Ελλάδα|11.01.2024 12:55

ΜΜΜ: Έρχεται επιβίβαση με χρεωστική κάρτα - Πώς θα λειτουργήσει το σύστημα

Μαρία Λιλιοπούλου

Στην τελική ευθεία υλοποίσης μπαινει μια δέσμευση ετών εκ μέρους του ΟΑΣΑ για τη δυνατότητα χρήσης των τραπεζικών καρτών για την επιβίβαση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Πώς θα λειτουργήσει το νέο σύστημα, οι καινοτομίες 

Ο ΟΑΣΑ υπέγραψε σύμβαση με την ανάδοχο του έργου του ηλεκτρονικού εισιτηρίου HST A.E., μέλος του Ομίλου ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, για την τεχνολογική αναβάθμιση του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ). Η δυνατότητα θα εφαρμοστεί πιλοτικά στις γραμμές του Αεροδρομίου έως το τέλος Μαρτίου, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς θα είναι διαθέσιμο στους επιβάτες το σύνολο των εφαρμογών.

Οπως ανακοίνωσε ο ΟΑΣΑ, οι νέες εφαρμογές αναβάθμισης του ΑΣΣΚ επιτρέπουν τη χρήση τραπεζικών καρτών και κινητών συσκευών, για τις μετακινήσεις με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αρμοδιότητας ΟΑΣΑ (Μετρό, Τραμ, Λεωφορεία, Τρόλεϊ) και παρέχουν στο σύστημα τη δυνατότητα υποστήριξης MaaS (Mobility as a Service), για διασύνδεση με εφαρμογές συνεργατών κινητικότητας όπως ταξί, ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά ποδήλατα, αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, κτλ.

Ειδικότερα, η εναλλακτική δυνατότητα χρήσης τραπεζικής κάρτας ανέπαφων συναλλαγών για κάθε επιβίβαση σε ΜΜΜ, αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα αναβάθμισης των υπηρεσιών των Συγκοινωνιών Αθηνών, με σημαντικά οφέλη στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, το οποίο ήδη εφαρμόζεται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των βαλκανικών. Οι επιβάτες, εκτός από ATH.ENA Ticket ή ATH.ENA Card, θα μπορούν να χρησιμοποιούν τραπεζική κάρτα, ακόμα και αν είναι ενσωματωμένη, μέσω κάποιου App, στο κινητό τους τηλέφωνο.

Τα άμεσα οφέλη για τον επιβάτη

Με την εφαρμογή της χρήσης τραπεζικών καρτών για την επιβίβαση στα ΜΜΜ, το επιβατικό κοινό δε θα χρειάζεται:

  • Να προμηθευτεί εισιτήριο μέσω των εκδοτηρίων ή των εκδοτικών μηχανημάτων (ΑΜΕΚ).
  • Να γνωρίζει τα διαθέσιμα προϊόντα μετακίνησης για να επιλέξει το κατάλληλο. Το σύστημα θα έχει τη δυνατότητα να αναλύσει τα δεδομένα μετακίνησης και η χρέωση στην τραπεζική κάρτα θα είναι ανάλογη με τις διαδρομές, με επιλογή της βέλτιστης. Μια εξαιρετικά χρηστική λειτουργία για τους επιβάτες που δεν είναι εξοικειωμένοι με το σύστημα μετακινήσεων της Αθήνας, όπως οι επισκέπτες από άλλες πόλεις και οι τουρίστες.
  • Να αναζητήσει σημεία πώλησης, τα οποία τα τελευταία χρόνια είναι δυσεύρετα, προκειμένου να μετακινηθεί με τα ΜΜΜ.

H Α΄ φάση της υλοποίησης θα εφαρμοστεί στα οχήματα των Γραμμών Λεωφορείων Express Αεροδρομίου, έως το τέλος Μαρτίου 2024, ενώ το σύνολο των εφαρμογών θα είναι διαθέσιμο στους επιβάτες έως το τέλος του έτους 2024.

