Ελλάδα|27.04.2023 17:58

Σιδηρόδρομος: Για ακόμη μια εβδομάδα χωρίς προαστιακό η Θεσσαλονίκη – Χωρίς επικοινωνίες μεγάλα τμήματα της γραμμής

Μαρία Λιλιοπούλου

Ακόμα μία εβδομάδα θα χρειαστεί να περιμένουν οι εργαζόμενοι, οι οποίοι καθημερινά εξυπηρετούνταν από τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Θεσσαλονίκης, καθώς αντί για την 1η Απριλίου που αρχικώς είχε προβλεφθεί και ανακοινωθεί από τον υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη, τα δρομολόγια τελικώς θα ξεκινήσουν έναν μήνα αργότερα από τις εξαγγελίες και πάνω από δύο μήνες από τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.

Αυτό προκύπτει από τις νέες δηλώσεις που έκανε ο κ. Γεραπετρίτης, μετά την ξενάγησή του στους χώρους της τοπικής και της υπερτοπικής τηλεδιοίκησης, όπως ο ίδιος εξακολουθεί να τις διαχωρίζει.

«Ο σιδηρόδρομος λειτουργεί σχεδόν στο σύνολο του δικτύου. Υπάρχουν σημεία που δεν εχουν εκκινήσει και θα επανεκκινήσουν στο τέλος της επόμενης εβδομάδας. Το κομμάτι του προαστιακού Λάρισας - Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει στο τέλος της επόμενης βδομάδας και σταδιακά θα αυξηθούν και τα δρομολόγια», ανέφερε προσθέτοντας πως το επιβατικό κοινό έχει αποδώσει εμπιστοσύνη στο σιδηρόδρομο. «Είναι πολύ ικανοποιητικές η πληρότητες που εμφανίζονται».

Αναφορικά με τον Προαστιακό της Θεσσαλονίκης, με τον οποίο μετακινούνται καθημερινά χιλιάδες επιβάτες -κυρίως εργαζόμενοι και φοιτητές, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Ελξης έχει ήδη προτείνει με επιστολή της στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και μεταφορών από την Τρίτη για την άμεση επανεκκίνηση των δρομολογίων «να ακολουθηθεί η διαδικασία που ισχύει για τους εμπορευματικούς συρμούς και τα InterCity, με την παρουσία στελέχους γραμμής του ΟΣΕ που θα χειρίζεται την συσκευή GSMR στις αμαξοστοιχίες του Προαστιακού Λάρισας-Θεσσαλονίκης».

Οι μηχανοδηγοί σημειώνουν πως οι εργασίες για την αποκατάσταση των επικοινωνιών (VHF) βρίσκονται σε εξέλιξη στην περιοχή και δεν υπάρχει καμία δυνατότητα επικοινωνίας αυτήν την στιγμή εντός της σήραγγας του Πλαταμώνα καθώς και σε αρκετά σημεία του δικτύου, ενώ συνεχίζονται οι δοκιμές στην σήραγγα των Τεμπών. Για το λόγο αυτό πρότειναν τη μέθοδο που ήδη ακολουθείται για τις εμπορικές αμαξοστοιχίες έως ότου λυθεί το θέμα της χρησιμοποίησης του συστήματος (φορητής ή on board συσκευής) GSMR από τους μηχανοδηγούς ή αποκατασταθούν οι επικοινωνίες μέσω VHF.

Στην τηλεδιοίκηση Λάρισας ο Γιώργος Γεραπετρίτης

Στην ύπαρξη δικλείδων ασφαλείας επέμεινε ο κ. Γεραπετρίτης, ο οποίος αναφορικά με το δυστύχημα των Τεμπών, που κόστισε τη ζωή σε 57 άτομα, σημείωσε πως δεν τηρήθηκαν τα πρωτόκολλα ασφαλείας και ο κανονισμός κυκλοφορίας.

Ο ίδιος νωρίτερα, συνοδευόμενος από τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ Παναγιώτη Τερεζάκη, είχε βρεθεί στο σταθμαρχείο Λάρισας και παρακολούθησε τη διαδικασία της αυτόματης χάραξης διαδρομής από τον σταθμάρχη, Γιώργο Ζήνδρο, αλλά και τη συνολική λειτουργία και τις δυνατότητες του τοπικού συστήματος χειρισμού, το οποίο μπορεί να παρακολουθεί τη διαδρομή μιας αμαξοστοιχίας για απόσταση περίπου 8 χλμ. πριν και μετά τον σιδηροδρομικό σταθμό.

Ακολούθως ο υπουργός ξεναγήθηκε στο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας (Κέντρο Τηλεδιοίκησης), στο οποίο γίνονται δοκιμές και αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία έως το τέλος Ιουνίου. Οι δύο τηλεδιοικητές που θα το στελεχώνουν – όπως και παλαιότερα πριν καταστραφεί από τη φωτιά του 2019 – θα έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν κάθε κίνηση των συρμών από τον Δομοκό και τον Παλαιοφάρσαλο μέχρι και το Αιγίνιο Πιερίας σε μήκος 167 χιλιομέτρων.

