Ελλάδα|23.01.2020 22:34

15 εκατομμύρια επιβάτες θα εξυπηρετεί το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου

Μαρία Λιλιοπούλου

Ζήτημα ελάχιστου χρόνου είναι πλέον η έναρξη της κατασκευής του νέου αεροδρομίου του Ηρακλείου στο Καστέλι της Κρήτης, καθώς σήμερα έπεσαν οι υπογραφές στη συμφωνία χρηματοδότησης της συμμετοχής του Δημοσίου ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

«Σήμερα είμαστε πραγματικά πολύ χαρούμενοι γιατί ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο ξεκινάει. Το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, στην περιοχή του Καστελίου. Ένα έργο πολύ σημαντικό για ολόκληρη την Κρήτη, αλλά και συνολικά για τον τουρισμό μας» επεσήμανε ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην τελετή υπογραφής της δανειακής σύμβασης με την ΕΤΕΠ, για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου του Ηρακλείου. 

Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, με την  υπογραφή της δανειακής σύμβασης, ξεκινά άμεσα η υλοποίηση ενός έργου, το οποίο αποτελεί επένδυση κατασκευαστικού αντικειμένου άνω των 520 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων το ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει τα 180 εκατομμύρια.

Το νέο αεροδρόμιο, το οποίο θα διπλασιάσει τη δυναμικότητα εξυπηρέτησης των επιβατών για την Κρήτη αφού θα μπορεί να εξυπηρετεί 15 εκατομμύρια επιβάτες, θα αντικαταστήσει, τον αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης» που λειτουργεί σήμερα και αποτελεί τη βασική πηγή εισόδου για την Κρήτη με 8,1 εκατομμύρια επιβάτες το 2018.

Στόχος είναι το νέο αεροδρόμιο να συμβάλει στην αποφυγή φαινόμενων συμφόρησης και καθυστερήσεων, στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και στην ενίσχυση της ασφάλειας, ενώ εκτιμάται ότι κατά την πενταετή περίοδο κατασκευής του θα δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις απασχόλησης και πολλές περισσότερες μετά τη θέση σε λειτουργία του έργου.

Μικρό το σημερινό αεροδρόμιο

Να σημειωθεί ότι σήμερα κατά τη θερινή τουριστική περίοδο στο υπάρχον αεροδρόμιο επικρατούν συνθήκες συμφόρησης και είναι αδύνατη η εξυπηρέτηση μεγαλύτερου αριθμού επιβατών στο απαιτούμενο επίπεδο υπηρεσιών και ασφάλειας, δεδομένου ότι το υπάρχον αεροδρόμιο είχε σχεδιαστεί για πολύ μικρότερο αριθμό διακινούμενων επιβατών.

Το νέο αεροδρόμιο το κεντρικό κτίριο του οποίου θα είναι 71.620 τ.μ., θα έχει μεγαλύτερο διάδρομο μήκους 3.200 μέτρων με δυνατότητα επέκτασης στα 3.800 μέτρα, ικανότητα εξυπηρέτησης περισσοτέρων επιβατών με 19 αίθουσες αναμονής, 27 θέσεις στάθμευσης για αεροσκάφη και σύγχρονες υποδομές υψηλού επιπέδου. Επίσης, θα εγκατασταθεί σύστημα προηγμένης τεχνολογίας, για τον έλεγχο επιβατών και χειραποσκευών, ενώ δε θα επιβαρύνει τη λειτουργία της πόλης του Ηρακλείου, αφού η θέση του θα είναι πλέον περίπου 30 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά. Επίσης έχει προβλεφθεί η δημιουργία εμπορικής ζώνης 400 στρεμμάτων και εκθεσιακού κέντρου για παραδοσιακά κρητικά προϊόντα.

Στο έργο περιλαμβάνεται και η κατασκευή 24 χιλιομέτρων οδικών συνδέσεων που θα παραδοθούν στο Δημόσιο μετά την ολοκλήρωσή τους. Συγκεκριμένα το έργο θα περιλαμβάνει έναν αυτοκινητόδρομο μήκους 18 χλμ. και οδούς πρόσβασης μήκους 6 χλμ.

Η έναρξη της 35ετούς περιόδου παραχώρησης αναμένεται να γίνει κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κρήτη στις αρχές Φεβρουαρίου.

Η εταιρεία που θα λειτουργεί και θα εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο, η Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, αποτελείται από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία θα ελέγχει το 32,46%, την ινδική GMR Airports, με 21,64%, και το ελληνικό Δημόσιο, με 45,9%.

«Η σημερινή συμφωνία αποτελεί σημαντικό ορόσημο στην ιστορία της αεροπορίας στην Ελλάδα, καθώς θα επιτρέψει την πλήρη αξιοποίηση του τουριστικού δυναμικού της Κρήτης» επεσήμανε κατά τη διάρκεια της σημερινής εκδήλωσης ο υπουργός Οικονομικών και Διοικητής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Χρήστος Σταϊκούρας.

Από την πλευρά του ο Andrew McDowell, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, υπογράμμισε ότι: «Το δάνειο ύψους 180 εκατ. ευρώ που χορηγεί η ΕΤΕπ θα επιτρέψει να ξεκινήσει τελικά η κατασκευή του νέου αεροδρομίου του Ηρακλείου, ύστερα από χρόνια προγραμματισμού και καθυστερήσεων. Η ΕΤΕπ χαιρετίζει τη δέσμευση που έχει αναληφθεί για ανάπλαση της περιοχής του υπάρχοντος αεροδρομίου του Ηρακλείου, από την οποία θα προκύψουν οικονομικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη. Αυτή η ανάπλαση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των όρων του δανείου μας».

«Εργο - Πιλότος» το σημερινό αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης»

Ως «έργο – πιλότος» για την εφαρμογή των «Προτάσεων Καινοτομίας», μια νέα μορφή εκτέλεσης δημοσίων έργων που προβλεπόταν στο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας θα λειτουργήσει το υφιστάμενο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, το οποίο θα κλείσει μόλις ξεκινήσει η λειτουργία του νέου αερολιμένα.

«Η αξιοποίηση αυτού του χώρου είναι υποχρέωση του ελληνικού Δημοσίου, και πρέπει να προετοιμαζόμαστε ήδη για αυτό. Σε καμία περίπτωση δεν θα φτάσουμε σε εκείνη τη χρονική περίοδο, χωρίς να έχει προδιαγραφεί το πώς θα αξιοποιηθεί ο χώρος. Δεν θα έχουμε επανάληψη του φαινομένου του Ελληνικού» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμανλής.

Βάσει του μοντέλου των «Προτάσεων Καινοτομίας», οι οποίες θα θεσμοθετηθούν μέσω της επερχόμενης τροποποίησης του νόμου 4412, στην οποία θα προχωρήσει το υπουργείο, οι κατασκευαστικές εταιρίες προτείνουν έτοιμες μελέτες για το έργο, εκ των οποίων κατόπιν διαβούλευσης επιλέγεται η πιο συμφέρουσα.

Ηράκλειοαεροδρόμιο Ηρακλείου ΚρήτηςΚαστέλιΚώστας Αχ. ΚαραμανλήςΕυρωπαϊκή Τράπεζα ΕπενδύσεωνΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορών