Ελλάδα|22.09.2022 09:33

ΚΤΕΛ: Παράταση των συμβάσεων - Αντιδράσεις από τους εργαζομένους - Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τις ΔΕΚΟ

Μαρία Λιλιοπούλου

Ένα χρόνο παράταση των συμβάσεων με τα ΚΤΕΛ για την παροχή συγκοινωνιακού έργου στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη με ταυτόχρονη αύξηση των λεωφορειακών γραμμών που θα τους παραχωρηθούν κατά 25% που στην περίπτωση της Αθήνας σημαίνει ακόμα 15 στις 60 γραμμές που ήδη έχουν αναλάβει, αλλά και με περισσότερα χρήματα για τους ιδιώτες αφού η παράταση αποτιμάται σε 82,6 εκατομμύρια ευρώ, προβλέπει το σχέδιο νόμου για τις ΔΕΚΟ που ψηφίστηκε την Τετάρτη στη Βουλή.

Παρά τις ενστάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου στη σχετική σύμβαση που είχε φτάσει το καλοκαίρι για έλεγχο, αλλά και την προειδοποίηση της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων που ξεκάθαρα ανέφερε ότι η παράταση αποτελεί στην πραγματικότητα μία απευθείας ανάθεση για την οποία η Ελλάδα μπορεί να βρεθεί υπόλογη απέναντι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το υπουργείο Υποδομών με το άρθρο 42 του νομοσχεδίου εμμένει σε αυτήν την επιλογή.

Για το λόγο αυτό με το νέο άρθρο επανέρχεται στο θέμα καθώς, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε ότι κωλύεται η υπογραφή χωρίς όμως να διαφωνεί με την παράταση και κατά συνέπεια «το ζήτημα επιλύεται με την επανανομοθέτηση της παράτασης». Με την ψήφισή του θα αποσταλεί νέο σχέδιο σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Υποστηρίζοντας το συγκεκριμένο άρθρο στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ανέφερε ότι διασφαλίζεται πλήρως το δημόσιο συμφέρον, ενώ είπε για ακόμα μία φορά ότι η συγκεκριμένη λύση είνα οικονομικότερη από τη δημόσια συγκοινωνία: «Το κόστος παροχής των υπηρεσιών αυτών είναι πολύ μικρότερο έναντι του κόστους παροχής από τους δημόσιους συγκοινωνιακούς φορείς Αθήνας και Θεσσαλονίκης» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στο ζήτημα των προσλήψεων στις συγκοινωνιακές εταιρίες και τις καταγγελίες για παραγκωνισμό του ΑΣΕΠ, ο υπουργός περιορίστηκε να πει ότι το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού θα συνεχίσει να κάνει τους ελέγχους των προσλήψεων.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι στο σύνολό τους οι βουλευτές των κομμάτων της αντιπολίτευσης έκαναν λόγο για «νομοσχέδιο ιδιωτικοποιήσεων την ώρα που στην Ευρώπη κρατικοποιούνται εταιριες κοινής ωφέλειας», ενώ οι περισσότεροι είδαν υπό το πρίσμα της ιδιωτικοποίησης και την παράταση της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ.

Στις προβλέψεις του νομοσχεδίου για τις ΔΕΚΟ του Υπερταμείου είχε αναφερθεί εκτενώς το ethnos.gr εδώ και εδώ.

Δύο χρόνια μετά η τηλεματική ...αγνοείται – Σφράγιση του χώρου που στάθμευαν τα ΚΤΕΛ στην Ανθούσα

Σφοδρή κριτική στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επεφύλαξε η αντιπολίτευση και για το γεγονός ότι ενώ η διετής αρχική σύμβαση παραχώρησης έργου στα ΚΤΕΛ λήγει σε λιγότερο από ένα μήνα και η κυβέρνηση ψηφίζει νέα ετήσια παράταση, η τηλεματική δεν έχει ακόμα τοποθετηθεί στα οχήματα των ΚΤΕΛ αν και αυτό ήταν υποχρεωτικό και για τον έλεγχο των εκτελούμενων δρομολογίων και οχηματοχιλιομέτρων από τον ΟΑΣΑ.

