Μόλις λίγες ώρες κράτησε το «όνειρο» του πολυδιαφημισμένου Κωνσταντίνου Κυρανάκη που ήθελε να επιδοτούνται τα ταξί για να μεταφέρουν γλεντζέδες κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή. Αν και το βράδυ της Δευτέρας μιλούσε για «μέτρο που σώζει ζωές», ο κυβερνητικός εκπρόσωπος το μεσημέρι της Τρίτης το έκοψε «μαχαίρι». «Ήταν μία σκέψη, αλλά δεν θα προχωρήσει» είπε ο Παύλος Μαρινάκης για την φαεινή ιδές του αναπληρωτή υπουργού μεταφορών, που παραλίγο να προκαλέσει 48ωρη απεργία από τον ΣΑΤΑ.
Το να «κόβεται» μια πρωτοβουλία ενός υπουργού από το Μαξίμου σε ζωντανή μετάδοση «χτυπάει» άσχημα. Αλλά, όπως μαθαίνω από άνθρωπο που κατοικοεδρεύει στο πρωθυπουργικό μέγαρο, ο Κυρανάκης όχι μόνο δεν είχε συζητήσει την ιδέα του με κανέναν, αλλά δεν φαινόταν διατεθειμένος να πάρει πίσω τις «εξαγγελίες» του, όταν του ζητήθηκε.
Οι δημοσκοπήσεις μου ανοίγουν την εκλογική όρεξη. Και πάντα προστρέχω στους φίλους μου τους εκλογολόγους για να μου δώσουν τα φώτα τους σχετικά με τα σενάρια αυτοδυναμίας. Ρώτησα λοιπόν τι συμφέρει την ΝΔ, να μπουν πολλά ή λίγα κόμματα στην επόμενη Βουλή; Η απάντηση ήταν κάθετη: Όσο λιγότερα κόμματα περάσουν το 3% τόσο χαμηλότερο είναι το ποσοστό που απαιτείται για να «πιάσει» την αυτοδυναμία το πρώτο κόμμα. Αν μάλιστα τα κόμματα που μείνουν εκτός Βουλής έχουν αθροιστικά 15%, τότε για να υπάρξει αυτοδυναμία πρέπει το ισχυρότερο κόμμα να πιάσει περίπου 37%.
Έτσι τη ΝΔ την συμφέρει η πολυδιάσπαση στα αριστερά και τα δεξιά της, ιδίως εάν υπάρξουν πολλά κόμματα που δεν καταφέρουν να μπουν στη Βουλή.
Έχω κι άλλη μια «ένοχη απόλαυση». Μου αρέσει να μπαίνω να δοκιμάζω τις πλατφόρμες που ανακοινώνει η κυβέρνηση. Επισκέφθηκα λοιπόν την περίφημη «αξιολόγηση του δημοσίου». Αν περιμένετε κάτι τρομερό, θα απογοητευτείτε. Βρήκα μπροστά μου ένα απλό ερωτηματολόγιο, στο οποίο είναι αραδιασμένες ένα σωρό υπηρεσίες, πολλές από τις οποίες δεν έχω χρησιμοποιήσει ποτέ και ζητούν την άποψή μου. Πώς να αξιολογήσω, για παράδειγμα, το πώς λειτουργούν οι υπηρεσίες αδειών διαμονής αλλοδαπών; Επίσης, τι αξία έχει αν βαθμολογήσω με «5» την Αστική Συγκοινωνία ή τις υπηρεσίες ανακύκλωσης του δήμου όπου κατοικώ;
Οι αξιολογήσεις για να έχουν νόημα πρέπει να γίνονται σε κάθε τόπο και σε κάθε υπηρεσία ξεχωριστά. Στην προκειμένη περίπτωση η προχειροδουλειά είναι εμφανέστατη.
