Μουσική|20.12.2021 16:50

Άννα Βίσση: Σαν σήμερα γεννήθηκε η απόλυτη Ελληνίδα σταρ - Η δισκογραφία, ο γάμος με τον Καρβέλα και η γέννηση της Σοφίας

Άγγελος Γεραιουδάκης

Γενέθλια έχει σήμερα (20/12) η Άννα Βίσση. Η «απόλυτη Ελληνίδα star», με μία καριέρα που έχει γράψει μουσική ιστορία στην Ελλάδα, ήδη από τις πρώτες ώρες της ημέρας άρχισε να λαμβάνει ευχές. «Ένα αστέρι, το πιο φωτεινό, γεννήθηκε. Είμαι η μεγαλύτερη φαν σου. Χρόνια πολλά, μανούλα» έγραψε η Σοφία Καρβέλα στο προσωπικό της προφίλ στο Instagram

Έχοντας ήδη 46 χρόνια καριέρας, η Άννα Βίσση στέκεται φορτωμένη πλατίνα. Μετράει είκοσι επτά ελληνόφωνους δίσκους και έναν αγγλόφωνο, τρία live albums, τρεις όπερες, ένα μιούζικαλ, έντεκα συλλογές, είκοσι τρεις συμμετοχές σε διάφορες δισκογραφικές δουλειές, δύο μουσικά DVD, περισσότερες από εβδομήντα υποψηφιότητες και πενήντα βραβεία. Μάλιστα, το παγκοσμίου φήμης «Forbes» την έχει χαρακτηρίσει ως την 15η πιο ισχυρή και επιδραστική διασημότητα στην Ελλάδα, τέταρτη μεταξύ των τραγουδιστών.

Γεννήθηκε στην Κύπρο. Ανυποψίαστοι για τον ροκ σίφουνα που έφεραν στον κόσμο, οι γονείς της, Νέστορας και Σοφούλα Βίσση, καλωσόρισαν τη δεύτερη από τις τρεις συνολικά κόρες τους. Σύντομα διαπιστώνουν ότι εξαιτίας αυτού του παιδιού θα βρεθούν να παίζουν στο δικό τους «Ένα Αστέρι Γεννιέται», όταν η μικρή Άννα τους «υποχρεώνει» να την γράψουν για μαθήματα πιάνου και χορού στο Εθνικό Ωδείο στην τρυφερή ηλικία των έξι. Αναμενόμενο ήταν, στην πιο τζαναμπέτικη ηλικία των δεκατριών, να τους πείσει να την αφήσουν να συμμετάσχει σε διαγωνισμό τραγουδιού του τηλεοπτικού σταθμού ΡΙΚ, όπου, βεβαίως, θριαμβεύει. Το πεισματάρικο, χαρισματικό κορίτσι, ξεκινά συναυλίες με την ταλαντούχα αδερφή της, Λία, στο πιάνο και κατακτούν το κοινό.

«First we take Cyprus, then we take the world», θα έλεγαν αν μπορούσαν να κάνουν fast forward στο μέλλον… Η οικογένεια μετακομίζει στην Ελλάδα το 1973 και η Άννα προσγειώνεται σαν μουσικός κομήτης στην Αθήνα. Δεν αργούν να έρθουν οι συναυλίες και οι συνεργασίες με λαμπερά αστέρια της εποχής όπως ο Γιώργος Νταλάρας και η Χαρούλα Αλεξίου. Μαζί θα κυριαρχήσουν στις αθηναϊκές μπουάτ και θα τραγουδήσουν μέχρι το ιστορικό «Rainbow Theatre» του Λονδίνου. Η Άννα σερφάρει στον αφρό του Νέου Κύματος και το 1973 υπογράφει το πρώτο συμβόλαιο με δισκογραφική εταιρία, τη Minos, ενώ είναι ακόμη μαθήτρια εξαταξίου Γυμνασίου.