Την ίδια στιγμή έξωση στα οχήματα των ΚΤΕΛ που στάθμευαν σε χώρο της Ανθούσας, ο οποίος αποδείχτηκε ότι χρησιμοποιούνταν γι΄αυτό το σκοπό χωρίς να είναι κατάλληλος ή να πληρούνται οι απαραίτητες προδιαγραφές, έκανε ο δήμος Παλλήνης. Το τμήμα Κατασκευών της Διεύθυνσης Υπηρεσίας Δόμησης ύστερα από αυτοψία, σφράγισε πριν λίγες ημέρες το χώρο.

Σύμφωνα με ενημέρωση του προέδρου της Δημοτικής Ενότητας Ανθούσας, Γιώργου Μαρκουλή, την Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου εκδόθηκε από τη Διεύθυνση Υπηρεσίας Δόμησης οριστικό πρακτικό σφράγισης. Η μονάδα στάθμευσης μεγάλων λεωφορείων είχε εγκατασταθεί στην περιοχή κατά τη διάρκεια της πανδημίας: «Η ρύπανση ήταν εμφανής καθώς και η όχληση πέρα από την αισθητική υποβάθμιση» αναφέρει.

Το θέμα είχε συζητηθεί αρκετές φορές σε συνεδριάσεις του Κοινοτικού Συμβουλίου και ως αποτέλεσμα είχε την αποστολή αιτημάτων προς τη Διεύθυνση Υπηρεσίας Δόμησης από τις 30/11/2021 και εν συνεχεία στις 22/12/2021. Ακολούθησαν και αιτήσεις κατοίκων. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκαν αυτοψίες και παρά την ένσταση που υποβλήθηκε ως αποτέλεσμα σφραγίστηκε ο χώρος.

Νέα μπόνους σε στελέχη του ΟΣΕ και δύο ταχύτητες εργαζομένων

Στο μεταξύ στο μπουκέτο των στελεχών, οι οποίοι θα λαμβάνουν μπόνους και πριμ παραγωγικότητας εισήλθαν και τα στελέχη του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ καθώς παρά το γεγονός ότι το υπό συζήτηση νομοσχέδιο αφορούσε μόνο τις ΔΕΚΟ που υπάγονται στο Υπερταμείο, το υπουργείο Υποδομών με τροπολογία της τελευταίας στιγμής αποφάσισε να δώσει την ίδια δυνατότητα και στους δύο σιδηροδρομικούς οργανισμούς που υπάγονται στην γενική κυβέρνηση.

Πρακτικά ενέταξε στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου και τις δύο δημόσιες εταιρίες που βρίσκονταν εκτός υπερταμείου ώστε να μπορούν να προσλαμβάνονται και σε αυτές εργολαβικοί - ενοικιαζόμενοι εργαζόμενοι, να μπορούν να αναλαμβάνουν διευθυντικές θέσεις στελέχη από την αγορά, οι οποίοι θα βλέπουν στις αποδοχές τους και τα νέα πριμ παραγωγικότητας.

Σύμφωνα με την τροπολογία, κατά παρέκκλιση της υφιστάμενης νομοθεσίας, θα γίνεται η πλήρωση θέσεων αορίστου και ορισμένου χρόνου στον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ, καθώς και των θέσεων διευθυντών και των αποδοχών τους.

Με στόχο μάλιστα την αύξηση της αποδοτικότητας των υπαλλήλων των εταιρειών αυτών, πλην των Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων, δύναται να χορηγείται χρηματικό ποσό, ως επιβράβευση παραγωγικότητας. Κριτήριο για τη χορήγησή του θα είναι η ποιοτική και ποσοτική απόδοση του υπαλλήλου σύμφωνα με μετρήσιμους στόχους που τίθενται από το Διοικητικό Συμβούλιο και εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Αυτό βέβαια εφόσον προχωρήσει η εφαρμοστική Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία θα πρέπει να εκδοθεί μετά την ψήφιση του νόμου.

