Ελλάδα|07.09.2025 06:40

ΜΜΜ: Δύο εταιρείες για το νέο ΣΔΙΤ της τηλεματικής - Φόβοι για καθυστερήσεις στην επιλογή νέου ανάδοχου

Μαρία Λιλιοπούλου

Στην τελική ευθεία για την κρίσιμη μετάβαση του συστήματος της τηλεματικής στις συγκοινωνίες της Αθήνας βρίσκεται ο ΟΑΣΑ, καθώς πλησιάζει η ολοκλήρωση της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα βάσει του οποίου εγκαταστάθηκε και λειτούργησε την τελευταία δεκαετία. Πρόκειται για ένα τεχνολογικό έργο, το οποίο ακολουθώντας την ...παράδοση των εργολαβιών στη χώρα, πέρασε από σαράντα κύματα προκειμένου να προχωρήσει, αλλά πλέον αποτελεί μαζί με το ηλεκτρονικό εισιτήριο βασικό στοιχείο της εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού της πρωτεύουσας, την ώρα μάλιστα που στη Θεσσαλονίκη αναζητείται ακόμα κοινός βηματισμός για το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο ύστερα από την έλευση του μετρό στην πόλη.

Το ΣΔΙΤ για την τηλεματική, η οποία βελτίωσε σημαντικά τις υπηρεσίες του δικτύου μεταφορών της Αθήνας, προσφέροντας ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο σε εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες, ενώ ταυτόχρονα διευκόλυνε τη διαχείριση και εποπτεία του στόλου των λεωφορείων και τρόλεϊ, οδεύει προς τη λήξη του στα τέλη του Ιουνίου 2026. Ο ΟΑΣΑ, όπως προβλεπόταν και στην ισχύουσα σύμβαση, καλείται να το παραλάβει έχοντας ήδη προγραμματίσει τη λειτουργία του για τα επόμενα χρόνια προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέχεια των υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό, χωρίς διακοπές ή απώλεια ποιότητας.

Για τον σκοπό αυτό προχώρησε στην κατάθεση αιτήματος προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ζητώντας την ανάληψη πολυετούς οικονομικής υποχρέωσης για την κάλυψη των εξόδων λειτουργίας, συντήρησης και τεχνικής διαχείρισης του συστήματος τηλεματικής για τα έτη 2026 έως 2031. Το αίτημα εγκρίθηκε με τη συνολική προβλεπόμενη δαπάνη να ανέρχεται σε 22,92 εκατομμύρια ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), κατανεμημένη σε ετήσιες δόσεις, αρχής γενομένης από το 2026 με ποσό 2.292.000 ευρώ και κλιμακούμενη στα 4.854.000 ευρώ για τα επόμενα τέσσερα έτη.

Στόχος της διοίκησης του Οργανισμού είναι έχοντας εξασφαλίσει την επιχορήγηση της πολυετίας να προχωρήσει στον διαγωνισμό για την επιλογή παρόχου υπηρεσιών λειτουργίας και τεχνικής διαχείρισης του συστήματος. Ιδανικά ο διαγωνισμός θα έπρεπε να βγει στον αέρα έως τις 15 Σεπτεμβρίου, ώστε να έχει αναδειχθεί ανάδοχος μέχρι τα τέλη της χρονιάς και να έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση έως το τέλος του προσεχούς Ιανουαρίου προκειμένου ειδικά σε περίπτωση που ο ανάδοχος είναι διαφορετικός από τον σημερινό, να εξασφαλίζεται ένα διάστημα προσαρμογής.

Δύο εταιρείες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον 

Ωστόσο, το χρονοδιάγραμμα αυτό φαντάζει μάλλον ουτοπικό τουλάχιστον με τους ρυθμούς, με τους οποίους κινείται το Δημόσιο. Οπως, πάντως, διαβεβαιώνουν το «ethnos.gr» πηγές του ΟΑΣΑ υπάρχει ήδη εκπεφρασμένο ενδιαφέρον για τον επικείμενο διαγωνισμό από τουλάχιστον δύο εταιρείες.