Με αφορμή την σπουδή της κυβέρνησης να διαγράφει όσους φοιτητές τα «σπάνε» στα πανεπιστήμια, είδα χτες τα βίντεο από τα όσα συνέβησαν σε κυλικείο στην Πολυτεχνειούπολη, και τα οποία δημοσιοποίησε η ίδια η επιχειρηματίας. Εκεί φαίνεται η επιχειρηματίας να διαπληκτίζεται με δυο – τρεις νεαρούς χωρίς «κουκούλες» που ήθελαν να κολλήσουν μια αφίσα. Εν τέλει το πράγμα ξεφεύγει και πέφτουν «σπρωξίδια», ενώ ένας φοιτητής της λέει «ηρέμησε λίγο». Άσχημο αυτό που συνέβη, αλλά το όλο γεγονός απέχει από τις δραματικές περιγραφές μερικών μέσων ενημέρωσης.
Με αυτά κατά νου, σας πάω στα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση για την «ανομία στα πανεπιστήμια». Η κυβέρνηση θέλει, λέει, να διαγράφονται οι φοιτητές που τελεσίδικα αποδεικνύεται πως έκαναν αξιόποινες πράξεις μέσα στο πανεπιστήμιο. Και παραθέτω τους λόγους που φίλος πανεπιστημιακός με νομική εξειδίκευση θεωρεί πως τα μέτρα της κυβέρνησης είναι τουλάχιστον άστοχα. Πρώτον, για ένα τέτοιο παράπτωμα η διαγραφή από το πανεπιστήμιο είναι υπερβολική. Δεύτερον, τα πανεπιστήμια έχουν δικές τους διαδικασίες και «αυτοδιοίκητο», δεν μπορεί το κράτος να επιβάλει οποιαδήποτε τιμωρία. Τρίτον, κανένας άνθρωπος που θα έχει φανερό το πρόσωπό του δεν θα κάνει φθορές. Τέταρτον, η όποια υπόθεση πρέπει να τελεσιδικήσει, δηλαδή να περάσουν 5-6 χρόνια τουλάχιστον, προτού τα ίδια τα πανεπιστήμια επιβάλλουν τις ποινές που θα αποφασίσουν. Με άλλα λόγια τα μέτρα της κυβέρνησης, μου είπε, είναι για το «θεαθήναι».
«Η χρηματοδότηση του πανεπιστημίου εξαρτάται και από την υλοποίηση των νόμων. Ένα πανεπιστήμιο που δεν έχει οργανισμό και κανονισμό, που αρνείται να οργανώσει την είσοδο στο πανεπιστήμιο, δεν θα έχει επίπτωση;» είπε ο Άννα Διαμαντοπούλου και προβλέπω να ανοίγει μεγάλη κουβέντα στο ΠΑΣΟΚ. Γιατί δεν είμαι καθόλου σίγουρος αν όλοι στη Χαριλάου Τρικούπη συμφωνούν να κόβεται η (πενιχρή) χρηματοδότηση ενός πανεπιστημίου.
Καθώς μιλάμε για το ΠΑΣΟΚ, μου λένε φίλοι που περνοδιαβαίνουν στους «ψηλούς» ορόφους της Χαριλάου Τρικούπη, οι τελευταίες δημοσκοπήσεις προκάλεσαν δυσθυμία. Το κόμμα φλερτάρει πάλι με το 10% και κορυφαία στελέχη -υπέρανω υποψίας- προσπαθούν ήδη να κρατήσουν αποστάσεις από τις κινήσεις του Νίκου Ανδρουλάκη. Έμαθα για παράδειγμα πως ένα κορυφαίο στέλεχος, που έβαλε υποψηφιότητα για την προεδρία και παρέλαβε δυνατό πόστο από τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, σε ιδιωτικές συζητήσεις ξεκαθαρίζει πως οι επιλογές του ΠΑΣΟΚ είναι αποκλειστικά προσωπικές αποφάσεις του Νίκου Ανδρουλάκη. Ο Ανδρουλάκης από τη μεριά του, βέβαια, για να διαλύσει αυτές τις φωνές, προσκάλεσε τους Γερουλάνο και Διαμαντοπούλου να συμμετάσχουν στον εβδομαδιαίο «πρωινό καφέ». Έτσι η ευθύνη θα μοιράζεται και δεν θα υπάρχει χώρος για υπόγειες αμφισβητήσεις.
