Ελλάδα|13.04.2019 11:18

Φυλακές Ελεώνα Θηβών: Ο κόσµος των παιδιών πίσω από τον... φράχτη (pics)

Στέλιος Βογιατζάκης

Εικόνες από τον χαρούµενο κόσµο των παιδιών που ζουν έξω από τα συρµατοπλέγµατα δηµιούργησε η οµάδα τέχνης του δρόµου Political Stencil στις γυναικείες φυλακές του Ελεώνα Θηβών. Μια µεγάλη τοιχογραφία µε τους ήρωες του Ντίσνεϊ, εξωτικά νησιά, καράβια και έναν ολόλαµπρο ήλιο έδωσε χρώµα στους µουντούς τοίχους του παιδότοπου στον οποίο παίζουν τα παιδιά των γυναικών που κρατούνται στις φυλακές. Πρόκειται για άλλο ένα έργο της οµάδας, το οποίο κερδίζει το ενδιαφέρον όχι µόνο των ανθρώπων που ενδιαφέρονται για την τέχνη του δρόµου αλλά και των απλών πολιτών.

Είχε προηγηθεί η µεγάλη τοιχογραφία µε τον Θανάση Βέγγο που τα µέλη της Political Stencil δηµιούργησαν στον εξωτερικό τοίχο πολυκατοικίας της Πάτρας. Για τα µέλη της οµάδας, η εµπειρία της δουλειάς πίσω από τα κάγκελα έρχεται σε πλήρη αντίθεση µε το φυσικό περιβάλλον τους, το οποίο είναι ο δρόµος. Για τον λόγο αυτόν, η εµπειρία της δουλειάς τους στις γυναικείες φυλακές ήταν πολύ διαφορετική από εκείνη που είχαν συνηθίσει. Το ίδιο ισχύει και για το εµπνευσµένο από τους ήρωες της Ντίσνεϊ πολύχρωµο έργο που δηµιουργήσαν, το οποίο ελάχιστη σχέση έχει µε τη συνήθη θεµατολογία τους.

Το «πολύχρωμο» γκρι

Ο Averel σηµειώνει στο «Εθνος» ότι «προσωπικά στις φυλακές προσπάθησα όσο δούλευα να µη σκέπτοµαι ότι είµαι στη µέσα πλευρά του φράχτη. Ο σκοπός της δράσης αυτής ήταν να µεταφέρεις τις έξω εικόνες προς τα µέσα και όχι να αφοµοιωθείς και αναδείξεις την ήδη υπάρχουσα κατάσταση του εγκλεισµού, στόχος ήταν να δηµιουργήσεις έστω και µια στιγµή ελευθερίας στο “πολύχρωµο γκρι σου”, να δώσεις την ευκαιρία να γίνει ένας άνθρωπος έστω και στιγµιαία ελεύθερος. Για να γίνει αυτό, πρέπει να έχεις στο µυαλό σου τις πιο ελεύθερες και χαρούµενες στιγµές σου, όχι τόσο για εσένα όσο για τους άλλους, αυτούς που ήταν εκεί πριν από εσένα θα είναι εκεί και µετά από εσένα».

Η street art της οµάδας Political Stencil είναι -όπως λέει και το όνοµά της- ιδιαίτερα αφοσιωµένη στο µήνυµα που θέλει να περάσει µέσω των τοιχογραφιών και των πανό που δηµιουργεί. Κανένα έργο των µελών της δεν στερείται νοήµατος και δεν κρύβει την άποψή τους για την κοινωνική και πολιτική πραγµατικότητα της Ελλάδας. Ακόµα και η τοιχογραφία µε τον Θανάση Βέγγο, την οποία θαύµασαν οι κάτοικοι της Πάτρας, είχε ένα πολύ συγκεκριµένο µήνυµα αλληλεγγύης. «Οι προθέσεις µας δεν ήταν τόσο ειρωνικές – αν και η ειρωνεία αποτελεί συστατικό στοιχείο της δουλειάς µας. Ηταν περισσότερο ροµαντικές, αφού επιλέξαµε έναν άνθρωπο, έναν ηθοποιό-σύµβολο, που όλοι αγαπήσαµε και αγαπάµε, να ενσαρκώσει σε έναν τοίχο στην οδό Γούναρη στην Πάτρα τον αιώνια κατατρεγµένο και διωκόµενο άνθρωπο, που τρέχει και δεν φτάνει, αλλά και που πάντα συντάσσεται αλληλέγγυος. Υπ’ αυτό το πρίσµα, ούτε και ο αγαπηµένος µας Θανάσης είναι απ’ όλους µας αποδεκτός, αλλά δεν πιστεύουµε ότι υπάρχει κάτι που να είναι οικουµενικά αποδεκτό» τονίζει από την πλευρά του ο Mytsos Kyklaminos.