Ο υπουργός αναφέρθηκε στις τρεις δεσμεύσεις της κυβέρνησης μετά το δυστύχημα των Τεμπών σημειώνοντας πως η πρώτη ήταν να φτάσει η έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας μέχρι τέλους για να αποδοθούν οι ευθύνες. Η δεύτερη ήταν να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος με όρους μείζονος ασφαλείας και η τρίτη να τηρηθούν πολύ αυστηρά τα χρονοδιαγράμματα για την αναβάθμιση των υπηρεσιών και συστημάτων ασφαλείας που αφορούν την τηλεδιοίκηση και την σηματοδότηση καθώς και όλα τα συστήματα επικοινωνιών και αυτόματης πέδησης.

Αναφορικά με το πρώτο, επεσήμανε ότι έχει ήδη κατατεθεί το πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων, το οποίο χαρακτήρισε αμερόληπτο προσθέτοντας πως έχει διαβιβαστεί στην αρμόδια εισαγγελία εφετών Λάρισας καθώς επίσης και στην Οικονομική Εισαγγελία και οι δικαστικές έρευνες προχωρούν τάχιστα.

Ως προς την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου, ανέφερε ότι υπήρξαν παρεμβάσεις που αφορούσαν την αναβάθμιση των συστημάτων ασφαλείας, αλλά και την ενίσχυση του προσωπικού, ενώ υπήρξε και αυστηροποίηση του ποινικού πλαισίου για την κλοπή και κλεπταποδοχή σιδηροδρομικού υλικού.

Ως προς τις συμβάσεις της τηλεδιοίκησης, της σηματοδότησης και των συνοδών συστημάτων αυτόματης πέδησης στον κύριο σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη, ο κ. Γεραπετρίτης επανέλαβε ότι προχωρούν ταχύτατα και από τον Οκτώβριο ο σιδηρόδρομος θα έχει καθολική τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση.

Συνεχίζεται το αλαλούμ με την τηλεδιοίκηση

Αναφερόμενος στην κρίσιμη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, ο υπουργός είπε ότι βρισκόταν σε πλήρη λειτουργία ο «τοπικός σταθμός τηλεδιοίκησης» που για ένα περιορισμένο εύρος περίπου 8 χλμ δίνει τη δυνατότητα να υπάρξει αυτόματη χάραξη διαδρομής, προλαμβάνοντας τον οποιοδήποτε κίνδυνο η αμαξοστοιχία να βρεθεί στο αντίθετο ρεύμα. «Ο πίνακας λειτουργούσε απολύτως όπως προκύπτει γιατί λίγο πριν το δυστύχημα υπήρξε αυτόματη χάραξη και αμέσως μετά υπήρξε και επόμενη» τόνισε συμπληρώνοντας πως «ο τοπικός πίνακας τηλεδιοίκησης θα μετατραπεί σε έναν υπέρτοπικό πίνακα».

Επιμένοντας στην αναφορά του πίνακα τοπικού χειρισμού ως τηλεδιοίκηση, επιχείρησε μάλιστα να εξηγήσει τι είναι αυτό που επισκευάζεται και θα δοθεί προς χρήση στα τέλη Ιουνίου και τις διαφορές του με τον τοπικό πίνακα που ήδη λειτουργεί: «Πρόκειται στην πραγματικότητα για μία μεγαλύτερη γεωγραφική επιτήρηση της κίνησης της αμαξοστοιχίας. Σε δοκιμαστική λειτουργία βρίσκεται το τοπικό σύστημα από τη Λάρισα και βόρεια που είναι ένα συνολικό σύστημα υπερτοπικής τηλεδιοίκησης που θα καλύψει τις τοπικές τηλεδιοικήσεις που θα εξακολουθούν να υφίστανται ως επικουρικά συστήματα που θα τροφοδοτούν την τηλεδιοίκηση αυτή».

Στην τηλεδιοίκηση αναφερόταν και η ερώτηση δημοσιογράφου, η οποία εμφανώς ενόχλησε τον κ. Γεραπετρίτη και συνοψίζεται στο εξής: «Αφού λειτουργούσε ο τοπικός πίνακας, ποια είναι η αναγκαιότητα του υπερτοπικού; αν λειτουργούσε όπως μέχρι το 2019, δε θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα; Δε θα υπήρχαν εδώ οι 2 σταθμάρχες;»

«Κάνετε ερώτηση ή τοποθέτηση; Διότι έτσι όπως την είδα, ήταν μάλλον τοποθέτηση», ήταν αρχική απόκριση του υπουργού, για να συνεχίσει: «Προφανώς εάν υπήρχαν τα συστήματα που αναπτύσσονται τώρα, θα υπήρχαν ακόμη περισσότερες δικλείδες ασφαλείας. Ο πίνακας αυτός ενσωματώνει πολύ περισσότερα μικρά τοπικά κέντρα τηλεδιοίκησης. Εάν είχε ακολουθηθεί το πρωτόκολλο, το οποίο προβλέπει υποχρεωτική αυτόματη χάραξη, είναι προφανές ότι θα είχαμε άλλο αποτέλεσμα».

