Κόσμος|25.02.2019 12:04

Πώς τέσσερις 40άρηδες πολεμούν το Brexit με σκάλα, βούρτσες και γιγαντοαφίσες

Έρη Πανσεληνά

Τέσσερις Βρετανοί µπαµπάδες γύρω στα 40 προσπαθούν να πολεµήσουν το Brexit µε ασυνήθιστα όπλα: µια σκάλα, βούρτσες και γιγαντοαφίσες, οι οποίες έχουν κολληθεί από άκρη σε άκρη της χώρας, εκθέτοντας σε δηµόσια θέα τα ψέµατα των ηγετών που βύθισαν τη Βρετανία στο απόλυτο χάος.

Αυτό που κάνουν είναι κάτι απλό αλλά αποκαλυπτικό: εκτυπώνουν παλαιότερα tweets της πρωθυπουργού Τερέζα Μέι, του προκατόχου της, Ντέιβιντ Κάµερον, του λαϊκιστή θιασώτη της εξόδου της Βρετανίας από την ΕΕ, Νάιτζελ Φάρατζ, και άλλων πολιτικών, για να αποδείξουν µε «χειροπιαστό» τρόπο την υποκρισία, τον εγωισµό και την άγνοια των ηγετών που οδήγησαν τη χώρα σε ένα Brexit χωρίς σχέδιο.

Η ιδέα γεννήθηκε τα περασµένα Χριστούγεννα µέσα σε µια παµπ, όπου τέσσερις φίλοι, ο Ανταµ, ο Ντέιβ, ο Ρίτσαρντ και ο Κρις, έπιναν µπίρες και µοιράζονταν την αγανάκτησή τους για το Brexit, αλλά και για µια σειρά εξοργιστικών δηµοσιεύσεων πολιτικών στο Twitter, όπως αφηγείται στο «Εθνος της Κυριακής» ο Ανταµ (οι ακτιβιστές δεν χρησιµοποιούν τα πραγµατικά τους ονόµατα για να διατηρήσουν την ανωνυµία τους). «Ετσι µας ήρθε η ιδέα του tweet που δεν µπορεί να διαγραφεί» µας λέει και αφηγείται ότι µέσα σε µόλις µία εβδοµάδα οι φίλοι έθεσαν το σχέδιό τους σε εφαρµογή. Αγόρασαν βούρτσες, µια µεγάλη σκάλα και εκτύπωσαν τις πρώτες τέσσερις αφίσες.

Η πρώτη γιγαντοαφίσα που κόλλησαν πάνω από µια διαφήµιση σε ένα σηµείο του Βόρειου Λονδίνου ήταν η φράση του Ντέιβιντ Κάµερον την άνοιξη του 2015 ότι «είµαστε αντιµέτωποι µε µια απλή και αναπόφευκτη επιλογή: σταθερότητα και ισχυρή κυβέρνηση µε εµένα ή αστάθεια και χάος µε τον Εντ Μίλιµπαντ». «Κοιταχτήκαµε και συνειδητοποιήσαµε ότι είχαµε κάνει κάτι σηµαντικό. Μεταφέραµε ένα ψηφιακό tweet σε κάτι χειροπιαστό» λέει ο Ανταµ στο «Εθνος της Κυριακής».

Το πρώτο αυτό στάδιο της καµπάνιας τους το ονοµάζουν «αντάρτικο», γιατί δεν πλήρωναν για τον διαφηµιστικό χώρο που χρησιµοποιούσαν, αλλά, όπως λένε, τον «δανείζονταν» (γι’ αυτό και δεν αποκαλύπτουν τις ταυτότητές τους). «Ανεβάσαµε, στη συνέχεια, και άλλες αφίσες και φτιάξαµε λογαριασµό στο Twitter που µέσα σε λίγα εικοσιτετράωρα συγκέντρωσε χιλιάδες ακολούθους (και σήµερα έχει ξεπεράσει τους 65.000). 

Η εκστρατεία τους «Led by Donkeys» («Μας κυβερνούν γάιδαροι») είχε τόση απήχηση στους Βρετανούς χρήστες που έστελναν εκατοντάδες µηνύµατα στα οποία ζητούσαν από τους ακτιβιστές να φέρουν τις αφίσες και στη δική τους πόλη. Αυτό ήταν και το σηµείο στο οποίο αποφάσισαν να γίνουν «νόµιµοι» και να ζητήσουν χρηµατοδότηση από τους πολίτες µέσω µιας καµπάνιας crowdfunding µέσω Ιντερνετ. «Ας κολλήσουµε αυτά τα tweets σε όλη τη Βρετανία» προέτρεψαν τους Βρετανούς. Μέσα στο πρώτο 24ωρο είχαν συγκεντρώσει χιλιάδες λίρες και, τώρα, στις έξι εβδοµάδες, έχουν ξεπεράσει τις 175.000 λίρες.

