Πολιτική|21.11.2021 07:00

Πέτσας στο ethnos.gr: Δίνουμε διττή μάχη, πρώτης και τρίτης δόσης, για να ανακόψουμε την πανδημία

Κατερίνα Κοκκαλιάρη

Στο κυβερνητικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού αναφέρεται σε συνέντευξη του στο ethnos.gr ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Στέλιος Πέτσας, σημειώνοντας ότι πρόκειται για μία διττή μάχη, πρώτης και τρίτης δόσης εμβολίου. Ειδικότερα υπογραμμίζει πως εφόσον ο ρυθμός των εμβολιασμών συνεχίσει να κινείται ανοδικά η τρέχουσα έξαρση στην καμπύλη των κρουσμάτων θα ακολουθηθεί από μία σαφή πτώση και δηλώνει αισιόδοξος ότι «τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι καλύτερα από πέρυσι». Παράλληλα τονίζει πως στην παρούσα φάση δεν τίθεται ζήτημα επέκτασης της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού.

Στο πεδίο της οικονομίας ο κ. Πέτσας σημειώνει πως πρώτο μέλημα είναι η προστασία του οικογενειακού προϋπολογισμού και αναφέρεται σε μέτρα στήριξης  άνω των 600 εκατομμυρίων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της διεθνούς ενεργειακής  κρίσης . Προσθέτει δε πως θα συνεχιστεί η στήριξη όσων  το έχουν ανάγκη, ώστε να ελαχιστοποιηθεί  το αποτύπωμα και αυτής της κρίσης.

Τέλος ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών υπογραμμίζει πως «μπορούμε πραγματικά να κάνουμε ένα άλμα στο μέλλον για την Αυτοδιοίκηση», επισημαίνοντας πως υπάρχει και το σχέδιο και οι πόροι  για να ενισχυθεί  η  περιφερειακή ανάπτυξη προς όφελος των πολιτών.

1. Ο πρωθυπουργός στο τηλεοπτικό του μήνυμα ανακοίνωσε ένα νέο πακέτο μέτρων για την αντιμετώπιση του τέταρτου κύματος της πανδημίας. Σε περίπτωση που το «χαλαρό»  κλίμα των εορτών οδηγήσει σε επιδείνωση των επιδημιολογικών δεδομένων θα σφίξει περαιτέρω ο κλοιός για τους ανεμβολίαστους;

Ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε την Πέμπτη τις αποφάσεις της Κυβέρνησης για το πώς πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά από εδώ και στο εξής. Τα συμπληρωματικά μέτρα που ανακοινώθηκαν, στοχεύουν στην ανάσχεση της πανδημίας ανεμβολίαστων, η οποία παρατηρείται κατά το τέταρτο κύμα του κορονοϊού. Διότι οι ανεμβολίαστοι είναι εκείνοι που, πρωτίστως, κινδυνεύουν να νοσήσουν πιο βαριά και να οδηγηθούν στο νοσοκομείο ή σε μονάδα εντατικής θεραπείας και εκείνους θέλουμε με τα συμπληρωματικά μέτρα να προστατεύσουμε, αλλά και να τους ενθαρρύνουμε να εμβολιαστούν. Απευθύνουμε έκκληση σε όλους όσοι δεν έχουν εμβολιαστεί, να σπεύσουν να το κάνουν. Και σε όσους έχουν εμβολιαστεί τον Ιανουάριο, τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο, να σπεύσουν για την επαναληπτική δόση προκειμένου να θωρακίσουν περισσότερο την υγεία τους απέναντι στην πανδημία. Οι εμβολιασμοί πρώτης και τρίτης δόσης, ιδίως στους συμπολίτες μας ηλικίας άνω των 60 ετών, είναι κρίσιμοι ώστε να μειωθούν οι νοσηλείες και –δυστυχώς– οι ανθρώπινες απώλειες εξαιτίας του κορονοϊού. Επομένως δίνουμε μία διττή μάχη, πρώτης και τρίτης δόσης, προκειμένου να ανακόψουμε την πανδημία. Εφόσον ο ρυθμός των εμβολιασμών συνεχίσει να κινείται ανοδικά και τις επόμενες εβδομάδες, εκτιμώ ότι η τρέχουσα έξαρση στην καμπύλη των κρουσμάτων θα ακολουθηθεί από μία σαφή πτώση, από τα μέσα Δεκεμβρίου και μετά. Οι συνεχείς έλεγχοι, τα πολλά τεστ και τα μέτρα ατομικής προστασίας συμβάλλουν προς την ίδια κατεύθυνση. Με αυτό το σχέδιο, λοιπόν, προχωρούμε στο επόμενο δίμηνο και είμαι αισιόδοξος ότι τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι καλύτερα από πέρυσι.

