Κόσμος|21.06.2023 23:32

Αποκάλυψη για το υποβρύχιο που αγνοείται στον Ατλαντικό: Υπάλληλος είχε προειδοποιήσει από το 2018 για προβλήματα ασφαλείας αλλά απολύθηκε!

Newsroom
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά
Associated Press
Associated Press
Associated Press
Associated Press
Associated Press
Associated Press
Associated Press
Associated Press
Associated Press
Associated Press
Associated Press
Associated Press
Associated Press
Associated Press
Associated Press

Την ώρα που η κλεψύδρα για το υποβρύχιο Titan που αγνοείται στον Ατλαντικό «αδειάζει» -το οξυγόνο αναμένεται να εξαντληθεί αύριο, Πέμπτη- πληθαίνουν τα ερωτήματα για τους χειρισμούς της εταιρείας που εκμεταλλεύεται το σκάφος με τις αποκαλύψεις να προκαλούν προβληματισμό.

Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με το BBC, πρώην υπάλληλος της OceanGate- προειδοποίησε για πιθανά προβλήματα ασφαλείας με το σκάφος ήδη από το 2018. Δικαστικά έγγραφα των ΗΠΑ δείχνουν ότι ο David Lochridge, διευθυντής θαλάσσιων επιχειρήσεων της εταιρείας, είχε εκφράσει ανησυχίες σε μια έκθεση επιθεώρησης.

Η έκθεση «εντόπισε πολλά ζητήματα που δημιουργούσαν σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια», σύμφωνα με τα έγγραφα, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο είχε δοκιμαστεί το κύτος του σκάφους.

Ο κ. Lochridge «τόνισε τον πιθανό κίνδυνο για τους επιβάτες του Titan καθώς το υποβρύχιο έφτανε σε ακραία βάθη». Είπε ότι οι προειδοποιήσεις του αγνοήθηκαν και κάλεσε συνάντηση με τα αφεντικά της OceanGate, αλλά απολύθηκε, σύμφωνα με τα έγγραφα.

Η εταιρεία τον μήνυσε για την αποκάλυψη εμπιστευτικών πληροφοριών και ο ίδιος άσκησε ανταγωγή για αθέμιτη απόλυση. Η αγωγή διευθετήθηκε αργότερα, αλλά δεν γνωρίζουμε τις λεπτομέρειες του διακανονισμού. Το BBC προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον κ. Lochridge, αλλά δεν σχολιάζει.

Ξεχωριστά, σε επιστολή που εστάλη στην OceanGate από την Marine Technology Society (MTS) τον Μάρτιο του 2018 και την οποία εξασφάλισαν οι New York Times, αναφέρεται ότι «η τρέχουσα "πειραματική" προσέγγιση που υιοθετεί η OceanGate... θα μπορούσε να οδηγήσει σε αρνητικά αποτελέσματα (από μικρά έως καταστροφικά)». Εκπρόσωπος της OceanGate αρνήθηκε να σχολιάσει τα ζητήματα ασφαλείας που έθεσε ο κ. Lochridge και η MTS.

Το υποβρύχιο Titan, που περιγράφεται ως «πειραματικό» από την εταιρεία, κατασκευάστηκε από ένα ασυνήθιστο υλικό για ένα βαθυσκάφος. Το κύτος του - που περιβάλλει το κοίλο μέρος όπου κάθονται οι επιβάτες - ήταν κατασκευασμένο από ανθρακονήματα, με ακραίες πλάκες τιτανίου και ένα μικρό παράθυρο στο ένα άκρο.

«Συνήθως, το τμήμα του υποβρύχιου βαθιάς θάλασσας που στεγάζει τους ανθρώπους είναι μια σφαίρα τιτανίου διαμέτρου περίπου 2 μέτρων», δήλωσε ο δρ Νικολάι Ρότερνταμ, λέκτορας θαλάσσιας βιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ και συνεχίζει:

«Για να αντέξετε τις τεράστιες πιέσεις του βυθού χρειάζεστε εξαιρετικά ισχυρά υλικά, για να αντισταθείτε στο βάρος του νερού που σας πιέζει. Τα ανθρακονήματα είναι φθηνότερα από το τιτάνιο ή το ατσάλι και είναι εξαιρετικά ισχυρά, αλλά είναι σε μεγάλο βαθμό αδοκίμαστα για σκάφη βαθέων υδάτων όπως το Titanic».

