Ελλάδα|06.11.2025 05:40

Σχολή... οδηγών ανοίγει η ΟΣΥ αναλαμβάνοντας το κόστος διπλώματος - Ποιοι χάνουν την άδεια οδήγησης

Μαρία Λιλιοπούλου

Σχολή οδηγών ανοίγει η ΟΣΥ το προσεχές διάστημα αναλαμβάνοντας το κόστος της εκπαίδευσης και έκδοσης επαγγελματικού διπλώματος σε μια προσπάθεια να προσελκύσει προσωπικό στην ειδικότητα οι ελλείψεις της οποίας απειλούν να ...εξαερώσουν τα οφέλη της ανανέωσης του στόλου. Ταυτόχρονα οδηγοί που αποδεδειγμενα δεν μπορούν να εργαστούν στο τιμόνι θα χάνουν την άδεια οδήγησης.

Αυτά ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, επιβεβαώνοντας πλήρως προηγούμενο ρεπορτάζ του «ethnos.gr». Οπως επεσήμανε: «η ΟΣΥ θα αναλάβει το σύνολο της δαπάνης για την εκπαίδευση ενός νέου οδηγού με δική της σχολή οδηγών, με ρήτρα ότι θα πρέπει να μένεις για πέντε χρόνια στο τιμόνι ενεργός και αν πρέπει να φύγεις από την ΟΣΥ θα πρέπει να επιστρέφεις το κόστος του διπλώματος».

Ο υπουργός εξήγησε πως το μέτρο είναι εφαρμόσιμο δεδομένου ότι η ΟΣΥ διαθέτει και την υποδομή για να μπορέσει να κάνει την εκπαίδευση αποκτώντας τη δυνατότητα να προσλάβει προσωπικό που ίσως σήμερα δεν διαθέτει δίπλωμα επαγγελματία οδηγού. Παράλληλα, υπενθύμισε ότι θεσπίστηκε διάταξη σύμφωνα με την οποία «αν δεν είσαι ικανός όντως να είσαι ενεργός οδηγός, αυτό σημαίνει αφαίρεση διπλώματος, διότι ούτως ή άλλως είσαι επικίνδυνος με βάση και τη δική σου δήλωση να οδηγήσεις οποιοδήποτε όχημα». Όπως τόνισε χαρακτηριστικά: «Οι φορολογούμενοι δεν θα πληρώνουν για οδηγούς που δεν θα είναι στο τιμόνι».

Η έλλειψη οδηγών είναι σήμερα το μεγαλύτερο εμπόδιο για την ομαλή λειτουργία των δρομολογίων με την ΟΣΥ να έχει «χάσει» το 2024 περί τα 500.000 δρομολόγια τα περισσότερα εκ των οποίων εξαιτίας της μη δυνατότητας επάνδρωσης. Ο αν. Υπουργός αμφισβήτησε βέβαια το νούμερο αυτό κατεβάζοντάς το σε περίπου 192.000, ωστόσο η ίδια η ΟΣΥ έκανε τη συγκεκριμένη αναφορά σε μισό εκατομμύριο δρομολόγια στην έκθεση πεπραγμένων της για την προηγούμενη χρονιά. Οπως, πάντως, αναφέρθηκε, η τάση μείωσης των δρομολογίων έχει ανακοπεί τους τελευταίους μήνες και φαίνεται να αντιστρέφεται.

Σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, στόχος είναι ο αριθμός των οδηγών να φτάσει τους 3.200. «Έχουμε 2.500 ενεργούς οδηγούς στην ΟΣΥ. Όταν ανέλαβα, ενεργό δυναμικό ήταν 3.100. Στους οδηγούς περίπου 700 είχαν δηλώσει ασθένεια – κάποιοι λένε αλήθεια και κάποιοι όχι. Τρέξαμε επιτροπές γιατρών και σήμερα, με πολλή μεγάλη προσπάθεια, ο αριθμός μειώθηκε στους 390», ανέφερε.

