Fashion & Design|12.09.2022 09:39

Κορσέδες και waist trainers: Πώς οι διασημότητες και οι influencers δημιούργησαν την εμμονή με τα shapewear

Μαίρη Τσίνου

Σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας, οι γυναίκες αντιμετώπιζαν την πίεση να έχουν συγκεκριμένα σχήματα σώματος - που συχνά τις οδηγούσε στη χρήση ακραίων μεθόδων για να τα επιτύχουν. Θα πίστευε λοιπόν κανείς ότι με τη μεγαλύτερη έμφαση που δίνεται τα τελευταία χρόνια στο body positivity, οι μέρες που φορούσαν κορσέδες και άλλα περιοριστικά εσώρουχα θα αποτελούσαν πια παρελθόν. Στην πραγματικότητα, η παγκόσμια βιομηχανία shapewear βρίσκεται σε άνθηση - με τις πωλήσεις αυτών των προϊόντων να προβλέπεται ότι θα φτάσουν τα 3,7 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ μέχρι το 2028, σύμφωνα με  άρθρο της Naomi Braithwaite, λέκτορα στο τμήμα Fashion Marketing and Branding, στο Nottingham Trent University.

Ενώ οι κορσέδες εντοπίζονται μέχρι τον 16ο αιώνα, ήταν τον 18ο αιώνα που το σχήμα της κλεψύδρας έγινε της μόδας. Οι κορσέδες αντιπροσώπευαν την ελίτ και τη σωματική ευθραυστότητα, η οποία συμβόλιζε τη θηλυκότητα. Από τότε έχουν έρθει και φύγει από τη μόδα διαφορετικά ιδανικά «μοντέλα» σώματος, τα οποία διαμορφώθηκαν σε μεγάλο βαθμό από δημοφιλείς διασημότητες ή ακόμη και από διάσημες εικόνες και έργα τέχνης. Για παράδειγμα, η Αφροδίτη, η Ελληνίδα θεά της ομορφιάς, απεικονιζόταν συχνά σε πίνακες ζωγραφικής και γλυπτά με ένα σώμα με καμπύλες.

 

Ενώ οι φιγούρες σε σχήμα κλεψύδρας ήταν δημοφιλείς καθ' όλη τη δεκαετία του 1950 λόγω διασημοτήτων όπως η Μέριλιν Μονρόε, τη δεκαετία του 1960 παρατηρήθηκε μια στροφή προς μια πιο λεπτή σωματική διάπλαση - εν μέρει χάρη στο διάσημο μοντέλο Twiggy. Αυτή η λιπόσαρκη, ισχνή εμφάνιση, παρέμεινε στη μόδα μέχρι και τη δεκαετία του 1990 - και πάλι χάρη στη συνεχή δημοφιλία μοντέλων, όπως η Kate Moss.

 

Στη δεκαετία του 2010 παρατηρήθηκε μια στροφή προς μια πιο «καμπυλωτή» σιλουέτα, όπου η μικρή μέση και οι πιο γεμάτοι γοφοί έγιναν και πάλι το ιδανικό. Όπως και τις προηγούμενες δεκαετίες, η στροφή αυτή οφείλεται στις διασημότητες, όπως η Rihanna, η Beyonce και - ιδίως - η Kim Kardashian.

Τάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Παρόλο που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν βοηθήσει να δοθεί χώρος για να υπάρχει ένα πιο ευρύ φάσμα σωματικών μορφών, εξακολουθεί να υπάρχει συνεχής πίεση για συμμόρφωση με ένα ιδανικό που μπορεί να μην είναι εντελώς φυσικό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το shapewear παραμένει δημοφιλές - αν και ο τρόπος με τον οποίο αυτά τα ρούχα γίνονται αντιληπτά και φοριούνται έχει αλλάξει σημαντικά από τον 18ο αιώνα.

Προτού η μάρκα εσωρούχων Spanx με έδρα τις ΗΠΑ λανσάρει το 2000 τα καλσόν και τα εσώρουχα που δίνουν φόρμα, τα shapewear ήταν συνήθως κάτι που προοριζόταν μόνο για ειδικές περιστάσεις. Αλλά χάρη στις διαφημίσεις από διασημότητες και influencers του Instagram, τα shapewear (συμπεριλαμβανομένων των Spanx) είναι πλέον ένα καθημερινό ρούχο, που χρησιμοποιείται για να βοηθήσει στη βελτίωση της εμφάνισης και την επίτευξη της ιδανικής σιλουέτας. Τόσο η Kim Kardashian όσο και η Victoria Beckham έχουν λανσάρει τις δικές τους προσιτές σειρές shapewear.

