Πολιτική|20.03.2023 22:52

Πινγκ πονγκ ευθυνών για τους σιδηρόδρομους μετά την τοποθέτηση Καραμανλή: Πώς σχολιάζουν ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ τη συνεδρίαση της Δευτέρας

Newsroom

Εξακολουθεί να βρίσκεται στα ύψη το πολιτικό θερμόμετρο για τις συνθήκες που οδήγησαν στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, μετά και από τη σημερινή τοποθέτηση στη Βουλή, του παραιτηθέντα τέως υπουργού μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή. 

ΝΔ: Αποδείξαμε σε ποια κατάσταση παραλάβαμε τους σιδηροδρόμους

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Σοφίας Φασουλάκη για το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του OPEN, η κυβέρνηση εκτιμά ότι στη Βουλή σήμερα, τόσο από τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, όσο και από τον Γιώργο Γεραπετρίτη, τόσο όσον αφορά την επίμαχη και πολύπαθη σύμβαση 717, αλλά και για το τί συνέβη την μοιραία νύχτα. Όσον αφορά την σύμβαση, υποστηρίζεται ότι ήταν μία ελλιπής σύμβαση από τον ΣΥΡΙΖΑ και το ερώτημα είναι, αφού η σύμβαση ήταν ελλιπής, γιατί παρατάθηκε και δόθηκαν, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, έξι συνεχείς παρατάσεις. Για ποιο λόγο, από το 2017 έως το 2019, δεν έγινε τίποτα για το συγκεκριμένο έργο; Από την κυβέρνηση επιμένουν ότι, στη Λάρισα, υπάρχει τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης και, μάλιστα, πρόκειται για ένα σύστημα το οποίο, αν είχε προσπαθήσει να εφαρμόσει ο μοιραίος σταθμάρχης, θα είχε αποφευχθεί το τραγικό δυστύχημα. Προς επίρρωση, μάλιστα, των λεγομένων τους, υποστηρίζουν ότι πριν από το σιδηροδρομικό δυστύχημα όλοι οι σταθμάρχες εφάρμοσαν αυτή την αυτόματη χάραξη, αλλά και αμέσως μετά το δυστύχημα έγινε δοκιμή και αυτή λειτουργούσε. Τέλος, όσον αφορά τις προσλήψεις, καταγγέλλεται από τη Νέα Δημοκρατία ότι, επί των ημερών του ΣΥΡΙΖΑ έγιναν μόλις 24 προσλήψεις – πέντε σταθμάρχες κάθε χρόνο – ενώ επί ΝΔ έγιναν πολύ περισσότερες, τόσο μέσω ΑΣΕΠ, όσο και μέσω κινητικότητας αλλά και συμβάσεων παροχής ορισμένου χρόνου («μπλοκάκια»).

ΣΥΡΙΖΑ: Η κυβέρνηση απαξίωσε και εγκατέλειψε συνειδητά το σιδηροδρομικό δίκτυο

Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, στελέχη υποστηρίζουν ότι η σημερινή ημέρα ήταν τα αποκαλυπτήρια, τόσο της κυβερνητικής απραξίας για την τηλεδιοίκηση και όσα άλλα η κυβέρνηση δεν έκανε την τετραετία που κυβερνά, όσο και της απόπειρας της μεθόδευσης να μεταθέσει όλες τις ευθύνες στο ανθρώπινο λάθος, δηλαδή στον σταθμάρχη της Λάρισας και τα άλλα δύο τοπικά στελέχη που φαίνεται ότι έφυγαν νωρίτερα. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Χρήστου Τσιγουρή για το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του OPEN, στον ΣΥΡΙΖΑ θεωρούν ότι αυτή είναι η κυβερνητική επιχειρηματολογία, αφού, με βάση τα όσα είπε σήμερα ο υπουργός στην αρμόδια επιτροπή, δεν υπήρχε κανένα άλλο πρόβλημα, δικλείδες ασφαλείας υπήρξαν, έγινε το λάθος και φτάσαμε στην τραγωδία.

Στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζουν ότι ήταν αποκαλυπτική η συζήτηση και για την απραξία, σε ό,τι έχει να κάνει με την υλοποίηση των συμβάσεων και κυρίως με την τηλεδιοίκηση. Διαβλέπουν μία προσπάθεια από την κυβέρνηση να βαφτίσει τον τοπικό πίνακα εισόδου και εξόδου συρμών στον σταθμό της Λάρισας ως «τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης» προκειμένου να ισχυριστεί ότι στη Λάρισα υπήρχε τηλεδιοίκηση, άρα για όλα φταίει ο σταθμάρχης. Αυτός, άλλωστε, είναι και ο λόγος που ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας μετέβη σήμερα συνδυαστικά στο -υπό ανακατασκευή, καμένο από το 2019- κέντρο τηλεδιοίκησης το οποίο δεν λειτουργεί στη Λάρισα, προκειμένου να δει τις εργασίες που είναι σε εξέλιξη και να αναδείξει το θέμα και την ίδια ώρα στη Θεσσαλονίκη, για να δείξει ότι και εκεί ένα μεγάλο κομμάτι της τηλεδιοίκησης δεν λειτουργεί και υποτίθεται ότι θα το εγκαινίαζε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με βάση τον προγραμματισμό, την επομένη του δυστυχήματος. Όπως σημειώνουν στην Κουμουνδούρου όλα αυτά, από την πλευρά της κυβέρνησης, έναν στόχο: τη διάχυση των ευθυνών σε ό,τι έχει να κάνει με την διαχείριση των συμβάσεων και τη μετάθεση των ευθυνών για την τραγωδία στο ανθρώπινο λάθος. Κατά την εκτίμηση της αντιπολίτευσης, οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι επιστρέφουν, δηλαδή, στην πρώτη γραμμή, την οποία διατύπωσε και ο πρωθυπουργός στην πρώτη τοποθέτησή του.

Η ανακοίνωση ΣΥΡΙΖΑ

Η κυβέρνηση απαξίωσε και εγκατέλειψε συνειδητά το σιδηροδρομικό δίκτυο. Γιατί είναι αυτή που αγνόησε συστηματικά τις προειδοποιήσεις των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους, που κατήγγειλαν ζητήματα ασφάλειας.  Είναι αυτή που αγνόησε τις 65 ερωτήσεις που έχει καταθέσει μόνο η κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ για συναφή ζητήματα. Γιατί από το καλοκαίρι του 2019, απαξιώθηκαν και καταργήθηκαν μια σειρά από   δικλείδες ασφαλείας, που θα μπορούσαν να έχουν αποτρέψει το δυστύχημα,  όπως το Δευτεροβάθμιο Κέντρο ελέγχου στην οδό Καρόλου, το Κέντρο Τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, αρκετοί και εκπαιδευμένοι σταθμάρχες. Γιατί είναι η κυβέρνηση της ΝΔ αυτή που παρέλαβε το έργο της τηλεδιοίκησης υλοποιημένο σε ποσοστό πάνω από 72% και τέσσερα χρόνια μετά  δεν το έχει ακόμα ολοκληρώσει. Γιατί επί υπουργίας Κ. Καραμανλή άλλαξε η σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με αποτέλεσμα η ιταλική εταιρία να απαλλαγεί  από επενδύσεις σχεδόν 600 εκ. ευρώ και ταυτόχρονα να  απαλειφθεί η υποχρέωση του Δημοσίου να ολοκληρώσει τα συστήματα ασφαλείας.

Γιατί επί αυτής της κυβέρνησης έγινε η ρουσφετολογική μετάταξη του μοιραίου σταθμάρχη, η αίτηση του οποίου θα έπρεπε να απορριφθεί, λόγω υπέρβασης του ορίου ηλικίας που ο ίδιος ο ΟΣΕ είχε θέσει. ως απαιτούμενο πρόσθετο τυπικό προσόν.  Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τη ΡΑΣ, ο κύκλος της εκπαίδευσης του Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας στον οποίο συμμετείχε και ο εν λόγω σταθμάρχης ήταν ελλιπής και ανεπαρκής. Ήταν επιλογή οι δεκάδες ρουσφετολογικές προσλήψεις με μπλοκάκια και οι επιλεκτικές μετατάξεις.

Η κυβέρνηση   ματαίως προσπαθεί, με τη διάχυση των ευθυνών και το «όλοι ίδιοι είναι», να στρέψει την  κοινωνία, και  ιδίως τη νεολαία, προς την αποχή ή την δήθεν «αντισυστημική» ψήφο.

Δεν θα τα καταφέρει.

