Market|27.06.2023 10:43

Κι όμως, κάθε χρόνο πετάμε 87 κιλά φαγητό – Ένα ζήτημα που μάς αφορά όλους

Newsroom

Η σπατάλη τροφίμων είναι ένα ζήτημα που αφορά όλον τον πλανήτη. Κάνουμε τη διαφορά στο περιβάλλον και την τσέπη μας, μειώνοντας τη σπατάλη τροφίμων. Ποιος δεν έχει βρεθεί, κατά τη διάρκεια των αγορών του στο σουπερμάρκετ, στη θέση να αγοράσει περισσότερα απ’ όσα χρειάζεται και περισσότερα από όσα μπορεί να καταναλώσει. Όλοι έχουμε σκεφθεί «Άστο να υπάρχει» και τελικά δεν καταναλώνεται. Και κάπως έτσι, από τα σπίτια μας πετιούνται, καθημερινά, αξιοσημείωτες ποσότητες φαγητού και τροφίμων που επιβαρύνουν την τσέπη μας αλλά και το περιβάλλον.

Ζήτημα που μάς αφορά όλους

Στην Ελλάδα, πετιούνται, κάθε χρόνο, 87 κιλά φαγητού ανά άτομο. Μεταξύ των χωρών της ΕΕ, η χώρα μας καταγράφει την τέταρτη χειρότερη επίδοση στη σπατάλη φαγητού, με μόνο την Πορτογαλία, την Ιταλία και το Λουξεμβούργο να βρίσκονται πάνω από εμάς στη λίστα. Στον αντίποδα, τα ισπανικά νοικοκυριά πετάνε μόλις 30 κιλά φαγητού ανά κάτοικο, δείχνοντας τον δρόμο.

Όσο κι αν η σπατάλη τροφίμων είναι μία κακή συνήθεια που μαστίζει όλα τα ελληνικά νοικοκυριά, η αλήθεια είναι ότι οι επιπτώσεις της στο οικογενειακό μας εισόδημα δεν είναι καθόλου αμελητέες, αφού σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις του WWF Ελλάς, για μία τετραμελή οικογένεια, το κόστος της σπατάλης ανέρχεται σε τουλάχιστον 650 ευρώ το χρόνο -χωρίς, μάλιστα, σε αυτό να συνυπολογίζεται το κόστος νερού και ηλεκτρισμού για την προετοιμασία των γευμάτων, μέρος των οποίων καταλήγει απευθείας στα σκουπίδια. Με άλλα λόγια, μαζί με κάθε γραμμάριο τροφής πετάγονται και πολύτιμοι φυσικοί πόροι.

Για να γίνει σαφές πόσο άρρηκτα συνδεδεμένη είναι η σπατάλη τροφίμων με την εξάντληση των πολύτιμων φυσικών πόρων, αρκεί να ξέρουμε ότι, κάθε ένα κιλό βοδινού κρέατος που μπορεί να καταλήξει στα απορρίμματα, ισοδυναμεί με σπατάλη 15.500 λίτρων νερού που απαιτήθηκαν για την παραγωγή του. Το αποτύπωμα που έχει αυτό στο περιβάλλον, είναι η διάχυση 30,4 κιλών διοξειδίου του άνθρακα επιβαρύνοντας περαιτέρω την ατμόσφαιρα και επιτείνοντας τη γνωστή σε όλους μας, τρύπα του όζοντος!

Στα ελληνικά νοικοκυριά, το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών αφορά τα είδη διατροφής, όπως γνωρίζουμε από επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Αξίζει να σκεφτούμε και ότι κάθε μερίδα φαγητού που σπαταλάται, προκαλεί άσκοπη επιβάρυνση των οικονομικών του νοικοκυριού. Κάθε χρόνο, στη χώρα μας, σπαταλάται το 5,1% της παραγωγής τροφίμων -ποσοστό υπερδιπλάσιο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που μάς αφορά όλους και μπορεί να αντιμετωπιστεί σε κάθε στάδιο της αλυσίδα.

Χαρακτηριστικό αποτελεί ότι το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που θα πετούσαν ένα τρόφιμο μετά την παρέλευση της «ημερομηνίας ανάλωσης» είναι διπλάσιο από τον μέσο όρο στην Ε.Ε..

Κάνουμε μία #PausiGiaKalo

Η ΑΒ Βασιλόπουλος σε συνεργασία με το WWF Ελλάς, μάς καλούν να δώσουμε ένα τέλος στην άσκοπη σπατάλη τροφίμων, κάνοντας μία παύση. Σκεπτόμενοι μπροστά στα ράφια όσα πραγματικά χρειαζόμαστε, υιοθετούμε μία νέα συνήθεια που βοηθάει όλοι μαζί να συμβάλουμε στην προσπάθεια για μείωση της σπατάλης τροφίμων, στοχεύοντας στον θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον και την τσέπη μας. Γιατί ό,τι είναι καλό για τον πλανήτη, είναι καλό για όλους μας.

Η ΑΒ δεσμεύεται να κάνει τον σκοπό πράξη, κάνοντας ό,τι περνάει από το χέρι της για την υιοθέτηση μιας «πράσινης» συμπεριφοράς, που θα συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος. Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία πήρε τον Σεπτέμβρη του 2019 μια μεγάλη δέσμευση για μείωση του αποτυπώματός της κατά 50% μέχρι το 2025.

Με στοχευμένες δράσεις και πρωτοβουλίες γύρω από τη σπατάλη τροφίμων και τη μείωσή της, η ΑΒ συνεχίζει και αυξάνει, μέσω του Προγράμματος «Τρόφιμα Αγάπης», τις δωρεές κοντόληκτων τροφίμων. Μαζί με την οργάνωση «Μπορούμε», η ΑΒ Βασιλόπουλος υπήρξε πρωτοπόρος στην πρώτη Συμμαχία για τη Μείωση Σπατάλης Τροφίμων στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα πρωτοστατεί στον συγκεκριμένο τομέα έρευνας. Η 18μηνη έρευνα που διεξήγαγε σε συνεργασία με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο έχει στόχο τη διερεύνηση της σπατάλης τροφίμων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα της εταιρείας - από τους προμηθευτές και τους πελάτες, μέχρι και τις δικές της διαδικασίες. Τα στοιχεία χρησιμοποιήθηκαν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως baseline της χώρας μας για το food waste, σε επίπεδο νοικοκυριού και λιανεμπορίου. Τέλος, η ΑΒ συνεργαζόμενη με το WWF Ελλάς, συνεχίζει την προσπάθεια με στόχο δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Κάνε και εσύ μία #PausiGiaKalo!

ΑΒ Βασιλόπουλοςειδήσεις τώρασπατάλη φαγητούφαγητόπεριβάλλον