Ελλάδα|21.05.2021 16:58

Fraport: Νέα εποχή για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας

Μαρία Λιλιοπούλου

Με μία εντυπωσιακή απογείωση αεροσκάφους της Aegean σε απόσταση αναπνοής από το χώρο της τελετής των εγκαινίων του νέου πλήρως ανακαινισμένου αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» έκλεισε η εκδήλωση της Fraport Greece για τα εγκαίνια και την επίσημη έναρξη της λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας που διαχειρίζεται, στην οποία παραβρέθηκε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.

Τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κεφαλλονιάς, Χανίων, Κέρκυρας, Καβάλας, Ακτίου, Σαντορίνης, Μυκόνου, Ροδου, Σάμου, Μυτιλήνης, Κω, Σκιάθου και Ζακύνθου παραδόθηκαν ανακαινισμένα και ασφαλή αποτελώντας 14 πύλες εισόδου τουριστών στη χώρα μας τρεις μήνες πριν την εκπνοή της προθεσμίας παρά τις αντίξοες συνθήκες δεδομένου ότι όλες οι εργασίες γίνονταν με τους αερολιμένες εν λειτουργία, ενώ τους τελευταίους 14 μήνες η πανδημία πρόσθεσε περαιτέρω δυσκολίες.

«Πραγματική ξεχωριστή» χαρακτήρισε τη σημερινή ημέρα για την Θεσσαλονίκη αλλά και όλη την Ελλάδα ο κ. Μητσοτάκης επισημαίνοντας ότι το αεροδρόμιο «Μακεδονία» διπλασιάστηκε και ανανεώθηκε στο σύνολό του.

Υπενθυμίζεται ότι η επένδυση της Fraport για την αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ύψους 440 εκατομμυρίων ευρώ, ενισχύει τις ταξιδιωτικές υποδομές της χώρας με πέντε νέους, σύγχρονους αεροσταθμούς, ενώ πέντε ακόμα αεροσταθμοί επεκτάθηκαν και σε τέσσερις έγιναν έργα αναδιαμόρφωσης. Παράλληλα, ανακαινίστηκαν 12 διάδρομοι απογείωσης και προσγείωσης ενώ κατασκευάστηκαν ή ανακαινίστηκαν 12 πυροσβεστικοί σταθμοί.

Οι νέες, υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις διασφαλίζουν βελτιωμένες υπηρεσίες για όλους τους ταξιδιώτες. Παρέχουν ενισχυμένη ασφάλεια, αυξημένη άνεση και απρόσκοπτη εξυπηρέτηση, αναβαθμίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τόσο το προφίλ της χώρας όσο και το τουριστικό προϊόν της.

Οι πέντε νέοι αεροσταθμοί, που κατασκευάστηκαν στους αερολιμένες της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, της Κεφαλονιάς, της Κω και της Μυτιλήνης, προσθέτουν περισσότερα από 86.300 τετραγωνικά μέτρα σε χώρους υπηρεσιών και εξυπηρέτησης ταξιδιωτών, διευρύνοντας ουσιαστικά τις υποδομές που διαθέτει αφενός η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας και αφετέρου πέντε μεγάλοι νησιωτικοί προορισμοί.

Παράλληλα, η επέκταση των αεροσταθμών σε άλλα πέντε αεροδρόμια έχει ενισχύσει τις αεροδρομιακές εγκαταστάσεις κατά περισσότερα από 20.000 τετραγωνικά μέτρα.

Το μεγαλύτερο καινούργιο terminal δημιουργήθηκε στο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, όπου το επιπρόσθετο εμβαδόν που αγγίζει τα 34.100 τετραγωνικά μέτρα, τονώνοντας τον γεωστρατηγικό ρόλο της πόλης ως διαμετακομιστικού και εμπορικού κόμβου. Εκτιμάται ότι έως το 2026 ο αναβαθμισμένος αερολιμένας θα μπορεί να εξυπηρετήσει περισσότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, που θα συνιστά αύξηση της τάξης του 48% σε σχέση με το προπανδημικό 2019.

Ο δεύτερος μεγαλύτερος σταθμός οικοδομήθηκε στο αεροδρόμιο «Ιπποκράτης» της Κω, όπου προστέθηκαν 24.000 τετραγωνικά μέτρα, ενώ η μεγαλύτερη επέκταση έγινε στην Σαντορίνη, όπου ο υφιστάμενος αεροσταθμός απέκτησε επιπλέον 12.900 τμ και ανακαινίστηκε.

Χάρη στα έργα εγκαταστάθηκε και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια σύγχρονο σύστημα ελέγχου και διαχείρισης αποσκευών. Σε πολλές περιπτώσεις αυξήθηκαν σημαντικά οι πύλες αναχωρήσεων, τα γραφεία check-in και οι ιμάντες παραλαβής αποσκευών, ενώ παράλληλα προστέθηκαν σημεία ασφάλειας και ελέγχου, τόσο σε ό,τι αφορά τους εσωτερικούς χώρους όσο και αναφορικά με τα φυλάκια όπου ρυθμίζεται η πρόσβαση στην περιοχή δραστηριότητας αεροσκαφών.

