλά χρόνια».
Ο κ. Χειρδάρης, εμμέσως πλην σαφώς υποστήριζε ότι οι νομικοί που κατέληξαν στην απόφαση κατά των γάμων ομόφυλων ζευγαριών, αδυνατώντας να «πατήσουν» σε νόμο που σαφώς να κάνει λόγο για άτομα διαφορετικού φύλου, κατέφυγαν στον «ξεχασμένο» Μοδεστίνο. Τον «ξεχασμένο» Μοδεστίνο που επανέφερε στη μνήμη (για να αποφανθεί) η Δικαιοσύνη πριν από λίγα χρόνια, θυμήθηκε Έλλην  βουλευτής!

ειδήσεις τώρανομοσχέδιογάμος ομόφυλωνομόφυλα ζευγάριαΒουλή