Ελλάδα|31.05.2022 20:34

Με… κινούμενο υπόγειο διάδρομο η σύνδεση της Γεωπονικής Αθήνας με το μετρό - Οι εξελίξεις με τις μελλοντικές επεκτάσεις

Μαρία Λιλιοπούλου

Με υπόγειο κινούμενο πεζοδρόμιο/διάδρομο (αντίστοιχο με αυτόν των αεροδρομίων) εξετάζεται να συνδεθεί το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών με το δίκτυο του μετρό, σε μία προσπάθεια να διορθωθεί το λάθος του παρελθόντος, το οποίο άφησε εκτός εξυπηρέτησης του δικτύου των μέσων σταθερής τροχιάς, ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα που εκτείνεται σε περίπου 250 στρέμματα.

Τα νέα θα ανακοινωθούν από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αρκετά σύντομα, όπως επεσήμανε στην τοποθέτησή του για τις επόμενες επεκτάσεις των γραμμών του μετρό ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας.

Απαντώντας σε ερώτηση αναφορικά με τις αντιδράσεις πολιτών για την όχληση από τα εργοτάξια του μετρό στο πλαίσιο του συνεδρίου «Υποδομές και Μεταφορές», ο κ. Κουρέτας μίλησε για τα δύο χαρακτηριστικά «κακά παραδείγματα» του παρελθόντος, τα οποία τώρα οι ενδιαφερόμενοι φορείς πασχίζουν να διορθώσουν. Πρόκειται για την περίπτωση της Αγίας Παρασκευής, η οποία έμεινε χωρίς ένα σταθμό στην κεντρική πλατεία της που θα εξυπηρετούσε το δήμο, αλλά και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο: «Και οι δύο έρχονται σε επαφή με την Αττικό Μετρό. Ιδίως για την Γεωπονική Σχολή εξετάζουμε τη σύνδεσή της μέσω κάποιου υπόγειου travelator, που θα ανακοινώσει το υπουργείο λίαν συντόμως», σημείωσε ο κ. Κουρέτας.

Ο σχεδιασμός του υπόγειου διαδρόμου έχει εισέλθει ήδη στο δεύτερο στάδιο της μελέτης στο πλαίσιο του οποίου θα ξεκαθαρστεί η εφικτότητα του έργου, όπως εξηγεί στο «ethnos.gr» ο κ. Κουρέτας. Αν και εξετάζονται και οι δύο σταθμοί «Ελαιώνας» και «Κεραμεικός» θεωρείται πιθανότερο τελικώς να επιλεγεί ο δεύτερος: «Η μη σύνδεση του Πανεπιστημίου ήταν ένα λάθος που προσπαθούμε να διορθώσουμε καθώς πρόκειται για ένα σημείο, το οποίο επισκέπτονται χιλιάδες άνθρωποι καθημερινά. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο εξετάζουμε αυτήν την πρωτοποριακή λύση του κινούμενου διαδρόμου σε σήραγγα πλήρως αεριζόμενου και με συστήματα πυρασφάλειας, όπως προβλέπεται».

Ο υπόγειος κινούμενος διάδρομος θα είναι μήκους περίπου 350 μέτρων, ενώ ως έργο σαφέστατα είναι πολύ πιο οικονομικό από ένα έργο μετρό καθώς εκτιμάται ότι το κόστος του δε θα ξεπερνά τα 15 εκατομμύρια ευρώ.

Σημειώνεται ότι το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο προσεγγίζεται σήμερα αποκλειστικά με οδικά μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Οι μελλοντικές επεκτάσεις του μετρό – Το φθινόπωρο ο διαγωνισμός για την επέκταση προς Ιλιον

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο επικεφαλής της Αττικό Μετρό και στις μελλοντικές επεκτάσεις του μέσου επισημαίνοντας την κρισιμότητα της ύπαρξης δικτύου μετρό.

Οπως είπε, η Ελλάδα βρίσκεται στην 17η θέση της Ευρώπης σε ό,τι αφορά το δίκτυο του μετρό. «Πηγαίνουμε σε άλλες χώρες και θαυμάζουμε τα δίκτυά τους. Στο Παρίσι υπάρχουν 303 σταθμοί και κατασκευαζονται άλλα 200 χιλιόμετρα δικτύου. Στο Λονδίνο υπάρχουν 270 σταθμοί μετρό. Εδω έχουμε 60 και τώρα προσπαθούμε να φτιάξουμε άλλους 15 με τη Γραμμή 4 και βλέπουμε αντιδράσεις. Ακόμα και όταν ολοκηρωθεί η Γραμμή 4, η Ελλάδα θα έχει 1 σταθμό ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο όταν το Παρίσι ήδη διαθέτει 4» είπε ο κ. Κουρέτας υπογραμμίζοντας ότι όλοι οι σταθμοί θα προχωρήσουν κανονικά.