Για τις δικλείδες ασφαλείας ο υπουργός επεσήμανε ότι υπήρχαν και πριν και αφορούσαν μεταξύ άλλων την υποχρέωση της αυτόματης χάραξης. Αναφέρθηκε στα συστήματα ασφαλείας για την αλλαγή των κλειδιών και τη δυνατότητα παρακολούθησης στον πίνακα. Προσέθεσε όμως πως τώρα οι δικλείδες ασφαλείας αυξάνονται. Ωστόσο -όπως τόνισε- «ο ανθρώπινος παράγοντας στο τέλος της ημέρας είναι πάντα εκεί».

Την απορία γιατί βλάβες που εξαγγέλλεται ότι θα αποκατασταθούν σε 6 μήνες, δεν επισκευάστηκαν εδώ και τέσσερα χρόνια, εκφράζει το Δίκτυο Σιδηροδρομικών σε ανακοίνωση που εξέδωσε κάνοντας λόγο για «φιέστες για να πειστούμε ότι λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση». Στην ανακοίνωση οι σιδηροδρομικοί αναφέρουν μεταξύ άλλων: «Τέλος (ΚΑΙ όχι «τέλος-τέλος» όπως είδαμε να αναφωνεί στέλεχος του ΟΣΕ σε σιδηροδρομικό πρόσφατα όταν έλεγε μπροστά στις κάμερες την ΑΛΗΘΕΙΑ), είναι προκλητικό όχι μόνο για τους σιδηροδρομικούς, αλλά και για την Ελληνική Κοινωνία, να βλέπουμε ότι μετά το χειρότερο Σιδηροδρομικό Δυστύχημα στην ιστορία της χώρας με 57 Νεκρούς και δεκάδες τραυματίες, να γίνονται φιέστες για να πεισθούμε ότι λειτουργούσε τηλεδιοίκηση στην Λάρισα ή να παρακολουθούμε δήθεν εξαγγελίες ότι θα αποκατασταθούν οι βλάβες στα συστήματα ασφαλείας με χρονικό ορίζοντα λιγότερο των 6 μηνών. Και αναρωτιέται κανείς, τα προηγούμενα 4 χρόνια τι γινόταν, μήπως ο Σιδηρόδρομος δεν ήταν στις προτεραιότητες της κυβέρνησης».

Για τον επικεφαλής σταθμάρχη που δεν έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα

Ο κ. Γεραπετρίτης δέχτηκε ερώτηση και για τον έμπειρο σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος τη μοιραία νύχτα της τραγωδίας στα Τέμπη έφυγε νωρίτερα από τον σταθμό, διορθώνοντας με μπλάνκο τις βάρδιες και αφήνοντας μόνο του τον άπειρο σταθμάρχη, αλλά παρά τη δίωξη σε βάρος του σε βαθμό κακουργήματος, εξακολουθεί να εργάζεται κανονικά στον ΟΣΕ, ο κ. Γεραπετρίτης επικαλέστηκε το τεκμήριο της αθωότητας.

«Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να υπάρχει ένα τεκμήριο αθωότητας όλων όσοι συμμετέχουν στη διαδικασία αυτή. Είναι αυτονόητο ότι λαμβάνεται πλήρης μέριμνα από τον ΟΣΕ χωρίς να θίγονται τα δικαιώματα των ανθρώπων που εμπλέκονται στη διαδικασία και χωρίς να παρακωλύεται η δικαστική έρευνα».

Τομέας Υποδομών -Μεταφορών ΣΥΡΙΖΑ: Προσβλητική επίδειξη κυνισμού από τον κ. Γεραπετρίτη

Για «άγαρμπη επαναφορά της θεωρίας του <κυρίως  ανθρώπινου λάθους> κάνει λόγο σε ανακοίνωσή του
για την επίσκεψη Γεραπετρίτη στον σταθμό της Λάρισας ο Τομέας Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ.
«Τηλεδιοίκηση στη Λάρισα δεν υπήρχε τις ημέρες της τραγωδίας. Ούτε ο τοπικός πίνακας λειτουργούσε άρτια. Το είχαν πει οι μηχανοδηγοί εγκαίρως. Το είπε ο σταθμάρχης ενώπιον των ΜΜΕ και του κάθιδρου κ. Παπαδόπουλου. Το διαπίστωσε το πόρισμα της επιτροπής Γεραπετρίτη. Αλλά ο κ. Γεραπετρίτης επέλεξε να παίξει ξανά θέατρο ισχυριζόμενος ότι τηλεδιοίκηση υπάρχει. Ας φροντίσει να μην προσβάλλει τη νοημοσύνη του ελληνικού λαού. Το μόνο που λείπει είναι να επισκεφτεί το σταθμό μαζί  με τον «πετυχημένο» πρώην υπουργό και υποψήφιο Σερρών, κ. Καραμανλή. Θα ήταν μια ακόμα έκρηξη κυνισμού», καταλήγει η ανακοίνωση.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Τέμπηειδήσεις τώρασύστημα τηλεδιοίκησηςΘεσσαλονίκηΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνπροαστιακόςΓιώργος ΓεραπετρίτηςΟΣΕσταθμάρχης