Κόσμος|24.12.2025 22:32

Συντριβή αεροσκάφους στην Τουρκία: Το δραματικό SOS και οι θεωρίες για τα αίτια της τραγωδίας – Το χτύπημα της μοίρας για την Ελληνίδα αεροσυνοδό

Newsroom

Πολλά είναι τα ερωτήματα γύρω από τα αίτια συντριβής του Falcon 50 στην Τουρκία, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους οχτώ άτομα, μεταξύ αυτών, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου της Λιβύης, στρατηγός Μοχάμεντ Αλί Άχμεντ αλ Χαντάντ αλλά και μια Ελληνίδα αεροσυνοδός.

Ήδη έχει ανασυρθεί το μαύρο κουτί και ο καταγραφέας συνομιλιών του πιλοτηρίου, τα οποία εξετάζονται τις τελευταίες ώρες προκειμένου να ρίξουν φως στα ακριβή αίτια του δυστυχήματος. Παράλληλα, στο σημείο της συντριβής βρίσκεται και αντιπροσωπεία από την Λιβύη, ανώτατων αξιωματούχων στρατού, που πραγματοποιεί τη δική της αυτοψία.

Ωστόσο πολλά είναι τα κρίσιμα ερωτήματα ως προς το τι προκάλεσε την συντριβή του αεροσκάφους. Διεθνή μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ως πιθανή αιτία μηχανική βλάβη.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του επικεφαλής της αναγνωρισμένης από τον ΟΗΕ κυβέρνησης της Τρίπολης, Αμπντελχαμίντ Ντμπέιμπα στο αεροσκάφος, εκτός από τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου, επέβαιναν επίσης: ο αρχηγός των Χερσαίων Δυνάμεων αντιστράτηγος Αλφιτόρι Τζριμπίλ, ο διευθυντής της υπηρεσίας παραγωγής στρατιωτικού υλικού ταξίαρχος Μαχμούντ αλ Κουταουί, ο σύμβουλος του αρχηγού του Γενικού Επιτελείου καθηγητής Μοχάμεντ αλ Ασάουι Ντιάμπ και ο φωτογράφος του Γραφείου Τύπου Μοχάμεντ Ομάρ Αχμέντ Μαχτζούμπ.

Η απώλεια που συγκλόνισε την Ελληνίδα αεροσυνοδό

Η 42χρονη με καταγωγή από τη Ρόδο εργαζόταν για δυο δεκαετίες ως αεροσυνοδός. Πρόσφατα έχασε τη μητέρα της από καρκίνο, μια απώλεια που την συγκλόνισε. Ωστόσο, σύμφωνα με φίλους της, η δουλειά της βοηθούσε να ξεχνιέται και να βρίσκει δύναμη: «Δεν το έχω συνειδητοποιήσει ακόμα, δεν το πιστεύω. Νομίζω πως θα τη δω στις γιορτές», ανέφερε φίλη της.

Πριν από λίγο καιρό η Ελληνίδα αεροσυνοδός, άλλαξε καριέρα κάνοντας πτήσεις charter με λίγους επιβάτες. Δυστυχώς, η πρώτη της πτήση στη νέα εταιρεία αποδείχθηκε μοιραία. Το μοιραίο αεροσκάφος συνετρίβη στην περιοχή Χαϊμάνα κοντά στην Άγκυρα, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους όλοι οι επιβαίνοντες.

Τριήμερο εθνικό πένθος στην Ανατολική και τη Δυτική Λιβύη

Η ανακοίνωση του θανάτου του ένωσε, για ένα τριήμερο εθνικό πένθος, τις δύο αντίπαλες πλευρές στη Λιβύη: τόσο στο δυτικό όσο και στο ανατολικό τμήμα, ο θάνατος του αρχηγού του Γενικού Επιτελείου, σε αεροπορικό δυστύχημα στην Τουρκία, προκάλεσε βαθιά συγκίνηση.

Ο αντιστράτηγος Μοχάμεντ Αλί Άχμεντ αλ Χαντάντ και πολλοί άλλοι Λίβυοι ανώτατοι αξιωματικοί σκοτώθηκαν μετά την επίσκεψή τους στην Άγκυρα, όταν το αεροπλάνο στο οποίο επέβαιναν συνετρίβη, περίπου 15 λεπτά μετά την απογείωσή του.

