Απόψεις|06.02.2022 10:02

Στο λαβύρινθο του σούπερ μάρκετ

Άντζελα Ζιούτη

Όταν ο κυρ Αντώνης από το Γαλάτσι πήγε στο σούπερ μάρκετ για να αγοράσει σοκοφρέτες στα εγγονάκια, αυγά και βούτυρο για το κέικ που θέλει να κάνει η σύζυγος του, η κυρα Ρένα, λίγο μπέικον και αφρό ξυρίσματος - δίχως καν να ξέρει τι σημαίνει πληθωρισμός – κατάλαβε με την πρώτη ματιά στις τιμές των προϊόντων, ότι έχουν αυξηθεί σε σχέση με την τελευταία φορά που επισκέφθηκε το συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ. Τα ψώνια τα κάνει αυτός. Η κυρά Ρένα μέχρι να βγει στη σύνταξη δουλεύει σε ένα ψιλικατζίδικο. Ακόμη κι αν ο κυρ Αντώνης δεν ξέρει τι είναι ο πληθωρισμός, ο πληθωρισμός «ξέρει» να του ροκανίζει το εισόδημα.
Επειδή ο πληθωρισμός είναι η ποσοστιαία μεταβολή του γενικού επιπέδου των τιμών των αγαθών και των υπηρεσιών σε μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Και για να προσδιοριστεί αυτή η μεταβολή του επιπέδου των τιμών επιλέγονται συγκεκριμένα αγαθά ή υπηρεσίες.

Ο πληθωρισμός είναι ένα φαινόμενο που αφορά μια αύξηση των τιμών που έχει χρονική διάρκεια και όχι σε μία στιγμιαία και εφάπαξ αύξηση των τιμών.

Πληθωρισμός μπορεί να προκύψει και από μια ισχυρή αύξηση της ενεργού ζήτησης. Δηλαδή οι αυξήσεις των τιμών να είναι αποτέλεσμα αυξημένης ζήτησης σε σχέση με την προσφορά σε μία οικονομία.

Πληθωρισμός όμως προκαλείται και από την αύξηση των πρώτων υλών και ότι ακόμη συμμετέχει στο κόστος παραγωγής. Αλλά και από τη χαμηλή παραγωγικότητα της εργασίας ή τις αυξήσεις των μισθών με ρυθμό μεγαλύτερο της αύξησης της παραγωγικότητας. Και αρκετές άλλες αιτίες: άσκηση δημοσιονομικής πολιτικής που μεγεθύνει τη ζήτηση διατηρώντας στάσιμη την προσφορά ή την έμμεση φορολογία. Όποια κι αν είναι η αιτία της γέννησης του πληθωρισμού, το αποτέλεσμα είναι η οικονομική αβεβαιότητα.

Η αγοραστική αξία του χρήματος μειώνεται και οι επενδύσεις μειώνονται λόγω των δυσμενών οικονομικών προβλέψεων. Η κατανάλωση μειώνεται, συμπαρασύροντας μαζί και τη μείωση της παραγωγικής δραστηριότητας . Η ανεργία αυξάνει. Η ανταγωνιστικότητα των εγχώριων προϊόντων φθίνει. Οι πολίτες γίνονται θιασώτες της ανακατανομής του εισοδήματος, που σίγουρα όμως δεν ευνοεί τα χαμηλά κοινωνικά στρώματα. Όφελος βλέπουν μόνο οι δανειζόμενοι σε αντίθεση με τους δανειστές, αλλά και όσοι κατέχουν περιουσιακά στοιχεία. Ο κυρ Αντώνης όμως δεν κατέχει περιουσιακά στοιχεία. Ένα κεραμίδι έχουν όλο κι όλο πάνω από το κεφάλι τους στο Γαλάτσι. Κι όταν μπαίνει πλέον στο σούπερ μάρκετ, νιώθει ότι μπαίνει σε έναν λαβύρινθο. Όπου στο βάθος κατοικεί ο μινώταυρος.
Αφού οι πληθωριστικές πιέσεις στη χώρα μας συνεχίζονται και τον Ιανουάριο καταγράφοντας σύμφωνα με την εκτίμηση της Eurostat, ποσοστό 5,5% έναντι του 4,4% το Δεκέμβριο.

Και να σκεφτεί κανείς ότι τον Ιανουάριο του 2021, ο πληθωρισμός δεν ξεπερνούσε το -2,4%.

πληθωρισμόςειδήσειςσούπερ μάρκετ