Στο πλαίσιο της ενίσχυσης του δυναμικού της ΟΣΥ μάλιστα αυτήν την εβδομάδα ή την επόμενη βγαίνει στον αέρα νέος διαγωνισμός προσλήψεων για 300 θέσεις οδηγών. «Να κάνουν αίτηση οι ενδιαφερόμενοι, θα τους πάρουμε όλους. Έχουμε απόλυτη ανάγκη από οδηγούς», σημείωσε. Παράλληλα έχουν ζητηθεί και 418 επιπλέον για το 2026: «Με αυτές τις δύο κινήσεις προσλήψεων συμπληρώνουμε τον αριθμό των 3.200 οδηγών για να μπορέσουμε να μειώσουμε τις χρονοαποστάσεις έως και κατά 40%».

Ο υπουργός δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο μισθολογικό: «Συμφωνώ με όσους ανέφεραν πως προφανώς πρέπει να έχουμε αύξηση εισοδήματος. Κάνουμε συνεννοήσεις με το Υπουργείο Οικονομικών για να μπορέσουμε κάτι να καταφέρουμε. Σίγουρα πρέπει να βελτιωθούν αποδοχές για να έχουμε κίνητρα», ανέφερε χωρίς πάντως να είναι σε θέση ακόμα να κάνει συγκεκριμένες ανακοινώσεις.

Τα νέα λεωφορεία

Η ενημέρωση έγινε κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και εμπορίου της Βουλής αναφορικά με την υπογραφή της νέας σύμβασης για την προμήθεια 125 καινούριων ηλεκτρικών λεωφορείων για την Αθήνα με τον κ. Κυρανάκη να σημειώνει ότι στόχος του υπουργείου είναι έως το 2027 «να πλησιάσουμε τα 1.500 καινούρια λεωφορεία».

Ως προς τον στόλο στο λεκανοπέδιο είπε πως σήμερα υπάρχουν:

  • 100 νέα οχήματα φυσικού αερίου Iveco,

  • 200 φυσικού αερίου Menarini,

  • 140 ηλεκτρικά λεωφορεία,

  • 100 midi ηλεκτρικά,

  • 100 18μετρα Euro 6,

  • 100 12μετρα Euro 6.

Σε αυτά θα προστεθούν 125 ηλεκτρικά λεωφορεία με τη σχετική σύμβαση να υπογράφεται έως τα τέλη Νοεμβρίου, καθώς επίσης και 200 καινούργια οχήματα κοινοπραξίας, τα οποία αθροίζουν 1.050 καινούργια. «Τόσα είναι που βγαίνουν την ώρα αιχμής καθημερινά με βάση τον προγραμματισμό ΟΑΣΑ».

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι «το ερχόμενο καλοκαίρι, θα είναι το πρώτο που στην Αθήνα δεν θα κυκλοφορεί κανένα λεωφορείο χωρίς κλιματισμό». Ωστόσο εκεί που στενάζουν οι πολίτες της Αθήνας σε περιόδους καύσωνα είναι τα μέσα σταθερής τροχιάς καθώς δεν έχει προχωρήσει ακόμα η τοποθέτηση κλιματισμού στους συρμούς πρώτης γενιάς.

Σε ό,τι αφορά τα λεωφορεία, όπως μάλιστα επισημαίνουν εργαζόμενοι στην ΟΣΥ το ζήτημα με τον κλιματισμό ούτως ή άλλως δεν φτάνει στον επιβάτη καθώς η εντολή για τα οχήματα στα οποία δεν λειτουργεί, είναι να βγαίνουν εκτός προγραμματισμού με βλάβη μέχρι να αποκατασταθεί το πρόβλημα.

Αναφερόμενος στα τρόλεϊ, ο αναπληρωτής υπουργός επανέλαβε ότι βάσει μελέτης του ΟΑΣΑ, τα στοιχεία είναι «αμείλικτα» και δείχνουν σαφώς υψηλότερο κόστος από τη λειτουργία των τρόλει έναντι των ηλεκτρικών λεωφορείων.

Σημείωσε ότι τα παλαιότερα τρόλει θα καταργηθούν και στα υπόλοιπα θα πυκνώνουν τα δρομολόγια. Στο δίκτυο που απομένει θα αντικατασταθούν με ηλεκτρικά λεωφορεία που θα μειώσουν το συνολικό κόστος λειτουργίας.

οδηγόςδιαγωνισμόςλεωφορείαεργαζόμενοιδίπλωμα οδήγησηςδρομολόγιαειδήσεις τώρα