Ελλάδα|02.02.2024 17:52

Ένα βήμα πιο κοντά η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη - Έρχεται αναδιάρθρωση και στις γραμμές

Μαρία Λιλιοπούλου

Ενα βήμα πιο κοντά έρχεται η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων της Αθήνας, ύστερα από την ολοκλήρωση του προσυμβατικού ελέγχου του σχεδίου σύμβασης για 300 οχήματα φυσικού αερίου από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Πρόκειται για τα λεωφορεία που θα προστεθούν στο στόλο της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) αντικαθιστώντας και αρκετά υφιστάμενα, τα οποία θα έπρεπε να έχουν αποσυρθεί εδώ και χρόνια, αλλά η κυκλοφορία τους επεκτάθηκε χρονικά με διαρκείς παρατάσεις εξαιτίας των σημαντικών ελλείψεων στο συγκοινωνιακό σύστημα της πρωτεύουσας.

Ενημέρωση από τον Χρήστο Σταϊκούρα

Για τα νέα οχήματα ενημέρωσε την Παρασκευή την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταικούρας.

Πρόκειται για 100 αρθρωτά αστικά οχήματα 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου κατηγορίας EURO 6, τα οποία αποτελούν το Τμήμα 3 του διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη με ανάδοχο την «Iveco France SAS» και για 200 επίσης αρθρωτά λεωφορεία 12 μέτρων, φυσικού αερίου από το Τμήμα 2 του ίδιου διαγωνισμού με ανάδοχο την εταιρία «Industria Italiana Autobus S.P.A.

Τα οχήματα αυτά θα προστεθούν στα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία θα ενισχύσουν το στόλο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη έως τις αρχές Μάη.

Με την παραλαβή και των 300 οχημάτων φυσικού αερίου θα έχει κλείσει ουσιαστικά ύστερα από αρκετά χρόνια και ο πρώτος διαγωνισμός που αρχικά αφορούσε την προμήθεια 750 οχημάτων, εκ των οποίων τελικώς θα αγοραστούν τα 550. Τα υπόλοιπα 200 μεταφέρονται στον επόμενο διαγωνισμό, ο οποίος θα αφορά συνολικά 750 λεωφορεία και αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους με στόχο έως το 2027 να έχουν δρομολογηθεί συνολικά 1.300 νέα λεωφορεία σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας.

Φορέας χρηματοδότησης της προμήθειας λεωφορείων είναι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, από πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Υπενθυμίζεται ότι άγονα είχαν κηρυχθεί δύο τμήματα του διαγωνισμού, που αφορούσαν συνολικά 200 λεωφορεία εκ των οποίων τα 100 ήταν ηλεκτρικά 12 μέτρων (τμήματα 1 και 4 του διαγωνισμού).

Οπως παραδέχτηκε και ο κ. Σταϊκούρας κατά την ενημέρωση των βουλευτών, σήμερα ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου προσεγγίζει τα 19 έτη και είναι αρκετά υψηλότερος από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, που είναι περίπου στα 13 έτη. Υπάρχουν 366 λεωφορεία EURO 2 και 130 τρόλεϊ, ηλικίας άνω των 22 ετών.

«Άμεση επίπτωση της παλαιότητας των λεωφορείων είναι η υψηλή συχνότητα βλαβών, που έως τώρα αντιμετωπίζονταν με προσωρινού τύπου λύσεις, όπως οι συμβάσεις για leasing και με οικεία ΚΤΕΛ, για την κάλυψη του αναγκαίου συγκοινωνιακού έργου», ανέφερε.

Επίσης, σε 485 από τα 1.582 λεωφορεία, δηλαδή στο 31% του στόλου, δεν υπάρχει πρόσβαση σε Άτομα με Αναπηρία. Στο ποσοστό αυτό περιλαμβάνονται και τα οχήματα του υπάρχοντος Leasing, που ως πολύ νεωτέρα κατεβάζουν το ποσοστό, πράγμα που σημαίνει πως χωρίς αυτά, δηλαδή μόνο με τα ιδιόκτητα οχήματα της ΟΣΥ, το ποσοστό των μη προσβάσιμων οχημάτων ανεβαίνει στο 39%.

