Από το Online Gaming στο Online Gambling ένα κλικ διαφορά
Γιώργος ΠαπαπροδρόμουΗ εξέλιξη και η ανάπτυξη του ανθρώπου έχει συνδεθεί με τις έννοιες της μίμησης και του παιχνιδιού. Η προσομοίωση καταστάσεων που ο άνθρωπος από την μικρή σχετικά ηλικία δοκιμάζει διάφορους ρόλους αποτελεί σημαντικό κομμάτι της κοινωνικοποίησης του.
Ο αριστοτελικός ορισμός της τραγωδίας μας βοηθά να κατανοήσουμε την έννοια της μίμησης πράξεων και καταστάσεων, οι οποίες δίνουν κάθε φορά απαντήσεις στα σημαντικά της ζωής ερωτήματα, βοηθώντας ταυτόχρονα στην επίλυση των προβλημάτων.
Μέσα στο πλαίσιο αυτό, στο σημερινό ψηφιακό περιβάλλον, η έννοια της λέξης «παιχνίδι» αποκτά άλλο νόημα και περιεχόμενο, αφού ο κάθε άνθρωπος από την παιδική του ηλικία, καλείται να βιώσει δυο διαφορετικές πραγματικότητες, την φυσική και την εικονική.
Η εικονική πραγματικότητα στην ουσία της καθίσταται μια μόνιμη κατάσταση προσομοίωσης της φυσικής κοινωνικής πραγματικότητας.
Η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών αιχμής, η πρώιμη εξοικείωση με μια σειρά από ψηφιακές συσκευές, εφαρμογές και πλατφόρμες, καθιστούν το παιδί του 21ου αιώνα, πρωταγωνιστή σε ένα δυναμικό περιβάλλον ενός νέου πεδίου, όπου έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει σε πολλά και διαφορετικά παιχνίδια.
Την ίδια ώρα οι γονείς και οι φροντιστές των παιδιών προσπαθούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των νέων δεδομένων και των νέων αναγκών.
Η διαχείριση του χρόνου των παιδιών μπροστά στην οθόνη των ψηφιακών συσκευών, η συμμετοχή τους στα κάθε φορά διαφορετικά και εξελισσόμενα διαδικτυακά παιχνίδια, αποτελούν νέες προκλήσεις αλλά και νέες αφετηρίες προσέγγισης για την αναπτυξιακή πορεία των παιδιών του σήμερα.
Τα παιχνίδια του ψηφιακού περιβάλλοντος διαφοροποιούνται με τα παιχνίδια του φυσικού περιβάλλοντος αφού μειώνουν την φυσική κινητικότητα με μια παρατεταμένη στατικότητα που καθηλώνει τα παιδιά μπροστά σε μια οθόνη ή σε μια κονσόλα.
Επιπρόσθετα αφαιρεί τη δυνατότητα των ερεθισμάτων που κερδίζει ο άνθρωπος έρχοντας σε επαφή με την ποικιλομορφία του φυσικού περιβάλλοντος, το οποίο στην εποχή της έντονης αστικοποίησης (και λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων) και της κλιματικής αλλαγής αρχίζει να περιορίζεται και να υποκαθίσταται από μια διαρκή εικονικοποίηση της φυσικής πραγματικότητας.
Τα παιχνίδια της τεχνολογίας του σήμερα δημιουργούν από την μία πλευρά συνθήκες μεγαλύτερης και ακριβέστερης προσομοίωσης, επαυξάνοντας την πραγματικότητα και τις δυνατότητες της, και από την άλλη επανέρχονται σε μια θεματολογία προσέλκυσης ενδιαφέροντος μέσα από την περιπέτεια και την αναβάθμιση της βίας.
Ουσιαστικά τα σημερινά διαδικτυακά παιχνίδια μιμούνται τη θεματολογία της σύγχρονης απρόσωπης πραγματικότητας όπου το άτομο απορροφάται από την υπερβολική τάση καταναλωτισμού αλλά και την απώλεια σημαντικών πτυχών της προσωπικότητας του, όπως η απώλεια της ιδιωτικότητας του, μέσα από τη λάθος διαχείριση των προσωπικών του δεδομένων.
