Ελλάδα|16.06.2023 13:48

Ναυάγιο στην Πύλο: Στη Μαλακάσα οι πρώτοι 71 διασωθέντες μετανάστες - Το κόλπο των διακινητών για να μη συλληφθούν

Newsroom

Στο κέντρο υποδοχής και ταυτοποίησης Μαλακάσας μεταφέρθηκαν οι 71 πρώτοι διασωθέντες από τους 104 του πολύνεκρου ναυαγίου στην Πύλο το πρωί της Παρασκευής. Την ίδια ώρα σβήνουν οι ελπίδες όσο παίρνουνε οι ώρες για τον εντοπισμό των εκατοντάδων υπόλοιπων επιβαινόντων του μοιραίου πλοίου με τον αριθμό των νεκρών να είναι μέχρι στιγμής 78. Σύμφωνα με πληροφορίες του OPEN, ο αριθμός των επιβατών άγγιζε τους 750, μεταξύ των οποίων, γυναίκες και παιδιά. 

Τα σκάφη του Λιμενικού «χτενίζουν» κυριολεκτικά τη θαλάσσια περιοχή χωρίς να έχει βρεθεί κάποια σορός ή κάποιος ζωντανός, ενώ οι έρευνες δεν πρόκειται να σταματήσουν ακόμα και πέρα των 72ωρών που είναι η υποχρεωτική διάρκεια των επιχειρήσεων. Στο σημείο των ερευνών επιχειρούν μία φρεγάτα του πολεμικού ναυτικού ένα ελικόπτερο του πολεμικού ναυτικού και τρία παραπλέοντα πλοία.

Για 20 ημέρες στη Μαλακάσα

Για 20 ημέρες θα παραμείνουν οι μετανάστες στη δομή της Μαλακάσα και στη συνέχεια θα μετακινηθούν σε άλλες δομές. Ανάμεσα στους μετανάστες βρίσκονται και 8 ασυνόδευτοι ανήλικοι-17-18 ετών όπου θα παραμείνουν μόνο δυο ημέρες και θα παραμείνουν 1-2 μέρες στη δομή όπου μετά θα μεταφερθούν σε ειδική δομή για ασυνόδευτους ανήλικους.

Το κόλπο των διακινητών για να μη συλληφθούν

Τη Δευτέρα απολογούνται οι διακινητές, που βρίσκονται στο αστυνομικό μέγαρο της Καλαμάτας και ένας που βρίσκεται φρουρούμενος στο νοσοκομείο της πόλης, που αντιμετωπίζουν βαρύτατες κατηγορίες. Σύμφωνα με το OPEN και τον Μίλτο Σακελλάρη, οι διακινητές παρίσταναν τα θύματα για να κρυφτούν ανάμεσα στους διασωθέντες και αρνούνταν ότι ήταν αυτοί που έδιναν τις εντολές πάνω στο μοιραίο πλοίο. Κάποιοι από τους διασωθέντες άρχισαν να μιλούν για το ποιοι ήταν επικεφαλής, οπότε φτάσαμε στους 6 και έπειτα στους 9 κατηγορούμενους. Ο καπετάνιος πάντως του αλιευτικού φαίνεται να έχει χάσει τη ζωή του, καθώς δεν έχουν καταφέρει να τον εντοπίσουν με το πιο πιθανό ενδεχόμενο να είναι ανάμεσα στα άτομα που έχουν χάσει τη ζωή τους στο ναυάγιο.

Οι διακινητές ήταν Αιγύπτιοι και είχαν ξεκινήσει από την Αίγυπτο για να φτάσουν στη Λιβύη όπου μετέφεραν μυστικά τους μετανάστες στο αλιευτικό για να μην εντοπιστούν και ξεκίνησαν το ταξίδι, με την μηχανή του πλοίου να αντιμετωπίζει προβλήματα από την αρχή - ήδη από το Σάββατο- σύμφωνα με τις μαρτυρίες των διασωθέντων.

Ψάχνουν τους συγγενείς τους

Συνεχίζουν να φτάνουν τόσο στην Καλαμάτα όσο και στη δομή της Μαλακάσας συγγενείς ατόμων που αγνοούνται ή που πιστεύουν ότι βρίσκονται στο συγκεκριμένο σκάφος.

Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, ένας Κύπριος ταξίδεψε στην Καλαμάτα για να βρει τον ανιψιό του, γνωρίζοντας ότι είναι νεκρός. Του είπαν πως ήταν ανάμεσα στις σωρούς που μεταφέρθηκαν. Ρωτούσε και έκανε έκκληση για να μάθει πού είχε μεταφερθεί οι σοροί που έφυγαν από το λιμάνι της Καλαμάτας.

Παράλληλα, ήρθαν στην Ελλάδα άνθρωποι από Ολλανδία, Συρία, Αγγλία για να βρουν τους δικούς τους. Για την ώρα ωστόσο κανείς δεν μπορεί να τους πει τι έχει συμβεί μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες. 

Τα σενάρια για τη βύθιση του πλοίου

Τα σενάρια που εξετάζει το Λιμενικό για τη βύθιση του αλιευτικού είναι δύο. Το πρώτο αναφέρει πως σταμάτησε η μηχανή και προκλήθηκε πανικός μεταξύ των μεταναστών και το δεύτερο είναι να υπήρξε κάποια διαμάχη. Και στις δύο περιπτώσεις η μαζική μετακίνηση των ατόμων πάνω στο αλιευτικό θα μπορούσε να οδηγήσει σε κλίση και ανατροπή.

H εφημερίδα La Repubblica υποστηρίζει ότι υπήρχε μεγάλη ένταση καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού, με τους δουλέμπορους να χρησιμοποιούν και βία εναντίον των μεταναστών, οι οποίοι επεδίωξαν να λάβουν βοήθεια, σηκώνοντας και τα χέρια τους στη θέα των ελικοπτέρων.

Το χρονικό του ναυαγίου - Τι λέει το Λιμενικό

Η κυβέρνηση έδωσε στη δημοσιότητα όλο το χρονικό των γεγονότων όπως αυτά καταγράφηκαν από το Κέντρο Επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας. Συγκεκριμένα:

Το πρωί της 13ης Ιουνίου γύρω στις 11:00 από το Κέντρο Επιχειρήσεων Ρώμης ενημερώθηκε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ. ότι υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος με μεγάλο αριθμό μεταναστών (στα διεθνή ύδατα νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου) σύμφωνα με πληροφορία που ελήφθη στις ιταλικές αρχές έπειτα από κλήση ακτιβίστριας ΜΚΟ.

Το Λιμενικό Σώμα προέβη στη διαδικασία επαλήθευσης. Ελικόπτερο του Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ. απογειώθηκε περί τις 13:50 από Μυτιλήνη με προορισμό το αλιευτικό σκάφος.

Στις 15:35 εντοπίστηκε το αλιευτικό σκάφος από το ελικόπτερο του Λιμενικού να πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα έχοντας ικανό αριθμό ατόμων στα εξωτερικά καταστρώματα αυτού.
Αμέσως μετά τον εντοπισμό από το ελικόπτερο, ενημερώθηκαν τα παραπλέοντα στην περιοχή πλοία και τους ζητήθηκε να αλλάξουν πορεία και να ενημερώνουν το ΕΚΣΕΔ για τις κινήσεις και την εν γένει κατάσταση του αλιευτικού σκάφους.

Ταυτόχρονα δόθηκε εντολή σε πλοίο 40 μέτρων του Λιμενικού Σώματος να αποπλεύσει από τα Χανιά Κρήτης προς το Ιόνιο και την περιοχή του αλιευτικού.

Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00.
Το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα.
Δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου περί τις 18:00, όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα.

Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.

Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε - όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.
Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία».
Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.

Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα.

Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.

Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τις 01:40 της 14ης Ιουνίου. Την ως άνω ώρα ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται.
Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.

Άμεσα το πλωτό του Λ.Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα
Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»).

Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα.

Έναρξη ευρείας επιχείρησης έρευνας – διάσωσης

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Μαλακάσαναυάγιοειδήσεις τώραμετανάστεςΠύλος