Παιδεία|25.03.2021 17:03

Σχολεία και πανεπιστήμια: Διδακτικό έτος με 7 «αγκάθια» για το υπουργείο Παιδείας

Νικολίτσα Τρίγκα

Στον «αστερισμό των παρατάσεων» του σχολικού έτους και της ακαδημαϊκής χρονιάς σε σχολεία και πανεπιστήμια κινείται οριστικά πλέον το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να στηρίξει μαθητές και φοιτητές, ενώ παράλληλα καλείται να δώσει λύσεις σε δεκάδες προβλήματα τα οποία δημιούργησε το παρατεταμένο «λουκέτο». Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μελετά αυτή τη στιγμή όλα τα ενδεχόμενα καθώς τώρα πιά, είναι δεδομένο ότι θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για την «χαμένη χρονιά» σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες δέχονται καθημερινά σε καταιγιστικό ρυθμό αιτήματα από τη σχολική και πανεπιστημιακή κοινότητα καθώς τα ζητήματα, που πρέπει να επιλυθούν είναι πολλά και σοβαρά και κατά κύριο λόγο εστιάζονται στις Πανελλαδικές και στους φοιτητές που βρίσκονται κοντά στο πτυχίο και έχουν κλινικές και εργαστηριακές ασκήσεις.

Διαβάστε επίσης: Τι απαντά η Κεραμέως για το WEBEX

Τα «αγκάθια» για την ομαλή λήξη της χρονιάς

  1. Παράταση του σχολικού έτους. Είναι σίγουρο ότι θα γίνει.
  2. Αναπλήρωση ύλης. Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις.
  3. Προαγωγικές εξετάσεις. Δεν έχει παρθεί απόφαση οριστική.
  4. Μείωση ύλης σε γυμνάσιο και δυο τάξεις λυκείου . Δεν υπάρχει επίσημη απόφαση
  5. Εφαρμογή συστήματος Τράπεζας Θεμάτων για την Α΄ Λυκείου. Δεν υπάρχει απόφαση.
  6. Καθιέρωση Ελάχιστης Βάσης εισαγωγής για τις Πανελλαδικές. Ναι λέει το υπουργείο και όχι μαθητές και ορισμένα ΑΕΙ
  7. Παράταση -κατά περίπτωση- εξαμήνου στα ΑΕΙ. Αναμένεται ν΄ ανακοινωθεί.

Το υπουργείο Παιδείας έχει αυτή τη στιγμή ν΄ αντιμετωπίσει πλήθος σοβαρότατων θεμάτων όπως  τα προαναφερθέντα. Ταυτόχρονα ανάμεσα σε όλα αυτά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εμφανίζεται αποφασισμένη να εφαρμόσει από φέτος και τα νομοθετήματα, που έχει ψηφίσει, όπως η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τις πανελλαδικές εξετάσεις, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο το άγχος των μαθητών της Γ΄ λυκείου, οι οποίοι πραγματικά αγωνιούν για την εξέλιξη της εφαρμογές αυτής της απόφασης αλλά και ορισμένων πανεπιστημίων, που φοβούνται ότι θα «ξεμείνουν» από νέους φοιτητές.

Ωστόσο η Νίκη Κεραμέως επιμένει ότι από φέτος θα ισχύσει η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. «Ήδη λαμβάνουμε από τα ΑΕΙ τις ελάχιστες βάσεις εισαγωγής που έχουν αποφασίσει να θέσουν για κάθε τμήμα». Ο στόχος σύμφωνα με την κ. Κεραμέως είναι «η θωράκιση του κύρους των Πανεπιστημιακών σπουδών, η διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων φοίτησης και έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών, η ενίσχυση της αυτονομίας των ΑΕΙ και η δυνατότητα κάθε τμήματος να διαμορφώσει την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή του φυσιογνωμία». Ένα ακόμη ζήτημα που απασχολεί μαθητές και εκπαιδευτικούς είναι εάν θα εφαρμοστεί και η Τράπεζα θεμάτων για τις εξετάσεις της Α΄ λυκείου, κάτι για το οποίο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιμένει προκαλώντας την αγανάκτηση τους.

Πότε θα ανοίξουν τα σχολεία

Το θολό τοπίο γύρω από την επαναλειτουργία των σχολείων αυξάνει την αγωνία τόσο για τους μαθητές και τις οικογένειες τους αλλά και για το ίδιο το υπουργείο καθώς θα πρέπει να ληφθούν σειρά μέτρων τα οποία ήδη μελετώνται από τις αρμόδιες διευθύνσεις. Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως τονίζει ότι για το ζήτημα του ανοίγματος των σχολείων γίνονται τακτικότατες συζητήσεις με τους ειδικούς που μελετούν τα επιδημιολογικά δεδομένα, αφού η επιθυμία είναι να ανοίξουν το συντομότερο, ωστόσο όπως ήταν αναμενόμενο, δεν προσδιόρισε ημερομηνία για επιστροφή των μαθητών στα σχολεία.