Η υλοποίηση των νέων εφαρμογών, εντάσσεται στις ευρύτερες δράσεις του Ομίλου ΟΑΣΑ με την HST AE, για την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου με εγχώρια προστιθέμενη αξία.

Η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και προσβάσιμου συστήματος μετακίνησης με την υιοθέτηση σύγχρονων και καινοτόμων τεχνολογιών που βελτιώνουν τις παρεχόμενες συγκοινωνιακές υπηρεσίες, έχει ως στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων και τη βελτίωση της ταξιδιωτικής εμπειρίας των επισκεπτών της Αττικής, αναφέρει η ανακοίνωση του ΟΑΣΑ.

Οπως είχε αποκαλύψει το «Εθνος» από τον περασμένο Σεπτέμβριο, για το σκοπό αυτό αναβαθμίζονται τα περίπου 8.000 επικυρωτικά μηχανήματα ώστε να υποστηρίζουν τη νέα λειτουργία.

Η λειτουργία αυτή θα βασίζεται στην υπηρεσία Tap ‘n Pay που επιτρέπει την πραγματοποίηση ανέπαφων συναλλαγών, με χρέωση του τραπεζικού λογαριασμού που είναι συνδεδεμένος με τη χρεωστική κάρτα, στις επιχειρήσεις που φέρουν τερματικά αποδοχής καρτών με τους ειδικούς αναγνώστες (contactless readers).

Το σύστημα μάλιστα έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι «έξυπνο» και να μπορεί στην εκκαθάριση να χρεώνει τον επιβάτη με το φτηνότερο διαθέσιμο οικονομικό πακέτο βάσει της χρήσης που κάνει. Αρχικά το σύστημα θα μπορεί να «διαβάζει» τις επικυρώσεις του μετακινούμενου επιβάτη ώστε στο τέλος της ημέρας - και εφόσον αυτό είναι πιο συμφέρον - να τον χρεώνει με ημερήσιο εισιτήριο αντί για πολλά μεμονωμένα.

Αντίστοιχα εάν κάποιος χρησιμοποιήσει το κινητό ή την κάρτα του στα ΜΜΜ περισσότερες φορές μέσα σε ένα μήνα απ΄αυτές που προβλέπει το μηναίο κόμιστρο, τότε το σύστημα θα μπορεί αυτόματα να κάνει την εκκαθάριση και να ...επιστρέφει ρέστα. Με τον τρόπο αυτό δε θα υπάρχει λόγος να προπληρωθεί μία υπηρεσία, την οποία ενδεχομένως ο επιβάτης τελικά δε θα χρησιμοποιήσει, ενώ εκτιμάται ότι θα μειωθεί και η ρύπανση από τα μεμονωμένα χάρτινα εισιτήρια.

Την ίδια στιγμή θα επιλυθεί για πρώτη φορά το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν κυρίως οι επιβάτες των οδικών μέσων, οι οποίοι ενίοτε αναγκάζονται να μετακινούνται ακουσίως χωρίς εισιτήριο καθώς τα σημεία πώλησης εκτός σταθμών μέσων σταθερής τροχιάς, είναι ελάχιστα συγκρινόμενα με το μέγεθος του ανοιχτού δικτύου συγκοινωνιών.

Σε επόμενο στάδιο, θα υπάρχει η δυνατότητα μέσω προσωποποιημένης σύνδεσης να επιλέγονται και μαζικά πακέτα εισιτηρίων, ενώ το σύστημα θα υποστηρίξει και άλλες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα την ενοικίαση ποδηλάτου, την κράτηση για ταξί ή την αγορά εισιτηρίων για θέατρα, κλπ.

