Ελλάδα|23.02.2021 22:48

Μπλόκο από το Ελεγκτικό Συνέδριο στις συμβάσεις για τη μίσθωση των 300 λεωφορείων με leasing

Μαρία Λιλιοπούλου

Κόκκινη κάρτα έριξε το Ελεγκτικό Συνέδριο στα σχέδια συμβάσεων για την μίσθωση 300 λεωφορείων από την ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) που στόχο είχαν την αύξηση των δρομολογίων στην Αθήνα για την αποφυγή συνθηκών συνωστισμού. Πλέον είναι ορατός ο κίνδυνος οι 423 νεοπροσληφθέντες στην εταιρεία εκ των οποίων οι 367 είναι οδηγοί, ύστερα από την ολοκλήρωση του ελέγχου από το ΑΣΕΠ και την οριστικοποίηση της πρόσληψής τους, να είναι μεν σε θέση να πιάσουν τιμόνι από τις αρχές Μαρτίου, αλλά να μην υπάρχουν ...οχήματα.

Οπως έγινε σήμερα γνωστό, το Ελεγκτικό Συνέδριο απεφάνθη πως «κωλύεται η υπογραφή των τριών (3) σχεδίων σύμβασης για την προμήθεια από την Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) Α.Ε. 90 αρθρωτών (με ρυμουλκό) και 210 κανονικών (διαξονικών) ντιζελοκίνητων λεωφορείων με χρηματοδοτική μίσθωση για τρία (3) έτη». Το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε πως δεν απορρίφθηκαν προσφορές με μη νόμιμο τρόπο, ενώ το βασικό «αγκάθι» για την μη έγκριση των συμβάσεων αποτέλεσαν οι αποκλίσεις στις τεχνικές προδιαγραφές των οχημάτων και κυρίως αυτές που αφορούν στην απόκτηση οχημάτων χωρίς ή με ελάχιστα ανοιγοκλειόμενα παράθυρα, κάτι το οποίο αποτελεί κρίσιμο ζήτημα σε περίοδο πανδημίας.

Διαβάστε επίσηςΔιόδια: Έρχεται η βινιέτα διέλευσης - Πώς θα λειτουργεί το νέο σύστημα

Από την πλευρά της η ΟΣΥ σε ανακοίνωση που εξέδωσε προ ολίγου κάνει λόγο για «εσφαλμένη πληροφόρηση» (την οποία ωστόσο η ίδια είχε παράσχει) προσθέτοντας ότι μπορεί στην μπροσούρα που συνόδευε τα δεσμευτικά έγγραφα στα αρχικά μοντέλα των λεωφορείων τα παράθυρα να εμφανίζονταν ως μη ανοιγοκλειόμενα, αλλά στην εταιρία θα παραδοθούν αφού έχει προηγηθεί η σχετική μεταβολή και θα ανοιγοκλείνουν.

Μένει να φανεί πόσος χρόνος θα απαιτηθεί γι΄ αυτό δεδομένου ότι η διαδικασία αυτή θα προσθέσει κι άλλο χρόνο καθυστέρησης στην ενίσχυση των δρομολογίων την ώρα μάλιστα που η Αττική εξακολουθεί να βρίσκεται στο «κόκκινο» με τα σημερινά καταγεγραμμένα κρούσματα του κορονοϊού να φτάνουν τα 1.047.

Τι αναφέρει η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Συγκεκριμένα, στην απόφαση επισημαίνεται ότι «μη νομίμως» δεν απορρίφθηκε ως εναλλακτική, και, επομένως, απαράδεκτη, η προσφορά μίας εκ των εταιριών κατά το μέρος που με αυτή προσφέρθηκαν 12μετρα λεωφορεία. Κι αυτό γιατί με τη συγκεκριμένη προσφορά προσφέρθηκαν τρία διαφορετικά μοναδιαία μισθώματα (2.492,00 ευρώ, 2.520,00 ευρώ και 2.534,00 ευρώ) για αντίστοιχα διαφορετικά μοντέλα του ίδιου ως άνω τύπου λεωφορείων (12μετρα λεωφορεία 3θυρα έτους κατασκευής 2011, 12μετρα λεωφορεία 3θυρα έτους κατασκευής 2010, 12μετρα λεωφορεία 3θυρα και 2θυρα, παρότι η διακήρυξη επέτρεπε την προσφορά ενός μόνο (ενιαίου) μοναδιαίου μηνιαίου μισθώματος για λεωφορεία του ίδιου ως άνω τύπου, ανεξαρτήτως του εάν ο οικείος διαγωνιζόμενος προσφέρει διαφορετικά μοντέλα λεωφορείων του αυτού του τύπου.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο σημειώνει πως η αποδοχή της εναλλακτικής αυτής προσφοράς καθιστά «αδύνατο και τον υπολογισμό της μηνιαίας συμβατικής αμοιβής της ανωτέρω αναδόχου εταιρείας».

