Οικονομία|20.10.2018 22:40

Στο εξωτερικό αναζητούν νέες αγορές οι μεγάλοι του εμπορίου

Πένυ Κούτρα

Νέες αγορές και καταναλωτές αναζητά το εγχώριο εμπόριο, με τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους να στηρίζουν την επέκτασή τους στο εξωτερικό. Η διεθνοποίηση της δεκαετίας του 90 μπορεί να μην πέτυχε για όλους, ωστόσο, ωριμότεροι πλέον, οι ελληνικοί όμιλοι ψάχνουν διέξοδο από τα στενά όρια μιας αγοράς 10 εκατομμυρίων ανθρώπων, η οποία βρίσκεται υπό καθεστώς ύφεσης εδώ και μία οκταετία.

Ο όμιλος Φουρλή, ο οποίος αναπτύσσεται μέσω ισχυρών διεθνών συνεργασιών με την ΙΚΕΑ, την Intersport και την Athlete's Foot -πέραν της Ελλάδας-, έχει ήδη δημιουργήσει ένα δίκτυο θυγατρικών σε Κύπρο, Βουλγαρία, Ρουμανία, Τουρκία.

Σύμφωνα με τον CEO του ομίλου, Γ. Αλεβίζο, σήμερα το 62% του κύκλου εργασιών πραγματοποιείται στην Ελλάδα, ενώ το 38% διεθνώς. Ωστόσο η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) εμφανίζει αντίστροφη τάση, με το 45% να προέρχεται από την ελληνική αγορά και το 55% από το εξωτερικό.

Αυτή η επίδοση υποδεικνύει, εν ολίγοις, και τον δρόμο που μέλλει να ακολουθήσει ο όμιλος τα επόμενα χρόνια. Έτσι μέσα στο 2018 θεωρείται πιθανή η συμφωνία επέκτασης συνεργασιών σε νέες γεωγραφικές περιοχές με τους βασικούς συνεργάτες του ομίλου (ΙΚΕΑ και Intersport).

Στη μεσοπρόθεσμη στρατηγική του ομίλου προβλέπεται, επίσης, η επέκταση με νέες συνεργασίες στον τομέα της λιανικής. Όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Απ. Πεταλάς, η διοίκηση έχει καταλήξει τόσο «στον κλάδο λιανικής όσο και στον συνεργάτη» που θα αποτελέσει τη νέα επενδυτική πρωτοβουλία του ομίλου, με ορίζοντα κατάληξης «από το 2019 και μετά».

Πριν από την κατάληξη των παραπάνω σχεδίων, ωστόσο, ο όμιλος προχωρά σε επενδύσεις της τάξης των 12-14 εκατ. ευρώ το 2018, οι οποίες αφορούν τη δημιουργία ενός νέου pick up point της ΙΚΕΑ στη Βουλγαρία, πέντε νέων καταστημάτων Intersport και μιας ενιαίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας πωλήσεων, επίσης για την Intersport, ώστε να καλύπτει συνολικά τις αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται ο όμιλος, πέραν της Ελλάδας.

Δίκτυο θυγατρικών

Πριν ακόμη ξεσπάσει η κρίση και ταρακουνήσει τόσο την ελληνική αγορά όσο και την ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, όπου ο όμιλος διαθέτει ευρύ δίκτυο θυγατρικών ήδη από τη δεκαετία του †90, η διοίκησή του είχε ξεκαθαρίσει τη στρατηγική της.

Επιζητούσε τόσο τη γεωγραφική του επέκταση σε νέες αγορές όσο και τη διαρκή ενίσχυση της παρουσίας του μέσω εξαγορών στις κατηγορίες των καλλυντικών και των οικιακών ειδών.  

Την ενδιέφερε η πιθανότητα υπερτοπικής ανάπτυξης των προς εξαγορά καταναλωτικών brands, δεδομένου ότι το δίκτυο θυγατρικών του ομίλου καλύπτει μια ευρεία περιοχή 400 και πλέον εκατομμυρίων καταναλωτών με λίγο-πολύ κοινά χαρακτηριστικά. Και απέκτησε «τεχνογνωσία» στην εξαγορά ή την προσάρτηση σημάτων που θα μπορούσαν να αποφέρουν άμεσες οικονομικές συνέργειες.