Αμέσως ξεχωρίζει με τη συμμετοχή σε σπουδαίες δισκογραφικές δουλειές όπως τα «18 Λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας», τετράστιχα του υποψήφιου για Νόμπελ λογοτεχνίας Γιάννη Ρίτσου, μελοποιημένα από τον Μίκη Θεοδωράκη. Τέσσερα χρόνια μετά από την άφιξή της στην Αθήνα, το 1977, κερδίζει την πρωτιά στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης με το τραγούδι «Ας Κάνουμε Απόψε Μιαν Αρχή» του συμπατριώτη της Δώρου Γεωργιάδη και κυκλοφορεί τον πρώτο της δίσκο. Το μελαχρινό κορίτσι από την Κύπρο έχει φορέσει το γυάλινο γοβάκι του έντεχνου τραγουδιού και είναι έτοιμη να στεφθεί πριγκίπισσα. Και τότε έρχονται τα ‘80ς.

Ο γάμος με τον Νίκο Καρβάλα και η γέννηση της Σοφίας

Βάτες, σιρίτια, φουσκωτά μαλλιά, τρουκς, φλούο και άλλες ντίσκο επιρροές κατακλύζουν τα studio της ελληνικής δισκογραφίας. Το γεμάτο καπνούς τοπίο σαρώνει ο ανεμοστρόβιλος Νίκος Καρβέλας, εκκεντρικός μουσικός, τραγουδιστής, συνθέτης, προσωπικότητα που έρχεται να πάρει πρωταγωνιστικό ρόλο στη ζωή της Άννας μέσα και έξω από το studio. Οι δυο τους θα αποτελέσουν ένα από τα πιο εκρηκτικά ζευγάρια της ελληνικής σόουμπιζ. Τους παντρεύει ο τότε πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Σπύρος Κυπριανού, στη Λάρνακα, το Μάιο του 1983.

Την ίδια χρονιά, θα γεννηθεί η κόρη τους, Σοφία. Θα χωρίσουν το 1992, αλλά θα παραμείνουν φίλοι και συνεργάτες μια ζωή. Η μουσική ιδιοφυΐα του Νίκου Καρβέλα θα γίνει το πηδάλιο που θα οδηγήσει την Άννα σε διαφορετικά μουσικά νερά. Συνθέτης ικανός να ακροβατήσει ανάμεσα σε πολύ διαφορετικά μουσικά είδη ωθεί την Άννα να τολμήσει και δημιουργούν μαζί ακόμη και μουσικά υβρίδια. H μεταξύ τους χημεία, αλλά και η τελειομανία τους, τους οδηγούν στην ίδρυση της δικής τους δισκογραφικής εταιρία, της CarVi, πράγμα που τους φέρνει στα μαχαίρια με την EMI και τελικά τους οδηγεί επαγγελματικά στην αγκαλιά της CBS, που θα γινόταν στη συνέχεια η Sony.

Η Άννα Βίσση δεν φοβάται τις αλλαγές και το αποδεικνύει αυτό σε όλη τη διάρκεια των ‘90ς, από δίσκο σε δίσκο, αλλάζοντας μουσικό ύφος, μαλλιά, εμφάνιση, δισκογραφική εταιρία. Οι εμφανίσεις και τα σόου της αφήνουν εποχή στην αθηναϊκή νύχτα. Ακούραστη performer, στιχουργός και συνθέτης, αποφασίζει να δοκιμαστεί στη σκηνή. Το 1991 ανεβαίνει στο θέατρο «Αττικόν» η ροκ όπερα «Δαίμονες», σε μουσική Νίκου Καρβέλα, λιμπρέτο Σταύρου Σιδερά και πρόσθετους στίχους Νίκου Καρβέλα. Η Άννα σε διπλό πρωταγωνιστικό ρόλο με συμπρωταγωνιστές τους Γιάννη Σαμσιάρη, Μπέσυ Μάλφα και Τζον Μοδινό, κάνει όλη την Ελλάδα να μιλάει πάλι γι' αυτήν.

