Ελλάδα|19.09.2019 15:44

Υπουργείο Ναυτιλίας: Αυξάνεται κατά 40 εκατ. ευρώ η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών

Newsroom

Αυξάνεται κατά 40 εκατομμύρια ευρώ η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών στην ακτοπλοϊα για να φτάσει στα 130 εκ. ευρώ το χρόνο από τα 90,7 εκ. ευρώ που είναι σήμερα.

Αυτό ανακοίνωσε σήμερα (18/9) ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, επισημαίνοντας ότι το νέο πλαίσιο προκήρυξης των άγονων γραμμών «εντάσσεται σε ένα νέο εργαλείο αναπτυξιακού σχεδιασμού στήριξης της νησιωτικής Ελλάδας, με αύξηση των χρηματοδοτικών πόρων και όχι με τη λογική επιδοματικής προσέγγισης». 

Ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι το νέο πλαίσιο δίνει κίνητρα για ποιοτικότερα και καλύτερα πλοία «καθώς η σημερινή κυβέρνηση στηρίζει εμπράκτως τη νησιωτική Ελλάδα με γενναίες χρηματοδοτήσεις». 

Στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα περιλαμβάνεται και ειδική πρόνοια για την ενσωμάτωση του αυξημένου κόστους στα νέα καύσιμα από την 1/1/2020, στο πλαίσιο προσαρμογής στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα, χωρίς να επιβαρυνθεί ο ωφελούμενος νησιώτης. «Είναι ένα μέτρο για το οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευθεί ότι θα το καλύψει αλλά τελικά και αυτό έμεινε “στα χαρτιά” και ποτέ δεν προέβη σε κάποια συγκεκριμένη κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση» τόνισε. 

Ο υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε ότι η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών που από φέτος είναι αναπτυξιακό έργο, εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), κάτι που δίνει τη δυνατότητα στο υπουργείο Ναυτιλίας να αξιοποιεί τους μη διατιθέμενους πόρους για την επαναπροκήρυξη γραμμών, την ικανοποίηση νέων αιτημάτων κ.λπ. Υπογράμμισε επίσης ότι για το υπουργείο πλέον οι άγονες γραμμές δεν είναι απλώς μια πολιτική επιδοματικής προσέγγισης, αλλά παίρνει χαρακτήρα ουσιαστικού αναπτυξιακού εργαλείου για τη νέα νησιωτική πολιτική της χώρας. 

Ο κ. Πλακιωτάκης υπογράμμισε ότι οι νέες προκηρύξεις έχουν σαφή και ποιοτικότερα κριτήρια, κυρίως σε ό,τι αφορά στα πλοία της κατηγορίας Α’, δηλαδή τα νεότερης ηλικίας. Ήδη έχουν εξασφαλιστεί 540 εκ. ευρώ για τέσσερα χρόνια, ενώ αναφορικά με τις συμβάσεις είπε ότι για την κατηγορία Α’ θα είναι 4 χρόνια, για την κατηγορία Β', δυο χρόνια και για την κατηγορία Γ', ένα έτος.

Όπως είπε, για πρώτη φορά ενεργοποιείται η ρήτρα για «πλοίο αντικατάστασης» ως ποιοτικό κριτήριο επιλογής (bonus), για εκείνες τις προσφέρουσες εταιρίες που θα προβλέψουν την άμεση αντικατάσταση του πλοίου, ώστε να καλυφθεί το μεταφορικό έργο που έχουν αναλάβει, στις έκτακτες περιπτώσεις που αδυνατούν να το παρέχουν ως οφείλουν.

Η αξιοποίηση των ελληνικών ναυπηγίων

Σε ερώτηση αν υπάρχουν σκέψεις για ναυπηγήσεις πλοίων έως 80 μέτρα σε ελληνικά ναυπηγεία ο υπουργός τόνισε ότι αυτή τη στιγμή ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων της ακτοπλοΐας είναι 28 έτη και άρα μακροπρόθεσμα σίγουρα θα προκύψει πρόβλημα αντικατάστασης αυτών των πλοίων.

«Εμείς ήδη με τη σημερινή παρέμβαση δίνουμε κίνητρα για την αντικατάσταση των πλοίων με ποιοτικότερα και πιο ασφαλή χαρακτηριστικά, γι’ αυτό προχωράμε σε πολυετείς συμβάσεις» τόνισε αναφέροντας ωστόσο ότι είναι ένα ζήτημα που θα πρέπει να εξεταστεί μακροπρόσθεσμα σε συνεργασία με τους θεσμικούς φορείς.

Για το θέμα αυτό είπε ότι το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος έχει καταθέσει μία ολοκληρωμένη μελέτη που θα πρέπει να εξεταστεί σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και σαφώς και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εξεύρεση των απαραίτητων πόρων. Σε ερώτηση αν θα υπάρξει ενδεχόμενο αύξησης της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι, αναφορικά με τις άγονες, η αύξηση των μισθωμάτων γίνεται για να καλύψει το κόστος των καυσίμων, ενώ για τις ελεύθερες γραμμές είπε ότι ήδη το υπουργείο επεξεργάζεται σχέδιο.

Προσέθεσε δε ότι θα πρέπει να υπάρξει ομογενοποίηση στην άσκηση της λιμενικής πολιτικής και προανήγγειλε νομοθετική πρωτοβουλία για το θέμα των λιμανιών με αλλαγή του τρόπου λιμενικής διακυβέρνησης.

υπουργείο ΝαυτιλίαςΓιάννης Πλακιωτάκηςάγονη γραμμή