Αυτή τη στιγμή έχουμε τα εξής δεδομένα: Παράταση του σχολικού έτους και σε κάποιες περιπτώσεις και του ακαδημαικού έτους. Διενέργεια των πανελλαδικών εξετάσεων έστω και με μια μικρή καθυστέρηση στην ημερομηνία έναρξης. Κανονικά θα γίνουν και οι διακοπές του Πάσχα χωρίς μαθήματα για μαθητές και φοιτητές. Για τα υπόλοιπα θέματα οι αποφάσεις δεν έχουν παρθεί οριστικά. Συγκεκριμένα εκκρεμεί η απόφαση για την μη διεξαγωγή των προαγωγικών εξετάσεων. Απαντώντας σε αυτό η υπουργός κυρία Κερμαμέως δήλωσε ότι «όλα είναι στο τραπέζι και πως οι αποφάσεις για το εάν θα διεξαχθούν θα ληφθούν όταν διαμορφωθεί μια πλήρης εικόνα για το διάστημα που τα σχολεία θα είναι ανοιχτά. Η ίδια τονίζει προς πάσα κατεύθυνση ότι δεν υπάρχει σκέψη για μαθήματα μέσα στο Πάσχα, είναι υπό συζήτηση μια μικρή παράταση του σχολικού έτους εντός του Ιουνίου, ενώ οι Πανελλαδικές δρομολογούνται για να γίνουν κανονικά τον Ιούνιο.

Τι λένε οι ειδικοί 

Την άποψη ότι δεν θα υπάρξει βιασύνη για το άνοιγμα των σχολείων εξέφρασε, ο καθηγητής της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Δημοσθένης Σαρηγιάννης. Ο καθηγητής εκτίμησε πως θα πρέπει τα σχολεία να ανοίξουν μετά το Πάσχα, με δεδομένο ότι το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου αναμένεται η κορύφωση του τρίτου κύματος της πανδημίας στη χώρα μας. Εξαίρεση, σύμφωνα με τον καθηγητή, θα πρέπει να αποτελέσουν τα Λύκεια λόγω της προετοιμασίας των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις θα μπορούσαν να ανοίξουν στις 29 Μαρτίου, με τεστ σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. 

Μαζί με την Γ΄ Λυκείου ο κ. Σαρηγιάννης υποστηρίζει ότι πρέπει να ανοίξουν και οι άλλες δύο τάξεις του Λυκείου, αφού θα είναι πολύ δύσκολο για τον ίδιο εκπαιδευτικό να κάνει δια ζώσης μάθημα στην Γ΄ τάξη και τηλεκπαίδευση στις άλλες δύο.

Τα πανεπιστήμια

Παράταση εξαμήνου με τα μαθήματα ειδικά σε σχολές που έχουν μείνει «πίσω» λόγω εργαστηριακών ή κλινικών μαθημάτων να φτάνουν πιθανά και ως τον Ιούλιο, εξετάζει το υπουργείο Παιδείας . Αυτή τη στιγμή το εξάμηνο συνεχίζεται με τη μέθοδο της τηλεκπαίδευσης ως τις 4 Ιουνίου και είναι δεδομένο ότι φοιτητές και καθηγητές θα «ξαναδούν» τις πανεπιστημιακές αίθουσες το…Φθινόπωρο. Την επαναλειτουργία των κλινικών και των εργαστηρίων τους απαίτησαν με την κινητοποίησή τους στην είσοδο του τμήματος, φοιτητές της Οδοντιατρικής του ΑΠΘ, διεκδικώντας παράλληλα το άνοιγμα των πανεπιστημίων με όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας. Το Τμήμα τους παραμένει για τρίτο εξάμηνο κλειστό, χωρίς να πραγματοποιείται ούτε η κλινική και εργαστηριακή άσκηση για τους 5ετείς και τελειόφοιτους φοιτητές,  με αποτέλεσμα πολλοί  φοιτητές να μη μπορούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να πάρουν πτυχίο, ενώ αριθμός των φοιτητών που έχει συσσωρευτεί στην ουρά των κλινικών αγγίζει τους 400.

Λόγω της  μη λειτουργίας των κλινικών, οι τελειόφοιτοι φοιτητές της φετινής και περσινής ακαδημαϊκής χρονιάς, αδυνατούν να  ολοκληρώσουν τις κλινικές υποχρεώσεις που απαιτούνται για την λήψη του πτυχίου τους. Οι ίδιοι τονίζουν ότι δέχονται αφόρητη ψυχολογική αλλά και οικονομική επιβάρυνση, καθώς οι οικογένειές τους πληρώνουν ενοίκια ενός έτους ενώ υπό κανονικές συνθήκες θα είχαν ολοκληρώσει τις σπουδές και θα είχαν ξενοικιάσει  τα σπίτια. Οι φοιτητές τονίζουν ότι δεν θέλουν να πάρουν ένα πτυχίο που «δεν αντιστοιχεί στις γνώσεις και την εμπειρία μας. Ζητάμε την ομαλή λειτουργία των κλινικών, ώστε να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε τις σπουδές μας παρά την καθυστέρηση, που έχει προκληθεί και παρά την οικονομική επιβάρυνση που υφιστάμεθα".

Διαβάστε επίσης: 25η Μαρτίου 1821: Από Λιθουανία μέχρι Ιρλανδία πανεπιστήμια «ντύθηκαν» με την ελληνική σημαία

παράταση Brexitπανεπιστήμιασχολείαυπουργείο Παιδείαςδιδακτικό έτος