Όλα γύρω της αλλάζουν εκτός από ένα: το φανατικό κοινό της που την ακολουθεί πιστά, στέλνοντας τους δίσκους της στο νούμερο ένα των πωλήσεων, «ντύνοντάς» τους κάθε φορά με χρυσό και πλατίνα. Το «Αντίδοτο» είναι το πρώτο άλμπουμ στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας που έγινε πλατινένιο μέσα στην πρώτη εβδομάδα της κυκλοφορίας του, για να ξεπεραστεί στη συνέχεια από το «Κραυγή», που έγινε πλατινένιο σε μία μέρα (συνολικά έξι φορές πλατινένιο στην Ελλάδα και επτά φορές στην Κύπρο). Την ίδια χρονιά, το 2000, έρχεται ο πρώτος αγγλόφωνος δίσκος, «Everything I Am».

Είναι η χαραυγή των ‘00ς και η Άννα είναι έτοιμη για ένα ακόμη στοίχημα. Σχεδόν δέκα χρόνια μετά τους «Δαίμονες», το 2002, ανεβάζει στο θέατρο «Παλλάς» το μιούζικαλ «Μάλα – Η Μουσική του Ανέμου», σε κείμενο, μουσική και στίχους τραγουδιών Νίκου Καρβέλα. Την πλαισιώνουν 60 ηθοποιοί και σκηνοθετεί ο Γιάννης Κακλέας. Η δεκαετία κυλάει με ξέφρενες επιτυχίες και, ενώ η χώρα βρίσκεται στο κέντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος, η Άννα βάζει με την εμφάνισή της στην τελετή λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων το όνομά της πλάι στον ορισμό της λέξης κέφι τραγουδώντας τη «Μισιρλού» και sexy, ερμηνεύοντας το «Είσαι».

Η Άννα Βίσση έχει τραγουδήσει στα γενέθλια του πρίγκιπα Καρόλου

Η μεγάλη στιγμή της παγκόσμιας αναγνώρισης έρχεται το 2005, όταν η Άννα Βίσση γίνεται ο πρώτος καλλιτέχνης από την Ελλάδα που έφτασε στο Νούμερο 1 του Billboard Dance Club Play Chart με το single, «Call Me». Ένα χρόνο μετά θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Eurovision, με το «Everything» σε μουσική Νίκου Καρβέλα και στίχους της ίδιας. Είναι η τρίτη φορά που η Άννα συμμετέχει στο διαγωνισμό μετά από το 1980, με το τραγούδι «Ωτοστόπ», για την Ελλάδα και το 1982 για την Κύπρο, οπότε και πήρε την 5η θέση με το Μόνο η Αγάπη σε δική της σύνθεση και στίχους.

Μετά την τεράστια επιτυχία του «Nylon» (2005), ετοιμάζει το «Απαγορευμένο» (2008), έναν δίσκο - υπερπαραγωγή σε επιμέλεια του (σπουδαίου παραγωγού και πρόωρα χαμένου) Greg Ladanyi και μία περιοδεία που είδαν περισσότεροι από 200.000 θεατέs. Δεν είναι η πρώτη φορά που η Βίσση συναντά το μεγάλο κοινό. Περισσότερα από τριάντα χρόνια περιοδεύει στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Αυστραλία, την Ευρώπη και την Αμερική και πραγματοποιεί sold – out συναυλίες όπως το αξέχαστο sold out Millenium Show, το 2000, στο Royal Albert Hall, στο Λονδίνο.

