Τεχνολογία|29.09.2022 18:36

Αυτό το ηλιακό αεροπλάνο μπορεί να μείνει στους αιθέρες για μήνες – Οι πιθανές εφαρμογές του

Newsroom

Το 2016, ένα παράξενο αεροπλάνο, καλυμμένο με περισσότερους από 17.000 ηλιακούς συλλέκτες, έδειξε στον κόσμο πως οι πτήσεις μπορεί να μοιάζουν στο μέλλον.

Με άνοιγμα φτερών ενός Boeing 747, αλλά ζυγίζοντας μόνο όσο ένα SUV, το Solar Impulse 2 κατάφερε να ολοκληρώσει τον γύρο του κόσμου χωρίς να χρησιμοποιήσει σταγόνα καυσίμων.

Το πνευματικό παιδί του Ελβετού εξερευνητή Bertrand Piccard και του Ελβετού μηχανικού Bertrand Borschberg  κατασκευάστηκε για να αναδείξει τις δυνατότητες των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Έχοντας ολοκληρώσει πτήση ρεκόρ, πλέον ανοίγεται σε νέους ορίζοντες.

Η αμερικανοϊσπανική εταιρεία Skydweller Aero αγόρασε το Solar Impulse 2 το 2019 και στοχεύει να το μετατρέψει στον πρώτο εμπορικά βιώσιμο «ψευδοδορυφόρο», σύμφωνα με το CNN.

«Ένας ψευδο-δορυφόρος είναι ένα αεροσκάφος που παραμένει ψηλά στον ουράνιο ας πούμε, επ' αόριστον», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Skydweller, Robert Miller. «Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να βρίσκεται στον αέρα για 30, 60, 90 ημέρες - ίσως και ένα χρόνο. Και να κάνει οτιδήποτε κάνει ένας δορυφόρος» προσθέτει.

To Solar Impulse 2 παρουσιάζει σαφή πλεονεκτήματα σε σύγκριση με ένα δορυφόρο, καθώς η κατασκευή του είναι πιο φθηνή. Ταυτόχρονα, είναι πιο φιλικό στο περιβάλλον, καθώς οι δορυφόροι εκτοξεύονται σε τροχιά από πύραυλο, που συνήθως τροφοδοτείται με ορυκτά καύσιμα, ενώ έχει και μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής.

Η Skydweller τροποποιούσε για μήνες ολόκληρους το Solar Impulse 2, τελικά πέταξε ξανά τον Νοέμβριο του 2020. Από τότε, έχει ολοκληρώσει 12 δοκιμαστικές πτήσεις στους αιθέρες της νοτιοανατολικής Ισπανίας. "

«Είμαστε στη διαδικασία να το μετατρέψουμε σε drone. Ο πιλότος εξακολουθεί να είναι εκεί για λόγους ασφαλείας, αλλά πλέον έχουμε τη δυνατότητα να πετάξουμε το αεροσκάφος εντελώς αυτόνομα» τόνισε ο Μiller.

Αν αφαιρεθεί ο πιλότος θα αποδεσμευτεί χώρος για μεγάλα φορτίο, βήμα απαραίτητο, ώστε να μένει το αεροσκάφος στον ουρανό για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Ο Miller  λέει ότι ο νέο τύπος αεροσκάφους θα είναι έτοιμος μέσα στο 2023 και εκφράζει την εκτίμηση ότι θα αναπτυχθεί μια αγορά για χιλιάδες τέτοια αεροσκάφη. Άλλωστε στο παρελθόν τόσο η Google όσο και η Μeta έχουν τεστάρει ψευδοδορυφόρους, χωρίς όμως να τους ρίξουν στην αγορά.

«Σίγουρα θα υπάρξει αυξανόμενη ζήτηση για αυτό το είδος των υπηρεσιών» λέει ο Jeremiah Gertler, αναλυτής αεροπορίας και προσθέτει «Ενώ άλλοι προσφέρουν παρόμοιες και διαφορετικές λύσεις για αποστολές σε μεγάλο υψόμετρο και μεγάλης διάρκειας, υπάρχει σαφές πλεονέκτημα να είσαι το πρώτο μυρμήγκι στο πικνίκ».

Πιθανές εφαρμογές του Solar Impulse 2

Πάντως, το εγχείρημα έχει προσελκύσει και κρατικό ενδιαφέρον, με το πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ να επενδύει 5 εκατομμύρια δολάρια στη Skydweller, με σκοπό τη διερεύνησή της αξιοποίησης του για θαλάσσιες περιπολίες.

Το αεροσκάφος θα μπορούσε επίσης, να αξιοποιηθεί για την προστασία του περιβάλλοντος, πραγματοποιώντας για παράδειγμα έρευνες για πετρελαιοκηλίδες ή για παράνομα αλιευτικά. 

Βασικό πεδίο χρήσης του, όμως, θα μπορούσαν να είναι οι τηλεπικοινωνίες. Θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την παροχή πρόσβασης στο διαδίκτυο ή στην κινητή τηλεφωνίασε περιοχές που δεν υπάρχουν οι απαιτούμενες υποδομές.

Ανάμεσα στις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει το Skydweller είναι ότι χρειάζεται ηλιοφάνεια για να πετάξει - γεγονός που θα περιορίσει τη χρήση του σε συγκριμένα ύψη, αλλά και τα κενά που υπάρχου στη νομοθεσία.

«Οι κυβερνήσεις δεν καταλαβαίνουν τα μη επανδρωμένα οχήματα. Η χάραξη εναέριου χώρου για μια αποστολή μεγάλης διάρκειας θα είναι μια νέα πρόκληση», λέει ο αναλυτής αεροπορίας Jeremiah Gertler.

«Είναι ένας πραγματικός αγώνας δρόμου για να δούμε αν τα προβλήματα της τεχνολογίας ή της νομοθεσίας θα λυθούν πρώτα, αλλά υπάρχει κάθε λόγος να ποντάρουμε στην τεχνολογία» προσθέτει.

πτήσειςειδήσεις τώρααεροσκάφοςηλιακή ενέργειαδορυφόρος