Το υπουργείο αποδίδει την απόφαση αυτή στο γεγονός ότι «η εκτέλεση μεγάλων αναπτυξιακών έργων σιδηροδρομικής υποδομής, εκσυγχρονισμού της ήδη υφιστάμενης και εφαρμογής διαδικασιών του νέου σιδηροδρομικού πακέτου Ε.Ε. επιβάλλει ειδική αντιμετώπιση των εν λόγω ζητημάτων και εφαρμογή ρυθμίσεων που θα παρέχουν στις εταιρείες ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., την απαιτούμενη ευελιξία και αποτελεσματικότητα πάντοτε υπό όρους διαφάνειας».

Στις κατηγορίες βουλευτών της αντιπολίτευσης για θεσμοθέτηση νέων πριμ σε ημετέρους, ο κ. Καραμανλής απάντησε πως δεν μπορεί να καταλάβει τις αντιδράσεις αφού «αυτό σημαίνει ότι τόσο οι διοικήσεις όσο και οι εργαζόμενοι θα μπορούν να αυξήσουν τα εισοδήματά τους εφόσον επιτευχθούν μετρήσιμοι στόχοι. Αυτό για να κλείσουμε κάθε σκια».

Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

«Το νομοσχέδιό σας δημιουργεί θύλακες αδιαφάνειας και σπατάλης. Εντελώς ξαφνικά νομοθετείτε την παρέκκλιση από τον νόμο 4412/2016, ο οποίος βάζει “ταβάνι” 30 χιλιάδων ευρώ στις απευθείας αναθέσεις. Με τη δική σας ρύθμιση ποιο είναι το “ταβάνι”; Γιατί δεν μας λέτε;», επέμεινε ο Νίκος Παππάς, ρωτώντας για μια ακόμα φορά τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών για την εταιρική διακυβέρνηση των ανωνύμων εταιρειών του δημοσίου στην Ολομέλεια της Βουλής.

Και συνέχισε: «Λέτε ότι δεν προβλέπονται ιδιωτικοποιήσεις. Ο κ. Καραμανλής έφερε τροπολογία για την παράταση της σύμβασης ΟΑΣΑ - ΚΤΕΛ και την παραχώρηση επιπλέον συγκοινωνιακού έργου. Δεν είναι ιδιωτικοποίηση αυτό; Λύση είναι οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες και όχι τα παλιά λεωφορεία που νοικιάζετε σε τιμές αγοράς καινούριων».

Από την πλευρά του ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, Κώστας Σκανδαλίδης σημείωσε ότι «με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ουσιαστικά κατεδαφίζετε και το τελευταίο πέπλο που κάλυπτε τις πραγματικές σας προθέσεις για τις δημόσιες επιχειρήσεις.

Πετυχαίνετε με μια βολή τρία νομοσχέδια σε ένα, τρεις στόχους που κατάφεραν να μείνουν όρθιοι, τόσο από τις πιέσεις της τρόικας για τόσα χρόνια όσο και μέσα από τη λαίλαπα του μεταρρυθμισμού σας τα τελευταία τρία χρόνια.

– Πρώτον, δημιουργείτε ένα πραγματικό αεροδιάδρομο για την πλήρη ιδιωτικοποίηση όλων των ανωνύμων εταιρειών εντός και εκτός του Υπερταμείου.

– Δεύτερον, εγκαθιδρύετε έναν εργασιακό μεσαίωνα στο εσωτερικό των επιχειρήσεων.

– Τρίτον, τερματίζετε ουσιαστικά κάθε διαδικασία δημόσιου διαγωνισμού, όλα με αναθέσεις, όλοι οι διορισμοί χωρίς κριτήρια και με αποφάσεις μονοπρόσωπες».

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΟΣΕειδήσεις τώραΟΑΣΑλεωφορείαΚΤΕΛ