2. Σε δεύτερο χρόνο μπορεί να εξεταστεί  η επέκταση της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού για όσους δημόσιους υπαλλήλους είναι σε πόστα που έχουν επαφή με τους πολίτες;

Έχουμε ξεκαθαρίσει ότι στην παρούσα φάση δεν τίθεται ζήτημα επέκτασης της υποχρεωτικότητας. Η υποχρεωτικότητα δούλεψε, πράγματι, εκεί όπου εφαρμόστηκε –ιδίως στα νοσοκομεία και στις μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων– όμως, αυτή τη στιγμή, το θέμα περαιτέρω επέκτασης το έχουμε αφήσει στην άκρη. Τα ποσοστά εμβολιασμού είναι αρκετά υψηλά στις υπηρεσίες πρώτης γραμμής –είτε σε υπουργεία, είτε σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες αιχμής, περίπου οι τέσσερις στους πέντε εργαζόμενους έχουν εμβολιαστεί– και, ως εκ τούτου, δεν βλέπουμε την ανάγκη περαιτέρω επέκτασης του μέτρου σε άλλους επαγγελματικούς κλάδους, συνεχίζοντας με την φιλοσοφία των μέτρων που ανακοινώθηκαν την Πέμπτη από τον Πρωθυπουργό.

3. Το ευρωπαϊκό ράλι τιμών στην ενέργεια έφερε ανατιμήσεις και σε μια σειρά βασικών αγαθών. Θα υπάρξουν νέες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του καλαθιού της νοικοκυράς;

ι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές ενέργειας είναι ένα πανευρωπαϊκό ζήτημα, το οποίο προφανώς πλήττει και τα ελληνικά νοικοκυριά. Η Κυβέρνηση έθεσε από την πρώτη στιγμή σε εφαρμογή ένα δυναμικό σχέδιο στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, προκειμένου να αμβλύνει τις δυσμενείς συνέπειες των πρωτογενών και δευτερογενών ανατιμήσεων. Πρώτο μας μέλημα είναι η προστασία του οικογενειακού προϋπολογισμού. Ήδη το πλέγμα των μέτρων στήριξης της κοινωνίας από τις επιπτώσεις της διεθνούς ενεργειακής  κρίσης υπερβαίνει τα 600 εκατ. ευρώ. Και θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε όλους όσοι το έχουν ανάγκη, ώστε να ελαχιστοποιήσουμε το αποτύπωμα και αυτής της κρίσης. Μπορούμε να το κάνουμε πράξη, διότι διαθέτουμε τους απαραίτητους πόρους. Και αυτό γιατί έχουμε αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη στην εθνική μας οικονομία. Η Ελληνική οικονομία αναπτύσσεται πολύ ταχύτερα από ό,τι όλοι προέβλεπαν –όπως επιβεβαίωσε προ ημερών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή– παρά τις κρίσεις και παρά τις εισαγόμενες ανατιμήσεις. Ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2022, που κατατέθηκε την Παρασκευή στη Βουλή των Ελλήνων, αναθεωρεί ανοδικά τον ρυθμό ανάπτυξης για φέτος, σε 6,9%. Και καθώς υπάρχει μία πολύ καλή πορεία της Ελληνικής οικονομίας, το μέρισμα της ανάπτυξης θα πρέπει να πηγαίνει εκεί όπου υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη. Σε αυτό το πλαίσιο, τις όποιες νέες παρεμβάσεις θα κρίνει ο Πρωθυπουργός με το οικονομικό επιτελείο. Το έργο αυτής της Κυβέρνησης δείχνει ότι η πολιτεία στέκεται στο πλευρό της κοινωνίας.