Αναφερόμενη στην επιλογή των λεωφορείων και απαντώντας σε ερωτήσεις εάν τα υπό προμήθεια λεωφορεία θα πρέπει να αποσυρθούν το 2035 καθώς η ΕΕ θα επιτρέπει μόνο την κυκλοφορία οχημάτων μηδενικών ρύπων, η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου επεσήμανε: «Η επιλογή των λεωφορείων CNG δεν ήταν τυχαία, καθώς προσφέρουν σημαντικά περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα. Συγκεκριμένα, χαρακτηρίζονται ως καθαρά οχήματα, σύμφωνα με την ισχύουσα Ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/94/ΕΕ και κατά συνέπεια, είναι απολύτως σύμφωνα με το κείμενο θεσμικό και νομικό πλαίσιο. Ανήκουν στην τελευταία ενημερωμένη κατηγορία εκπομπών αερίων της ΕΕ για τα λεωφορεία (EURO 6e) με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη σε σχέση με τον υφιστάμενο στόλο αρθρωτών (18m) diesel της ΟΣΥ».

Σύμφωνα με την ίδια, τα συγκεκριμένα οχήματα μπορούν να εισαχθούν άμεσα στο λειτουργικό στόλο της Αθήνας, χωρίς να δημιουργηθούν ζητήματα στο παρεχόμενο συγκοινωνιακό έργο καθώς δεν υπάρχουν ανάγκες για επιπρόσθετες δομές υποδοχής, ενώ θα καλύψουν ένα σημαντικό κομμάτι των επιχειρησιακών αναγκών, σε μεγάλες γραμμές κορμού, αφού δεν έχουν  ζητήματα επάρκειας αυτονομίας. 

Ερωτηθείς για τα λεωφορεία υδρογόνου, ο υπουργός απάντησε μάλλον ...συντηρητικά επισημαίνοντας πως το θέμα έχει απασχολήσει το υπουργείο. Τόνισε ότι η διείσδυση του υδρογόνου δεν ξεπερνά το 2% συνολικά στην Ευρώπη, καθώς είναι πίσω ολόκληρη η ήπειρος: «Θα θέλαμε στο επόμενο μείγμα των 750 οχημάτων να μπούμε σε ενα μικρό στόλο υδρογόνου, αλλά θα το δούμε γιατί χρειάζονται υποδομές και μεθοδικότητα».

Ανανέωση σχεδιάζεται όμως και για τα οχήματα των ΚΤΕΛ στις υπόλοιπες πόλεις της Ελλάδας. Για το σκοπό αυτό θα διατεθεί κονδύλι ύψους 100 εκ. ευρώ για την αντικατάσταση οχημάτων με νέα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σε πόλεις όπως τα Γιάννενα, η Αλεξανδρούπολη, η Λαμία, τα Χανιά, κλπ.

Έρχεται αναδιάρθρωση στις γραμμές Αθήνας και Θεσσαλονίκης

Σύμφωνα με τον κ. Σταικούρα, έχει ήδη ζητηθεί από τις διοικήσεις του ΟΑΣΑ στην Αθήνα και του ΟΣΕΘ στη Θεσσαλονίκη μελέτη των αναγκαίων αναδιαθρώσεων στις λεωφορειακές γραμμές, καθώς ειδικά στην περίπτωση της δεύτερης, το συγκοινωνιακό σύστημα θα πρέπει να επανεξεταστεί συμπεριλαμβάνοντας και την έναρκηλειτουργίας του μετρό από τονπροσεχή Νοέμβριο.

«Εχουμε ζητήσει να μετρηθούν οι ανάγκες που πρέπει να ικανοποιήσουμε στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη ώστε να είναι ικανοποιημένοι οι πολίτες από τη λειτουργία των λεωφορείων. Να δούμε ποιες απ΄αυτές τις ανάγκες μπορούν να ικανοποιηθούν ρεαλιστικά. Πόσα λεωφορεία απαιτούνται, πόσοι οδηγοί θα είναι διαθέσιμοι σε βάθος 15ετίας λαμβανομένων υπόψη των συνταξιοδοτήσεων».

Θεσσαλονίκηλεωφορείαελεγκτικό συνέδριοειδήσεις τώρα