Οικονομία|15.04.2019 13:20

Εξαγωγές: Τα τρία «κλειδιά» για νέο ρεκόρ

Γιώργος Μανέττας

Ενδυνάµωση στην Ευρώπη, επέκταση σε νέες αγορές και επένδυση σε καινοτόµα προϊόντα. Στους άξονες αυτούς κινείται η στρατηγική των Ελλήνων εξαγωγέων, οι οποίοι συνεχίζουν ακάθεκτοι την ανοδική τους πορεία, παρά τις προκλήσεις που υπάρχουν στο εγχώριο και διεθνές περιβάλλον (π.χ. BREXIT).

Σύµφωνα µε πρόσφατα στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσµου Εξαγωγέων, οι ελληνικές εξαγωγές τον Φεβρουάριο του 2019 αυξήθηκαν κατά 224,9 εκατ. ευρώ (9,3%), ανερχόµενες στα 2,65 δισ. ευρώ, από 2,43 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστηµα του 2018. Ανοδικά κινήθηκαν οι εξαγωγές και χωρίς πετρελαιοειδή.

Συγκεκριµένα, ενισχύθηκαν κατά 8,9% ή κατά 150,9 εκατ. ευρώ, φθάνοντας τα 1,85 δισ. ευρώ από 1,7 δισ. ευρώ. Επιπλέον, παρά την αύξηση των εισαγωγών, το εµπορικό έλλειµµα µειώθηκε τον Φεβρουάριο του 2019 κατά περίπου 60,8 εκατ. ευρώ (-3,5 %), στα -1,65 δισ. ευρώ, από -1,71 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο µήνα του 20178. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, το εµπορικό έλλειµµα αυξήθηκε στα -1,51 δισ. ευρώ από -1,45 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 64,2 εκατ. ευρώ (4,4%).

Οι παραπάνω επιδόσεις έρχονται σε συνέχεια της περσινής χρονιάς-ρεκόρ, κατά την οποία οι εξαγωγές έσπασαν το «φράγµα» των 30 δισ. ευρώ, αναρριχώµενες για πρώτη φορά στα 33 δισ. ευρώ.

Δυναµική

Το «µικρό θαύµα», όπως πολλοί έσπευσαν να χαρακτηρίσουν αυτό που συντελείται µετά το ξέσπασµα της κρίσης στο µέτωπο της εξωστρέφειας, χρειάζεται νέα καύσιµα για να διευρύνει τη δυναµική του. Οπως υπογράµµισαν οι οµιλητές στο ετήσιο συνέδριο του Πανελληνίου Συνδέσµου Εξαγωγέων, που πραγµατοποιήθηκε πρόσφατα παρουσία κορυφαίων εκπροσώπων της πολιτικής και οικονοµικής ζωής, οι εξαγωγές πρέπει να τεθούν στο επίκεντρο του νέου αναπτυξιακού µοντέλου που οφείλει να οικοδοµήσει η χώρα µετά την έξοδο από τα µνηµόνια, ενώ χρειάζεται να υπάρξουν φορολογικά και άλλα κίνητρα για να µεγαλώσουν το αποτύπωµά τους προς όφελος της ελληνικής οικονοµίας.

Η πρόεδρος του συνδέσµου, Χριστίνα Σακελλαρίδη, υποστήριξε πως δεν υπάρχουν περιθώρια για εφησυχασµό και στάθηκε στην ανάγκη χάραξης µιας εθνικής στρατηγικής µε επίκεντρο την εξωστρέφεια. «Η στήριξη των ελληνικών εξαγωγών είναι µονόδροµος για να οικοδοµήσει η Ελλάδα µια ισχυρή οικονοµία που θα παράγει βιώσιµα πλεονάσµατα και θα δηµιουργεί καλά αµειβόµενες θέσεις εργασίας. Απαραίτητος είναι και ο ψηφιακός µετασχηµατισµός του δηµόσιου και ιδιωτικού τοµέα, ο οποίος θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων» σηµείωσε χαρακτηριστικά.

Ο σχεδιασµός της κυβέρνησης

Ο υπουργός Επικρατείας, ∆ηµήτρης Τζανακόπουλος, στην τοποθέτησή του, αφού επεσήµανε τα επιτεύγµατα-ρεκόρ των ελληνικών εξαγωγών, ανέλυσε τον σχεδιασµό της κυβέρνησης για την ενίσχυση των εξωστρεφών επιχειρήσεων, οι οποίες, όπως είπε, θα έχουν κεντρικό ρόλο στο σχέδιο της επόµενης µέρας. Συγχρόνως, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονοµίας και Ανάπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας, τόνισε την πρόθεση της κυβέρνησης να αντιµετωπίσει τα προβλήµατα που υπάρχουν, ενώ εκτίµησε πως ο κλάδος είναι έτοιµος να κάνει το µεγάλο άλµα µπροστά.

Ο αντιπρόεδρος της Ν∆, Κωστής Χατζηδάκης, σηµείωσε από την πλευρά του πως χρειάζεται διαφορετική πολιτική για την τόνωση της επιχειρηµατικότητας, η οποία θα εστιάζει στη µείωση των φόρων. Επίσης, επανέλαβε τη βούληση της Ν∆ να στηρίξει τους εξαγωγείς µέσα από συγκεκριµένα µέτρα και δράσης (έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ταχύτερη επιστροφή του ΦΠΑ).

Για τον επικεφαλής του Enterprise Greece, Γρηγόρη Στεργιούλη, παράλληλα µε την άρση των αντικινήτρων και την παροχή κινήτρων, κοµβικό σηµείο για την ανάπτυξη των εξαγωγών είναι η αλλαγή της νοοτροπίας των εξαγωγέων, οι οποίοι καλούνται να οργανωθούν καλύτερα και να παραγάγουν καινοτόµα προϊόντα υψηλής προστιθέµενης αξίας. Μόνο έτσι, όπως είπε πρόσφατα σε δηµοσιογράφους, θα µπορέσουµε να ανταγωνιστούµε µε ίσους όρους τους Ιταλούς και τους Ισπανούς, που είναι οι βασικοί ανταγωνιστές µας, και να δώσουµε ώθηση στην εξωστρέφειά µας

εξαγωγές