«Δεν υπήρχε κανένα σχέδιο»

«Οι ηγέτες του Brexit µάς υποσχέθηκαν έναν νέο κόσµο, αλλά αυτό που αποκαλύπτεται είναι ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή το απόλυτο χάος. ∆εν υπήρχε κανένα σχέδιο» σχολιάζει ο Ανταµ. ∆ιαβάζοντας κανείς τα tweets που αναρτούν (νόµιµα, πλέον, αγοράζοντας διαφηµιστικό χώρο σε όλη τη Βρετανία), το Brexit και η διαδικασία που ακολουθήθηκε τη διετία µετά το δηµοψήφισµα µοιάζουν µε καλοστηµένη φάρσα.

«Η συµφωνία ελεύθερου εµπορίου που θα συνάψουµε µε την ΕΕ θα είναι µία από τις ευκολότερες στην ανθρώπινη ιστορία» είχε γράψει το 2017 ο βουλευτής των Τόρις, δρ Λίαµ Φοξ. «∆εν υπάρχει σχέδιο για µη συµφωνία, γιατί θα εξασφαλίσουµε µια σπουδαία συµφωνία» είχε τουιτάρει την ίδια περίοδο ο Μπόρις Τζόνσον, ένας από τους ηγέτες της καµπάνιας υπέρ του Brexit.

«Οι ηγέτες του Brexit µάς υποσχέθηκαν έναν νέο κόσµο, αλλά αυτό που αποκαλύπτεται είναι ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή το απόλυτο χάος. ∆εν υπήρχε κανένα σχέδιο» σχολιάζει ο Ανταµ στο «Εθνος»

«Το να παραµείνουµε µέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης σηµαίνει περισσότερη ασφάλεια απέναντι στο έγκληµα και την τροµοκρατία» έγραφε το tweet της Βρετανίδας πρωθυπουργού τον Απρίλιο του 2016, που υπενθυµίζει στους πολίτες ότι στο δηµοψήφισµα ήταν υπέρ του «Remain» (της παραµονής δηλαδή της Βρετανίας στην ΕΕ).

Η συγκεκριµένη αφίσα, µάλιστα, αναρτήθηκε αυτήν την εβδοµάδα και σε κεντρική πλατεία των Βρυξελλών για να «υποδεχθεί» τη Μέι, που µετέβη στη βελγική πρωτεύουσα. Μία από τις δηµοφιλέστερες αφίσες της καµπάνιας περιέχει τη δήλωση του ακροδεξιού «Brexiter», Νάιτζελ Φάρατζ, ότι «ένα δηµοψήφισµα µε αποτέλεσµα 52-48 θα ήταν ξεκάθαρα µισή δουλειά» (το αποτέλεσµα ήταν ακόµα πιο οριακό: 51,9% υπέρ του Brexit και 48,9% υπέρ του Remain).

«Ο κόσµος δέχθηκε µε ενθουσιασµό την καµπάνια, γιατί ρίχνουµε φως στο ότι οι πολιτικοί µάς εξαπάτησαν. Πιστεύω ότι έχει αξία να πάµε πίσω στο τι είπαν επειδή βιώνουµε την άνοδο του λαϊκισµού και ένα µεγάλο πρόβληµα των ηµερών µας είναι ότι οι πολιτικοί τη βγάζουν καθαρή» σχολιάζει ο Ανταµ στο «Εθνος της Κυριακής». Και, µιλώντας για λαϊκισµό, ο Ανταµ µάς αποκαλύπτει το όνειρό του: αυτή η µορφή καµπάνιας να φτάσει και στις Ηνωµένες Πολιτείες, όπου τα «billboards» (διαφηµιστικές πινακίδες στους δρόµους) είναι εξαιρετικά µεγάλα και το στόµα του προέδρου Ντόναλντ Τραµπ ακόµα µεγαλύτερο.

Και δεν αποκλείεται να δούµε «χειροπιαστά» tweets και αλλού, αφού ο Ανταµ, ο οποίος, µέσω της φιλανθρωπικής οργάνωσης στην οποία εργάζεται δραστηριοποιείται διεθνώς, µας λέει ότι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την καµπάνια και ακτιβιστές από το εξωτερικό. Παρότι οι τέσσερις ακτιβιστές, όλοι τους φιλοευρωπαίοι αλλά µε διαφορετικές απόψεις για την ΕΕ, δεν τρέφουν ψευδαισθήσεις ότι µε τις αφίσες που αναρτούν θα εµποδίσουν το Brexit, πιστεύουν ότι «θα ενθαρρύνουν τον κόσµο να έχει τα µάτια του ανοιχτά και να φιλτράρει περισσότερο τους πολιτικούς. Να κάνει τους πολιτικούς να λογοδοτήσουν». 

Ακολουθήστε το ethnos.gr στο Instagram

Brexit