Το δεύτερο και βασικότερο σημείο της ένστασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τις τεχνικές προδιαγραφές των οχημάτων. Συγκεκριμένα, επισημαίνεται ότι «μη νομίμως (...) δεν απορρίφθηκαν ως απαράδεκτες» οι προσφορές εταιριών για λεωφορεία, για ορισμένα εκ των οποίων μάλιστα προκύπτει πως δεν έχουν καν ανοιγοκλειόμενα παράθυρα, αλλά μόνο καταπακτές οροφής, ενώ την ίδια στιγμή απορρίφθηκε προσφορά άλλης εταιρίας ακριβώς με το επιχείρημα ότι τα οχήματα που προσέφερε δεν διέθεταν παράθυρα που να ανοιγοκλείνουν. Αναλυτικά επισημαίνονται ότι οι ενστάσεις αφορούν μεταξύ άλλων οχήματα που:

  • διαθέτουν μόνο 3 συρόμενα (ανοιγοκλειόμενα) πλευρικά παράθυρα στην αριστερή τους πλευρά, άρα έχουν και πλευρικά παράθυρα που δεν είναι ανοιγοκλειόμενα

  • μόνο δύο (2) από τα εννέα (9) συνολικά πλευρικά παράθυρα κάθε πλευράς τους είναι ανοιγοκλειόμενα, άρα έχουν και πλευρικά παράθυρα που δεν είναι ανοιγοκλειόμενα.

  • έχουν πλευρικά παράθυρα που δεν είναι ανοιγοκλειόμενα και, ειδικότερα διαθέτουν μόνο ανοιγοκλειόμενες καταπακτές στην οροφή τους.

  • Τα πλευρικά τους παράθυρα δεν είναι ανοιγοκλειόμενα

Η μη απόρριψη δε των ανωτέρω προσφορών συνιστά, σύμφωνα με το Ελεγκτικό Συνέδριο, «και παραβίαση των αρχών της ίσης μεταχείρισης μεταξύ των διαγωνιζόμενων και του μεταξύ τους ανταγωνισμού, δεδομένου ότι η προσφορά της [Δ] (άλλης εταιρίας) απορρίφθηκε με την αιτιολογία, μεταξύ άλλων, ότι τα ανωτέρω λεωφορεία που προσέφερε δεν διαθέτουν ανοιγοκλειόμενα πλευρικά παράθυρα, δηλαδή λόγω μη εκπλήρωσης της ίδιας ως άνω τεχνικής προδιαγραφής, που ούτε τα ως άνω προσφερόμενα λεωφορεία πληρούν, κατόπιν μάλιστα σχετικών διευκρινίσεων που της ζητήθηκαν, ώστε να αρθεί η αντίφαση μεταξύ της γενικής της δήλωσης ότι συμμορφώνεται πλήρως με τους όρους της διακήρυξης και της δήλωσής της», επισημαίνεται χαρακτηριστικά στην απόφαση.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο υπογραμμίζει ότι είναι «συνεπώς πλημμελής και μη νόμιμη και η σχετική κρίση των οικείων Πρακτικών της Επιτροπής Διαγωνισμού, ερειδόμενη σε αντιφατικά δεδομένα, καθώς και η 230/22.12.2020 απόφαση του ΔΣ του ΟΣΥ Α.Ε. , με την οποία κρίθηκαν τεχνικώς παραδεκτές οι επίμαχες προσφορές των επιλεγέντων λεωφορείων. Επισημαίνεται από το Κλιμάκιο περαιτέρω ότι τα ανοιγοκλειόμενα παράθυρα των λεωφορείων, δηλαδή χώρων κατ’ εξοχήν πληθυσμιακού συγχρωτισμού υπό κλιματικές συνθήκες αντίξοες (υψηλές θερμοκρασίες ακόμη και τον χειμώνα) και πανδημίας, συνιστά κατά την κοινή πλέον πείρα, απαραίτητη συνθήκη για την μετακίνηση των πολιτών, όσο το δυνατόν ακίνδυνη λόγω του επιστημονικώς συνιστωμένου αερισμού που προσφέρουν».