«Θα είναι δύσκολο να βρούμε κάποιον του ίδιου βεληνεκούς» είπε ένας κάτοικος της Τρίπολης, ο Νασρεντίν αλ Μαγρίμπι, μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο από ένα καφενείο της πόλης. Ο αλ Χαντάντ «ήταν πολύ δημοφιλής, τόσο στην Ανατολική όσο και στη Δυτική Λιβύη και ελπίζαμε ότι θα έπαιζε καθοριστικό ρόλο στη διοίκηση ενός ενωμένου λιβυκού στρατού», πρόσθεσε ο 60χρονος άνδρας.

Στην Τρίπολη, όπου εδρεύει η διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση εθνικής ενότητας (GNU) ματαιώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις για τα 74 χρόνια από την ανεξαρτησία της Λιβύης.

Ο Νούρι Μπεν Οθμάν, ένας ακτιβιστής της κοινωνίας των πολιτών, είπε ότι ο αντιστράτηγος ήταν «εμβληματική προσωπικότητα» στη χώρα. «Δεν ήταν μόνο ένας στρατιωτικός ηγέτης αλλά ένα σύμβολο που είχε αναλάβει την ευθύνη να ενώσει τον στρατό, που αγωνιζόταν για την εθνική συμφιλίωση», εξήγησε. «Ο θάνατος μιας τέτοιας προσωπικότητας είναι απώλεια για το έθνος, πολύ περισσότερο τώρα που διανύουμε μια ευαίσθητη περίοδο και χρειαζόμαστε ηγέτες», είπε ο Οθμάν.

Ο πρωθυπουργός της GNU Αμπντελχαμίντ Ντμπεϊμπά κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος.

Λίγο αργότερα, η παράλληλη κυβέρνηση της Ανατολής, που ελέγχεται από τον στρατάρχη Χαλίφα Χάφταρ, ανακοίνωσε και εκείνη την κήρυξη τριήμερου εθνικού πένθους.

Μετά την ανατροπή του Μουάμαρ Καντάφι το 2011, η Λιβύη αγωνίζεται να ανακτήσει κάποια σταθερότητα. Δύο αντίπαλες κυβερνήσεις διεκδικούν την εξουσία.

Ο στρατάρχης Χάφταρ εξέφρασε τα συλλυπητήριά του και τη «βαθιά θλίψη του».

Το γεγονός ότι οι δύο πλευρές κηρύττουν και τηρούν ταυτόχρονα εθνικό πένθος μαρτυρά (...) μια βούληση ενότητας και συμφιλίωσης», θέλει να πιστεύει ο Μπεν Οθμάν.

Ο Μοχάμεντ αλ Χαντάντ καταγόταν από τη Μιζουράτα και ανέλαβε αρχηγός του Γενικού Επιτελείου τον Αύγουστο του 2020, επί της προηγούμενης κυβέρνησης του Φάγεζ αλ Σάρατζ.

Η Αποστολή του ΟΗΕ στη Λιβύη (MANUL) χαιρέτισε έναν άνδρα «που έθετε σε πρώτο πλάνο το εθνικό συμφέρον». Κατά τη διάρκεια της θητείας του «εργάστηκε ακατάπαυστα για την ένωση των στρατιωτικών και πολιτικών θεσμών, καθώς και την ειρήνη και τη σταθερότητα, που είναι αναγκαίες για μια ισχυρή Λιβύη», σημείωσε.

Ο Μοχάμεντ αλ Μάνφι, ο επικεφαλής του Προεδρικού Συμβουλίου, καλείται τώρα να επιλέξει τον διάδοχό του. Προσωρινά, τα καθήκοντα του αλ Χαντάντ αναλαμβάνει ο αναπληρωτής του, ο στρατηγός Σαλαχεντίν αλ Ναμρούς, ανακοίνωσε ο Μάνφι μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Al Ahrar.

Πολλαπλά σήματα κινδύνου πριν από τη συντριβή του αεροσκάφους

Ο πιλότος του αεροσκάφους τύπου Falcon-50 που συνετρίβη έξω από την Άγκυρα χθες βράδυ εξέδωσε πολλαπλά σήματα κινδύνου, επικαλούμενος ηλεκτρική βλάβη, δήλωσε σήμερα ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών.

Στο ιδιωτικό αεροσκάφος επέβαινε υψηλόβαθμη στρατιωτική αποστολή από τη Λιβύη. Μεταξύ των επιβαινόντων ήταν ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ενόπλων Δυνάμεων της κυβέρνησης της Τρίπολης, ο αντιστράτηγος Μοχάμεντ Αλί Άχμεντ αλ Χαντάντ.

