Auto|03.04.2019 19:35

Πού πηγαίνουν οι άδειες οδήγησης;

Νίκος Λουπάκης

Τα όσα έγιναν πρόσφατα σε δύο διευθύνσεις μεταφορών της Περιφέρειας Αττικής είναι πλέον γνωστά. Κάποιοι έπαιρναν δίπλωμα χωρίς να δώσουν θεωρητικές εξετάσεις (στη Δ/νση Μεταφορών και Επικοινωνιών ΠΕ Πειραιά και Νήσων) και κάποιοι άλλοι ένας θεός ξέρει πως, σίγουρα όμως όχι επιδεικνύοντας τις ικανότητες τους σε μία αδιάβλητη διαδικασία.

Το κλείσιμο μάλιστα της πλέον «αμαρτωλής», στη συγκεκριμένη περίπτωση, Διεύθυνσης Μεταφορών της Περιφερειακής Ενότητας Νοτίου Τομέα Αθηνών στον Άγιο Δημήτριο, στο οποίο προχώρησε η Περιφερειάρχης Αττικής, μετά από μεγάλη επιχείρηση της Ελληνικής Αστυνομίας δεν είναι ότι πιο συνηθισμένο μπορεί να ακούσει κανείς. Το κακό όμως ότι είναι ότι, από την άλλη μεριά, είναι ΠΟΛΥ συνηθισμένο το «λάδωμα» στο χώρο αυτό. Γιατί δεν υπήρξαν προβλήματα μόνο σε αυτές οι διευθύνσεις. Το σήριαλ της αμαρτίας είχε πολλά επεισόδια στο παρελθόν, σε όλη την επικράτεια: Κέρκυρα, Λαμία, Τρίκαλα, Κόρινθος, Σπάρτη κ.ά.

Είναι μια πολύ παλιά ιστορία, που πέρα από τη διαφθορά στην οποία παραπέμπει – με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για μια κοινωνία – αναπόφευκτα έχει και κάποιες επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια, οι οποίες δυστυχώς δεν είναι άμεσα μετρήσιμες.

Την επιτυχία της Ελληνικής Αστυνομίας, γιατί κατ’ αρχάς δική της επιτυχία είναι, επικρότησαν βεβαίως – και δικαίως – όλοι, μεταξύ των οποίων και γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Θάνος Βούρδας, που με δήλωσή του στην ΕΡΤ ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Η εξάρθρωση άλλου ενός κυκλώματος που λυμαινόταν εδώ και καιρό τον χώρο της απονομής διπλωμάτων οδήγησης, δικαιώνει για άλλη μία φορά την κυβέρνηση … για την επιλογή να αλλάξουμε ριζικά και να ανατρέψουμε το παλαιό σύστημα δημιουργώντας ένα καινούργιο σύστημα απόδοσης και ανανέωσης διπλωμάτων. Αξίζουν συγχαρητήρια και στην Περιφερειάρχη Αττικής για τη συστηματική προσπάθεια πάταξης της αδιαφάνειας.

… Δεν κάνουμε ούτε βήμα πίσω. Το καινούργιο σύστημα απονομής των διπλωμάτων θα εφαρμοστεί έτσι όπως προβλέπει ο Νόμος, προκειμένου να σταματήσουν τα φαινόμενα αδιαφάνειας και προκειμένου, από τη μία πλευρά και οι νέοι άνθρωποι στην πρώτη τους επαφή με το κράτος να μη βρίσκουν φαινόμενα αδιαφάνειας αλλά και οι επαγγελματίες, να μπορέσουν να αποκτήσουν τα διπλώματα που πρέπει και οι μεγάλης ηλικίας συμπολίτες μας να ανανεώσουν τα διπλώματά τους».

Σωστά, πολύ σωστά όλα αυτά και απ’ ότι φαίνεται υπάρχει πολιτική βούληση να αλλάξουν τα κακώς κείμενα. Ο νέος νόμος ψηφίστηκε, έρχονται οι κάμερες στα αυτοκίνητα για να καταγράφεται η διαδικασία, έρχεται και η ηλεκτρονική κλήρωση για να μην είναι γνωστά από πριν τα «ζευγάρια» δασκάλων- εξεταστών, βγαίνουν οι δάσκαλοι από τα αυτοκίνητα, δημιουργούνται «πίστες» – ας πούμε καλύτερα ειδικοί χώροι – για τις δοκιμασίες κλπ.

