Moto|10.12.2023 08:21

Τέλος στη διασυνοριακή ατιμωρησία στην Ε.Ε.: Σοβαρές παραβάσεις του Κ.Ο.Κ θα έχουν πλέον διασυνοριακή ισχύ

Κώστας Γκαζής

Ξεκινώντας από τη στέρηση της άδειας οδήγησης, οι βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που έχουν επιφορτιστεί με τον τομέα των μεταφορών θέλουν αυτή να έχει πανευρωπαϊκή ισχύ, ενώ ταυτόχρονα προσβλέπουν σε περισσότερες παραβάσεις να οδηγούν σε διασυνοριακές έρευνες, επισείοντας τις αντίστοιχες κυρώσεις.

Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, εάν ένας οδηγός χάσει την άδεια οδήγησης σε διαφορετική χώρα από αυτή στην οποία την έλαβε, λόγω κάποιας παράβασης του Κ.Ο.Κ., τότε η κύρωση στις πλείστες των περιπτώσεων ισχύει ΜΟΝΟ στη χώρα όπου διαπράχθηκε το εν λόγω αδίκημα. Επομένως, δεν υφίσταται κάποιος περιορισμός στα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Τώρα, η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού (TRAN) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υιοθέτησε το προσχέδιο της Ε.Ε., το οποίο βάζει τέλος στην ατιμωρησία των οδηγών άπαξ και αλλάξουν σύνορα, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας για όλους μας.

Σύμφωνα με το προσχέδιο αυτό, σε περίπτωση αναστολής, περιορισμού ή ακόμα και αφαίρεσης της άδειας οδήγησης κάποιου μη μόνιμου κατοίκου της εκάστοτε χώρας, τότε οι αρμόδιες αρχές θα πρέπει να διαβιβάσουν την κύρωση της απόφασης στη χώρα της Ε.Ε., η οποία εξέδωσε τη συγκεκριμένη άδεια οδήγησης. Αυτό σημαίνει ότι η στέρηση άδειας οδήγησης θα ισχύει ΣΕ ΟΛΕΣ τις χώρες, κράτη-μέλη της Ε.Ε.

Μάλιστα, οι ευρωβουλευτές δεν σταματάνε εκεί, καθώς προτείνουν τη διεύρυνση του καταλόγου των σοβαρών τροχαίων παραβάσεων που θα ενεργοποιούν τη συγκεκριμένη εντολή για την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών. Στις προτάσεις της Επιτροπής να συμπεριληφθούν η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών και οι τροχαίες παραβάσεις που προκαλούν θάνατο ή σοβαρές σωματικές βλάβες, οι ευρωβουλευτές προσθέτουν ακόμη την παράβαση της οδήγησης χωρίς έγκυρη άδεια οδήγησης.

Ο εισηγητής Petar Vitanov (S&D, BG) δήλωσε: «ελπίζω ότι η στέρηση της άδειας οδήγησης σε ολόκληρη την ΕΕ θα μειώσει τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων στην Ένωση, επιτρέποντας την τιμωρία της επικίνδυνης οδήγησης στο εξωτερικό, και θα μειώσει σημαντικά τον αριθμό των θανάτων που προκαλούνται από υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών. Καθώς εργαζόμαστε για το Όραμα Μηδέν (σσ. μηδενικοί θάνατοι από τροχαία ατυχήματα), πρέπει επίσης να δώσουμε το μήνυμα ότι η οδήγηση έχει ως προαπαιτούμενο την ασφάλεια όλων στον δρόμο».

Επιπλέον, οι ευρωβουλευτές του τομέα μεταφορών αναθεώρησαν το σχέδιο κανόνων της Ε.Ε. για τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τις τροχαίες παραβάσεις, έτσι ώστε να εξορθολογιστεί η συνδρομή μεταξύ των κρατών μελών. Έτσι, η επιτροπή υποστήριξε την επέκταση του καταλόγου των τροχαίων παραβάσεων που μπορούν να προκαλέσουν διασυνοριακή έρευνα, προκειμένου να περιληφθούν μεταξύ άλλων η επικίνδυνη στάθμευση, η επικίνδυνη προσπέραση και η εγκατάλειψη του τόπου του ατυχήματος. Με δεδομένο ότι σχεδόν το 40% των διασυνοριακών παραβάσεων μένει ατιμώρητο, οι ευρωβουλευτές θέλουν να ισχυροποιήσουν τις διαδικασίες συνδρομής μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. με αυξημένη συμμετοχή των εθνικών σημείων επαφής στις διασυνοριακές έρευνες, την παροχή πρόσβασης σε διάφορα εθνικά μητρώα και την δημιουργία μίας ψηφιακής πύλης για την ανταλλαγή πληροφοριών. Όπως ανέφερε ο εισηγητής του Ε.Κ. Kosma Zlotowski (ECR, PL), «Οι φιλόδοξοι στόχοι του Vision Zero δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς τη δυνατότητα επιβολής κυρώσεων για τροχαίες παραβάσεις που διαπράττονται από αλλοδαπούς οδηγούς. Τα κράτη μέλη πρέπει να διαθέτουν τα εργαλεία για την ανταλλαγή πληροφοριών και τον αποτελεσματικό εντοπισμό των παραβατών της οδικής κυκλοφορίας. Η οδήγηση στο εξωτερικό δεν πρέπει να σημαίνει ατιμωρησία για τους οδηγούς τρίτων χωρών».

Το σχέδιο των κανόνων για τη στέρηση άδειας οδήγησης πέρασε με 37 ψήφους υπέρ και 5 κατά, ενώ η πρόταση για τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών εγκρίθηκε με 37 ψήφους υπέρ και 5 να απέχουν. Επιπλέον, οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν, αφού η ολομέλεια δώσει την έγκρισή της κατά τη σύνοδο του Δεκεμβρίου 2023, να ξεκινήσουν συνομιλίες με τα κράτη μέλη, όσον αφορά την τελική μορφή των δύο κειμένων (35 ψήφοι έναντι 6 για την αφαίρεση άδειας οδήγησης, 34 ψήφοι έναντι 1 και 4 αποχές για τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών). Οι δύο αυτές προτάσεις αποτελούν κομμάτι της δέσμης μέτρων που είχε παρουσιάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάρτιο του 2023, γύρω από την οδική ασφάλεια. Στόχος αυτών των μέτρων είναι η βελτίωση της ασφάλειας για όλους του χρήστες του οδικού δικτύου, η διευκόλυνση της διασυνοριακής επιβολής του Κ.Ο.Κ και ο εκσυγχρονισμός των κανόνων για τις άδειες οδήγησης.

Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίαςειδήσεις τώραΕυρωκοινοβούλιοάδεια οδήγησης