Το ηγετικό κονκλάβιο της Χαριλάου Τρικούπη δεν ένιωσε ιδιαίτερη ευχαρίστηση όταν είδε τα ουκ ολίγα δημοσιεύματα περί «χαμηλότερου πήχη». Έτσι, ο Κώστα Τσουκαλάς, που άναψε τις φωτιές, διευκρίνισε χτες πως «ο στόχος του ΠΑΣΟΚ είναι πολύ καθαρός: να είμαστε πρώτοι ακριβώς για να δρομολογήσουμε τις απαραίτητες προοδευτικές αλλαγές». Επέμεινε, βέβαια, πως «ένα κόμμα αν διπλασιάσει τις δυνάμεις του, δεν μπορείς να πεις ότι απέτυχε, όμως -ακόμη και αν έχουμε μια πολύ μεγάλη αύξηση-, η παραμονή της Νέας Δημοκρατίας στην πρώτη θέση, θα είναι πράγματι μια αρνητική εξέλιξη για την κοινωνία».
Στον αντίποδα, ξεκάθαρος ήταν ο Χάρης Δούκας. «Η πρώτη θέση είναι ο στόχος μας. Μα είναι προφανώς αποτυχία οτιδήποτε άλλο» είπε ο δήμαρχος Αθηναίων. Η επισήμανσή του περί αποτυχίας, σχετίζεται -οσμίζομαι- με την εκτίμηση αρκετών στο ΠΑΣΟΚ πως η ηγετική ομάδα χαμηλώνει τον στόχο προκειμένου να παραμείνει πρόεδρος ο Ανδρουλάκης.
Μια ενδιαφέρουσα είδηση έβγαλε ο Αλέξης Χαρίτσης σε χθεσινή του συνέντευξη. «Πήρα την πρωτοβουλία και επικοινώνησα με τους αρχηγούς των κομμάτων της δημοκρατικής αντιπολίτευσης. Τις επόμενες ημέρες θα επιδιώξουμε συναντήσεις, για να δούμε αν μπορεί να υπάρξει κοινός βηματισμός» είπε για την πιθανή παραπομπή του Κώστα Καραμανλή. Πληροφορούμαι πως συνομίλησε με τον Ανδρουλάκη τον Φάμελλο, τον Γκιόκα του ΚΚΕ και την Κωνσταντοπούλου. Φιλότιμη η προσπάθεια του Αλέξη Χαρίτση, δεν λέω, αλλά προβλέπω να αποτυγχάνει ξανά. Το ΠΑΣΟΚ δεν θέλει να έχει καμία σχέση με κανέναν στην υπόθεση των Τεμπών, ενώ προτίθεται να αξιοποιήσει το ότι έχει πάνω από 30 βουλευτές. Έτσι θα καταθέσει μόνο του πρόταση για προανακριτική.