«Αν ήμουν τραγουδίστρια, θα θελα να 'μουν η Βίσση. Δε νομίζω ότι καταφέρνει καμιά άλλη να ξεσηκώνει όλες τις ηλικίες. Είναι θέμα ταλέντου, σταρηλικιού, ταμπεραμέντου, αλλά και τσαμπουκά. Τη ζηλεύω» είχε αναφέρει κάποια στιγμή η Μελίνα Μερκούρη.
Με μια διάθεση απολογισμού, η Άννα δίνει το 2011 στο κοινό της το rocumentary «Όσο Έχω Φωνή», μέσα από την τηλεόραση του Alpha. Είναι η καταγραφή, επί τρία χρόνια, κάθε κίνησής της. Το υλικό μοιράζεται σε έξι επεισόδια και γίνεται το απόλυτο ψυχογράφημα της μεγαλύτερης Ελληνίδας σταρ και στα ‘00ς. Έχουμε πια 2012 και η Άννα ανακοινώνει μαζί με τον Νίκο Καρβέλα ότι σκοπεύουν να ξαναφέρουν στη σκηνή τους «Δαίμονες» την άνοιξη του 2013. Άλλος ένας κύκλος, άλλη μία αρχή.

Μετά τους «Δαίμονες» και τη «Μάλα» έρχονται «Oι καμπάνες του Edelweiss»

Δύο χρόνια μετά, πρωταγωνιστεί και πάλι στη διασκέδαση των Αθηνών! Αυτή τη φορά συναντιέται καλλιτεχνικά με τον Αντώνη Ρέμο, στη μουσικό-θεατρική παράσταση «Ένα Ή Κανένα» που παρουσιάζουν στο Pantheon Theatre με τεράστια επιτυχία. Το ομότιτλο τραγούδι της μουσικο-θεατρικής παράστασης που ανέτρεψε τα δεδομένα της εποχής, στο Pantheon Theater, κυκλοφόρησε σε μουσική και στίχους του Νίκου Καρβέλα, με ερμηνεία πάθους απο τους δύο καλλιτέχνες.

Μετά τους «Δαίμονες» και τη «Μάλα» έρχονται «Oι καμπάνες του Edelweiss», που έγραψε ο Νίκος Καρβέλας για την Άννα Βίσση και σκηνοθέτησε ο Γιάννης Κακλέας. Η ανατρεπτική rock opera που το story της θυμίζει αρχαία τραγωδία ανέβηκε το 2015 στο Pantheon Theatre και η Άννα ενσάρκωσε ένα ρόλο μοναδικό στη καριέρα της! Ο Γιάννης Κακλέας χαρακτηριστικά αναφέρει το έργο ως ένα μουσικοθεατρικό όραμα που διεισδύει και αναδεικνύει το έρεβος της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα από μία συγκλονιστική ιστορία.

Hotel Ερμού

Το 2016, την βρίσκει να δημιουργεί, για άλλη μια φορά, νέα δεδομένα με το γνωστό πρωτοποριακό της τρόπο, στη νυχτερινή Αθήνα. Βάζει το κλειδί στο νέο χώρο που δημιουργήθηκε αποκλειστικά για εκείνη, το «Hotel Ερμού» και ο κόσμος παραμιλάει για αυτό το ιδιαίτερα ζεστό και στιλάτο χώρο Αθήνας, την απόλυτη μουσική σκηνή για την μοναδική ερμηνεύτρια. Έχοντας ως συνοδοιπόρους στο μουσικό της ταξίδι τη «χρυσή» της μπάντα, που αποτελείται από 12 ταλαντούχους μουσικούς, παρουσιάζει ένα πρόγραμμα που… δεν χόρτασε ποτέ κανείς, ερμηνεύοντας για περίπου πέντε ώρες τις αμέτρητες επιτυχίες της.

Την ίδια χρονιά, κυκλοφορεί από την Panik Gold ο δίσκος «Συνέντευξη», που έγινε αμέσως πλατινένιος. Νέα καλλιτεχνική συνεύρεση του Νίκου Καρβέλα, που έγραψε στίχους και μουσική για τα 14 νέα τραγούδια, με την Άννα Βίσση και τη στιχουργική πινελιά του Γεράσιμου Ευαγγελάτου. Μια αληθινή συνέντευξη πάνω στην ερμηνεία, τις όμορφες και διαφορετικές μελωδίες, τα αληθινά λόγια, καταστάσεις δηλαδή που όλοι ζούμε στους έρωτες μας, στην καθημερινότητα μας...