Το πρόγραμμα περιελάμβανε επίσης έργα στα οδοστρώματα των διαδρόμων προσγείωσης και απογείωσης και στον χώρο στάθμευσης αεροπλάνων σε 12 αεροδρόμια. Στην Μύκονο και την Κω έγινε μάλιστα ολική ανακατασκευή των διαδρόμων αποπροσγείωσης.

Μητσοτάκης: Επιτυχημένο το μοντέλο αξιοποίησης ιδιωτικών πόρων για έργα με δημόσια λειτουργία

Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην επιτυχία του μοντέλου αξιοποίησης ιδιωτικών πόρων για έργα με δημόσια λειτουργία επισημαίνοντας ότι μόνο στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης επενδύθηκαν 100 εκατομμυρια ευρώ και από φέτος στον αερολιμένα θα πετούν ακόμα 13 αεροπορικές εταιρίες και θα συνδέεται με 8 πρόσθετους διεθνείς προορισμούς με προοπτική δυναμικότητας 10 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως και ανοίγοντας τεράστιες προοπτικές στη Θεσσαλονίκη.

Αναφερόμενος στο πρόγραμμα αναβάθμισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίουν ύψους 440 εκατομμυρίων ευρώ, ο κ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για μία από τις πιο δυναμικές όψεις ενός προγράμματος που αλλάζει πλήρως τα δεδομένα σε 11 νησιά και 3 ηπειρωτικούς προορισμούς προσθέτοντας έσοδα στα δημόσια ταμεια και δημιουργώντας πάνω από 10.000 θέσεις εργασίας.

Μίλησε επίσης για τη μεγέθυνση του άυλου εθνικού κέρδους, την τουριστική φημη της χώρας μας υπογραμμίζοντας ότι η συγκεκριμένη επένδυση αποτελεί υπόδειγμα παραγωγικής σύμπραξης κράτους και ιδιωτων. «Τέτοιες επενδύσεις έχουν και κοινωνική διάσταση, δημιουργούν δουλειές, τονώνουν τις τοπικές οικονομίες, σπάνε τις αποστάσεις, εξυπηρετούν την καθημερινότητα των πολιτών και σταδιακά κάνουν πιο φτηνή τη μετακίνηση καθώς όσο αυξάνεται η επιβατική κίνηση αναμενόμενα θα ακολουθήσει και μείωση του κόστους».

Ως προς τις συμπράξεις δημοσίου τομέα – ιδιωτών με την «ταυτόχρονη υποχώρηση του κράτους – επιχειρηματία», σημείωσε ότι αποδίδει στην πράξη: «Η συμβολή της συγκεκριμένης επένδυσης στο ΑΕΠ σε ενα χρόνο ξεπερασε τα 300 εκ ευρώ, διπλασίασε την απασχόληση και αύξησε σημαντικά την κίνηση των επισκεπτών σε πολύ σημαντικούς ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς εκτός από τους μήνες της πανδημίας».

Ως παραδείγματα τέτοιων συμπράξεων κράτους και ιδιωτών εκτός της Fraport, ανέφερε τις ιδιωτικοποιήσεις του ΟΛΠ σύμπραξη με Cosco, τη συνεργασία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την FSI, ενώ προσέθεσε ότι στον ίδιο δρόμο θα βαδίσουν το αεροδρόμιο της Καλαμάτας και σειρά από περιφερειακά λιμάνια: «Καιρός ο καθένας να βρει το ρόλο του: οι επενδυτές να προσφερουν κεφάλαια, το κράτος τις υποδομές προς αξιοποίηση».

Ειδική αναφορά έκανε ο Πρωθυπουργός στα μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης με σύμπραξη όλων των παραγωγικών δυναμεων στο μετρό, τους κάθετους άξονες της Εγνατίας, την επέκταση του 6ου προβλήτα, τη σιδηροδρομική και οδική σύνδεση με το λιμανι, το γήπεδο της Τουμπας, το στρατόπεδο «Παυλος Μελάς», την ανατολική περιφερειακή οδό, την ανέγερση νέων σχολείων, την προσθήκη οχημάτων στο στόλο των λεωφορείων της πόλης, αλλά και την ανάπτυξη του φυσικού αερίου σε ολόκληρη τη Μακεδονία.