Είναι φανερό ότι γίνεται μια προσπάθεια, η οποία όμως κινδυνεύει να βαλτώσει αν δεν λυθούν έγκαιρα κάποιες «τεχνικές λεπτομέρειες». Τι εννοούμε; Πριν ακόμα δουλέψει το νέο σύστημα, προέκυψε ζήτημα με τις ασφαλιστικές εταιρίες που ΔΕΝ ασφαλίζουν το εκπαιδευτικό αυτοκίνητο με μόνο τον εξεταζόμενο μέσα. Άλλο πρόβλημα που με μεγάλη βεβαιότητα θα προκύψει όταν θα τοποθετηθούν οι κάμερες και θα πρέπει να μεταδώσουν δεδομένα είναι αν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή για να σηκώσει τον όγκο των δεδομένων – και είναι κοινό μυστικό ότι αυτή τη στιγμή που μιλάμε οι οπτικές ίνες του αρμόδιου Υπουργείου, δεν…

Πρακτικά θέματα θα μου πείτε. Όμως αυτά μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα και να ταλαιπωρήσουν κόσμο. Θυμίζουμε ότι χιλιάδες είναι οι ενδιαφερόμενοι να αποκτήσουν δίπλωμα που περιμένουν στην ουρά (κάποιοι μιλούν για περισσότερους από 60.000), αφού εξετάσεις σταμάτησαν να γίνονται από τον Οκτώβριο καθώς οι εξεταστές έπαψαν να πληρώνονται - και είναι ένα ζήτημα το πότε θα «ξεμπουκώσει» το σύστημα και υπό ποιες συνθήκες. Και δεν ικανοποιούν κανέναν εξηγήσεις του τύπου «Φταίνε αυτοί (οι απλήρωτοι εξεταστές) που ταλαιπωρούν τον κόσμο».

Μισογεμάτο λοιπόν το ποτήρι ή μισοάδειο;

Φρεσκάροντας λίγο ακόμα τη μνήμη μας, να πούμε ότι τα όσα προβλέπονται στον νέο νόμο ήταν λίγο – πολύ γνωστά από πέρυσι το καλοκαίρι και θα έπρεπε κάποια στιγμή το φθινόπωρο να πάρουν τη μορφή του νομοσχεδίου που τελικά άργησε ένα εξάμηνο. Χωρίς όμως να αξιοποιηθεί αυτός ο έξτρα χρόνος για να φτάσει χωρίς αστερίσκους και ερωτηματικά στη Βουλή, αφήνοντας μια σειρά ζητήματα προς ρύθμιση με υπουργικές αποφάσεις.

Αφήστε που υπάρχει και μια άλλη πλευρά, που θυμίζει κατά κάποιον τρόπο τις αλλαγές που γίνονται στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, τις πανελλήνιες. Οι εξετάσεις αλλάζουν συχνά και οι αλλαγές διαφημίζονται υπέρ το δέον, χωρίς όμως να γίνονται ουσιαστικές παρεμβάσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία. Και αυτή η εκπαιδευτική διαδικασία έμεινε απ’ ότι φαίνεται στα αζήτητα, αυτή τη φορά τουλάχιστον, κάνοντας τον υπερ-δραστήριο πρόεδρο του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής, Άρη Ζωγράφο, να ξιφουλκεί κατά του αρμόδιου Υπουργού, Χρήστου Σπίρτζη, επισημαίνοντας μια σειρά προβληματικές διατάξεις του νέου νόμου και κυρίως το γεγονός ότι δεν προχωρά σε εις βάθος αλλαγές, δεν αλλάζει π.χ. τις «αειθαλείς» θεματικές ενότητες αξιολόγησης. Και το ενδιαφέρον είναι ότι σε αυτήν την περίπτωση δεν υπάρχουν πολιτικά-κομματικά κίνητρα, αφού ο Ζωγράφος δεν ανήκει σε κάποια παράταξη…

Κάθε υπουργός θέλει να παράγει και να δείξει έργο είναι λογικό. Και κάθε γενικός γραμματέας υπουργείου επίσης. Και κάθε ευσυνείδητο στέλεχος του δημοσίου θέλει να προσφέρει. Όμως οι καλές προθέσεις δεν αρκούν.

«Δύο φορές μέτρα και μία κόψε» μου έλεγε ο πατέρας μου κάθε φορά που τύχαινε να μαστορέψουμε κάτι μαζί. Τελικά η λαϊκή σοφία έχει μιαν απίστευτη δύναμη και διαχρονικότητα…

άδεια αυτοκινήτουδίπλωμα οδήγησης