Ελλάδα|27.09.2019 17:21

Η... άλλη Ελένη Αντωνιάδου με τη θητεία στον ΟΗΕ και τις σπουδές στο UCL

Στέλιος Βογιατζάκης

«Δεν υπάρχει ούτε μια μονότονη ημέρα. Το να δουλεύεις στον ΟΗΕ προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία να αισθανθείς ότι προσφέρεις συνεχώς στην προσπάθεια να γίνει ο κόσμος καλύτερος και ότι υπηρετείς έναν ανώτερο σκοπό».

Με αυτά τα λόγια είχε περιγράψει, πριν από περίπου επτά μήνες, την εργασία της στον ΟΗΕ η δικηγόρος Ελένη Αντωνιάδου, η οποία τα τελευταία χρόνια διαπρέπει στον κλάδο του Δικαίου της Θάλασσας. Στο διάστημα που πέρασε στον μεγαλύτερο διεθνή οργανισμό του κόσμου, αλλά και κατά τη διάρκεια της θητείας της στην Διεθνή Ένωση Εταιρειών Ενέργειας στην Θάλασσα (IMCA), έχει εργαστεί σκληρά στην κατεύθυνση της προστασίας τους περιβάλλοντος. «Το όραμα μου είναι πως να βοηθήσω και να αναζητήσω τους τρόπους για το πως θα γίνει η ναυτιλία μέρος της λύσης για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής» λέει η ίδια στο ethnos.gr.

Οι διαβολικές συμπτώσεις

Η ίδια γνωρίζει πολύ καλά ότι το ονοματεπώνυμο της αρκεί για να γίνουν συνειρμοί με την άλλη Ελένη Αντωνιάδου που βρέθηκε πριν από λίγες μέρες στο μάτι του κυκλώνα λόγω των υπερβολών που άφησε να αιωρούνται για τα επιστημονικά επιτεύγματα της και την επαγγελματική της σχέση της με τη NASA.

Κατά διαβολική σύμπτωση οι ομοιότητες δεν σταματούν στο ονοματεπώνυμο. Και οι δύο έχουν ακριβώς την ίδια ηλικία, ενώ σπούδασαν περίπου την ίδια περίοδο στο UCL, χωρίς ωστόσο να έχουν γνωριστεί. «Η αλήθεια είναι ότι στο παρελθόν με είχαν μπερδέψει μερικές φορές με εκείνη. Είχα λάβει διάφορα email που μου έλεγαν για θέματα νανοτεχνολογίας, αλλά η αλήθεια είναι ότι τις τελευταίες μέρες δεν επικοινώνησε κάποιος μαζί μου» σημειώνει.  

Η Ελένη Αντωνιάδου σπούδασε νομικά στην Αθήνα και στη συνέχεια έκανε δύο μάστερ. Για το δεύτερο πήγε στο University College London όπου ειδικεύτηκε στο Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας. Στη συνέχεια μπήκε για πρώτη φορά στην οικογένεια του ΟΗΕ, κάνοντας την πρακτική άσκηση της στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), ο οποίος λειτουργεί εδώ και δεκαετίας κάτω από την ομπρέλα του ΟΗΕ.

Μετά από ένα διάστημα εργασίας σε αγγλική start up, μετακινήθηκε στην IMCA, η οποία είναι ΜΚΟ με εκπροσώπηση στον ΙΜΟ. «Σε ηλικία 28 ετών έκανα ομιλίες στον ΟΗΕ και στις Βρυξέλλες ως εκπρόσωπος της IMCA» λέει η κυρία Αντωνιάδου, προσθέτοντας ότι εργάστηκε για την επεξεργασία πολιτικών με τις οποίες η διεθνής ναυτιλία θα γινόταν περισσότερο φιλική προς το περιβάλλον.

Την πόρτα του IMO την πέρασε ξανά το 2018 και εργάστηκε για επτά μήνες στο νομικό τμήμα. Σε αυτό το διάστημα εργάστηκε στην υποστήριξη ποικίλων νομοπαρασκευαστικών επιτροπών, συμπεριλαμβανομένης της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος. «Τον Απρίλιο του 2018 συμφωνήθηκε η στρατηγική του ΙΜΟ για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου. Όταν ολοκληρώθηκε η συμφωνία, το γραφείο μας υποστήριξε τα κράτη – μέλη στο να συντάξουν την πρώτη στρατηγική του ναυτικού κλάδου κατά της κλιματικής αλλαγής. Στόχος της είναι το 2050 να μειωθούν κατά 50% -σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008- τα αέρια του θερμοκηπίου».

