Ελλάδα|06.10.2020 21:38

Μετ' εμποδίων τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ στην Αθήνα

Μαρία Λιλιοπούλου

Μετ΄ εμποδίων προχωρεί από το ξεκίνημά της η είσοδος των ΚΤΕΛ στο σύστημα των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας. Μέχρι τώρα παρά τις επίσημες εξαγγελίες ότι από την αρχή της τρέχουσας εβδομάδας λεωφορεία των ΚΤΕΛ θα δρομολογούνταν σε οκτώ γραμμές ώστε σταδιακά έως το τέλος του μήνα το σύνολο των γραμμών που θα παραχωρούνταν να φτάσει τις εξήντα, μόλις τέσσερεις είναι οι γραμμές που εκτελούνται με οχήματα των ΚΤΕΛ με τη μία εκ των οποίων μάλιστα να μην ανήκει σε αυτές που αρχικά είχαν ανακοινωθεί.

Συγκεκριμένα, από την περασμένη εβδομάδα οχήματα ΚΤΕΛ έχουν δρομολογηθεί στις γραμμές «504: Θρακομακεδόνες – Σ.Σ. Δεκελείας – Κηφισιά» και «740: Ολυμπιακό Χωριό – ΣΚΑ – Αχαρναί – Αγ. Άννα». 

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που είχε ανακοινώσει ο ΟΑΣΑ, από χθες έπρεπε να δρομολογηθούν λεωφορεία των ΚΤΕΛ σε ακόμα έξι γραμμές και συγκεκριμένα στις «123: Σαρωνίδα – Ανάβυσσος – Παλαιά Φώκαια», «171: Στ. Μετρό Ελληνικό – Βάρκιζα», «323: Αγ. Νικόλαος – Αγ. Κυριακή – Βραυρώνα», «326: Στ. Κάντζας – Σπάτα – Άρτεμις», «310: Μαραθώνας – Νέα Μάκρη – Ραφήνα» και «330: Κορωπί – Αγ. Μαρίνα».

Ωστόσο αντί γι΄αυτό, χθες Δευτέρα μόνο μία γραμμή που δε συμπεριλαμβανόταν στον αρχικό προγραμματισμό, η 122 Στ. Ελληνικό – Σαρωνίδα, εκτελέστηκε με λωφορεία των ΚΤΕΛ , ενώ σήμερα προστέθηκε και η 171 που ενώνει τον σταθμό του μετρό στο Ελληνικό με τη Βάρκιζα.

Η επίσπευση της εισόδου των ΚΤΕΛ στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας φαίνεται ότι δεν έδωσε τον απαιτούμενο χρόνο ώστε να παραληφθούν τα οχήματα που είχαν παραγγελθεί γι΄αυτό το σκοπό με αποτέλεσμα πολλά εκ των δρομολογίων που έχουν αναλάβει αυτή τη στιγμή να εκτελούνται με «δανεικά» λεωφορεία από ΚΤΕΛ της επαρχίας, ενώ σε κανένα δεν έχει τοποθετηθεί σύστημα τηλεματικής κα ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Οπως φαίνεται μάλιστα σε φωτογραφίες που διακινούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από εργαζομένους στα λεωφορεία, ήδη ένα από τα δανεικά οχήματα, το οποίο μάλιστα είχε και τη μορφή τουριστικού λεωφορείου χωρίς θέσεις ορθίων και αποστάσεις, αποσύρθηκε με μόνιμη βλάβη έχοντας εκτελέσει ελάχιστα δρομολόγια.

Εξαιτίας της έλλειψης χρόνου είναι χαρακτηριστικό ότι το υπουργείο Μεταφορών έδωσε τη δυνατότητα να κυκλοφορούν λεωφορεία που θα ταξινομηθούν για τις ανάγκες της εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου στην Αθήνα ακόμα και με πινακίδες ΔΟΚ, δηλαδή δοκιμαστικές. Παράλληλα, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Κώστας Σιορίκης, δρομολόγια εκτελούν και οχήματα παλαιότερα ακόμα και αυτών που διαθέτει η ΟΣΥ: «Στους Θρακομακεδόνες έχει δρομολογηθεί λεωφορείο του ΄93, όταν τα δικά μας του ΄94 πρέπει να αποσυρθούν». Ο ίδιος κάνει λόγο για «προχειρότητα» σημειώνοντας πως οι εργαζόμενοι κατανοούν την έκτακτη ανάγκη που έχει προκύψει λόγω της πανδημίας του κορονοιού, αλλά θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι η λύση των ΚΤΕΛ θα είναι προσωρινή: «Θα πρέπει να υπάρχει σαφής ημερομηνία λήξης σε αυτό» καταλήγει ο κ. Σιορίκης.

Να σημειωθεί ότι το περιεχόμενο της εν λόγω σύμβασης, η οποία σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες, βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση δεν έχει δημοσιοποιηθεί. Αυτό που έχει γίνει γνωστό είναι ότι η χιλιομετρική αποζημίωση των ΚΤΕΛ για την εκτέλεση αστικής συγκοινωνίας στην Αθήνα θα καθοριστεί στο 1,41 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Μελέτη κόστους λειτουργίας λεωφορειακών γραμμών από τον ΟΑΣΑ

Την ώρα, πάντως, που διεξάγεται όλη αυτή η συζήτηση για τη σύμβαση και το λειτουργικό κόστος των λεωφορειακών γραμμών, ο ΟΑΣΑ προχωρεί σε μελέτη ακριβώς αυτού του κόστους. Σύμφωνα με απόφαση του διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού, Νίκου Αθανασόπουλου, η οποία αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» μόλις λίγες ημέρες πριν, εγκρίνεται η δέσμευση ποσού ύψους 6.200 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ για την «εκτίμηση και αξιολόγηση του μοναδιαίου κόστους λειτουργίας γραμμών αστικών λεωφορείων». Στην απόφαση δεν αναφέρεται το κόστος ποιων γραμμών θα εκτιμηθεί, δηλαδή εάν πρόκειται για τις γραμμές που έχει αποφασιστεί ήδη να παραχωρηθούν στα ΚΤΕΛ ή για το σύνολο των γραμμών. Βασει των όσων έχουν ανακοινωθεί, πάντως, τα ΚΤΕΛ θα αναλάβουν περιφερειακές και περισσότερων χιλιομέτρων γραμμές με στόχο να απελευθερωθούν οχήματα της ΟΣΥ και να δρομολογηθούν σε γραμμές του κέντρου, στις οποίες εμφανίζονται έντονα φαινόμενα συνωστισμού.

Συνολικά σήμερα το δίκτυο της ΟΣΥ περιλαμβάνει περίπου 260 γραμμές λεωφορείων και 19 τρόλεϊ.

ΚΤΕΛ