Καλπάζουν οι ψηφιακές πληρωμές είτε αυτές γίνονται με κάρτες, ή με άλλα κανάλια. Οι δε πρώτες αντιπροσωπεύουν το 46% σε αξία των συνολικών συναλλαγών, ενώ εάν προσμετρηθούν και κανάλια, όπως το e-banking κτλ φτάνουμε στο 60% και πλέον. Στο μεταξύ, όπως μαθαίνω από την αγορά, πλέον η τάση αυτή, κυρίαρχη μετά τα μνημόνια και τον covid, αποκτά και… ιερότητα. Μετά την εγκατάσταση του πρώτου POS, από την εταιρεία εκκαθάρισης πληρωμών Worldline, μια από τις τέσσερις μεγαλύτερες στην Ευρώπη, στον Άγιο Διονύσιο τον Αρεοπαγίτη, έρχεται, μαθαίνω, και η σειρά κι άλλων ναών, ορθοδόξων και μη. Μάλιστα καθώς το POS και οι ψηφιακές πληρωμές σημαίνουν και άνοιγμα λογαριασμού και ΑΦΜ κτλ, αναπόδραστα υπάρχει και διαφάνεια στη διαχείριση. Έτσι και οι πιστοί εξυπηρετούνται αλλά και η αριστερά… χειρ θα γνωρίζει τι πράττει η… δεξιά, έστω και κατά παράβαση του ευαγγελίου αλλά με πίστη στην ηθική τάξη…
Μένοντας στον κλάδο των ψηφιακών πληρωμών μαθαίνω, πάντως ότι τα επόμενα στοιχήματα έχουν να κάνουν με την εμπειρία των πολιτών και τη διευκόλυνσή τους στην καθημερινή χρήση, κι όχι τόσο με τον περαιτέρω περιορισμό της χρήσης μετρητών. Ειδικά τώρα που ακούγονται και παράπονα. Σε σχέση, δε, με τα διάφορα κανάλια πληρωμών, οι νέες τάσεις εστιάζουν, πέρα από τα ψηφιακά πορτοφόλια σε εναλλακτικά σχήματα πληρωμών, όπως το IRIS κτλ, αλλά και σε «μεγάλους» παίκτες που ανακαλύπτουν την ψηφιακή τραπεζική. Κι όλα αυτά όταν οι παραδοσιακές τράπεζες, που αυτές τις μέρες ανακοινώνουν μεγάλες κερδοφορίες, λόγω και των προμηθειών, δοκιμάζονται από τις ψηφιακές ανταγωνίστριες τους αλλά και τα νέα δεδομένα που αναδύονται.
Πάντως στον κλάδο ο ανταγωνισμός φουντώνει. Μαθαίνω, δε, ότι η Viva, που υποστηρίζει την αποδοχή πληρωμών, προσπαθεί να δει πώς θα «καθετοποιηθεί». Περισσότερα για κινήσεις και εξαγορές οσονούπω, μια και ακούω ότι ψάχνεται να ισχυροποιηθεί με κινήσεις στην αγορά λογισμικού. Για να δούμε...
Πάω τώρα στα ξένα, καθώς η παγκόσμια αναταραχή με τους δασμούς, αρχίζει να δείχνει σιγά σιγά, τα παράπλευρα side effects. Για παράδειγμα, είδα ότι το δολάριο της Ταϊβάν σημείωσε άνοδο έως και 5%, τη μεγαλύτερη άνοδο από τη δεκαετία του 1980, εν μέσω εικασιών ότι οι εξαγωγείς σπεύδουν να μετατρέψουν τα αμερικανικά δολάρια που κατέχουν, στο νόμισμα του νησιού της Ταϊβάν. Η αστάθεια αυτή, μας δείχνει πώς μια έξοδος από το παγκόσμιο αποθεματικό νόμισμα, μπορεί να επηρεάσει τις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Πραγματικά εντυπωσιακή η DEFEA 2025. Χθες στην έναρξη είδα πολύ χακί, αλλά και πολύ κόσμο. Εκεί λοιπόν βλέπει κανείς, πώς παρατάσσονται οι κρατικές και επιχειρηματικές δυνάμεις εν όψει μιας νέας κούρσας εξοπλισμών, με ευρωπαϊκή νομιμοποίηση. Βλέπεις από ελληνικούς ομίλους, μέχρι κρατικές παρουσίες. Εμένα μου έκανε κλικ η παρουσία της Σαουδικής Αραβίας, αλλά και η προηγμένη τεχνολογία που είναι ολοένα και πιο εμφανής στον αμυντικό εξοπλισμό.
Στο μεταξύ, στο φόντο της έκθεσης, σημαντική επενδυτική συμφωνία υπέγραψε ο Όμιλος αμυντικής τεχνολογίας EFA GROUP με την εταιρία υψηλής τεχνολογίας Acromove, με έδρα την Καλιφόρνια των ΗΠΑ και γραφεία έρευνας και ανάπτυξης στην Αθήνα, όπου πραγματοποιείται και το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής.