Σε συνέντευξή του στο Oceanographic πέρυσι, ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate, Rush Stockton, δήλωσε: «Τα ανθρακονήματα χρησιμοποιούνται με επιτυχία σε σκάφη αναψυχής και στην αεροπορία, αλλά δεν έχουν χρησιμοποιηθεί σε υποβρύχια σκάφη με πλήρωμα».

Στα δικαστικά έγγραφα, ο κ. Lochridge ισχυρίστηκε ότι το κύτος δεν είχε δοκιμαστεί σωστά - όπου τίθεται υπό ακραίες πιέσεις και αναλύεται για να αναζητηθούν πιθανά προβλήματα. Ισχυρίστηκε ότι οι δοκιμές σε ένα μοντέλο μικρότερης κλίμακας του υποβρυχίου είχαν αποκαλύψει ελαττώματα στον άνθρακα υπό δοκιμή πίεσης.

Ο κ. Lochridge έθεσε επίσης το ζήτημα της γυάλινης θύρας θέασης του Titan. Ισχυρίστηκε ότι η εταιρεία που κατασκεύασε το υλικό θα πιστοποιούσε τη χρήση του μόνο σε βάθος 1.300 μέτρων.

Μια δήλωση του Δεκεμβρίου 2018 από την OceanGate ανέφερε ότι το Titan είχε ολοκληρώσει μια κατάδυση 4.000 μέτρων, η οποία «επικυρώνει πλήρως την καινοτόμο μηχανική της OceanGate και την κατασκευή του κύτους του Titan από ανθρακονήματα και τιτάνιο».

Σε συνέντευξη που έδωσε το 2020 στο GeekWire, ο κ. Rush δήλωσε ότι πραγματοποιήθηκαν δοκιμές που αποκάλυψαν ότι το κύτος του Titan «έδειξε σημάδια κυκλικής κόπωσης».

Σε μια δικαστική κατάθεση του Μαΐου 2021, η εταιρεία δήλωσε ότι το Titan είχε υποβληθεί σε περισσότερες από 50 δοκιμαστικές καταδύσεις, μεταξύ των οποίων σε βάθος ισοδύναμο με αυτό του Τιτανικού, σε βαθιά νερά στα ανοικτά των Μπαχάμες και σε θάλαμο πίεσης. Το σχήμα του Titan είναι επίσης ασυνήθιστο.

Το κύτος ενός υποβρυχίου βαθιάς κατάδυσης είναι συνήθως σφαιρικό, πράγμα που σημαίνει ότι δέχεται ίση ποσότητα πίεσης σε κάθε σημείο, αλλά το κύτος του Titan έχει σχήμα σωλήνα, οπότε η πίεση δεν θα ήταν ισομερώς κατανεμημένη.

«Το Titan είναι ένα αρκετά διαφορετικό υποβρύχιο βαθιάς θάλασσας σε σύγκριση με εκείνα που χρησιμοποιούνται στην έρευνα», δήλωσε ο Δρ Ρότερμαν. «Ωστόσο, το αν αυτός ο σχεδιασμός με σύνθετα υλικά αποτελεί δομική αδυναμία ή όχι, θα πρέπει να το διαπιστώσουν οι μηχανικοί», πρόσθεσε.

Γιατί δεν πιστοποιήθηκε το υποβρύχιο;

Στα δικαστικά έγγραφα, ο κ. Lochridge δήλωσε επίσης ότι είχε παροτρύνει την OceanGate να επιθεωρήσει και να πιστοποιήσει το υποβρύχιο.

Τα υποβρύχια μπορούν να πιστοποιηθούν ή να «ταξινομηθούν» από ναυτιλιακούς οργανισμούς - για παράδειγμα από το Αμερικανικό Γραφείο Ναυτιλίας (ABS) ή τον DNV (παγκόσμιο οργανισμό διαπίστευσης με έδρα τη Νορβηγία) ή τους Lloyds του Λονδίνου.

Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι το όχημα πρέπει να πληροί ορισμένα πρότυπα σε πτυχές όπως η σταθερότητα, η αντοχή, η ασφάλεια και οι επιδόσεις.

Η διαδικασία περιλαμβάνει την επανεξέταση του σχεδιασμού και της κατασκευής, την αξιολόγηση των δοκιμών και των δοκιμών για την πιστοποίηση. Και μόλις το υποβρύχιο τεθεί σε λειτουργία πρέπει να ελέγχεται περιοδικά για να διασφαλίζεται ότι εξακολουθεί να πληροί αυτά τα κριτήρια.

Αλλά η πιστοποίηση των υποβρυχίων δεν είναι υποχρεωτική.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

υποβρύχιοειδήσεις τώραΤιτανικόςΑτλαντικός