Κόσμος|25.10.2018 10:42

«Γκουγκλάρω» άρα... υπάρχω!

Έρη Πανσεληνά

Η ιδέα των Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν κατέστησε αυτονόητο τον εντοπισμό πληροφοριών στο Διαδίκτυο μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου και επηρέασε την καθημερινότητα όλου του πλανήτη. Ο όμιλος δοκιμάζει διαρκώς νέες ιδέες για να μεγαλώσει την «πίτα», όπως το Project Loon, με το οποίο θέλει να προσφέρει Ιντερνετ σε απομακρυσμένες περιοχές του πλανήτη με τη βοήθεια μπαλονιών.

Όταν δύο φοιτητές του Στάνφορντ, ο Λάρι Πέιτζ και ο Σεργκέι Μπριν, αποφάσισαν στα μέσα της δεκαετίας του '90 να βελτιώσουν τη διαδικτυακή αναζήτηση, η φιλοδοξία τους ξεπερνούσε κατά πολύ τα όρια μιας διδακτορικής διατριβής: Ηθελαν να βάλουν τάξη στον Παγκόσμιο Ιστό, έναν αχανή όγκο 10 εκατ. αρχείων με αναρίθμητα links μεταξύ τους. Παιδί ακαδημαϊκών από το Μίσιγκαν ο πρώτος και ιδιοφυΐα στα μαθηματικά γεννημένος στη Σοβιετική Ενωση ο δεύτερος, ξεκίνησαν την έρευνά τους στο δωμάτιο της φοιτητικής εστίας του Πέιτζ για να φτιάξουν τη μηχανή αναζήτησης που έμελλε να γίνει το εργαλείο που όχι μόνο θα μεταμόρφωνε για πάντα το διαδίκτυο, αλλά θα γινόταν ακόμη και... ρήμα.  Σήμερα πια κανείς δεν μπορεί να θυμηθεί πώς ήταν η ζωή πριν 20 χρόνια, όταν δεν είχαμε τη δυνατότητα να «γκουγκλάρουμε», πάντως η Google (που στην αρχή ονομαζόταν «Backrub») δεν ήταν η πρώτη μηχανή αναζήτησης. Για την ακρίβεια, ήταν η πρώτη που έκανε τον τεράστιο όγκο πληροφοριών του διαδικτύου πραγματικά προσβάσιμο στον μέσο χρήστη. Η εμμονή των δύο συμφοιτητών του Στάνφορντ με την ταχύτητα (ακόμα και σε επίπεδο millisecond), με την «καθαρή» αρχική σελίδα που φόρτωνε γρηγορότερα και, κυρίως, ο διάσημος αλγόριθμός τους «PageRank», που τοποθετεί αυτό που ψάχνουμε στα πρώτα αποτελέσματα αναζήτησης κατάφεραν μέσα σε μερικά χρόνια να κάνουν την Google παγκόσμιο φαινόμενο, εκθρονίζοντας τους υπόλοιπους ανταγωνιστές.

Το δημιούργημα των Πέιτζ και Μπριν έχει πλέον γίνει μία από τις ισχυρότερες εταιρείες στον πλανήτη με αξία που ξεπερνά τα 800 δισ. δολάρια. Εχει μπει στις ζω-
ές μας με εφαρμογές και υπηρεσίες που χρησιμοποιούμε καθημερινά. Tο YouΤube, το Gmail, το Google Maps και το λειτουργικό Android των smartphones είναι λίγες μόνο από αυτές. Και καθώς η αγορά του Διαδικτύου προσεγγίζει τα όρια του κορεσμού στον ανεπτυγμένο κόσμο, η εταιρεία δοκιμάζει διαρκώς νέες ιδέες για να μεγαλώσει την «πίτα»: το Project Loon, με το οποίο θέλει να προσφέρει Ιντερνετ σε απομακρυσμένες περιοχές του πλανήτη με τη βοήθεια μπαλονιών, το κοινωνικό δίκτυο Neighbourly που στοχεύει αποκλειστικά σε ένα δισεκατομμύριο Ινδούς χρήστες, αλλά και μια μηχανή αναζήτησης κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της κινεζικής αγοράς, δηλαδή με την απαραίτητη δόση... λογοκρισίας.

Οι επικρίσεις

Εκτός από τις online υπηρεσίες, η Google, υπό τη σκέπη πλέον της μητρικής Alphabet, έχει αρχίσει να ασχολείται και με μια σειρά από ερευνητικά αντικείμενα που δεν έχουν καμία σχέση με την αρχική ιδέα των δύο φοιτητών πληροφορικής του Στάνφορντ – από τα αυτόνομα αυτοκίνητα μέχρι τη θεραπεία του καρκίνου. Ωστόσο, καθώς έχει φτάσει στην επιχειρηματική της «ωριμότητα» και έχει γιγαντωθεί σε βαθμό που λίγες εταιρείες στην ιστορία έχουν επιτύχει, οι επικρίσεις πολλές φορές επισκιάζουν τις καινοτομίες της. Η υπερβολική δύναμη που έχει συγκεντρώσει η Google δεν αντιμετωπίζεται πλέον με καλό μάτι ούτε στην πατρίδα της, τις ΗΠΑ, όπου δέχεται επικρίσεις για φοροδιαφυγή, ενώ η ΕΕ της έχει επιβάλει ήδη δύο πρόστιμα δισεκατομμυρίων ευρώ για μονοπωλιακές πρακτικές. Παράλληλα, ως η μεγαλύτερη ψηφιακή διαφημιστική πλατφόρμα σήμερα στον κόσμο, η Google καλείται πλέον να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες ανησυχίες χρηστών και κυβερνήσεων για την προστασία των προσωπικών δεδομένων και για την ελευθερία του λόγου. 

googleyoutube