Η επένδυση του Ομίλου αναμένεται να φτάσει σε αρχικό στάδιο κοντά στα €3 εκατ. μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου και εντάσσεται στο σχεδιασμό του Ομίλου για την ανάπτυξη μιας νέας γενιάς ενοποιημένων λύσεων τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής υψηλής τεχνολογίας κάνοντας χρήση Private 5G και Edge Cloud.
Με ενδιαφέρον είδα ότι παρά τη χρόνια ενασχόλησή της με την άμυνα η Metlen για πρώτη φορά μετείχε ως εκθέτης με εντυπωσιακό περίπτερο. Το ενδιαφέρον είναι ότι, όπως ειπώθηκε και στο Λονδίνο, η METLEN ήλθε για να… μείνει. Χαρακτηριστικά σε εκδήλωση με την KNDS France στην διεθνή έκθεση DEFEA 2025, όπου παρουσιάστηκε στους εκπροσώπους του Τύπου το VBCI PHILOCTETES®, το νέο Τεθωρακισμένου Οχήματος Μάχης Πεζικού, η κα. Βίβιαν Μπουζάλη, Chief Corporate Affairs and Communications Officer, δήλωσε ότι «η συνεργασία μας με την KNDS France ξεπερνά την απλή προμήθεια και συναρμολόγηση. Βασίζεται στη μεταφορά κρίσιμης τεχνογνωσίας, στην παραγωγή στην Ελλάδα και, πάνω απ’ όλα, στην εμπιστοσύνη. Μαζί διασφαλίζουμε την επιχειρησιακή ετοιμότητα του Ελληνικού Στρατού και των Ευρωπαίων συμμάχων μας. Το άρμα LEOPARD 2, απέναντι από το VBCI PHILOCTETES, αποτελεί φωτεινό παράδειγμα των δυνατοτήτων της METLEN».
Μάλιστα με βάση την κα Μπουζιάλη ο Βόλος εξελίσσεται σε κόμβο. «Εδώ και 25 χρόνια παραδίδουμε εξαρτήματα υψηλής μεταλλουργικής ακρίβειας – πάντα στην ώρα τους και πάντα με τις υψηλότερες προδιαγραφές. Αυτή είναι η κουλτούρα αριστείας μας, που γεννήθηκε και εξελίσσεται στο Βόλο, εκεί όπου η τεχνογνωσία συναντά την τεχνολογία αιχμής. Οι αυξανόμενες επενδύσεις μας στον Βόλο – σήμερα συνολικής έκτασης 60 στρεμμάτων και σύντομα πέντε εξειδικευμένων εγκαταστάσεων – μας καθιστούν έναν πραγματικό αμυντικό κόμβο για την Ευρώπη».
Όμως και η UniSystems που αναμένεται, με βάση τη διοίκηση, να τρέξει με διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης για το 2025, βλέπει την άμυνα ως πεδίο ανάπτυξης, όπως τόνισε, χθες, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Γιάννης Λουμάκης, παρουσιάζοντας το πλάνο στρατηγικής της εταιρείας. Μάλιστα, όπως ανέφερε, ετοιμάζει την είσοδό της στον αμυντικό τομέα με τεχνολογίες για πολιτική και αμυντική χρήση σε τομείς, όπως η κυβερνοασφάλεια, η ασφάλεια κρίσιμων υποδομών, στο πλαίσιο και του ReArm Europe Plan/Readiness 2030 μέσω του EDF αλλά και του ελληνικού ΕΛΚΑΚ.
Πάντως στα αξιοσημείωτα από όσα μου μετέφεραν από την παρουσίαση ήταν η αναφορά τον Πρόεδρο του Δ.Σ. του Ομίλου Quest κ. Θεόδωρο Φέσσα για την προοπτική εισόδου της Uni Systems στο Χρηματιστήριο. «Είμαστε αποδέκτες διαφόρων προτάσεων όσον αφορά την εισαγωγή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο Αθηνών και το κοιτάμε με ενδιαφέρον». Πάντως όλα είναι ανοιχτά για τον κ. Φέσσα, πρώην πρόεδρο και του ΣΕΒ, που βλέπουμε ότι γίνεται δέκτης και προτάσεων για εξαγορές εταιρειών που ελέγχει.
