Απόψεις|12.02.2019 14:54

Το µετέωρο βήµα του τουρισµού

Γιώργος Μανέττας

Διατήρησε χιλιάδες θέσεις εργασίας, συνεισέφερε πολύτιµο συνάλλαγµα στα δηµόσια ταµεία και απέδειξε πως αποτελεί τη «βαριά βιοµηχανία» της χώρας µας. Εξίσου πολύτιµη ήταν η συνεισφορά του σε επίπεδο ψυχολογίας. Οταν όλα γύρω κατέρρεαν, ήταν από τους λιγοστούς κλάδους που αποτέλεσε πηγή αισιοδοξίας για τις δυνατότητες που έχει αυτός ο τόπος. Σχεδόν 33 εκατοµµύρια ξένοι επισκέπτες ήρθαν πέρυσι για να απολαύσουν το ελληνικό καλοκαίρι – και όχι µόνο. Ωστόσο, το τελευταίο διάστηµα φαίνεται πως «έπιασε ταβάνι».

Οι υπάρχουσες υποδοµές δεν είναι ικανές, όπως εξηγούν άνθρωποι του χώρου, να εξυπηρετήσουν περισσότερο κόσµο. Στην αγορά ήδη εκφράζονται φόβοι για µείωση της τουριστικής κίνησης τη φετινή χρονιά. Και αυτό γιατί από τον «κορεσµό» των υποδοµών ανακάµπτει ο βασικός ανταγωνιστής µας, η Τουρκία, η οποία ύστερα από αρκετά χρόνια κάµψης κυρίως λόγω των τροµοκρατικών χτυπηµάτων, διεκδικεί ξανά µεγαλύτερο µερίδιο από τους Βορειοευρωπαίους τουρίστες που θέλουν να κάνουν διακοπές στη Μεσόγειο, µε δέλεαρ τα φθηνά τουριστικά «πακέτα». Ειδικά στον τοµέα της κρουαζιέρας, οι γείτονες σχεδιάζουν επίθεση, προσφέροντας «γη και ύδωρ» στις εταιρείες κρουαζιέρας και, ταυτόχρονα, αναβαθµίζοντας µε γενναίες επενδύσεις τα λιµάνια τους.

Τι πρέπει να γίνει προκειµένου να συνεχιστούν τα επιτεύγµατα του ελληνικού τουρισµού; Στρατηγική. Είναι η λέξη που επαναλαµβάνουν όσοι δραστηριοποιούνται στον κλάδο. Είναι κοινή πεποίθηση ότι η χάραξη εθνικής στρατηγικής για την αξιοποίηση των µοναδικών πλεονεκτηµάτων της χώρας µας είναι µονόδροµος...

Στο επίκεντρο αυτής της στρατηγικής πρέπει να µπουν η δηµιουργία νέων και ο εκσυγχρονισµός των υφιστάµενων υποδοµών. Δεν µπορεί η χώρα να πάει µπροστά εάν δεν φροντίσει να αναβαθµίσει το τουριστικό προϊόν της. Το µοναδικής οµορφιάς φυσικό τοπίο, οι καθαρές θάλασσες, το φως δεν αρκούν. Χρειάζεται να «πουλήσουµε» υψηλές υπηρεσίες. Εκεί είναι το µέλλον εάν θέλουµε να προσελκύσουµε τουρίστες που θα είναι διατεθειµένοι να πληρώσουν κάτι παραπάνω. Και δεν παίρνουν αποφάσεις µε µοναδικό κριτήριο την τιµή. Ετσι, θα διαχυθούν τα οφέλη σε περισσότερες επιχειρήσεις. Και δεν θα αφορούν τις τουριστικές µονάδες οι οποίες πουλάνε πακέτα «all inclusive». Τώρα είναι η κοµβική στιγµή, όπως λένε άνθρωποι του τουρισµού, να τεθούν οι βάσεις για να πιάσουµε νέες κορυφές. Η «προίκα» που άφησε το τρελό ράλι των προηγούµενων χρόνων πρέπει να λειτουργήσει ως παρακαταθήκη για το µέλλον. Μεγάλοι tour operators συµφωνούν πως η Ελλάδα δεν έχει ταβάνι . Εµείς γιατί να διαφωνήσουµε...

τουρισμός