Ελλάδα|10.09.2020 16:10

Στον «αέρα» η προκήρυξη για την απόκτηση 300 λεωφορείων με leasing στην Αθήνα

Μαρία Λιλιοπούλου

Με 500 λεωφορεία φιλοδοξεί να ενισχύσει το στόλο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας το υπουργείο Μεταφορών έως τις αρχές του 2021.

Ηδη την Τετάρτη προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την προμήθεια 300 λεωφορείων μέσω leasing, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Σύμφωνα με τον ίδιο, θα έχει τριετή διάρκεια, με δικαίωμα προαίρεσης άλλου ενός έτους. Ο συνολικός προϋπολογισμός του είναι σχεδόν 50 εκατομμύρια, ενώ τα λεωφορεία αναμένονται στους δρόμους στις αρχές του χρόνου.

Η διαδικασία, πάντως, θα αφορά οχήματα έως και 10ετίας, καθώς στο υπουργείο εκτιμούν ότι εάν οι προδιαγραφές αφορούσαν καινούρια λεωφορεία ουσιαστικά θα ακυρωνόταν ο διαγωνισμός που αναμένεται να προκηρυχθεί τον προσεχή Νοέμβριο για την προμήθεια περίπου 1.300 οχημάτων.

Οπως, πάντως, επισημάνθηκε από τον γενικό γραμματέα Μεταφορών του υπουργείου, Νίκο Σταθόπουλο οι προϋποθέσεις για συμμετοχή των εταιρειών θα είναι ελάχιστες και ευελπιστούν ότι θα υπάρχει προσφορά ενώ «και στο διαγωνισμό για το leasing, η συντήρηση κατά ένα μεγάλο βαθμό θα γίνεται εντός της ΟΣΥ και από εργαζόμενους της ΟΣΥ. Ως εκ τούτου δεν τίθεται ζήτημα ιδιωτικοποίησης» τόνισε.

Παράλληλα, στη Β΄ φάση του σχεδίου του υπουργείου προβλέπονται 655 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ με διαδικασίες fast track, αλλά με κριτήρια ΑΣΕΠ, όπως σημείωσε ο υπουργός. Απ΄αυτούς οι 200 θα κατευθυνθούν στη ΣΤΑΣΥ (οι 80 θα είναι τεχνικοί) και οι υπόλοιποι στην ΟΣΥ.

Επιπρόσθετα επανέλαβε ότι θα προχωρήσει η σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, μέσω ΣΔΙΤ ώστε να ενισχυθεί η ΟΣΥ με επιπλέον 203 οχήματα και 550 οδηγούς, σε ημερήσια βάση.

«Μέχρι να γίνει ο διαγωνισμός που έχει χρονοβόρες διαδικασίες αναγκαστήκαμε να σκεφτούμε εκτός πλαισίου και να βρούμε αυτές τις λύσεις» επεσήμανε ο κ. Καραμανλής τονίζοντας ότι όπως είναι σήμερα ο συγκοινωνιακός χάρτης χρειαζόμαστε τουλάχιστον 2.000 λεωφορεία για να εξυπηρετήοουμε το επιβατικό κοινό. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε 6.000 οδηγούς. Σήμερα μετά βίας διαθέτουμε 3.000».

Αναφορικά με τη σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, ο υπουργός υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση χρησιμοποιεί «το νομοθετικό πλαίσιο που είχε θεσπίσει ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ αφού είχε αντιληφθεί την κατάσταση με την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ και που με ένα νόμο έδινε το δικαίωμα για απευθείας ανάθεση συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ».

Η απάντηση στην ερώτηση του ethnos.gr

Ερωτηθείς από το ethnos.gr ως προς την επιλογή να επισκευαστούν τα περίπου 300 λεωφορεία που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στα αμαξοστάσια με βλάβες, οι οποίες ωστόσο χαρακτηρίζονται επισκευάσιμες, η ηγεσία του υπουργείου σημείωσε ότι αυτή είναι μία λύση ασύμφορη δεδομένου του μεγάλου μέσου όρου ηλικίας των οχημάτων: «Η διοίκηση της ΟΣΥ κάνει ήδη μια προσπάθεια ανάταξης του τροχαίου υλικού. Αλλά θέλω να είμαι απολύτως ειλικρινής. Ο μέσος όρος ηλικίας είναι πάνω από 16 χρόνια. Εκ των πραγμάτων θαύματα δεν μπορούμε να κάνουμε» τόνισε ο κ. Καραμανλής προσθέτοντας ότι συνδυαστικά τα 300 οχήματα που θα αποκτηθούν με leasing και τα 200 των ΚΤΕΛ θα οδηγήσουν στις αρχές της επόμενης χρονιάς σε μία ανανέωση του στόλου κατά 50%.