Όμως μέσα στην κρίση η εταιρεία ανέβασε στροφές προχωρώντας σε μπαράζ κινήσεων που ενίσχυσαν το χαρτοφυλάκιό της, τα μερίδια αγοράς, τους τζίρους και την κερδοφορία της. Το 2017 το 64,4% των πωλήσεων του ομίλου προέρχεται από το εξωτερικό και ενώ οι πωλήσεις στην Ελλάδα παρουσίασαν αύξηση κατά 2,02% (απόδοση καλύτερη συγκριτικά με την τάση του δείκτη του λιανικού εμπορίου), οι ξένες αγορές εμφάνισαν αύξηση σχεδόν τριπλάσια με ποσοστό 5,6%.

Μέσα στους πρώτους μήνες του 2018, δε, ο όμιλος έκανε δύο νέες εξαγορές εταιρειών στο εξωτερικό, οι οποίες σε πρώτη φάση αναμένεται να προσθέσουν 30 εκατ. ευρώ πωλήσεων μέσα στο 2018 στον συνολικό κύκλο εργασιών του. 

Πιο συγκεκριμένα, ο όμιλος προέβη στην εξαγορά του 100% Saneca Trade SRO, καθώς και της τσεχικής θυγατρικής της, Saneca Trade CZ SRO, που παράγουν και διανέμουν τα καλλυντικά προϊόντα Indulona στις αγορές της Σλοβακίας και της Τσεχίας αντίστοιχα.

Προ ημερών η Σαράντης προχώρησε σε ακόμη μία εξαγορά του 90% της εταιρείας παραγωγής ειδών οικιακής χρήσης Ergopack στην Ουκρανία, δημιουργώντας παράλληλα μια ισχυρή θέση στη χώρα, η οποία αποτελεί πλέον τη 10η διεθνή αγορά, όπου η Σαράντης έχει παρουσία.

Επίσης η Ergopack έχει σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα, που αντιπροσωπεύει το 46% των συνολικών πωλήσεων της και πραγματοποιείται στις χώρες της ΚΑΚ (Κοινοπολιτεία Ανεξάρτητων Κρατών), καθώς και σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως είναι η Ρωσία, η Λευκορωσία, το Καζακστάν, η Μολδαβία, το Αζερμπαϊτζάν, η Γεωργία, η Πολωνία, η Λετονία κ.λπ. Η εταιρεία διαθέτει, επίσης, ένα σύγχρονο παραγωγικό κέντρο κοντά στο Κίεβο, με όλες τις αναγκαίες υποδομές για τη διαδικασία παραγωγής του.

Παράλληλα, με την αποτελεσματική ένταξη της νέας εταιρείας στον όμιλο, η Σαράντης σχεδιάζει να εισαγάγει στις παραπάνω αγορές τα ισχυρά ευρωπαϊκά προϊόντα του χαρτοφυλακίου της, και ειδικότερα τα καλλυντικά προϊόντα. 

Επέκταση για τα Jumbo  σε Ρουμανία και Βουλγαρία Η πρόβλεψη για αύξηση πωλήσεων κατά 6%-9% στην τρέχουσα  χρήση εκτιμάται ότι θα προέλθει από τους υψηλούς ρυθμούς με τους οποίους «τρέχουν» οι ξένες αγορές (Ρουμανία +50%, Βουλγαρία +25%, Κύπρος +4% έως 5%).

Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Απ. Βακάκης, εκτιμά πως η Ελλάδα -υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες- «έχει πιάσει ταβάνι» και ότι στην προσεχή πενταετία η αγορά της Ρουμανίας θα μπορούσε να αποκτήσει το μέγεθος «μισής Ελλάδας».

Στη Ρουμανία ο όμιλος ελέγχει σήμερα 10 σημεία πώλησης, ενώ στο πλάνο του είναι η δημιουργία δικτύου 25 καταστημάτων.

Στη Βουλγαρία ο όμιλος Jumbo διατηρεί δίκτυο 9 καταστημάτων και 5 σημείων στην Κύπρο. Πάντως ο κ. Βακάκης αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο επέκτασης «στις όμορες αγορές».

εμπόριοεπιχειρήσεις