4. Μια σειρά πρόσφατων δημοσκοπήσεων δείχνουν πως η Νέα Δημοκρατία διατηρεί το καθαρό προβάδισμα έναντι του ΣΥΡΙΖΑ αλλά καταγράφει μία φθορά στα ποσοστά της. Πώς διαβάζει  η κυβέρνηση αυτά τα δημοσκοπικά ευρήματα;

Κάθε δημοσκόπηση είναι μία φωτογραφία της στιγμής. Χωρίς να υποτιμούμε τις όποιες βραχυπρόθεσμες διακυμάνσεις, έχει μεγαλύτερη σημασία η «μεγάλη εικόνα». Και η μεγάλη εικόνα, σύμφωνα με τα δημοσκοπικά δεδομένα που καταγράφονται σε συστηματική βάση από τις εταιρίες δημοσκοπήσεων, αποδεικνύει κάτι πρωτοφανές για τη μεταπολιτευτική πολιτική ιστορία της χώρας μας: Ότι, δηλαδή, δύο και πλέον χρόνια από την εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη ως Πρωθυπουργού της Ελλάδας, η Κυβέρνηση εξακολουθεί να έχει τόσο μεγάλη απόσταση από την αξιωματική αντιπολίτευση και ο Πρωθυπουργός συνεχίζει να απολαμβάνει τόσο μεγάλης εμπιστοσύνης. Από την πρώτη στιγμή καταφέραμε να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών, των επενδυτών και των αγορών, ώστε να μπορούμε να δανειστούμε –με ιστορικά χαμηλά επιτόκια– μέσα στη μεγαλύτερη παγκόσμια κρίση που γνώρισε ο κόσμος τα τελευταία εκατό χρόνια. Και είμαι πολύ υπερήφανος που μπορέσαμε, με αυτά τα ιστορικά χαμηλά επιτόκια, να βρούμε τους πόρους από το εξωτερικό, οι οποίο αντιστάθμισαν την απώλεια του εισοδήματος στο εσωτερικό και να στηρίξουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Αλλά και να σταθούμε έμπρακτα δίπλα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, για να στηρίξουν οι Δήμοι τους δημότες τους, σε κάθε γωνιά της Πατρίδας μας. Και αυτή την εμπιστοσύνη θα πρέπει να διαφυλάξουμε, υπηρετώντας την θεμελιώδη αρχή μας «Πρώτα ο πολίτης». 

5. Το τελευταίο διάστημα υπάρχει σκληρό ροκ από τον ΣΥΡΙΖΑ για μια σειρά θεμάτων (επίκαιρες ερωτήσεις για την πορεία  της πανδημίας και την ακρίβεια, εξεταστική για χειραγώγηση κοινής γνώμης κ.α.).  Τελικά μήπως  οι υψηλοί τόνοι στο πολιτικό σκηνικό δείχνουν πως το 2022 θα είναι μια εκλογική χρονιά;

Ο ΣΥΡΙΖΑ καθ’ όλη την περίοδο της πανδημίας ψαρεύει σε θολά νερά. Διατυπώνει το αυτό και το αντίθετό του απευθυνόμενος στην κοινή γνώμη, χωρίς τελικά στην πράξη να λέει τίποτα. Και φυσικά προσπαθεί να σπείρει ένα κλίμα διχασμού στην κοινωνία. Σε ό,τι αφορά την Κυβέρνηση, όπως έχει πει επανειλημμένως και ο Πρωθυπουργός, έχουμε μία μεταρρυθμιστική ατζέντα, την οποία ξεδιπλώνουμε, παρά τις δυσκολίες και τις κρίσεις που αντιμετωπίζουμε. Αυτή η μεταρρυθμιστική ατζέντα είναι που θα μας φτάσει στο τέλος της τετραετίας, οπότε και θα κριθούμε από τους Έλληνες πολίτες, προκειμένου να ανανεωθεί η εμπιστοσύνη τους στο πρόσωπο του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Κυβέρνησης.

6. Όσον αφορά στο υπουργείο Εσωτερικών, ποιες είναι οι βασικότερες παρεμβάσεις που σχεδιάζονται για το 2022; 

Μετά από την μεγάλη κρίση της προηγούμενης δεκαετίας και πάνω από ενάμιση χρόνο μάχης εναντίον της πανδημίας του κορωνοϊού, μπορούμε πραγματικά να κάνουμε ένα άλμα στο μέλλον για την Αυτοδιοίκηση. Διαθέτουμε και το σχέδιο και τους πόρους για να ενισχύσουμε την περιφερειακή ανάπτυξη προς όφελος των πολιτών.

