Οικονομία|12.03.2019 14:44

Ιταλοί, οι καλύτεροι πελάτες των ελληνικών προϊόντων - Το τοπ 10 των εξαγωγών

Γιώργος Μανέττας

Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Γερµανία, η οποία παραµένει ένας από τους σηµαντικότερους εµπορικούς εταίρους της χώρας µας, και ακολουθούν η Τουρκία, η Κύπρος και ο Λίβανος, ο οποίος ανέβηκε µία θέση σε σχέση µε πέρυσι.

Η Βουλγαρία υποχώρησε στην 6η θέση (από την 5η), ενώ στην 7η και την 8η θέση βρίσκονται οι ΗΠΑ και το Ηνωµένο Βασίλειο, οι οποίες κατά το 2017 είχαν αντίστροφη σειρά. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισµών συµπληρώνουν -µε άνοδο κατά δύο θέσεις η καθεµία από το 2017- η Αίγυπτος (9η θέση από 11η) και η Ισπανία (10η από 12η). Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το 2018, αξίζει να σηµειωθεί η άνοδος στην κατάταξη της Κίνας (13η θέση από 17η) και της Σλοβενίας κατά δέκα θέσεις (20ή θέση από 30ή) σε σχέση µε το 2017.

Συνολικά, οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την ΕΕ (28), συµπεριλαµβανοµένων των πετρελαιοειδών, καταλαµβάνουν πλέον µερίδιο 52,2% επί των συνολικών εξαγωγών. Το µερίδιό τους κατά το 2017 ανερχόταν σε 53,1%. Στον αντίποδα, οι εξαγωγές προς τις τρίτες χώρες το 2018 σηµείωσαν άνοδο και καταλαµβάνουν πλέον µερίδιο επί των συνολικών εξαγωγών 47,8%, από 46,9% το αντίστοιχο δωδεκάµηνο του 2017. Τα παραπάνω συµπεράσµατα προκύπτουν από την έρευνα του Πανελλήνιου Συνδέσµου Εξαγωγέων που δηµοσιεύθηκε πρόσφατα για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών την περσινή χρονιά, κατά την οποία σηµειώθηκε νέο ιστορικό ρεκόρ εξωστρέφειας.

30,9% αύξηση παρουσίασαν οι εξαγωγές στα ελληνικά φάρµακα, ενώ εντυπωσιακό άλµα έκαναν και οι εξαγωγές στο παρθένο ελαιόλαδο

Ανάλυση

Ειδικότερα, σύµφωνα µε ανάλυση του Πανελλήνιου Συνδέσµου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, οι εξαγωγές συµπεριλαµβανοµένων των πετρελαιοειδών αυξήθηκαν µε διψήφιους ρυθµούς και έσπασαν το φράγµα των 30 δισ. ευρώ, φθάνοντας στα 33,02 δισ. ευρώ, αύξηση 15,8% σε σχέση µε το 2017, και στα 21,55 δισ. ευρώ µη συµπεριλαµβανοµένων των πετρελαιοειδών, ήτοι αύξηση 10,4% σε σχέση µε το 2017. Αύξηση παρατηρείται και ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών. Συγκεκριµένα, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων εµφανίζουν αύξηση 6,4%, οι εξαγωγές καυσίµων αύξηση 27,9% και οι εξαγωγές βιοµηχανικών προϊόντων αύξηση 12,9%.

Οι εξαγωγές πρώτων υλών ενισχύθηκαν κατά 6% και οι χαµηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας «είδη και συναλλαγές µη ταξινοµηµένα» αυξήθηκαν κατά 3,7%. Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το 2018 το κυριότερο εξαγώγιµο προϊόν της χώρας. Στη 2η θέση, µε εντυπωσιακή αύξηση 30,9%, ακολουθούν τα φάρµακα, στην 3η θέση τα προϊόντα αλουµινίου, ενώ στην 4η θέση -µε άνοδο 5 θέσεων- καταγράφονται οι εξαγωγές παρθένου ελαιολάδου. Τα ιχθυηρά υποχωρούν κατά µία θέση (5η από 4η), στην 6η θέση ακολουθούν οι υπολογιστικές µηχανές που κατά το 2018 οι εξαγωγές τους σηµείωσαν πολύ µεγάλη αύξηση (63,5%), ενώ την πρώτη δεκάδα των κυριότερων ελληνικών εξαγόµενων προϊόντων συµπληρώνουν τα µη κατεψυγµένα λαχανικά, οι σωλήνες, τα εµπιστευτικά προϊόντα και τα άλλα τυριά (των οποίων το µεγαλύτερο µέρος των εξαγωγών είναι η φέτα).

Μονόδρομος η εξωστρέφεια

Η πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη (φωτό), σχολιάζοντας τα παραπάνω έκανε την εξής δήλωση: «Στη νέα εποχή που ξηµερώνει για την Ελλάδα, µετά την έξοδο από τα µνηµόνια και τη σκληρή εποπτεία, να αδράξουµε την ευκαιρία που παρουσιάζεται για να οικοδοµήσουµε µια βιώσιµη οικονοµία που θα στηρίζεται στην εξωστρέφεια και στην εγχώρια παραγωγή. Μόνο έτσι θα δηµιουργήσουµε πλεονάσµατα και καλά αµειβόµενες θέσεις εργασίας. Είναι απαραίτητο να εστιάσουµε στην αύξηση της παραγωγικότητας και στην άρση των αντικινήτρων που εµποδίζουν την ανάκαµψη. Είναι ζωτικής σηµασίας να ξεφύγουµε από την ‘‘παγίδα’’ της χαµηλής παραγωγικότητας που ταλανίζει την πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων».

ελληνικά προϊόνταεξαγωγές