Πολιτισμός|23.03.2023 16:50

Εθνικό Θέατρο: Λήγει η κατάληψη του κτιρίου Τσίλερ - «Δεν είμαστε για τα πανηγύρια» είπε ο Νίκος Ψαρράς

Newsroom

Η κατάληψη του κτιρίου Τσίλερ του Εθνικού Θεάτρου από τους σπουδαστές των δραματικών σχολών λήγει σήμερα Πέμπτη 23 Μαρτίου, έπειτα από τρεις μήνες. Αν και οι διεκδικήσεις των σπουδαστών συνεχίζονται, αποφάσισαν να αποχωρήσουν ώστε να μην κινδυνεύσουν θέσεις εργασίας.

Με κοινή ανακοίνωση τους, οι Σύλλογοι Σπουδαστών των Δραματικών Σχολών του Εθνικού Θεάτρου, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και της Κρατικής Σχολής Ορχηστρικής Τέχνης ενημέρωσαν πως προχωρούν σε λήξη των καταλήψεων των σπουδαστικών ιδρυμάτων, αλλά μετασχηματίζουν τον αγώνα τους για την απόσυρση του ΠΔ 85/2022.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της πρώτης κρατικής σκηνής, το κτήριο επιθεωρήθηκε από τους υπαλλήλους του θεάτρου και διαπιστώθηκε ότι δεν έχουν προκληθεί φθορές.

«Παρόλο που η αναστολή της δραστηριότητάς του υπήρξε οδυνηρή, το Εθνικό Θέατρο αντιμετωπίζει με σεβασμό (όπως άλλωστε επανειλημμένως διατυπώθηκε με τις από 28.12.2022, 09.02.2023 και 24.02.2023 δημόσιες ανακοινώσεις του) τα δίκαια αιτήματα για τη διαβάθμιση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, και θα συνεχίσει να συμβάλλει προγραμματικά στην αναγκαία θεσμική διαβούλευση για τη νομοθετική κατοχύρωσή της» αναφέρουν στην ανακοίνωση τους ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Γιάννης Μόσχος και το ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου. Ταυτόχρονα, καλούν τους αρμόδιους φορείς σε εξέταση κάθε εύλογου αιτήματος που μπορεί να βελτιώσει τις συνθήκες σπουδών, και να προβλέψει υποστηρικτικές παροχές προς τους σπουδαστές. Για τα θέματα αυτά, όπως σημειώνουν, θα συνεχιστεί ο διάλογος με τον Σύλλογο Σπουδαστών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου.

Την ίδια στιγμή, αναφέρουν πως «σε αντίθεση με τις αποφάσεις των συντονιστικών οργάνων σπουδαστών που οδήγησαν στη λύση των καταλήψεων της Δραματικής Σχολής και του κτηρίου Τσίλλερ, η συνέχιση της κατάληψης στο κτήριο ΡΕΞ από πρόσωπα που δεν βρίσκονται σε οποιαδήποτε σχέση με το Εθνικό Θέατρο δεν έχει καμία ηθική νομιμοποίηση ή πρακτική αποτελεσματικότητα για τη διεκδίκηση αιτημάτων της καλλιτεχνικής κοινότητας».

«Έχουμε την ακλόνητη πεποίθηση ότι το ανοικτό Εθνικό Θέατρο είναι μονόδρομος ώστε να συνεχίσει να επιτελεί την πολιτιστική αποστολή του, αλλά και να συμβάλλει στην ευόδωση των αιτημάτων αυτών» τονίζουν στην ανακοίνωσή τους και καλούν όσους παραμένουν στο κτήριο ΡΕΞ να λύσουν άμεσα την κατάληψη και την Δευτέρα 27/3 08:00 να γίνει η παράδοση-παραλαβή του κτηρίου στους υπευθύνους του Εθνικού Θεάτρου. Σε άλλη περίπτωση, όπως αναφέρουν, η Διοίκηση του Θεάτρου θα αναγκαστεί να προχωρήσει στην διακοπή της διοικητικής υποστήριξης του κτηρίου (με απόσυρση μεταξύ άλλων του προσωπικού ασφαλείας), και στην ανάληψη κάθε άλλης αναγκαίας νόμιμης ενέργειας για την επάνοδο του κτηρίου στη σκοπούμενη λειτουργία του.

Όπως υπογραμμίζουν, «ο αγώνας σε καμία περίπτωση δεν σταματά, απλώς αλλάζει μορφή με τις σχολές μας ανοιχτές, ενώ παράλληλα θα υποστηρίζουμε τις διεκδικήσεις μας... Πιστεύουμε στη δύναμη του αγώνα και στη δυναμική του ακομμάτιστου και πηγαίου κινήματος που έχει δημιουργηθεί». Το κλίμα προς τη λήξη των καταλήψεων στις δραματικές σχολές άρχισε να ωριμάζει έντονα τις τελευταίες μέρες με κεντρική ανησυχία όλων τον κίνδυνο να χαθεί το σπουδαστικό έτος.