Όπως δεν θα καταφέρει με την καταστολή και την αστυνομική βία κατά ειρηνικών διαδηλωτών, να φιμώσει τη φωνή της κοινωνίας, που ζητά Δικαιοσύνη και αλήθεια. Το μόνο που αποδεικνύει με τη βία και τον αυταρχισμό, είναι ο φόβος της απέναντι στην κοινωνία και τη νέα γενιά, που αγωνίζεται και διεκδικεί ένα καλύτερο μέλλον.

Η ελπίδα που ξεπήδησε από τις κινητοποιήσεις της νεολαίας δεν μπορεί να νικηθεί.

Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, η Δικαιοσύνη θα πρέπει να αφεθεί να επιτελέσει  απερίσπαστη και με ταχύτητα το έργο της.   Αλλά και όλος ο πολιτικός κόσμος οφείλει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία θα κάνει ό,τι χρειαστεί για να λάμψει η αλήθεια, να υπάρχει Δικαιοσύνη και δικαίωση για τα θύματα αυτής της ανείπωτης τραγωδίας.

Η τραγωδία στα Τέμπη κατέδειξε με δραματική ευκρίνεια την αποτυχία του νεοφιλελεύθερου μοντέλου, που εφαρμόζει με ευλαβική εμμονή η κυβέρνηση της ΝΔ, να διαφυλάξει την ανθρώπινη ζωή. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα αναστρέψει αυτήν την πολιτική, όχι μόνο για τον σιδηρόδρομο, αλλά συνολικά για τα δημόσια και κοινωνικά αγαθά, καθώς και για τις δημόσιες υποδομές. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα καταθέσει μια συνολική και ολοκληρωμένη πρόταση για τον εκσυγχρονισμό και την ανάταξη ενός σύγχρονου, ασφαλούς και ποιοτικού δημοσίου σιδηροδρομικού δικτύου, με αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και εθνικών πόρων.  Γιατί πρέπει να μπει ένα τέλος στην απαξίωση των δημόσιων υποδομών της χώρας, αλλά και γιατί η “ασφάλεια” που έχει κοινωνικό περιεχόμενο, και αφορά πρώτιστα την υγεία, την παιδεία, την κοινωνική πρόνοια, τις υποδομές. δεν μπορεί και δεν πρέπει να θυσιάζεται στο βωμό του κέρδους.

 «Η στάση της κυβέρνησης Μητσοτάκη δε βοηθά την αλήθεια»

Την ίδια στιγμή, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που συμμετείχαν στη Θεσμών και Διαφάνειας εξέδωσαν νέα ανακοίνωση, στην οποία κάνουν λόγο για «αγωνία της Ν.Δ. για συγκάλυψη με αναληθείς ισχυρισμούς».

Οι Γιώργος Κατρούγκαλος, Νίκος Παππάς, Χρήστος Γιαννούλης, Νίκος Βούτσης και Γιάννης Ραγκούσης, σημειώνουν:

Οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης Μητσοτάκη για την εκτέλεση της σύμβασης 717 κατέρρευσαν.

Τόσο από τις τοποθετήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, που μετείχαν στην Επιτροπή, όσο κυρίως από την αναλυτική παράθεση γεγονότων και στοιχείων στην οποία προχώρησε ο Χρήστος Σπίρτζης κατά την ομιλία του.

Τα ψέματα και η υποκρισία περίσσεψαν και για την υποτιθέμενη «τηλεδιοίκηση» της Λάρισας. Οι αρμόδιοι Γ. Γεραπετρίτης και Κ. Καραμανλής άρχισαν να μασούν τα λόγια τους όταν τους καλέσαμε να διευκρινίσουν ότι μιλούν για το τοπικό σύστημα ελέγχου του σταθμού και όχι για κάποια «τηλεδιοίκηση».

Για τη δε σύμβαση παροχής μεταφορικού έργου, από την οποία «εξαφανίστηκαν» οι υποχρεώσεις της Hellenic Train για επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ και του δημοσίου για την ολοκλήρωση των συστημάτων ασφαλείας, δεν απαντήθηκε το παραμικρό.

Έγινε σαφές, επίσης, ότι ο κ. Καραμανλής δεν αναλαμβάνει καμία συγκεκριμένη ευθύνη. Δε θεωρεί ότι έφταιξε σε κάτι και με αυτή, προφανώς, τη θέση θα προσέλθει στις εκλογές, ζητώντας από τον λαό να επικροτήσει το «έργο» του. Η στάση της κυβέρνησης Μητσοτάκη δε βοηθά την αλήθεια.