Και μια και ο λόγος για ΣΕΒ να σα πω ότι εφ΄ όλης της ύλης θα είναι η συνέντευξη τύπου του νέου προέδρου, σήμερα, στο «Σπίτι της Βιομηχανίας». Ενδιαφέρον θα έχει το τι θα πει για την ενέργεια και για άλλα ζητήματα, από τη χωροταξία μέχρι τον αναπτυξιακό, όπου, να σημειώσω, χθες, ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ ο «γαλάζιος» Γιάννης Μπρατάκος άφησε υπαινιγμούς για το νέο αναπτυξιακό νόμο.
Να σημειώσω ότι υπόμνημα με τις θέσεις του ΕΒΕΑ για τον υπό διαβούλευση νέο Αναπτυξιακό Νόμο απέστειλε ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ, κ. Γιάννης Μπρατάκος, στον Υπουργό Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκο. Όπως αναφέρεται στο Υπόμνημα, το ΕΒΕΑ αναγνωρίζει τον υπό διαβούλευση νέο Αναπτυξιακό Νόμο. Αναφέρει, δε, ότι το Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνει θετικές ρυθμίσεις, όπως νέα κίνητρα ταχείας αδειοδότησης, η θέσπιση καινοτόμων καθεστώτων ενίσχυσης με έμφαση σε κρίσιμους τομείς όπως η μεταποίηση και η ναυπηγική βιομηχανία, η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών, η μέριμνα για την περιφερειακή συνοχή, η αύξηση του ορίου υποστήριξης έργων και η διεύρυνση της επιλεξιμότητας και στις μεσαίες επιχειρήσεις.
Όμως το ΕΒΕΑ έχει και σημαντικές παρατηρήσεις που, όπως αναφέρει, προκύπτουν από την εμπειρία εφαρμογής προηγούμενων πλαισίων και χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης… Ο νοών νοείτω.
Επειδή όμως βλέπω ότι σας αρέσουν και οι διεθνείς επιχειρηματικές εξελίξεις, σας δίνω δύο φρεσκότατες ειδήσεις, που έχουν τη σημασία τους: Η αμερικανική DoorDash εξαγόρασε την αντίστοιχη βρετανική πλατφόρμα διανομής φαγητού Deliveroo αντί 3,9 δις. Δολαρίων. (η επιχειρηματική συγκέντρωση δεν πέφτει απ’ τον ουρανό…). Την ίδια ώρα, μια πάμφθηνη (μόλις 12 σεντς…) Cola, η Campa Cola του μεγιστάνα Mukesh Ambani's απειλεί στην Ινδία την ηγεμονία της Coca και Pepsi. Αντίρροπες τάσεις σε ένα κόσμο που αλλάζει…
Ας μείνουμε λίγο στα επιχειρηματικά και μάλιστα στον πολύπαθο προσφάτως κλάδο του αυτοκινήτου. Η SKODA AUTO συνεχίζει την ανοδική της πορεία σε παγκόσμιο επίπεδο, σημειώνοντας αύξηση 8,2% στις παραδόσεις οχημάτων για το πρώτο τρίμηνο του 2025. Τα έσοδα από πωλήσεις ανήλθαν στα 7,26 δισεκατομμύρια ευρώ (+10,4%), ενώ οι καθαρές ταμειακές ροές αυξήθηκαν κατά 15,3%, φτάνοντας τα 527 εκατομμύρια ευρώ – επιβεβαιώνοντας τη σταθερά θετική οικονομική της πορεία.
Οι παραδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων (BEV + PHEV) υπερδιπλασιάστηκαν, φτάνοντας το ιστορικό υψηλό των 36.900 μονάδων, ως αποτέλεσμα της επιτυχημένης στρατηγικής ηλεκτροκίνησης της εταιρείας.