Επανέρχονται επίσης, στα πάγια αιτήματα τους που συνοψίζουν στα εξής:

  • Την άμεση τροποποίηση του ΠΔ 85/2022, με την υπαγωγή όλων των καλλιτεχνών στην βαθμίδα ΤΕ (όπως ίσχυε για τους/τις διπλωματούχους μέχρι το 2003) ή τη δημιουργία αποδεδειγμένης ισότιμης βαθμίδας με το ΤΕ. Συμπερίληψη όλων των αποφοίτων.
  • Την Παροχή Σίτισης, Στέγασης, Δωρεάν Συγγραμμάτων, Κρατικών Υποτροφιών και Οικονομικής Στήριξης στο Σπουδαστικό Σώμα των εποπτευόμενων από το ΥΠΠΟΑ Σχολών.
  • Την περαιτέρω στελέχωση των Δημοσίων Σχολών Παραστατικών Τεχνών με το απαραίτητο προσωπικό και τον απαραίτητο εξοπλισμό για την διενέργεια των σπουδών μας.
  • Την άμεση ίδρυση Δημόσιου και Δωρεάν Πανεπιστημίου και νέων Πανεπιστημιακών Τμημάτων Παραστατικών Τεχνών σε όλη την Ελλάδα. Διαδικασίες εξομοίωσης για τους απόφοιτους των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών. (Διαβούλευση με όλα τα συλλογικά όργανα για τη ρύθμιση των διαδικασιών αυτών).
Έτσι, μετά και από αυτή την εξέλιξη, οι «Βρυκόλακες» του΄Ιψεν σε σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή ανεβαίνουν ξανά στη σκηνή την Πέμπτη 23 Μαρτίου ενώ η καινούργια παραγωγή της Νέας Σκηνής «Νίκος Κούρκουλος» «Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα» του Τόνι Κούσνερ σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού, Γιάννη Μόσχου θα κάνει πρεμιέρα την επόμενη Πέμπτη 30 Μαρτίου. Επίσης, η νέα παραγωγή της Κεντρικής Σκηνής του κτιρίου Τσίλερ «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά δρομολογείται να ξεκινήσει στις 20 Απριλίου.

Νίκος Ψαρράς: «Δεν είμαστε για τα πανηγύρια»

Κατά της διάρκεια της συνέντευξης τύπου στις 22 Μαρτίου, όπου ανακοινώθηκε το πρόγραμμα παραστάσεων του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά για την περίοδο Απρίλιος 2023–Μάιος 2024, ο ηθοποιός Νίκος Ψαρράςσχολίασε την κατάσταση στον χώρο του Πολιτισμού και αναφέρθηκε στο Π.Δ. 85/2022. Ο γνωστός ηθοποιός καυτηρίασε από το βήμα την υποκριτική στάση των εκάστοτε κυβερνήσεων απέναντι στις ανάγκες του Πολιτισμού. 

«Είμαστε σε μία προεκλογική περίοδο, που τότε θυμούνται όλα τα κόμματα – μηδενός εξαιρουμένου – τον Πολιτισμό μας, τον έρμο, για το πόσο βαριά βιομηχανία είναι και πόσο μέλημα έχουν όλοι τους να το εξάγουν», δήλωσε ο Νίκος Ψαρράς. Ο ηθοποιός με έντονο ύφος σημείωσε ότι «Οι καλλιτέχνες δεν είμαστε για τα πανηγύρια και καλά θα κάνουν να το καταλάβουν αυτοί που παίρνουν αποφάσεις», με το κοινό να ξεσπά σε δυνατό χειροκρότημα.

Μαριλίτα Λαμπροπούλου: «Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι ο διχασμός»

Η Μαριλίτα Λαμπροπούλου ρωτήθηκε μετά την συνέντευξη τυπου για το ζήτημα της απεργίας των ηθοποιών και την απόφαση κάποιων συναδέλφων της να απέχουν από αυτή το προηγούμενο διάστημα. «Δεν θέλω να επεκταθώ σε τέτοια θέματα. Να σας πω ποιος είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος αυτή τη στιγμή; Ο διχασμός, που πάντα ελλοχεύει, πάντα υπάρχει σε αυτή τη χώρα», ανέφερε η ηθοποιός. «Σε αυτόν τον κλάδο, όπως και σε άλλους, είναι πολύ εύκολο να γίνουν στρατόπεδα, να είναι οι μεν και οι δε, οι συμβιβασμένοι και οι ασυμβίβαστοι, οι εμπορικοί και οι μη», τόνισε η Μαριλίτα Λαμπροπούλου.

«Καλό είναι να προσπαθήσουμε οποιαδήποτε αρνητικά βλέπουμε να τα απαλύνουμε, να τα λύνουμε με διάλογο και να υπάρχει ένα κλίμα ενότητας, γιατί αυτό θα μας πάει όλους πιο μπροστά», κατέληξε.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Εθνικό ΘέατροκατάληψηΜαριλίτα Λαμπροπούλουειδήσεις τώραηθοποιοίΝίκος Ψαρράς