Πλέον εργάζεται στο Λονδίνο, στην ιδιωτική εταιρία Standard P & I Club, η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο των ναυτικών ασφαλίσεων, και αισθάνεται αισιόδοξη ότι η ναυτιλία κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση στο ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος και της μάχης ενάντια στην κλιματική αλλαγή. «Το πρώτο που πρέπει να πούμε είναι ότι πλοία μεταφέρουν περίπου το 90% των εμπορευμάτων του πλανήτη, ωστόσο οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία το 2012 αντιπροσώπευαν περίπου το 2,2% των παγκόσμιων ανθρωπογενών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα» τονίζει και συμπληρώνει ότι «η ναυτιλία είναι από τους παρεξηγημένους τομείς. Αλλά έχουν γίνει πολύ σοβαρά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση».

Η κυρία Αντωνιάδου επισημαίνει ότι «ο ΙΜΟ έχει ήδη υιοθετήσει, σε διεθνές επίπεδο, υποχρεωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, συμπεριλαμβανομένου του υποχρεωτικού δείκτη σχεδιασμού ενεργειακής απόδοσης, που προβλέπει αυξημένα επίπεδα ενεργειακής απόδοσης για πλοία νεότερης κατασκευής. Παράλληλα, προβλέπει την ύπαρξη σχεδίου διαχείρισης της ενεργειακής απόδοσης για όλα τα πλοία. Εκτελεί επίσης σχέδια τεχνικής συνεργασίας σε διεθνές επίπεδο, με στόχο τη στήριξη των κρατών, ιδιαίτερα των αναπτυσσόμενων, στην προσπάθειά τους να εφαρμόσουν και να στηρίξουν την ενεργειακή απόδοση στον τομέα της ναυτιλίας».

Το συναίσθημα δεν αρκεί

Τις τελευταίες μέρες η 16χρονη Σουηδή Γκρέτα Τούνμπεργκ είναι ο πιο πολυσυζητημένος άνθρωπος του πλανήτη λόγω της συναισθηματικά φορτισμένης ομιλίας της για το περιβάλλον στα Ηνωμένα Έθνη. Η κυρία Αντωνιάδου επισημαίνει ότι με την ομιλία της έθιξε το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής με τρόπο που μπορεί να αφυπνίσει. «Σε σχέση με την Γκρέτα, πιστεύω ότι οποιαδήποτε μορφή αφύπνισης της κοινωνικής και πολιτικής συνείδησης είναι σημαντική. Παρ’όλ’αυτά στην ομιλία της θίγει ζητήματα που αποτελούν τον πυρήνα αναρίθμητων συζητήσεων σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Πολυάριθμοι ΜΚΟ κρούουν τον κώδωνα για τις καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής εδώ και χρόνια, ενώ οργανισμοί όπως ο ΟΗΕ εργάζονται σκληρά στο να συγκεράσουν τις διακρατικές διαφορές και να υιοθετήσουν πρακτικά μέτρα μείωσης των  εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε παγκόσμιο επίπεδο» λέει.

Προσθέτει, πάντως, ότι μόνο το συναίσθημα και οι καταγγελίες δεν αρκούν για να λύσουν το πιο πολύπλοκο πρόβλημα που απασχολεί τον πλανήτη. «Οι πραγματικές λύσεις σε τόσο σύνθετα ζητήματα όσο η κλιματική αλλαγή δεν παρέχονται με συναισθηματικούς λόγους, posts σε social media και αφορισμούς χωρίς πρακτικές αντιπροτάσεις. Είναι σαφές ότι η προστασία του περιβάλλοντος πηγαίνει χέρι – χέρι με κοπιώδεις πολιτικές διαπραγματεύσεις, προσεκτικό σχεδιασμό από νομοθέτες και επιστήμονες και την τεχνολογική πρόοδο» καταλήγει.

Ελένη Αντωνιάδουκλιματική αλλαγήΟΗΕ