Στην ελληνική αγορά, η SKODA καταγράφει σταθερά ενισχυμένη δυναμική, εδραιώνοντας την παρουσία της σε βασικές κατηγορίες όπως τα SUV και τα εξηλεκτρισμένα μοντέλα. Η άφιξη του νέου, αμιγώς ηλεκτρικού SKODA Elroq αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω την πορεία αυτή.
Αύξηση κατέγραψαν οι εξαγωγές των ελληνικών αλκοολούχων ποτών το 2024, παρά την κάμψη που παρατηρείται στο εμπόριο των αλκοολούχων της Ευρωπαϊκής ένωσης, με τις εξαγωγές των ευρωπαϊκών αλκοολούχων ποτών να μειώνονται κατά -2% και τις εισαγωγές από Τρίτες χώρες να μειώνονται κατά -3% σε σύγκριση με το 2023.
Όπως προκύπτει από τα προσωρινά στοιχεία της EUROSTAT, που επεξεργάσθηκε ο ΣΕΑΟΠ, το 2024 η εξαγωγική δραστηριότητα των ελληνικών αλκοολούχων ποτών συνεχίζει να ενισχύεται, ξεπερνώντας για 2η συνεχή χρονιά, το φράγμα των 100 εκ.€.
Κλείνω με ταξίδι. Έτσι, το 8ο Posidonia Sea Tourism Forum (PSTF) ξεκίνησε τις εργασίες του χθες στο Ηράκλειο της Κρήτης, σε μια κομβική στιγμή για τον τουρισμό κρουαζιέρας στη Μεσόγειο. Το Φόρουμ, που φιλοξενείται για πρώτη φορά στη Μεγαλόνησο, συγκέντρωσε πάνω από 200 κορυφαία στελέχη, υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, λιμενικές αρχές και ειδικούς στον τουρισμό, προκειμένου να διερευνήσουν το μέλλον του βιώσιμου θαλάσσιου τουρισμού υπό τον γενικό τίτλο: «Μεσόγειος: Επιτακτική ανάγκη για νέα δημοφιλή λιμάνια και προορισμούς».
Να σημειώσω ότι Julie Green, Deputy Director General της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), αμφισβήτησε τις δημόσιες αιτιάσεις για τον υπερτουρισμό: «Ο τουρισμός κρουαζιέρας αντιπροσωπεύει μόλις το 2% των παγκόσμιων τουριστικών μεγεθών, ωστόσο έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο – σχεδόν 50 δισ. δολάρια ετησίως σε όλη την Ευρώπη. Μόνο στην Ελλάδα, το ποσό αυτό ανέρχεται σε περίπου 2 δισ. δολάρια. Οφείλουμε να επαναπροσδιορίσουμε τη συζήτηση: οι κρουαζιέρες δεν αποτελούν αιτία υπερτουρισμού – είναι συνήθως η πιο οργανωμένη και διαχειρίσιμη μορφή τουρισμού».
Από την πλευρά της η Θεοδώρα Ρήγα, Πρόεδρος της MedCruise και του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας, τόνισε την ανάγκη για στοιχεία και για τοπική συμβολή στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης: «Στη Σαντορίνη, μόνο το 5% των επισκεπτών φτάνουν με κρουαζιερόπλοιο, ωστόσο οι επιβάτες κρουαζιέρας συχνά χρεώνονται την ευθύνη για τη συμφόρηση. Πρέπει να παρουσιάζουμε καλύτερα τα στοιχεία και να καταδεικνύουμε τα κοινωνικοοικονομικά οφέλη. Στην Κέρκυρα, για παράδειγμα, ο τουρισμός κρουαζιέρας υποστηρίζει περίπου 1.500 θέσεις εργασίας κάθε χρόνο. Όταν οι κοινότητες είναι ενημερωμένες σωστά, η συνεργασία αντικαθιστά τις συγκρούσεις και μπορεί να επιτευχθεί αρμονία».