Οι μελλοντικές επεκτάσεις, τις οποίες ήδη μελετά η Αττικό Μετρό είναι:

  • Επέκταση της γραμμής 2 προς Ιλιον (βόρεια): Η επέκταση θα περιλαμβάνει τρεις νέους σταθμούς: Παλατιανή, Ιλιον και Αγιος Νικόλαο. Εκτιμάται ότι η επιβατική κίνηση θα φτάνει τους 55.000 επιβάτες ημερησίως. Το κόστος της ανέρχεται σε περίπου 350 εκατομμύρια ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ, ενώ το προσεχές φθινόπωρο αναμένεται να εκκινήσει ο διαγωνισμός καθώς η σχετική μελέτη εκπονείται ήδη. Η επέκταση θα έχει συνολικό μήκος 4 χιλιομέτρων, ενώ σε επόμενη φάση σχεδιάζεται να φτάσει μέχρι τις Αχαρνές.
  • Επέκταση της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα (νότια): Θα έχει επίσης τρεις νέους σταθμούς με τερματικό τη Γλυφάδα, συνολικό μήκος 4,4 χιλιομέτρων και βάσει συγκοινωνιακής μελέτης αναμένεται να εξυπηρετεί περί τους 57.000 επιβάτες ημερησίως. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 300 εκατομμύρια ευρώ.
  • Διακλάδωση και επέκταση της Γραμμής 1 προς Καλλιθέα και ΚΠΙΣΝ: Περιλαμβάνει την κατασκευή υπόγειου κλάδου μετά το σταθμό Θησείο με συνολικό μήκος περίπου 5 χιλιομέτρων. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 450 εκατομμύρια ευρώ και η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση φτάνει τα 65.000 άτομα. Η επέκταση θα έχει συνολικά 4 σταθμούς με τους 3 εκ των οποίων να βρίσκονται εντός των ορίων του δήμου Καλλιθέας. Οι σταθμοί της επέκτασης ειναι: Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Τζιτζιφιές, ΚΠΙΣΝ. Σε επόμενη φάση ανάπτυξης το έργο θα επεκταθεί προς Παλαιό Φάληρο κατά μήκος της λεωφόρου Αμφιθέας.
  • Επέκταση της Γραμμής 4: Μελετώνται ήδη οι μελλοντικές επεκτάσεις από το Γουδή προς το Μαρούσι και από το Αλσος Βείκου προς την Πετρούπολη. Εχουν ολοκληρωθεί ήδη τα τοπογραφικά και γεωλογικά. Ο κλάδος Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη θα έχει 6 σταθμούς και το έργο είναι προϋπολογισμού 600 εκατομμυρίων ευρώ. Η επέκταση από το Άλσος Βεΐκου θα πηγαίνει προς τα Πευκάκια και θα καταλήγει στην Πετρούπολη. Οι έξι σταθμοί της επέκτασης είναι: Νέα Ιωνία, Πευκάκια, Νέα Φιαδέλφεια, Πάρκο Τρίτση, Ιλιον και Πετρούπολη.
  • Ο κλάδος Γουδή - Μαρούσι θα έχει 8 σταθμούς. Ο προϋπολογισμός είναι 800 εκατομμύρια ευρώ και θα συνδέει τον άξονα της λεωφόρου Κηφισίας με το Μαρούσι. Υπό ωρίμανση βρίσκεται και η επέκταση Μαρούσι – Εθνική Οδός με 3 σταθμούς και προϋπολογισμό 300 εκατομμυρίων ευρώ.

Προτεραιότητα η βιωσιμότητα

Χρήση πρώτων υλών από κοντινές περιοχές, αλλά και συρμούς από ανακυκλώσιμα υλικά περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ο σχεδιασμός της Αττικό Μετρό ώστε η ενίσχυση του δικτύου σταθερής τροχιάς να έχει πράσινο πρόσημο.

«Σχεδιάζουμε τον κάθε σταθμό στο συγκεκριμένο οικοσύστημά του. Αποφεύγουμε κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού υπερδιαστασιολογήσεις σταθμών, δομικών κατασκευών, κλπ. Προσπαθούμε να φέρνουμε υλικα από γειτονικους χώρους και όχι από μακριά. Στη γραμμή 4 προτιμάμε τα μάρμαρα της Αττικής και της Ελλάδας γενικότερα από τους γρανίτες της Κίνας», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κουρέτας.

Υπενθύμισε ότι οι συρμοί στη Γραμμή 4 όσο και στη Θεσσαλονίκη θα είναι χωρίς οδηγό, γεγονος το οποίο θα μειώνει το περιθώριο λάθους, ενώ αναφερόμενος στα τρένα της Θεσσαλονίκης σημείωσε ότι είναι κατά 94% κατασκευασμένα από ανακυκλώσιμα υλικά. Ανέφερε επίσης την ανάκτηση ενέργειας από την πέδηση των συρμών και τη χρησιμοποίησή της για την ηλεκτροδότηση των σταθμών.

Ειδικά για τη Γραμμή 4, επανέλαβε ότι βάσει του μνημονίου συνεργασίας που έχει υπογραφεί με το υπουργείο και το δήμο Αθηναίων, το ισοζύγιο πρασίνου θα αυξηθεί αφού προβλέπεται η φύτευση 2.000 δέντρων παραπάνω.

γραμμή 4ειδήσεις τώραμετρόΓεωπονικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνΑττικό Μετρόεπέκταση