Το εγχείρημα του κ. Μητσοτάκη και των βουλευτών της Ν.Δ. για να μην συζητηθούν όλες οι πτυχές του δυστυχήματος, αλλά μόνο η σύμβαση της κυβέρνησης Σαμάρα με τις τεράστιες ελλείψεις, απέτυχε παταγωδώς.

Η παραπλάνηση δεν καλύπτει ευθύνες. Η παραπλάνηση προσβάλλει τη μνήμη όσων έφυγαν τόσο άδικα.

ΝΔ: «Η ομιλία του Σπίρτζη στη Βουλή διήρκεσε 107 λεπτά και δεν περιείχε ούτε μια συγγνώμη στις οικογένειες των θυμάτων»

«Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί πια να κρύβεται» αναφέρει σε ανακοίνωση της η Νέα Δημοκρατία με αφορμή την παρουσία του κ.Σπίρτζη στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, ενώ τονίζει με κατηγορηματικό τρόπο ότι «η κυβέρνηση δεν κρύφτηκε ποτέ και δεν πρόκειται να το κάνει».

«Χωρίς ίχνος αυτοκριτικής και ευαισθησίας, ο πρώην υπουργός και βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης εμφανίστηκε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής για να υπερασπιστεί τον εαυτό του και να αποτινάξει τις πολιτικές του ευθύνες, αλλά και τις ευθύνες της κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ» τονίζει στην ανακοίνωση της η ΝΔ και προσθέτει:

«Αν και μίλησε περισσότερο από 107 λεπτά συνολικά, δεν απηύθυνε ούτε μια «συγγνώμη» προς τις οικογένειες των θυμάτων της τραγωδίας αλλά παρέμεινε θλιβερά προσκολλημένος στην γραμμή του Αλέξη Τσίπρα ότι “για όλα φταίνε οι άλλοι”. Πρωταρχικής σημασίας για τον υπουργό της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ήταν να καταγγείλει ότι… στοχοποιήθηκε, καθώς μόλις πήρε το λόγο, έσπευσε να μιλήσει για “μεθόδευση διάχυσης ευθυνών”, “άθλια δημοσιεύματα” και μπαράζ αναρτήσεων στο διαδίκτυο προς το πρόσωπό του».

Η ΝΔ κατηγόρησε τον κ.Σπίρτζη για κυνισμό ενώ σημείωσε ότι η ομιλία του ήταν «γεμάτη αντιφάσεις».

«Με κυνικό τρόπο και σε μια ομιλία γεμάτη αντιφάσεις και ανύπαρκτα δεδομένα και αριθμούς δήλωσε ότι “οι ευθύνες για το τραγικό δυστύχημα είναι προσωποποιημένες”. Χαρακτήρισε «πολύ κακή τη σύμβαση 717», αλλά δεν εξήγησε γιατί ήταν ο ίδιος που έδωσε 6 παρατάσεις σε αυτή τη δήθεν τόσο “κακή σύμβαση”, ενώ δεν είχε καμία πειστική απάντηση στο κρίσιμο ερώτημα “γιατί δεν έλαβε υπόψη τις παρατηρήσεις των ελεγκτών αν και είχε το πόρισμα της ΕΔΕΛ από το 2018» και τέλος, παραδέχθηκε ότι η συμπληρωματική σύμβαση υπεγράφη τον Μάιο του 2021» αναφέρει η ΝΔ.

Επισήμανε ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί πια να κρύβεται" και τόνισε ότι τα έγγραφα που παρουσίασε η κυβέρνηση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής "είναι αδιαμφισβήτητα και αποδεικνύουν ότι υπήρχαν όλες οι απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας, ώστε να μη συμβεί το δυστύχημα στα Τέμπη».

Παράλληλα-επισημαίνει η ΝΔ- «καταρρίφθηκαν με αποδείξεις και τεκμήρια όλα τα μυθεύματα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η οποία επιμένει να στήνει επικοινωνιακά σόου προσβλέποντας σε μικροπολιτικά οφέλη από μια αδιανόητη τραγωδία που μας έχει συνταράξει όλους».

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΒουλήΚώστας Αχ. ΚαραμανλήςΤέμπηειδήσεις τώραΣΥΡΙΖΑσιδηροδρομικό δυστύχημαΝέα ΔημοκρατίαΓιώργος Γεραπετρίτης