Μια άλλη οπτική δημιουργικής θεώρησης του διαδικτυακού παιχνιδιού είναι η εργαλειοποίηση του για παιδαγωγικούς κι εκπαιδευτικούς σκοπούς, σε μια σύγχρονη μοντεσσοριανή εκδοχή. Μπορούμε να μαθαίνουμε παίζοντας και να παίζουμε μαθαίνοντας. Το gamification μπορεί να καταστεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο και στην διαχείριση των τεχνολογικών προκλήσεων και προκλήσεων του κυβερνοχώρου.
Οι ικανότητες και οι δεξιότητες των παιδιών του 21ου αιώνα θα επεκτείνονται πέρα από τα θέματα του ψηφιακού εγγραμματισμού, εμπλουτισμένες από την κριτική σκέψη και την συνεργατικότητα. Η ανάπτυξη στρατηγικής σκέψης, η δημιουργικότητα και η επαύξηση της συνθετικής ικανότητας αποτελούν προϋποθέσεις για μια βιώσιμη ανάπτυξη και προοπτική.
Ο καθορισμός ορίων στη χρήση της τεχνολογίας και ειδικότερα των διαδικτυακών παιχνιδιών αλλά και η υιοθέτηση των εννοιών της τεχνοηθικής ενδεχομένως θα μπορεί να μας προφυλάξει από τις αδιέξοδους δρόμους του εθισμού και της εξάρτησης, της υπερβολικής χρήσης και παθογενειών όπως ο διαδικτυακός τζόγος.
Τα παιδιά του σήμερα πολιορκούνται τόσο από τα καλά όσο κι από τα αρνητικά σημεία των μεγαλυτέρων, αφού εν τέλει μιμούνται τις συμπεριφορές που βλέπουν και συναντούν γύρω τους.
Η τυχοδιωκτικότητα που αναπτύσσεται από τον κλάδο της βιομηχανίας του τζόγου και υποστηρίζεται από τεχνολογικούς κολοσσούς βάζει μπροστά το κέρδος και το τίμημα είναι η εξαΰλωση του ανθρώπου, μέσα από την απώλεια βασικών αξιών του.
Η οργανωμένη κοινωνία θα πρέπει να αξιοποιήσει τους μηχανισμούς και θεσμούς που διαθέτει δημιουργώντας ένα προστατευτικό πλαίσιο απέναντι στο τσουνάμι των προκλήσεων που εκθετικά αυξάνονται μέσω των τεχνολογιών αιχμής.
Τα παιδιά ανήκουν στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και είναι εκτεθειμένα σε περιεχόμενο εξαρτήσεων όπως τα ναρκωτικά-ψυχότροπες ουσίες και ο τζόγος.
Η εξέλιξη από το διαδικτυακό παιχνίδι στο διαδικτυακό τζόγο μπορεί να μην έχει πάντοτε μια γραμμική πορεία αλλά η απόσταση του να είναι ένα απλό κλικ διαφορά, αφού οι γενιές των zoomers και generation alpha αναπτύσσονται σε ένα κλίμα καλλιέργειας ντοπαμίνης και επιβράβευσης ψευδαισθήσεων γι αυτό και χαρακτηρίζονται ως γενιές της ντοπαμίνης.
Η θεά τύχη δεν θα έχει τύχη, εάν δεν τύχει της γνώσης και της ανθρωπιάς.
Και γι αυτό το λόγο θα πρέπει να μάθουμε να παίζουμε δημιουργικά και ανθρώπινα δίχως να ξεχνούμε το παιδί που κουβαλούμε μέσα μας.
Κι αυτό είναι το πιο όμορφο παιχνίδι που λέγεται ζωή.
- Δραματικές ώρες στη Λακωνία: Γυναίκα ανεβαίνει σε ταράτσα για να δώσει φαγητό στην εγκλωβισμένη μητέρα της
- Κακοκαιρία Byron: Τι θα γίνει με τον μισθό όσων δεν μπόρεσαν να πάνε στη δουλειά τους
- Πανικός στη αεροσκάφος: Φωτιά σε διάδρομο απογείωσης γέμισε με καπνούς Airbus A320 με 180 επιβαίνοντες
- Mega deal στα σκαριά στον τομέα της ψυχαγωγίας: Η Netflix κοντά στην αγορά της Warner Bros!