Τη μετεξελιξη του υφιστάμενου ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα ΜΜΜ έχει αναλάβει να υλοποιήσει ο ίδιος ανάδοχος, ενώ ο προυπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 16 εκ. ευρώ για τρία χρόνια.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ, κ. Γιώργος Σπηλιόπουλος, τόνισε σχετικά: «Ο ΟΑΣΑ με την τεχνολογική αναβάθμιση του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ), προστίθεται στους ευρωπαϊκούς μητροπολιτικούς φορείς αστικών συγκοινωνιών (Λονδίνο, Λισσαβώνα, Βρυξέλλες, κ.α.) που έχουν εισάγει βέλτιστες πρακτικές των έξυπνων πόλεων.

Η νέα προηγμένη εφαρμογή ανέπαφων συναλλαγών για κάθε επιβίβαση σε ΜΜΜ αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ, βελτιώνει σημαντικά την εμπειρία των επιβατών, καθώς δεν θα απαιτείται έκδοση εισιτηρίων, συμβάλλοντας θετικά στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα του Οργανισμού».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της HST ΑΕ, Δρ. Αλέξανδρος Καρυωτάκης δήλωσε σχετικά: «Σε μία εποχή που τεχνολογικά εξελίσσεται δυναμικά, η κατεύθυνση προς την ψηφιακή καινοτομία με εγχώρια προστιθέμενη αξία αποτελεί στρατηγική επιλογή της HST και της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, η οποία από το 2014 συμμετέχει σε ένα υψηλής τεχνολογίας Έργο, συμβάλλοντας ενεργά στον ψηφιακό μετασχηματισμό των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.

Με την τεχνολογική αναβάθμιση του υφιστάμενου συστήματος, σε ένα από τα πλέον πιο σύγχρονα σε ευρωπαϊκό επίπεδο και «ανοιχτό» σύστημα συλλογής κομίστρου τεχνολογίας αιχμής, διευρύνεται το φάσμα των επιλογών μετακίνησης, βελτιώνοντας την ποιότητα και το επίπεδο εξυπηρέτησης που θα προσφέρεται στους επιβάτες που χρησιμοποιούν καθημερινά τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής».

Η τηλεματική

Μεγάλες αλλαγές σχεδιάζει ο ΟΑΣΑ και για το σύστημα τηλεματικής με στόχο στο μέλλον οι επιβάτες να μπορούν να ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για τα δρομολόγια των λεωφορείων και τους χρόνους άφιξης στις στάσεις σκανάροντας με το κινητό τους κωδικούς QR που θα βρίσκουν σε κάθε στάση.

Ο Οργανισμός φιλοδοξεί πως με τον τρόπο αυτόν το επιβατικό κοινό θα έχει ισότιμη εξυπηρέτηση ανεξαρτήτως περιοχής και στάσης καθώς έως και σήμερα λειτουργούν μόνο 1.000 τηλεματικές στάσεις, οι οποίες προφανώς και δεν καλύπτουν το σύνολο του εκτεταμένου δικτύου των λεωφορείων.

Αυτό, όπως είχαν εξηγήσει στο ethnos.gr στελέχη του Οργανισμού, δε σημαίνει απαραιτήτως ότι θα αποσυρθούν οι υφιστάμενες έξυπνες στάσεις, ούτε ότι αλλάζει ο πάγιος σχεδιασμός του ΟΑΣΑ για διπλασιασμό τους στις 2.000.

Αλλωστε η «εγκατάλειψη» των υφιστάμενων έξυπνων στάσεων ή του σχεδιασμού επέκτασής τους, πέραν του γεγονότος ότι έχουν στοιχίσει αρκετά στον ΟΑΣΑ, δεν είναι κάτι εύκολο να γίνει δεδομένου ότι μία κρίσιμη μάζα της επιβατικής βάσης των ΜΜΜ είναι από τη μία νέοι άνθρωποι που είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες, αλλά και ηλικιωμένοι, οι οποίοι δεν έχουν απαραιτήτως αυτήν την εξοικείωση, ενώ πολλοί δε διαθέτουν καν κινητό τηλέφωνο.

ΟΑΣΑλεωφορείαμετρόΜΜΜειδήσεις τώραχρεωστική κάρταεισιτήριακάρτατρόλεϊ