Σε λεπτομερή ανάρτησή του στο X, ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών Αμπτουλκαντίρ Ουράλογλου δήλωσε ότι το αεροσκάφος, με κωδικό πτήσης 9H-DFS και καταχωρημένο στην Πολιτική Αεροπορία της Μάλτας, αναχώρησε από το αεροδρόμιο Εσένμπογα της Άγκυρας στις 20:17, τοπική ώρα (19:17 ώρα Ελλάδας) για το αεροδρόμιο Μίτιγκα στην πρωτεύουσα της Λιβύης, Τρίπολη, και αργότερα συνετρίβη

Σύμφωνα με τον υπουργό, το αεροσκάφος, που λειτουργούσε με το σήμα κλήσης HMJ185, απογειώθηκε σύμφωνα με τις τυπικές διαδικασίες και μεταφέρθηκε διαδοχικά από τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου για τον έλεγχο προσέγγισης και στη συνέχεια στις μονάδες ελέγχου περιοχής.

Το αεροσκάφος έλαβε έπειτα άδεια για να αναχωρήσει και τελευταία άδεια να πετάξει σε υψόμετρο 34.000 ποδιών στις 20:25 τοπική ώρα (19:25 ώρα Ελλάδας), τόνισε ο Ουράλογλου.

Στις 20:31 τοπική ώρα, ενώ πετούσε σε ύψος περίπου 32.000 ποδιών, ο πιλότος εξέδωσε τρεις φορές σήμα κινδύνου "PAN-PAN" , ένα επίπεδο επείγουσας κατάστασης κάτω από το "MAYDAY", και ανέφερε μια γενική ηλεκτρική βλάβη, ζητώντας από ραντάρ κατευθύνσεις να επιστρέψει στην τουρκική πρωτεύουσα.

Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας έδωσε αμέσως οδηγίες στο πλήρωμα σχετικά με την κατεύθυνση και το προφίλ καθόδου για επείγουσα επιστροφή στο αεροδρόμιο Εσένμπογα. Στις 20:33, ο πιλότος ενεργοποίησε τον κωδικό έκτακτης ανάγκης αναμεταδότη 7700, το υψηλότερο επίπεδο συναγερμού έκτακτης ανάγκης στην αεροπορία. Λίγο αργότερα, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας έχασαν τα δεδομένα υψομέτρου του αεροσκάφους από το ραντάρ.

Λόγω αυξανόμενων παρεμβολών στις επικοινωνίες πιλότου-ελεγκτή, οι ελεγκτές επιχείρησαν ακουστικούς ελέγχους στις 20:34. Το αεροσκάφος μεταφέρθηκε πίσω στον έλεγχο προσέγγισης αφού επιβεβαίωσε το επίπεδο καθόδου του για επείγουσα επιστροφή. Στις 20:35, ο πιλότος εξέδωσε ξανά σήμα κινδύνου "PAN-PAN" και επικοινώνησε με τον έλεγχο προσέγγισης, λαμβάνοντας ενημερωμένα πορεία από ραντάρ και καθορισμένα επίπεδα καθόδου. Ωστόσο, μέχρι τις 20:36, η επικοινωνία επιδεινώθηκε. Παρατηρήθηκαν επίσης μερικές απώλειες δεδομένων πτήσης στις οθόνες ραντάρ.

Στις 20:38, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ανέφεραν ότι το αεροσκάφος είχε εξαφανιστεί εντελώς από τα ραντάρ. Έγιναν πολλαπλές προσπάθειες σε διαφορετικές συχνότητες για περίπου πέντε λεπτά, αλλά δεν ελήφθη καμία απάντηση. Ενημερώθηκαν αμέσως οι μονάδες έρευνας και διάσωσης, δήλωσε ο Ουράλογλου. Ταυτόχρονα, ξεκίνησαν επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης από αέρος και εδάφους από τις αρμόδιες αρχές. Μετά τη συντριβή, το Κέντρο Διερεύνησης Ασφάλειας Μεταφορών στάλθηκε στο σημείο σε συντονισμό με τους αρμόδιους φορείς, συμπλήρωσε ο υπουργός.

Ελληνίδασυντριβή αεροσκάφουςαεροσυνοδόςΤουρκίαειδήσεις τώρασυντριβή