Συνεχίζοντας τις εμφανίσεις της στο «Hotel Ερμού», το καλλιτεχνικό της σπίτι, όπως το αποκαλεί η ίδια, καταφέρνει, για ακόμα μία φορά, να δημιουργήσει το απόλυτο «it» στέκι. Τα τρία χρόνια των επιτυχημένων εμφανίσεών της «ζωντανεύουν» μέσα από το συλλεκτικό τριπλό live album «Hotel Ερμού 2015-2018», που κυκλοφόρησε από την Panik Gold και βρέθηκε αμέσως στην κορυφή των ψηφιακών και φυσικών πωλήσεων. Το άλμπουμ, που χαρακτηρίστηκε ως «ο τριπλός live δίσκος της δεκαετίας», περιλαμβάνει 68 τραγούδια όπως παρουσιάστηκαν επί σκηνής, ξετυλίγοντας αριστοτεχνικά την μοναδική μουσική διαδρομή της Άννας από το 1973 μέχρι και το 2018.

Ο Ιούνιος του 2019 θα την βρει με νέο δίσκο, το «Ηλιοτρόπια», που «σκαρφάλωσε» κατευθείαν στο no1 των ψηφιακών και φυσικών πωλήσεων. Ο δίσκος περιλαμβάνει 14 καινούργια τραγούδια, με την υπογραφή του Νίκου Καρβέλα, σε διάφορους ρυθμούς και στυλ, με διαφορετικά ηχοχρώματα, ευφυείς ενορχηστρώσεις και εμπνευσμένους στίχους. Προπομπό αποτέλεσε η αισθαντική μπαλάντα «Μέσα Μου», ενώ ακολούθησε το ομότιτλο uptempo κομμάτι, «Ηλιοτρόπια», ενώ στις προτιμήσεις του κοινού ξεχώρισαν αμέσως το «Μετά Από Εσένα Εσύ», το ντουέτο με την Γιώτα Γιάννα «Όσοι Αγαπάνε δεν Πεθαίνουνε» και το «Φλεγόμενος Τροχός».

Τον περασμένο Μάρτιο, η Άννα Βίσση κυκλοφόρησε το «Λουλακί», σε μουσική και στίχους του Νίκου Καρβέλα, ενώ λίγους μήνες αργότερα το ντουέτο «Κι όμως δεν Τελειώνει» με τον Μπάμπη Στόκα. Το κομμάτι είναι διασκευή του ιταλικού τραγουδιού «Fino In Fondo», το οποίο ξεχώρισε μέσα από το φημισμένο φεστιβάλ μουσικής του Sanremo το 2011. Ο Νίκος Μωραΐτης, ο πιο καταξιωμένος στιχουργός της γενιάς του, μετέφερε το τραγούδι στα ελληνικά μέσα από εμπνευσμένους στίχους. Μέσα σε μία κινηματογραφική ατμόσφαιρα, όπου επικρατεί η δύναμη του έρωτα και ο ρομαντισμός, η Άννα Βίσση και ο Μπάμπης Στόκας μεταφέρουν με τις φωνές και την παρουσία τους το ότι η αγάπη μεγαλώνει, αλλάζει... «Κι όμως δεν Τελειώνει».

Άννα Βίσση - Δέσποινα Βανδή: Μία «κόντρα» που έληξε με ένα φιλί στο στόμα

Οι δύο κορυφαίες Ελληνίδες τραγουδίστριες, η Άννα Βίσση και η Δέσποινα Βανδή, ανέβηκαν για πρώτη φορά μαζί στη σκηνή, τη βραδιά του τελικού του J2US και τραγούδησαν τις επιτυχίες τους, βάζοντας τέλος στη φημολογούμενη διαμάχη τους που μετρούσε περίπου 20 χρόνια. Οι δύο κυρίες, που πρόσφατα στα γενέθλια του Χάρη Σιανίδη αντάλλαξαν ένα φιλί στο στόμα που συζητήθηκε, βρέθηκαν στη Θεσσαλονίκη στο κέντρο που εμφανίζεται η Άννα Βίσση, και προκάλεσαν ... πανικό!

