Οικονομία|08.11.2018 12:16

Τι προτιµούν οι καταναλωτές της επόµενης δεκαετίας

Γιώργος Μανέττας

Αυτό είναι το καταναλωτικό προφίλ της γενιάς των millennials και των xennials (οι σηµερινοί 20άρηδες και 30άρηδες), όπως προκύπτει από έρευνα που πραγµατοποίησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεµπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) τον Ιούλιο του 2018, σε δείγµα 800 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα ηλικίας από 20 έως 40 ετών.

Σύµφωνα µε την έρευνα, οι συγκεκριµένες γενιές έχουν πληγεί σε µεγαλύτερο βαθµό από τις συνέπειες της οικονοµικής κρίσης και από το µειωµένο διαθέσιµο εισόδηµα.

Κάτι που καταγράφεται στη µέση εβδοµαδιαία δαπάνη, η οποία είναι κατά 12% χαµηλότερη για τους xennials και 28% για τους millennials σε σχέση µε τον µέσο όρο. Εκτός του µειωµένου εισοδήµατος, άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τη συγκεκριµένη εξέλιξη είναι ο µειωµένος αριθµός των µελών ανά νοικοκυριό στις ηλικίες αυτές, καθώς και ειδικά για τη γενιά των millennials ότι σε έναν µεγάλο βαθµό τα νοικοκυριά είτε αποτελούνται από ένα µόνο άτοµο (π.χ. φοιτητές), είτε οι ερωτηθέντες δεν αποτελούν ακόµα τον βασικό αγοραστή του νοικοκυριού καθώς φιλοξενούνται ακόµα από τους γονείς τους. Σηµαντικές διαφοροποιήσεις καταγράφονται και στον τρόπο µε τον οποίο επιλέγουν προϊόντα και καταστήµατα.

Χαρακτηριστικό είναι ότι αν και για την πλειονότητα των καταναλωτών, σε ποσοστό 63% επί του συνόλου, οι προσφορές και οι εκπτώσεις είναι ο κύριος λόγος για να επιλέξουν κατάστηµα σούπερ µάρκετ, µόλις για το 44% των xennials ισχύει το ίδιο και µόλις για το 36% των millennials. Ενώ στο σύνολο η πλειονότητα προτιµάει σε ποσοστό 57% περισσότερες προσφορές παρά χαµηλές τιµές, στους millennials και τους xennials µόνο µια µειοψηφία 31% και 29% αντίστοιχα επιθυµεί το ίδιο.

Πώς ψωνίζουν οι 20άρηδες και οι 30άρηδες σύµφωνα µε έρευνα του ΙΕΛΚΑ τον Ιούλιο του 2018, σε δείγµα 800 ατόµων απ’ όλη την Ελλάδα

Αντίστοιχη είναι και η τάση για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, µε το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγει κατάστηµα σούπερ µάρκετ βάσει προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας να είναι 43% και τα ποσοστά στους millennials και τους xennials να πέφτουν στο 17% και 25% αντίστοιχα.

Οι νέες τεχνολογίες Εκτός των παραπάνω, µια βασική διαφοροποίηση της γενιάς των millennials, η οποία καταδεικνύει και το διαφορετικό και ψηφιακό περιβάλλον στο οποίο έχει ενηλικιωθεί, είναι ότι όλο και περισσότερο αποµακρύνεται από την τηλεοπτική διαφήµιση, επιλέγοντας εναλλακτικά µέσα, όπως η επικοινωνία µέσω texting σε ποσοστό 49% και µέσω social media σε ποσοστό 43%. Την ίδια στιγµή, όµως, η έρευνα καταγράφει τη διατήρηση της επιρροής που έχει το φυλλάδιο προσφορών του σούπερ µάρκετ, το οποίο εξακολουθεί να είναι προτιµητέο µέσο της σχετικής ενηµέρωσης από το 59% του κοινού.

Η επίδραση που έχουν οι νέες τεχνολογίες στην αγοραστική συµπεριφορά αυτών των ηλικιών αποτυπώνεται και στην επίδραση που έχουν τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης στις διατροφικές συνήθειες. Αθροιστικά, bloggers, youtubers και social media αποτελούν τη δεύτερη πηγή µε τη µεγαλύτερη εµπιστοσύνη µετά τους γονείς, µε 29% για τους millennials και 22% για τους xennials.

Η εξέλιξη αυτή έχει σηµαντικές προεκτάσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγµα αποτελεί η στροφή των γενιών αυτών από την ελληνική-µεσογειακή διατροφή σε πιο παγκοσµιοποιηµένες επιλογές. Ετσι, ενώ το 65% του συνόλου των καταναλωτών δηλώνει ότι προτιµάει την ελληνικήµεσογειακή διατροφή, το ποσοστό αυτό πέφτει στο 40% για τους xennials και µόλις στο 31% για τους millennials