Από την πλευρά του ο κ. Σταθόπουλος συμπλήρωσε ότι «όταν τα λεωφορεία ξεπερνούν τα 17 χρόνια το κόστος συντήρησής τους μπορεί να φτάσει τα 70.000 ευρώ, όσο δηλαδή κοστίζει ένα όχημα πενταετίας. Αρα από μια φάση και μετά δεν έχει έννοια να συντηρείς ένα στόλο».

Ο κ. Σταθόπουλος σημείωσε ότι το μοντέλο των ΚΤΕΛ έχει ήδη λειτουργήσει στις περιφερειακές γραμμές της Θεσσαλονίκης, με τα σχόλια στα social media για την εξυπηρέτηση των επιβατών να είναι θετικά. Παράλληλα θα προχωρήσει και η ανάταξη των συρμών στη σταθερή τροχιά, καθώς προβλέπεται η αναβάθμιση 15 συρμών που κινούνται στη Γραμμή 1 του Μετρό, η αγορά 7 συρμών για τις Γραμμές 2 και 3, αλλά και ο μεγάλος διαγωνισμός για την προμήθεια περίπου 1.000 νέων λεωφορείων για την Αθήνα και 300 για τη Θεσσαλονίκη. Τα πρώτα 300 θα κυκλοφορούν ήδη από το 2021.

Ο διαγωνισμός θα γίνει σε δυο φάσεις με την πρώτη που θα αφορά περίπου 600 οχήματα από το σύνολο των 1.300 να προγραμματίζεται στο διάστημα μετά τον Νοέμβριο.

Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των δημοσιογράφων, ο κ. Καραμανλής επανέλαβε ότι επί 11 χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μια πρόσληψη στο μετρό και επί 13 χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μια πρόσληψη στα λεωφορεία, ενώ επί 11 χρόνια δεν έχει αγοραστεί ούτε ένα λεωφορείο.

«Επί 14 μήνες, λοιπόν, κάνουμε καθημερινή διαχείριση κρίσης στις αστικές συγκοινωνίες. Εφαρμόζουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για άμεσα αλλά και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα. Στην Αθήνα ήδη τα 850 οχήματα στο δρόμο έχουν γίνει 1.150. Τις περισσότερες μέρες, πετυχαίνουμε αυτόν τον στόχο. Προσπαθούμε να κάνουμε πιο ορθολογικό το σχεδιασμό των δρομολογίων. Μειώσαμε τις χρονοαποστάσεις στο Μετρό και θα τις μειώσουμε κι άλλο» τόνισε προσθέτοντας ότι τις προσεχείς ημέρες θα επανέλθουν στους δρόμους και τις στάσεις και οι συνοδοί επιβατών.

Προσέθεσε ότι γίνεται αναδιάρθρωση στα δρομολόγια των λεωφορείων ώστε να ενισχύονται αυτά με τη μεγαλύτερη ζήτηση, ενώ έχουν μειωθεί και οι χρονοαποστάσεις στα μέσα σταθερής τροχιάς. Σημείωσε, πάντως, ότι τα φαινόμενα του συνωστισμού είναι ουσιαστικά αναπόφευκτα δεδομένου του περιορισμένου στόλου επαναλαμβάνοντας πως γι΄αυτό το λόγο στην εποχή της πανδημίας είναι κρίσιμο οι επιβάτες να φορούν προστατευτική μάσκα.

Αναφερόμενος στους πρώτους συρμούς του τραμ που παρελήφθησαν προ ημερών από το συνολο των 25 που αναμένονται, ο κ. Καραμανλής παραδέχθηκε πως «ουσιαστικά παραλαμβάνουμε συρμούς που δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε» δεδομένης της καθυστέρησης της επέκτασης προς Πειιραιά αλλά και της διακοπής της κυκλοφορίας του μέσου στο Σύνταγμα.

λεωφορείαΚώστας Αχ. ΚαραμανλήςπροσλήψειςδιαγωνισμόςΟΑΣΑ