Ελλάδα|02.12.2022 08:00

Αθηνών - Κορίνθου: Ο ογκόλιθος που έπεσε ζύγιζε 10 τόνους - Πότε θα ολοκληρωθούν οι εργασίες αποκατάστασης

Newsroom

Μόνο από τη δεξιά λωρίδα και από τη ΛΕΑ διεξάγεται η κυκλοφορία στην Εθνικό Οδό Αθηνών - Κορίνθου καθώς η Ολυμπία Οδός έχει ανοίξει μερικώς την κυκλοφορία από την Πέμπτη, ωστόσο ακόμα η ροή των αυτοκινήτων δεν έχει αποκατασταθεί πλήρως.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ολυμπιάς Οδού, Παναγιώτη Παπανικόλα ο οποίος μίλησε στην τηλεόραση του OPEN για το χρονοδιάγραμμα της αποκατάστασης, «μέχρι την Κυριακή θα έχει ανοίξει και η μεσαία λωρίδα, καθώς τώρα έχουμε δώσει μια λωρίδα ανοιχτή. Για κάποιο διάστημα θα παραμείνει κλειστή η μια λωρίδα έως ότου τελειώσουν οι φράκτες για την ανάσχεση των βράχων για την ασφάλεια οχημάτων και οδηγών». Όπως πρόσθεσε ο πρόεδρος, «μέχρι τις γιορτές θα έχει αποκατασταθεί πλήρως η κυκλοφορία στην Εθνική Οδό».

«10 τόνους ο ογκόλιθος που έπεσε»

Για το περιστατικό της κατολίσθησης που έγινε χθες και προκάλεσε όλο το πρόβλημα ο κ. Παπανικολάς είπε «φράκτες ανάσχεσης υπήρχαν και μάλιστα σε δυο επίπεδα, αλλά ο ογκόλιθος που ήταν γύρω στους 10 τόνους έπεσε από ύψος 100 μέτρων, από πολύ ψηλά, από την κορυφή οπότε η ορμή του έσπασε τους δυο φράκτες και τα στηθαία ασφαλείας». Πρόσθεσε ότι «ήμασταν τυχεροί που έγινε το βράδυ».

Πού οφείλεται η κατολίσθηση

Όπως εξηγεί στο ethnos.gr, ο Αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα Γεωλογίας του ΑΠΘ, Αλέξανδρος Χατζηπέτρος στο ρεπορτάζ της Μαρίας Λιλιοπούλου, τα κατολισθητικά φαινόμενα προκαλούνται συνήθως από ρήγματα που προϋπήρχαν και κόβουν τα πετρώματα δημιουργώντας κομμάτια που μπορούν να αποκολληθούν.

Ο ίδιος μάλιστα σημειώνει ότι και οι βράχοι «γερνούν» με αποτέλεσμα να δημιουργούνται «σπασίματα» που έχουν προκληθεί από αστοχίες - ρήγματα και με το πέρασμα του χρόνου διαβρώνονται από το νερό με αποτέλεσμα να μειώνεται η αντοχή τους.

Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μία περιοχή με απότομα πρανή. Σε ό,τι αφορά τα κατολισθητικά φαινόμενα οι ορεινές περιοχές είναι πιο επίφοβες και σε αυτές συγκαταλέγονται η Πίνδος, περιοχές της Κεντρικής Ελλάδας, τα Αγραφα και σημεία της Πελοποννήσου όπου και το είδος των πετρωμάτων ευνοεί τις κατολισθήσεις.

Εκατοντάδες οι κατολισθήσεις κάθε χρόνο

Στον ελληνικό χώρο εκατονταδες είναι οι κατολισθήσεις που συμβαίνουν και διερευνώνται κάθε χρόνο. Μόνο μέσα σε δύο χρόνια από τα Δελτία Κατολισθήσεων της Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών προκύπτει ότι έχουν διερευνηθεί 501 κατολισθητικά φαινόμενα χωρίς προφανώς να συμπεριλαμβάνονται σε αυτά οι κατολισθήσεις, με τις οποίες δεν έχει ασχοληθεί η Αρχή ή δεν της έχουν γνωστοποιηθεί.

Το έναυσμα εκδήλωσης κατολισθήσεων για τη συντριπτική πλειονότητα των φαινομένων που εξετάστηκαν, ήταν οι έντονες και παρατεταμένες βροχοπτώσεις.

Συγκεκριμένα, το 2020 καταγράφηκαν 312 σοβαρά κατολισθητικά φαινόμενα. Η Περιφέρεια της Ελλάδας που επλήγη περισσότερο ήταν αυτή της Θεσσαλίας με ποσοστό καταγεγραμμένων κατολισθήσεων 62.82%, ενώ ακολουθούν οι Περιφέρειες της Κεντρικής Μακεδονίας με 11.54%, της Στερεάς Ελλάδας με 7.69% και η Περιφέρεια της Ηπείρου 5.77%, ενώ με μικρότερο αριθμό γεγονότων ακολουθούν οι υπόλοιπες Περιφέρειες.

Το 2021 καταγράφηκαν 189 σοβαρά κατολισθητικά φαινόμενα. Η Περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδας επλήγη περισσότερο από κατολισθήσεις (ποσοστό 35,45%) και ακολουθούν οι Περιφέρειες της Ηπείρου (15,34%), της Θεσσαλίας (13,76%), Ιονίων Νήσων (10,58%) και Νοτίου Αιγαίου (8,99%), ενώ συγκριτικά λιγότερα φαινόμενα σημειώθηκαν στις Περιφέρειες Κρήτης (5,82%), Στερεάς Ελλάδας (4,23%) και Πελοποννήσου (2,65%) και πολύ μικρότερος αριθμός στις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

κίνησηειδήσεις τώρακυκλοφορίαΕθνική Οδός Αθηνών-Κορίνθουκίνηση στους δρόμους