Στο μεταξύ και με στόχο να μην υπάρξουν εκπλήξεις κατά τη μεταβίβαση του συστήματος, ο Οργανισμός ανέθεσε σε τεχνικό σύμβουλο την υποστήριξη της διαδικασίας ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου από την Ανώνυμη Εταιρεία Ειδικού Σκοπού με την επωνυμία Advanced Transport Telematics (ATT A.E.), την οποία είχε συστήσει η ανάδοχος κοινοπραξία Intrasoft International S.A. – Intrakat. Ο σύμβουλος θα αξιολογήσει την τεχνική κατάσταση του συστήματος μέσα από ελέγχους, δοκιμές, καταγραφή βλαβών και τεκμηριωμένες αναφορές. Επίσης, θα πρέπει να εξασφαλίσει ότι όλες οι άδειες χρήσης των χώρων, τα εγχειρίδια και τα τεχνικά εγγραφα θα παραδοθούν στον ΟΑΣΑ. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική σύμβαση για την ανάπτυξη και λειτουργία τηλεματικής είχε υπογραφεί το 2014 με καθυστέρηση ενός έτους. Ήταν αξίας 27 εκ. ευρώ για διάστημα 12 ετών εκ των οποίων ο πρώτος 1,5 χρόνος αφορούσε την εγκατάσταση του συστήματος.

Το σύστημα της τηλεματικής που αναπτύχθηκε και θα παραδοθεί στον ΟΑΣΑ περιλαμβάνει:

  • 1 Κέντρο Διαχείρισης Συστήματος (ΚΔΣ)
  • 2 Κέντρα Διαχείρισης Οχημάτων (ΚΔΟ)
  • 1 Κέντρο Εποπτείας ΟΑΣΑ
  • 9 τηλεματικά εξοπλισμένα αμαξοστάσια
  • 1.000 «έξυπνες» στάσεις με οθόνες πληροφόρησης.
  • 2.000 τηλεματικά εξοπλισμένα λεωφορεία

Να σημειωθεί ότι ο ΟΑΣΑ έχει την πρόθεση αύξησης των τηλεματικών στάσεων κατά 500, κάτι το οποίο έχει συμπεριλάβει στις εκθέσεις πεπραγμένων του των τελευταίων ετών, χωρίς έως σήμερα να το προχωρήσει. Η περαιτέρω ανάπτυξη του συστήματος δεν θα προχωρήσει, όπως φαίνεται, ούτε με τον προσεχή διαγωνισμό και εφόσον τελικώς οριστικοποιηθεί, θα υλοποιηθεί με ξεχωριστή διαδικασία.

Αντίστοιχη διαδικασία προετοιμασίας προτίθεται να εκκινήσει ο ΟΑΣΑ και για το ηλεκτρονικό εισιτήριο της πρωτεύουσας. Η ισχύουσα σύμβαση λήγει στις 31 Μαΐου 2027 με τον Οργανισμό να βρίσκεται σε αναζήτηση τεχνικού συμβούλου ώστε να εξεταστεί το ενδεχόμενο το σύστημα να λειτουργήσει απευθείας από τον ΟΑΣΑ χωρίς ...μεσάζοντες, δεδομένου ότι τα μηχανήματα και ο εξοπλισμός ανήκουν στον Οργανισμό. Θα εξεταστούν οι εναλλακτικές δυνατότητες υλοποίησης και χρηματοδότησης καθώς και οι αναγκαίες υπηρεσίες υποστήριξης για τη διαμόρφωση των προδιαγραφών του νέου έργου, αλλά και ο πιθανός ρόλος ενός ιδιώτη εφόσον αυτό απαλλάσσει από ένα μέρος του κόστους των ζημιών και των παγίων.



λεωφορείο ΟΑΣΑΟΑΣΑδιαγωνισμόςτρόλεϊεισιτήριοειδήσεις τώρα