Οι δύο τραγουδίστριες τα «έσπασαν» στην πίστα και έδωσαν ένα κοινό σόου μισής περίπου ώρας. Η Άννα Βίσση καλωσόρισε τη Δέσποινα Βανδή στη σκηνή, λέγοντας πως: «Είναι μια σούπερ σταρ σήμερα εδώ, είναι η Δέσποινα Βανδή, ταξιδεύαμε και νωρίτερα μαζί, τη γνώρισα τελευταία γιατί παλιά νόμιζαν ότι είμαστε μαλωμένες. Οι fans μας ήταν μαλωμένοι, όχι εμείς, από τη στιγμή που γνωριστήκαμε, την σέβομαι πολύ, την εκτιμώ πάρα πολύ. Έως που την αγαπώ».

Η Άννα Βίσση λίγο πριν καλωσορίσει τη Δέσποινα Βανδή στη σκηνή, ανέφερε με νόημα: «Είναι μαζί μας μια σούπερ σταρ. Εγώ είμαι η οικοδέσποινα και εκείνη την λένε Βανδή Δέσποινα! Την εκτιμώ και πλέον την αγαπώ! Της εύχομαι από εδώ και πέρα, όπως ήταν πολλές φορές στη ζωή της πάρα πολύ ευτυχισμένη, να ξαναγίνει γιατί της αξίζει».

Ο χορός με τον πρίγκιπα Αλβέρτο

Η Άννα Βίσση, αποθεώθηκε στη σκηνή του «Salle des Etoiles» στο Μόντε Κάρλο, σε μια ιδιαίτερη συναυλία, στην οποία ακόμα και ο πρίγκιπας Αλβέρτος ανέβηκε στη σκηνή και χόρεψε μαζί της το «Δώδεκα». Μετά την εμφάνισή της στο Ηρώδειο με την Monica Bellucci, η τραγουδίστρια ταξίδεψε για την επόμενη πολυαναμενόμενη συναυλία της.  

Η Άννα Βίσση μάγεψε με τη φωνή της και τις μοναδικές ερμηνείες τους Έλληνες του Μονακό, τους απανταχού θαυμαστές της, καθώς και όσους ταξίδεψαν στο Μόντε Κάρλο μόνο για να την απολαύσουν επί σκηνής. Ειδικά για την εμφάνιση της Άννας Βίσση στο Μονακό, το σκηνικό στο «Salle des Etoiles» φωτίστηκε με τα χρώματα της Ελλάδας.

Ιδιαίτερη στιγμή της βραδιάς ήταν όταν η δημοφιλής ερμηνεύτρια ανέβασε στη σκηνή τον πρίγκιπα Αλβέρτο και χόρεψαν μαζί το θρυλικό πλέον κομμάτι της, «12». «Ο Πρίγκιπας Αλβέρτος Β' του Μονακό χορεύει με την Ελληνίδα σούπερ σταρ Άννα Βίσση στη συναυλία της. Πολύ συγκινητικές στιγμές που έφεραν στο νου το παλιό ισχυρό ελληνικό πνεύμα, ενώ το Salle des Etoiles μεταμορφώθηκε σε ελληνικό νησί», γράφει στη λεζάντα που συνοδεύει το βίντεο ο Χρύσανθος Πανάς. Απαστράπτουσα η Άννα Βίσση με ολόσωμη λαμπερή φόρμα - custom made δημιουργία του Βρεττού Βρεττάκου - χόρεψε μαζί του και του αφιέρωσε το... «Δώδεκα και ούτε ένα τηλεφώνημα».

γάμοςΜονακόδιαζύγιογενέθλιαΜόντε ΚάρλοΣοφία ΚαρβέλαΔέσποινα ΒανδήΝίκος ΚαρβέλαςPanik RecordsΆννα Βίσση