Ο ίδιος δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις αντιδράσεις, τις οποίες είχε αρχικά συναντήσει αυτή η εμβληματική επένδυση: «Δε φτάσαμε εύκολα μέχρι εδώ. Αξίζει να θυμηθούμε τις αναταράξεις, τις καταιγίδες και τα κενά αέρος που χτύπησαν το ταξίδι αυτού του έργου, τις αντιστάσεις που υψώθηκαν στην επιλογή της κυβέρνησης Σαμαρά να συνεργαστούν δημόσιο και ιδιώτες γα να ερθουν στη χώρα μας σημαντικές επενδυσεις, την άδικη κριτική όταν αναδείξαμε τα αεροδρόμιά μας ως προγεφύρωμα του ελληνικού τουρισμού και το χρόνο που χάθηκε με ευθύνη όσων πολέμησαν το δρόμο της ανάπτυξης πριν αναγκαστούν να τον ακολουθήσουν και οι ίδιοι» είπε χαρακτηριστικά.

Οι προσδοκίες για τον τουρισμό

«Τα αεροδρόμια γίνονται οι εθνικές μας γέφυρες για ένα πιο ελεύθερο και αποδοτικό καλοκαίρι», τόνισε ο Πρωθυπουργός υπογραμμίζοντας πως όλα έχουν πιστοποίηση για μέτρα ασφαλείας κατα του κορονοϊού από τον Διεθνή Οργανισμό Αεροδρομίων.

Μιλώντας για το ευρωπαικό ψηφιακό διαβατήριο υγείας στο οποίο η Ελλάδα πρωτοστάτησε, είπε ότι γίνεται πια πράξη και μαζί με την πρόσθετη εγγύηση του εθνικού συστήματος ελέγχου που έχει ήδη καταστρώσει η χώρα μας και την επιχείρηση εμβολιασμού που προχωρεί με γρήγορους ρυθμούς, η Ελλάδα θα έχει χτίσει σύντομα το πρώτο τείχος ανοσίας.

«Να διαμορφώσουμε τις συνθήκες για μια καλή πορεία του τουρισμού και μια πιο ανοιχτή καθημερινότητα για όλους ώστε όπως νικηφόρα μπήκε η πατρίδα μας στη δοκιμασία παρά τις βαριές απώλειες, έτσι να βγει κι απ΄αυτήν».

«Η οδηγία από τον πύργο ελέγχου της κυβέρνησης είναι μία: να ταξιδεύουμε όλο και πιο ψηλά τη χώρα χωρίς να πετάμε στα σύννεφα» ειπε κλείνοντας την ομιλία του.

Σούλτε: Ηχηρό μήνυμα εμπιστοσύνης στους επενδυτες

«Ενα τεράστιο επίτευγμα για την Fraport και την Ελλάδα αποτέλεσαν τα κατασκευαστικά έργα ταυτόχρονα σε 14 αεροδρόμια, τα οποία βρίσκονταν σε λειτουργία» επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport AG, Στέφαν Σούλτε.

Ο ίδιος σημείωσε ότι τα αεροδρόμια θα θέσουν τις μεταφορές σε ισχυρή ανταγωνιστική θέση διεθνως, ενώ χαρακτήρισε την επένδυση συνολικού ύψους 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ ως την πιο σημαντική παραχώρηση στην ιστορία του ομιλου: «Ακόμα και σήμερα η επένδυση συνεχίζει να στέλνει ηχηρό σήμα εμπιστοσύνης και στους άλλους επενδυτές που ενδιαφέρονται για την Ελλάδα κυρίως στους τομείς του τουρισμού, των μεταφορών και των ξενοδοχείων».

Ο κ. Σούλτε δεσμεύτηκε ότι ο Ομιλος θα παραμείνει αφοσιωμένος στο στόχο για υψηλής ποιότητας εγκαταστάσεις και τα επόμενα χρόνια. «Σήμερα ολοκληρώνεται το πρώτο σκέλος ενός 40ετούς ταξιδιού» είπε από την πλευρα του ο CEO της Fraport Greece, Αλεξάντερ Τσινέλ.

Προσέθεσε ότι «πολλοί μας υποδέχτηκαν, πολλοί ήθελαν να μας δουν να αποτυγχάνουμε. Η ευθύνη και η πίεση ήταν σχεδόν αφόρητες ωστόσο η αποτυχία ποτέ δεν ήταν επιλογή για μας».

Ο κ. Τσινέλ σημείωσε πως ούτε η πανδημία εμπόδισε την εξέλιξη των έργων, ενώ δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει το υγειονομικό προσωπικό και έκανε ιδιαίτερη μνεία στους ανθρώπους που δούλεψαν για τη «μεταμόρφωση» των αεροδρομίων.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στις ελληνικές κυβερνήσεις από την αρχή της επένδυσης έως σήμερα από την κυβέρνηση Σαμαρά, στην κυβέρνηση Τσίπρα και βεβαίως τη σημερινή.

αεροδρόμιαFraportΕλληνικά αεροδρόμιαFraport Greeceπεριφερειακά αεροδρόμια