 

Σύμφωνα με την Brathwaite και το άρθρο της στο conversation.com, έχουμε φτάσει πλέον στο σημείο όπου οι νεαρές γυναίκες φορούν shapewear ως εξωτερικό ρούχο αντί για εσώρουχο. Οι αναζητήσεις για τα καλύτερα shapewear ρούχα ξεπερνούν πλέον ακόμη και τις αναζητήσεις για τον καλύτερο τρόπο απώλειας βάρους.

Ειδικότερα, τα waist trainers είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα της δύναμης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της υποστήριξης από διασημότητες για την προώθηση των πωλήσεων και την αλλαγή των αντιλήψεων. Για παράδειγμα, μια selfie που δημοσίευσε το 2015 η Kim Kardashian με ένα waist trainer είχε ως αποτέλεσμα μια αύξηση στις πωλήσεις.

 

Άλλες διασημότητες, όπως η Nicki Minaj και η Kylie Jenner, έχουν επίσης δημοσιεύσει ότι φορούν waist trainer.
Στο παρελθόν, οι γυναίκες μάθαιναν για τις τελευταίες τάσεις της μόδας μόνο μέσα από μοδίστρες ή περιοδικά, τα οποία διέθεταν απεικονίσεις με τις σιλουέτες που ήταν στη μόδα. Όμως με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι χρήστες εκτίθενται συνεχώς σε εικόνες - είτε πρόκειται για καθημερινούς ανθρώπους είτε για μοντέλα και διασημότητες που έχουν υποστεί υπερβολικό photoshop. Αυτό καθιστά δύσκολο να ξεφύγει κανείς από τα εξιδανικευμένα σχήματα σώματος - και τι μπορεί να αγοράσει για να τα επιτύχει.

 

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν τεράστια επιρροή στην κατανάλωση προϊόντων μόδας. Με εκτιμώμενους 3,2 δισεκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο, αυτό δημιουργεί τεράστιες δυνατότητες για τις μάρκες να εκθέτουν τους καταναλωτές σε προϊόντα μόδας σε καθημερινή βάση. Οι τάσεις που παλαιότερα καθοδηγούνταν από τα περιοδικά μόδας βρίσκονται πλέον σταθερά στα χέρια των influencers. Και καθώς ακόμη και οι απλοί άνθρωποι επιδεικνύουν εξιδανικευμένες φιγούρες και μοιράζονται τις εμπειρίες τους από τη χρήση προϊόντων shapewear, τα προϊόντα μπορούν να φανούν πιο οικεία και προσιτά από ό,τι για τις προηγούμενες γενιές.

Παρά το γεγονός ότι ορισμένοι influencers μιλούν για τα shapewear ως έναν τρόπο να υμνήσουν τη γυναικεία μορφή, η σχέση τους με τις πανάρχαιες αντιλήψεις περί τελειότητας και η υποστήριξή τους από διασημότητες με μικροσκοπική μέση εγείρει ερωτήματα σχετικά με το αν το body positivity είναι αυτό που πραγματικά προσπαθούν να πουλήσουν αυτά τα προϊόντα. Αλλά το πιο πιθανό είναι αυτά τα ενδύματα να παραμείνουν στην κορυφή των αναζητήσεων - με διασημότητες όπως η Billie Eilish και η Lizzo να συνεχίζουν να τα κάνουν δημοφιλή.

Κίνδυνοι

Υπάρχουν ολοένα και περισσότερα ερωτήματα σχετικά με τα οφέλη και τους πιθανούς κινδύνους από τη χρήση ασφυκτικά στενών ενδυμάτων. Ενώ οι waist trainers μπορεί να μειώσουν προσωρινά την περίμετρο της μέσης, η μέση επιστρέφει γρήγορα στο κανονικό της μέγεθος μετά τη διακοπή της χρήσης.

Πολλές έρευνες δείχνουν επίσης ότι η μακροχρόνια χρήση κορσέδων και waist trainers μπορεί να προκαλέσει προβλήματα - από πεπτικά προβλήματα έως ακόμη και βλάβες οργάνων στα άκρα. Ορισμένες γυναίκες που φορούν κορσέδες για 8-10 ώρες την ημέρα για πολλούς μήνες έχουν επίσης αναφέρει μούδιασμα, γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, συμπίεση οργάνων και αναπνευστικά προβλήματα.

Οι τεχνικές καινοτομίες κατασκευής, όπως το να γίνουν αυτά τα προϊόντα πιο ελαστικά και εύκαμπτα, μπορεί τελικά να προσφέρουν μια πιο φυσική εφαρμογή που να είναι λιγότερο επιβλαβής. Ωστόσο για να είναι ασφαλής η χρήση τους πρέπει πάντα να επιλέγεται το σωστό μέγεθος shapewear και να αποφεύγεται η καθημερινή χρήση του.

Βικτόρια Μπέκαμμόδαειδήσεις τώραρούχαΚιμ Καρντάσιανbody positivityinfluencer