Στο επίπεδο της τακτικής χρηματοδότησης μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (Κ.Α.Π.), προχωρήσαμε τον περασμένο μήνα στην έκδοση μίας συμπληρωματικής απόφασης Κ.Α.Π., ύψους 107 εκατ. ευρώ και είμαστε σε θέση να προχωρήσουμε άμεσα στην έκδοση και νέας συμπληρωματικής Κ.Α.Π. ανάλογου ύψους. Κυρίως όμως, το 2022 θα είναι ένα έτος αναμόρφωσης των Κ.Α.Π., προκειμένου να έχουμε μία πιο δίκαιη κατανομή και, ταυτόχρονα, να αυξήσουμε το ποσό για τους Κ.Α.Π., έτσι ώστε να αρχίσει σιγά-σιγά να αντιστρέφεται η πορεία συρρίκνωσης των τελευταίων ετών. Εκτιμώ ότι οι Κ.Α.Π. το 2022 μπορεί να αυξηθούν και τον Ιανουάριο του 2023, όταν θα αρχίσει να εκτελείται ο Προϋπολογισμός αυτής της εκλογικής χρονιάς, οι ΚΑΠ να ανέρχονται σε περίπου 3,2 δις ευρώ, από 2,85 δις ευρώ φέτος. Μια σημαντική, περίπου 15% αύξηση, η οποία θα επιτρέψει να απορροφηθούν χωρίς αναταράξεις μεταξύ αστικών και περιφερειακών δήμων, οι όποιες αναπροσαρμογές κριτηρίων συναποφασίσουμε στην κατανομή των ΚΑΠ.

Στο επίπεδο των χρηματοδοτικών εργαλείων για τους ΟΤΑ, διευρύνουμε τον χώρο του αναπτυξιακού προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» του Υπουργείου Εσωτερικών, μέχρι και 1 δισ. ευρώ παραπάνω από τον ονομαστικό προϋπολογισμό ύψους 3,125 δισ. ευρώ. Καθώς το πρόγραμμα αυτό μπορεί να αποτελέσει πολύτιμη γέφυρα ωρίμανσης έργων για να εκμεταλλευτούμε τους πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ, η πρόκληση για τους επόμενους μήνες είναι πώς θα αξιοποιήσουμε αυτά τα χρηματοδοτικά εργαλεία, πώς θα τα απορροφήσουμε, ώστε –μέσα στην περίοδο 2022-2023– οι πολίτες να μπορέσουν να δουν την καθημερινότητά τους να βελτιώνεται μέσα από έργα υποδομών, μέσα από έργα σύγχρονα, όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός και οι έξυπνες πόλεις και μέσα από έργα που μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως έργα διαχείρισης απορριμμάτων και ανακύκλωσης.

Σε ό,τι αφορά τον κοινωνικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης, η νέα δράση για «τις νταντάδες της γειτονιάς» πρόκειται να υλοποιηθεί σε πιλοτικό αρχικά επίπεδο στις αρχές του 2022, για να εφαρμοστεί κατόπιν σταδιακά σε όλη την επικράτεια. Πρόκειται για ένα έργο που συμφιλιώνει την οικογενειακή με την επαγγελματική ή/και προσωπική ζωή, ενισχύει οικονομικά και διευκολύνει τις μητέρες να πετύχουν την πλήρη επανένταξή τους στην αγορά εργασίας και τη συνέχιση της επαγγελματικής τους καριέρας, και παράλληλα μειώνει την αδήλωτη εργασία, μέσω της ενθάρρυνσης άνεργων, κυρίως, γυναικών, κατόπιν πιστοποίησης, να εργασθούν ως παιδαγωγοί-φροντιστές.

Τέλος, στο θεσμικό πεδίο, προχωρούμε σε συνεργασία με την Κ.Ε.Δ.Ε. και την ΕΝ.Π.Ε. στο ζήτημα ανακατανομής των αρμοδιοτήτων, μέσα από την Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση. Όπως έχει δηλώσει πολλές φορές ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η στρατηγική κατεύθυνσή μας είναι σαφής και ξεκάθαρη: Θέλουμε ένα Δημόσιο που θα παρέχει αξιόπιστες, γρήγορες, διαφανείς και φιλικές υπηρεσίες στους πολίτες. Και θέλουμε μια Αυτοδιοίκηση, που θα λειτουργεί ως ισχυρός πυλώνας ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.

τρίτη δόση εμβολίουΚορονοϊόςεμβόλιουποχρεωτικός εμβολιασμόςΣτέλιος Πέτσας