Η απόλυτη ελευθερία της έκφρασης που χαρακτηρίζει την τέχνη του δρόµου µεταφέρει µε πιο ευθύ και αποτελεσµατικό τρόπο τα µηνύµατα που θέλει να στείλει στους παραλήπτες της. Για το Ψυχώ Μελαχρινό Αγόρι ο λόγος είναι απλός. «Αυτή η κατηγορία τέχνης δεν µπορεί να λογοκριθεί και εγκιβωτίζει πολλαπλές αναγνώσεις και µηνύµατα, κουβαλάει συναισθήµατα, µαταιωµένες ιδέες, αστείρευτο και πικρό χιούµορ, είναι δηµοκρατική γιατί απευθύνεται σε όλες και όλους, χωρίς διαµεσολαβητές. Μιλάει στις καρδιές των ανθρώπων. Οι υπόλοιπες µορφές αναπαραστατικής τέχνης -δηλαδή ό,τι φέρνει ο µεταµοντερνισµός- δυστυχώς στην πλειονότητά τους βρίσκονται στη φορµόλη εδώ και πολλές δεκαετίες» τονίζει. Το πιο πρόσφατο έργο της Political Stencil είναι η εκδοχή της για τον πίνακα του Ντελακρουά «Η Ελευθερία οδηγεί τον Λαό», την οποία µπορούν να δουν όσοι περάσουν από τη διασταύρωση των οδών Πλαταιών και Λεωνίδου στο Μεταξουργείο.

Πρόκειται για µια προκλητική, σαρκαστική και αθυρόστοµη διασκευή, η οποία σατιρίζει την ελληνική πραγµατικότητα των τελευταίων ετών, από το Μακεδονικό µέχρι τα συλλαλητήρια του 2015. Το... χαµογελάκι Μπορεί, ωστόσο, να ευαισθητοποιήσει ή να δώσει τροφή για σκέψη; «Τα οποιαδήποτε έργα και δη τα πιο πολιτικά ευαισθητοποιούν µόνο αυτούς που θέλουν να ευαισθητοποιηθούν, οι υπόλοιποι θα έχουν την ανάγνωση που εξυπηρετεί το ιδεολογικό τους πρίσµα.

Αλλά κουραστήκαµε να το λέµε, τίποτα δεν είναι κοινά αποδεκτό. Και εντέλει υπάρχει και µια µερίδα ανθρώπων που ίσως να µη µοιράζεται το σύνολο των πεποιθήσεών µας -εδώ δεν το µοιραζόµαστε εµείς- αλλά ένα χαµογελάκι το ρίχνει όταν βλέπει τις δουλειές µας. Αξιος ο µισθός µας τότε» απαντά ο Mitsos Kyklaminos.

Η οµάδα σχεδιάζει να κυκλοφορήσει το δεύτερο βιβλίο της, µε έργα που δηµιούργησε τα τελευταία πέντε χρόνια, και αυτήν την περίοδο τρέχει µια πλατφόρµα χρηµατοδότησης (https://www. indiegogo.com/projects/supportpolitical-stencil) για να συγκεντρώσει το ποσό που απαιτείται.

φυλακέςΕλεώνας Θηβών