Για παρερμηνεία κάνει λόγο η ΟΣΥ

Σε «εσφαλμένη πληροφόρηση» αποδίδει η Ο.ΣΥ την ακύρωση των σχεδίων σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο σε ανακοίνωσή της προσθέτοντας ότι «αποφάσισε την άμεση υποβολή αίτηση ανάκλησης για την άρση της δημιουργηθείσης παρερμηνείας». 

Αναλυτικά στην απάντησή της, η ΟΣΥ επισημαίνει:

«Συγκεκριμένα, στο ΣΤ΄ Κλιμάκιο δημιουργήθηκε η εσφαλμένη εντύπωση ότι τα προσφερόμενα λεωφορεία, σε περίπτωση ολοκλήρωσης του διαγωνισμού και παραλαβής τους από την Ο.ΣΥ. Α.Ε., δεν θα είχαν πλευρικά ανοιγοκλειόμενα παράθυρα.


Η παρανόηση αυτή οφείλεται στο ότι υποβλήθηκαν πέραν των δεσμευτικών εγγράφων του διαγωνισμού και επιπλέον έγγραφα (προσπέκτους) παρουσίασης των αρχικών μοντέλων των λεωφορείων, στα οποία τα παράθυρα εμφανίζονταν εν ως μη ανοιγοκλειόμενα. Όμως, η πραγματικότητα είναι ότι η παρουσίαση ενός οχήματος σε μια διαφημιστική μπροσούρα δεν εμφανίζει το όχημα που θα παραδοθεί αλλά αυτό που είναι κατά τον αρχικό χρόνο παραγωγής. 

Στη συγκεκριμένη, όμως, περίπτωση, οι διαγωνιζόμενες εταιρείες, οι μεγαλύτερες στο χώρο εμπορίας λεωφορείων δεσμεύονται να παραδώσουν τα οχήματα προς χρήση με ανοιγοκλειομενα παράθυρα επιφέροντας την σχετική μεταβολή.

Το ότι όλα τα λεωφορεία θα έχουν ανοιγοκλειόμενα παράθυρα, αλλιώς η Ο.ΣΥ. Α.Ε. δεν θα τα παραλάβει, αναφέρεται σαφώς τόσο στη διακήρυξη του διαγωνισμού όσο και στο σχέδιο σύμβασης το οποίο έχουν λάβει και αποδεχτεί στην προσφορά τους οι διαγωνιζόμενες εταιρείες, καθώς επίσης και στις δηλώσεις συμμόρφωσης που έχουν καταθέσει στο φάκελό τους και οι τρεις εταιρείες».

Νίκος Παππάς: Η υπονόμευση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς είναι εκκωφαντική

«Ο κ. Καραμανλής στερεί, για μια ακόμα φορά, από τους πολίτες 300 λεωφορεία εν μέσω πανδημίας» επισημαίνει σε δήλωσή του, ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς, με την οποία σχολιάζει την ακύρωση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο για την προμήθεια 300 λεωφορείων μέσω leasing από την ΟΣΥ Α.Ε.

Και συνεχίζει: «Ο κ. Καραμανλής απέτυχε πλήρως (και) στην ενίσχυση των ΜΜΜ εν μέσω πανδημίας. Στερεί, για μια ακόμα φορά, από τους πολίτες εκατοντάδες οχήματα που θα ενίσχυαν τα δρομολόγια των λεωφορείων, καταδικάζει τους επιβάτες σε επικίνδυνους συνωστισμούς και υπονομεύει τις δημόσιες συγκοινωνίες. Η ανεπάρκειά του είναι εκκωφαντική. Δυστυχώς, οι πολίτες την πληρώνουν ακριβά ενάμιση χρόνο από τις εκλογές και ένα έτος από το ξέσπασμα της πανδημίας», καταλήγει.

Διαβάστε επίσης: Lockdown: Πιο κοντά στην παράταση - Τι θα γίνει με σχολεία, καταστήματα και SMS

λεωφορείαΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΜΜΜΝίκος Παππάςελεγκτικό συνέδριοσυνωστισμός